Yamaha XSR 900 (2016) – On board δοκιμή

Μια ματιά στο γκρουπ των δημοσιογράφων που ήταν μαζί μου πάνω σε πανομοιότυπα κίτρινα Yamaha XSR 900 μου είπε πολλά για το νέο τρικύλινδρο με την ρετρό εμφάνιση. Οι περισσότεροι αναβάτες φορούσαν όπως κι εγώ full face κράνος και μαύρο δερμάτινο. Ήταν εκεί όμως κι ένας δημοσιογράφος με τουριστική δερμάτινη διαιρούμενη φόρμα κι άλλοι δύο με πιο hipster look με open face κράνος, μούσια και καφέ δερμάτινα. Είμαι σίγουρος ότι όλοι μας αισθανόμασταν ότι είχαμε ντυθεί σωστά – κι αυτή είναι η ουσία στο Yamaha XSR 900 (διαβάστε την επίσημη παρουσίαση για περισσότερα τεχνικά). Γιατί το νέο τρικύλινδρο μπορεί να είναι ένα ήρεμο ρετρό roadster ή ένα σπορτίβικο χουλιγκάνικο naked. Μπορείς ακόμη να ανακατέψεις αυτά τα δύο ταυτόχρονα: ο ένας από τους δύο τύπους με τα open face κράνη, οδηγούσε πολύ γρήγορα και το μούσι που ανέμιζε δεν φαινόταν να του μειώνει τον ρυθμό.

Το ότι το Yamaha XSR 900 δεν είναι προκαλεί έκπληξη, επειδή είναι βασισμένο σε μεγάλο βαθμό στο Yamaha MT-09 που με τον ροπάτο τρικύλινδρο κινητήρα, την ευκινησία και την χαμηλή τιμή του ήταν αιχμή του δόρατος στην νέα εποχή Yamaha όταν παρουσιάστηκε το 2013. Εκείνο το MT ακολουθήθηκε από το παρομοίως εντυπωσιακό και πολύ επιτυχημένο κι αυτό, το δικύλινδρο Yamaha MT-07 (εξακολουθεί να είναι το φτηνότερο εφτάμισι παραγωγής, αν και έχουν εμφανιστεί κι άλλα παρόμοια street, που είναι όλα τους ακριβότερα). Πάνω στο Yamaha MT07 βασίστηκε το ρετρό Yamaha XSR 700, το πρώτο από τα μοντέλα Faster Sons της εταιρίας.

Οι αλλαγές του retro από το street

Το Yamaha XSR 900 έχει μια προφανή ομοιότητα με τον μικρότερο αδελφό του και μοιράζονται την ίδια μέθοδο εξέλιξης επειδή ουσιαστικά πρόκειται για τo Yamaha MT-09 με διακοσμητικές κυρίως παρεμβάσεις, με περισσότερα μεταλλικά εξαρτήματα κι ένα ρεζερβουάρ με βιδωτά αλουμινένια καπάκια. Τα βασικά χαρακτηριστικά έχουν μείνει ίδια, που στην περίπτωση του τρικύλινδρου σημαίνει χωρητικότητα 847cc, δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους και δωδεκαβάλβιδη κεφαλή. Η απόδοση του κινητήρα φτάνει τα 113hp στις 10.0000rpm και το πλαίσιο έχει παραμείνει ίδιο, αλουμινένιο, αλλά στο Yamaha XSR 900 με νέο υποπλαίσιο που διευκολύνει το customizing.

Η Yamaha έχει κάνει πολύ καλή δουλειά στη δημιουργία του custom-friendly image της οικογένειας XSR. Τo Yamaha XSR 700 είχε παρουσιαστεί μαζί με μια εντυπωσιακή χειροποίητη δημιουργία του Shinya Kimura. Με τo XSR 900 έγινε σχεδόν το ίδιο, απλά το εντυπωσιακό σπεσιαλάκι ήταν του Roland Sands. Ο καλιφορνέζος πρώην αγωνιζόμενος είχε φτιάξει το Faster Wasp, ένα ωραία sportster με ψηλό τιμόνι και βαφή εμπνευσμένη από τα χρώματα με τα οποία έτρεχε ο Kenny Roberts (υπάρχει μια διακριτή ομοιότητα με το Yamaha TZ 750 flat track με το οποίο ο King Kenny Roberts κέρδισε το the Indianapolis Mile το 1975).

