Aprilia Performance Ride Control (APRC)

Το APRC (Aprilia Performance Ride Control) είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς της μοτοσικλέτας, εξελιγμένο με τη λογική των αγώνων. Σύμφωνα με την Aprilia πρόκειται για ένα πακέτο τεχνολογίας το οποίο βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό. Ο έλεγχος του συστήματος γίνεται από μια ιδιαίτερα προηγμένη μονάδα ελέγχου που εξελίχθηκε μέσα στους αγώνες, όμως ταυτόχρονα το interface έχει εξελιχθεί ώστε να είναι εύκολα διαχειρίσημο από κάθε αναβάτη.

APRC

Το σύστημα APRC αναλύεται σε τέσσερα βασικά υποσυστήματα που ελέγχουν διαφορετικές λειτουργίες της μοτοσικλέτας. Τα συστήματα αυτά είναι τα εξής:
ATC (Aprilia Traction Control)
AWC (Aprilia Wheelie Control)
ALC (Aprilia Launch Control)
AQS (Aprilia Quick Shift)
Τα τέσσερα αυτά συστήματα δέχονται ρύθμιση από τον αναβάτη και, σημαντικό, μπορούν ακόμα και να απενεργοποιηθούν πλήρως.

APRC_6

Το APRC αποτελεί ένα σύνθετο σύστημα που χρησιμοποιεί πολλές πληροφορίες που συλλέγονται από τα αισθητήρια, ώστε να γνωρίζει τη δυναμική κατάσταση της μοτοσικλέτας κάθε στιγμή

Το APRC χρησιμοποιεί τέσσερα αδρανειακά επιταχυνσιόμετρα με πυκνωτή, παρόμοια με αυτά που έχουν πολλά κινητή τηλέφωνα ώστε να αντιλαμβάνονται αλλαγές της κλίσης. Τα επιταχυνσιόμετρα αυτά είναι ενσωματωνμένα μέσα σε ένα κουτί που βρίσκεται κάτω από τη σέλα της μοτοσικλέτας και δίνουν συνέχεια πληροφορίες στην ECU της μοτοσικλέτας. Οι πληροφορίες που δίνουν αφορούν:APRC_2
-Την κλίση της μοτοσικλέτας
-Την διαμήκη επιτάχυνση
-Την εγκάρσια επιτάχυνση
-Την στροφή της μοτοσικλέτας
(Απόκλιση από το διαμήκη άξονα)
Μέσω αυτού του αισθητήρα η ECU της μοτοσικλέτας γνωρίζει πλήρως την θέση που αυτή βρίσκεται και τη δυναμική της κατάσταση, ώστε να μπορέσει στη συνέχεια να ελέγξει τα υπόλοιπα συστήματα (γκάζι, φρένο, κ.ο.κ.)

-ATC (Aprilia Traction Control)

Το σύστημα traction control είναι σαφώς το ισχυρότερο από τα στοιχεία του πακέτου APRC. Εξελίχθηκε πάνω σε ένα πατενταρισμένο σύστημα της Aprilia που μελετήθηκε με στόχο να βελτιώσει του χρόνους στην πίστα. Μια αδρανειακή πλατφόρμα και το σύστημα ride-by-wire μειώνουν τη ροπή του κινητήρα, όταν ο πίσω τροχός αρχίσει να γλιστρά, χωρίς όμως να αφαιρούν τον έλεγχο που έχει ο αναβάτης. Αυτό συμβαίνει όταν η μοτοσικλέτα είναι μέσα στη στροφή, υπό κλίση και στις εξόδους των στροφών και σχετίζεται με την κλίση της μοτοσικλέτας (στις μεγαλύτερες κλίσεις είναι πιο παρεμβατικό από τις μικρότερες).

Το ATC συγκεντρώνει μεγάλο ενδιαφέρον διότι έχει χωρίσει τη λειτουργία του traction control σε δύο επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο (διακεκομμένη γραμμή στο σχετικό διάγραμμα) είναι εκείνο κατά το οποίο το σύστημα μπαίνει σε φάση λειτουργίας. APRC_4Από τη στιγμή που οι συνθήκες το απαιτήσουν, τότε η ECU δίνει εντολή για περιορισμό της ροπής. Ο περιορισμός της ροπής γίνεται επίσης σε δύο επίπεδα. Όταν απαιτείται απλώς έλεγχος μιας ομαλής κατάστασης (διάγνωση στρωτού ομαλού γλιστρήματος) τότε το σύστημα επεμβαίνει στις πεταλούδες της τροφοδοσίας κλείνοντας τις εισαγωγές. Πολύ σημαντικό είναι ότι στη φάση αυτή ο αναβάτης δεν αντιλαμβάνεται το παραμικρό, παρά μόνον ότι δεν έχει στη διάθεσή του όλη τη δύναμη του κινητήρα. Τονίζουμε ότι δεν υπάρχει τίποτα που αποσυντονίζει τον αναβάτη στη φάση αυτή.  Αντίθετα εάν το σύστημα μπει στο δεύτερο επίπεδο ενεργοποίησης (έντονο, απότομο γλίστρημα, με συνεχή γραμμή στο διάγραμμα) τότε η ECU επεμβαίνει στην προπορία του κινητήρα (αβανς) και μειώνει δραστικά τη ροπή. Η επέμβαση αυτή γίνεται πιο απότομα και την αντιλαμβάνεται ο αναβάτης.

Το ATC ενεργοποιείται και ελέγχεται εύκολα από τον πίνακα οργάνων σε 8 επίπεδα (το 8 είναι το πιο παρεμβατικό). Είναι προφανές ότι ανάλογα με το επίπεδο είναι και διαφορετική η ευαισθησία του συστήματος. Όταν το σύστημα ενεργοποιηθεί, ο αναβάτης μπορεί να αλλάξει τη ρύθμιση με μια κίνηση, ενώ οδηγεί, χρησιμοποιώντας το joystick στο αριστερό χειριστήριο. Το σύστημα λειτουργεί ανεξάρτητα από τη θέση του γκαζιού, όπως ακριβώς γίνεται και με τις αγωνιστικές μοτοσικλέτες. Με τον τρόπο αυτό ο αναβάτης μπορεί να προσαρμόζει τη ρύθμιση της μοτοσικλέτας στις περιπτώσεις που on board απαιτείται κάτι τέτοιο (απότομη αλλαγή των συνθηκώς πρόσφυσης, θφορά των ελαστικών κ.ο.κ.)!

Το ATC διαθέτει μια ακόμη πρωτοποριακή ιδιότητα! Μπορεί να ρυθμιστεί στην περίπτωση που ο αναβάτης αλλάξει διάσταση ελαστικών ή τροχών (διατίθονται και τροχοί 16,5in). Το ATC μπαίνει σε φάση καλιμπραρίσματος και στη συνέχεια ζητά από τον αναβάτη να οδηγήσει με 40km/h με 2η σχέση στο κιβώτιο για 8sec. Μόλις αυτό συμβεί, το σύστημα έχει απαναρυθμίσει τις παραμέτρους του.

-AWC (Aprilia Wheelie Control)

Στόχος των σχεδιαστών ήταν να δώσουν στον αναβάτη πλήρη δυνατότητα επιτάχυνσης στις εξόδους των στροφών, χωρίς το άγχος της σούζας. Με το AWC ακόμη και ο τελευταίος ίππος του κινητήρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον αναβάτη. Το σύστημα μπορεί να διαγνώσει ακόμη και την παραμικρή ανασήκωση του μπροστινού τροχού από το έδαφος και να προσφέρει ομαλή επαναφορά του τροχού στο οδόστρωμα, χωρίς απότομες διακοπές στην ισχύ. Το σύστημα ελέγχεται από τον πίνακα οργάνων και ο αναβάτης μπορεί να το ρυθμίσει σε 3 διαφορετικά επίπεδα λειτουργίας. Η δυνατότητα ρύθμισης υπάρχει μόνον όταν η μοτοσικλέτα δεν κινείται.