Το Yamaha XSR 900 παραγωγής δεν μπορεί να φτάσει το επίπεδο της χειροποίητης κατασκευής του Wasp ούτε έχει εξωτικά εξαρτήματα, αλλά μοιάζει πολύ επιθετικό και είναι ωραία φινιρισμένο σε γκρι ή σε “rock slate” καθώς και σε κίτρινο. Τα φτερά εμπρός πίσω είναι φτιαγμένα από αλουμίνιο, αντί από πλαστικό, όπως επίσης και οι δύο μεγάλοι φανοστάτες του χοντρού προβολέα. Όλα αυτά συνδυάζονται με ωραίες λεπτομέρειες όπως τα ωραία φινιρισμένα κεφάλια από βίδες που δίνουν την εντύπωση μιας καλοσχεδιασμένης μοτοσικλέτας.

Θέση οδήγησης, όργανο και TC σε δύο επίπεδα

Η μοτοσικλέτα είναι όμορφη και από τη θέση του οδηγού, τη σέλα με τις κόκκινες ραφές δηλαδή που είναι στα 830mm, 15mm πιο ψηλά από του Yamaha MT-09. Η θέα του αναβάτη από τη σέλα κυριαρχείται από μία στρογγυλή ψηφιακή οθόνη με μαύρο display και ένα φαρδύ και ελαφρώς ανασηκωμένο μονοκόμματο τιμόνι. Το όργανο περιέχει ενδείξεις όπως κατανάλωση βενζίνης και έχει περισσότερους διακόπτες από του MT-09 επειδή, εκτός από το κουμπί επιλογής ενός από τους τρεις χάρτες, ο διακόπτης αριστερά έχει άλλο ένα κουμπί για την επιλογή ενός από το δύο επίπεδα ρύθμισης του traction control.

Yamaha XSR 900 on board

Ανεξάρτητα από τις ρυθμίσεις, με το που ξεκίνησα, δεν είχα καμία αμφιβολία ότι το Yamaha XSR 900 ήταν το ίδιο ελαστικό και εύστροφο όπως το Yamaha MT-09. Το καλύτερό του σημείο είναι μάλλον η περιοχή ανάμεσα από τις 5.000 και τις 7.000rpm και με τόσες συνέλαβα τον εαυτό μου ότι πήγαινα την περισσότερη ώρα στη Fuerteventura, βγαίνοντας από τις στροφές με γεμάτη επιτάχυνση και δυνατό τράβηγμα που εξακόντιζαν τη μοτοσικλέτα με συναρπαστικό ρυθμό.

Το Yamaha XSR 900 ζυγίζει 4kg περισσότερα από το Yamaha MT-09 επειδή έχει περισσότερα μεταλλικά εξαρτήματα (και μάλλον έχει και κάποιες προσθήκες για τη συμμόρφωση με τη Euro 4). Ακόμα κι έτσι είναι αρκετά ελαφρύ στα 195kg με καύσιμα, πράγμα που συμβάλλει στις καλές του επιδόσεις. Εδινε την εντύπωση ότι κάνει σούζα πιο εύκολα, ίσως επειδή η θέση οδήγησης (που κατά τα άλλα είναι ίδια) έρχεται κατά 5mm πιο πίσω λόγω του μακρύτερου ρεζερβουάρ κι έτσι έρχεται περισσότερο βάρος του αναβάτη στον πίσω τροχό.