Στο Aprilia RSV4 APRC SE που έχουμε οδηγήσει το σύστημα, διαπιστώσαμε ότι ο τρόπος που κόβει τις σούζες καθυστερεί την επιτάχυνση της μοτοσικλέτας, είναι όμως σωτήρια η λειτουργία του. Όταν το σύστημα είναι σε λειτουργία και γίνει διάγνωση σούζας, τότε η ECU επεμβαίνει στην προπορία του κινητήρα.

-ALC (Aprilia Launch Control)

«Μια καλή εκκίνηση μπορεί να φέρει έναν αναβάτη πολύ κοντά στη νίκη». Η Aprilia ενσωματώνει το Launch Control (σύστημα εκκίνησης) στο νέο Aprilia RSV4 Factory APRC SE θεωρώντας ότι θα χρησιμοποιηθεί μόνο σε αγωνιστική χρήση. Βέβαια στην Ελλάδα είμαστε σίγουροι ότι θα χρησιμοποιηθεί και στο δρόμο, αλλά αυτό είναι άλλη υπόθεση… Το σύστημα ενεργοποιείται από τον πίνακα οργάνων και μένει «οπλισμένο» τη στιγμή που ο αναβάτης βρίσκεται σταματημένος. Για την εκκίνηση χρειάζεται πλήρες γκάζι και με το αριστερό χέρι να κρατά κανείς πατημένα τα δύο κουμπιά του launch control και το joystick (δεν ξέρουμε πως αυτό είναι εφικτό…). Το ALC υπόσχεται ότι η μοτοσικλέτα θα ξεκινήσει σαν να είστε αγωνιζόμενος του… dragster!

Το σύστημα απαιτεί εξοικείωση καθώς με τέρμα γκάζι πρέπει ο αναβάτης να μάθει πως πρέπει να αφήνει τον συμπλέκτη. Το σύστημα στη συνέχεια επενεργώντας στις πεταλούδες του ψεκασμού, ελέγχει τη ροπή ώστε να αποδίδεται ομαλά διατηρώντας σταθερή επιτάχυνση.

Το ALC έχει 3 επίπεδα λειτουργίας (με το 3 να είναι το πιο…soft). Στο επίπεδο 3 ο κινητήρας ξεκινά από τια 9.500rpm (με τέρμα γκάζι), στο επίπεδο 2 από τις 10.000rpm και στο επίπεδο 1 από τις 10.500rpm. Οι τεχνικοί της Aprilia μας επιβεβαίωσαν ότι το σύστημα λειτουργεί αποτελεσματικά, ειδικά στο επίπεδο 1, όπου πετυχαίνει χρόνους αντίστοιχους με εκείνους ενός πολύ καλού αναβάτη.

Βέβαια το σημαντικό είναι ότι με το ALC ο αναβάτης μπορεί να πετυχαίνει πολλές φορές την ίδια πολύ καλή επίδοση. Επίσης μας τόνισαν ότι εάν ο αναβάτης κάνει 5-6 συνεχείς εκκινήσεις χωρίς να κρυώσει τον συμπλέκτη, τότε ο συμπλέκτης θα παραδώσει το πνεύμα, πράγμα απόλυτα λογικό!

– AQS (Aprilia Quick Shift)

Στόχος και πάλι η πίστα με ιδανικές αλλαγές σχέσεων αυτή τη φορά. APRC_5Το quick shifter επιτρέπει αλλαγές σχέσεων τέρμα γκάζι, χωρίς να φοβάστε μην διαλύσετε το κιβώτιο της μοτοσικλέτας σας… Το σύστημα έχει μελετηθεί από τους τεχνικούς και διακόπτει στιγμιαία την ανάφλεξη, ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα.

Το APRC είναι ένα νέο πλήρες πακέτο, που ελπίζουμε τα επόμενα χρόνια να τοποθετηθεί και σε μοτοσικλέτες λογικότερου κόστους!

© MrBike – 2010

Aprilia Ελλάδας

Aprilia International