Η δυνατή επιτάχυνση στις δύο πρώτες ταχύτητες καμιά φορά και στην τρίτη, ελάφρωναν αρκετά τον εμπρός τροχό, όταν δεν τον έστελναν να κοιτά τον ουρανό. Οι αναβάτες που αυτό δεν τους αρέσει, μπορούν να επιλέξουν τη ρύθμιση 2 στο traction control που εμποδίζει τα edo και επεμβαίνει νωρίς στις εξόδους των στροφών. Αυτή η ρύθμιση θα είναι χρήσιμη στην πόλη ή στη βροχή, αλλά σε εκείνους τους δρόμους προτίμησα τη ρύθμιση 1 στο TC που επιτρέπει τις σούζες και δεν επεμβαίνει στις στροφές (το TC μπορεί να απενεργοποιηθεί και τελείως).

Βελτιωμένη απόκριση στον ψεκασμό

Από τους τρεις χάρτες οδήγησης χρησιμοποίησα κυρίως τον Standard. Η απόκριση του γκαζιού ridebywire έχει ρυθμιστεί αρκετά καλά, μεταξύ άλλων στα πλαίσια της προσαρμογής με την προδιαγραφή Euro 4. Ο πιο άμεσης απόκρισης χάρτης (A mode) προσφέρει δυνατότερο άρπαγμα που είναι διασκεδαστικό στην ευθεία, αλλά απότομο για ακρίβεια στον έλεγχο του γκαζιού. (Το σύστημα ανοίγει με διαφορετικές ταχύτητες τις πεταλούδες, χωρίς να χρησιμοποιεί εναλλακτικούς χάρτες). Ο χάρτης Standard μου φάνηκε ο καλύτερος, αλλά κάποιοι άλλοι δημοσιογράφοι είπαν ότι και αυτός τους φάνηκε πολύ απότομος και ότι προτίμησαν τον B που δεν έχει άρπαγμα στην απόκριση. Τουλάχιστον με το Yamaha XSR 900 έχεις αυτή την επιλογή.

Εκεί που δεν μπορεί να αμφιβάλει κανείς είναι στο ότι τα βασικά χαρακτηριστικά ισχύος είναι εξαιρετικά. Το Yamaha XSR 900 κυκλοφορούσε ευχάριστα με χαμηλές στροφές, τραβώντας καθαρά από τις 3.000rpm μέχρι το τέλος και μάλιστα επιτάχυνε χωρίς διαμαρτυρία, αν και αδύναμα από τις 2.000rpm με μόλις 50km/h. Και πάλι στο άλλο άκρο της κλίμακας στροφών ο κινητήρας είχε ευχάριστα ομαλή λειτουργία και ευστροφία καθώς περιστρεφόταν προς το κόκκινο των 11.200rpm, φτάνοντας σβέλτα τα 220km/h στο ταχύμετρο σε μια σύντομη ευθεία, έχοντας απόθεμα για λίγο ακόμη μέχρι την τελική του. Από αυτήν την ταχύτητα επιβράδυνε εντυπωσιακά δυνατά και με έλεγχο χάρη στις διπλές monobloc τετραέμβολες δαγκάνες, αν και το ABS επενέβαινε λίγο νωρίτερα.

Ιδια γεωμετρία – καλύτερες αναρτήσεις

Το στήσιμο του Yamaha XSR 900 που είναι πανομοιότυπο με του Yamaha MT-09 επωφελείται συνολικά από το χαμηλό του βάρος. Η γεωμετρία του πλαισίου είναι η ίδια και το ίδιο ισχύει για το αντεστραμμένο πιρούνι με καλάμια διαμέτρου 41mm καθώς και το σχεδόν οριζόντια τοποθετημένο αμορτισέρ σε διάταξη cantilver. Οι αναρτήσεις είναι από την Kayaba και έχουν ρυθμιζόμενη προφόρτιση ελατηρίου και απόσβεση επαναφοράς εμπρός και πίσω. Όμως τα ελατήρια είναι πιο σκληρά εμπρός και πίσω και οι αποσβέσεις είναι ξαναρυθμισμένες για να ταιριάζουν, ενώ το πιρούνι έχει ελατήρια με δύο διαφορετικές πυκνότητες σπειρών.

Στις στροφές

Με την σπορτίβικη γεωμετρία, το χαμηλό βάρος και το φαρδύ τιμόνι ήταν αναμενόμενο ότι το Yamaha XSR 900 θα ήταν εύκολο στην είσοδο της στροφές και με τις πιο σφιχτές αναρτήσεις θα έδινε καλύτερη αίσθηση και περισσότερη αυτοπεποίθηση σε σχέση με το Yamaha MT-09. Εστριβε καλά στους δρόμους της Fuerteventura αλλά σε εκείνη την ορεινή διαδρομή ένιωσα ότι θα μπορούσα να έχω περισσότερη αμεσότητα και ακρίβεια. Εβαλα την προφόρτιση του ελατηρίου στο minimum και προσέθεσα λίγα κλικ απόσβεση επαναφοράς κι έτσι κατέβασα λίγο το εμπρός μέρος πράγμα που μου έδωσε πιο ουδέτερη αίσθηση. Μετά από αυτό το Yamaha XSR 900 προσέφερε καλύτερο έλεγχο και ήταν πιο υπάκουο στις τυφλές και κλειστές στροφές με δυνατότητα να αλλάξει γρήγορα κατεύθυνση και χωρίς προσπάθεια, ενώ ταυτόχρονα μπορούσε να αξιοποιήσει το μεγάλο περιθώριο κλίσης και το αξιόπιστο κράτημα των Bridgestone S 20.

Αύξησα την προφόρτιση του ελατηρίου κατά μερικές θέσεις και στο αμορτισέρ, θέλοντας να κερδίσω λίγο περισσότερο ύψος στην πίσω ανάρτηση. Μου φάνηκε ότι το αμορτισέρ της Kayaba ήταν εντάξει, τουλάχιστον με ένα άτομο στη σέλα. (Ενας αρκετά μεγαλόσωμος Γάλλος αναβάτης είπε ότι είναι πολύ μαλακό.

Η σέλα έχει περισσότερο αφρώδες υλικό σε σχέση με το Yamaha MT-09 αλλά στο τέλος της ημέρας είχε αρχίσει να γίνεται άβολη. Προσφέρει επίσης μια φαρδύτερη και πολύ παχύτερη θέση για τον συνεπιβάτη, αλλά και πάλι δεν υπάρχει κάτι στέρεο για να κρατηθεί.

Η μεταφορά του συνεπιβάτη μπορεί να αποδειχθεί αρκετά ενδιαφέρουσα σε μερικές περιπτώσεις, επειδή το πίσω μέρος θα επιβαρυνθεί από το επιπλέον βάρος, καθώς ακόμη και solo το Yamaha XSR 900 έδινε μια κάποια νευρική αίσθηση, που έγινε πιο έντονη όταν άλλαξα τις ρυθμίσεις των αναρτήσεων κάνοντας τη γεωμετρία λίγο πιο γρήγορη. Αυτό δεν προκάλεσε ποτέ ανησυχία, αν και σε έναν ιδανικό κόσμο μια τόσο γρήγορη, κοντή και ελαφριά μοτοσικλέτα θα είχε ένα αμορτισέρ τιμονιού. (Αυτή η μοτοσικλέτα με full Öhlins kit θα ήταν καταπληκτική – μήπως η Yamaha να σκεφτεί μια έκδοση Yamaha XSR 900R;).

Πρακτικότητα, κατανάλωση και αξεσουάρ

Κατά τα άλλα το Yamaha XSR 900 παρουσίαζε αρκετά καλό πρόσωπο στην πρακτικότητα. Ηταν εντυπωσιακά οικονομικό με κατανάλωση 6,6lt/100km με κατάχρηση του γκαζιού, ενώ σίγουρα είναι εφικτή η κατανάλωση των 5,1lt/100km που ανακοινώνει το εργοστάσιο. Η χωρητικότητα του ρεζερβουάρ στα 14 λίτρα δεν είναι και πολύ μεγάλη, αλλά οι περισσότεροι αναβάτες θα ξεπερνούν σε αυτονομία τα 200km και κάποιοι θα φτάσουν και τα 250.

Οι καθρέφτες είναι άριστοι, το κόψιμο του τιμονιού είναι μεγάλο και ο νέος slip assist συμπλέκτης προσφέρει ελαφριά μανέτα.

Η Yamaha έχει ετοιμάζει πάνω από 40 αξεσουάρ για να διαλέξετε, όπως τιμόνι Ace bars εμπνευσμένο από τα café racers, αλουμινένια μαρσπιέ και κάλυμμα πίσω σέλας, αλλά και μασκάκι, προστατευτικά ψυγείου και πάνινες τσάντες. Μ’ αυτό τον τρόπο μπορείτε να φέρετε τη μοτοσικλέτας στις προτιμήσεις σας, και μάλιστα χωρίς να ξοδευτείτε και πολύ επειδή το Yamaha XSR 900 έχει αρκετά καλή τιμή, κοστίζοντας λίγο παραπάνω από το Yamaha MT-09 πάνω στο οποίο βασίστηκε προσφέροντας όμως επιπλέον σε σχέση με αυτό, περισσότερο retro style και μεγαλύτερη διαφορετικότητα.

Τιμοκατάλογος Yamaha

Copyright© Roland Brown – 2016

Απόδοση στα Ελληνικά: Δημήτρης Μπαζίνας

Φωτογραφίες: Jonathan Godin, Matthijs van Roon

Copyright© MrBike – 2016

Yamaha (επίσημο site)

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Yamaha XSR 900 (2016) Κινητήρας Yamaha, τετράχρονος, υγρόψυκτος, τρικύλινδρος crossplane με 4  βαλβίδες και δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 78,0 x 59,1 Χωρητικότητα (cc) 847 Σχέση συμπίεσης 11,5:1 Μέγιστη ισχύς  115hp (84,6kW)/10000rpm Μέγιστη ροπή 87,5 Nm (8,9 kgm) / 8.500 rpm Τροφοδοσία Ψεκασμός YCC-T  ride by wire Εκκίνηση Μίζα Λίπανση Συμβατικό κάρτερ Κιβώτιο CVT I 2.667 (40/15) II 2.000 (38/19) III 1.619 (34/21) IV 1.381 (29/21) V 1.190 (25/21) VI 1.037 (28/27) Πρωτεύουσα μετάδοση 1.681 (79/47) Τελική μετάδσοη 2.813 (45/16) Πλαίσιο Αλουμινένιο περιμετρικό σχήμα διαμαντιού Μπροστινή ανάρτηση Αντρεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι, με διάμετρο καλαμιών 41mm και με διαδρομή 137mm. Ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου Πίσω ανάρτηση Μονό αμορτισέρ με μοχλικό, με διαδρομή 130mm και ρυθμιζόμενη προφόρτιση ελατηρίου και απόσβεση επαναφοράς Μπροστινό φρένο 2 Δίσκοι,  διαμέτρου 298mm. Δαγκάνες 4 εμβόλων ακτινικής στήριξης Πίσω φρένο Δίσκος 245mm Μπροστινό ελαστικό 120/70-17 Bridgestone S 20 Πίσω ελαστικό 180/55-17  Bridgestone S 20 Μήκος (mm) 2.075 Πλάτος (mm) 815 Υψος (mm) 1.140 Υψος σέλας (mm) 815 Μεταξόνιο (mm) 1.440 Ιχνος (mm) 103 Γωνία Caster 25 Βάρος (kg) 195 (καύσιμα και λάδια) Ρεζερβουάρ (lt) 14