Yamaha MT-09 SP (2018) – On board δοκιμή

Ώστε έτσι λοιπόν είναι ένα καλό MT-09…

Μόλις έχω ολοκληρώσει με το Yamaha MT-09 SP μια σειρά από αλλεπάλληλες ηλιόλουστες στροφές στους λόφους του Algavre στην Πορτογαλία και το μυαλό μου έρχεται η πρώτη σκέψη: η ανάρτηση δουλεύει καταπληκτικά. Είναι η πρώτη φορά που η ικανότητα του δυναμικού τρικύλινδρου της Yamaha προκαλεί τόσο μεγάλη εντύπωση, από τότε που παρουσιάστηκε η μοτοσυκλέτα το 2013, σηματοδοτώντας και τo comeback της μάρκας εκείνη την εποχή. Λίγες μοτοσυκλέτες έχουν αφήσει τόσο σαρωτικές εντυπώσεις όσο το πρώτο Yamaha MT-09 με τον ενθουσιώδη τρικύλινδρο κινητήρα 847cc, το χαμηλό βάρος και τον θεότρελο χαρακτήρα. Όπως και σε ένα αξιαγάπητο κουταβάκι Λαμπραντόρ, τις αταξίες του μπορούσες εύκολα να τις συγχωρήσεις. Στην περίπτωση του Yamaha MT-09 δεν ήταν ότι τα έκανε στο σαλόνι, αλλά η απότομη απόκριση του γκαζιού και οι μαλακές αποσβέσεις στην ανάρτηση που χάλαγαν την κατά τα άλλα πολύ καλή ευκινησία της μοτοσυκλέτας.

Η τροφοδοσία βελτιώθηκε γρήγορα με ένα καινούργιο χάρτη. Η ανάρτηση χρειάστηκε περισσότερο καιρό, όμως η περσινή αναβάθμιση έφερε μια αξιόλογη βελτίωση, μαζί με το πιο επιθετικό look, τα φώτα LED, το απλό shifter στο 6τάχυτο κιβώτιο και τον ελαφρύτερο, slip-assist συμπλέκτη.

Τι σημαίνει SP;

Τώρα η Yamaha κάνει ένα βήμα παραπάνω με το Yamaha MT-09 SP – μια Sport Production έκδοση όπως το Yamaha MT-10 SP, το YZFR1 SP αλλά και μοτοσυκλέτες παλιότερων δεκαετιών όπως το YZF 750 SP και άλλες μοτοσυκλέτες που φτιάχνονταν στην Ιταλία σε μικρούς αριθμούς για αγωνιστική ομογκαλασιόν στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Τα αρχικά SP αρχικά σήμαιναν Sport Production, τώρα όμως απλά σημαίνουν μια σπέσιαλ έκδοση, κυρίως όταν τα συναντάμε σε naked μοτοσυκλέτες που δεν είναι για αγωνιστική χρήση. Τα SP που ξέραμε τα παλιότερα χρόνια είχαν ειδικά βελτιωμένους κινητήρες, πονηρά πλαίσια, carbon κομμάτια και άλλα.

Που διαφέρει το YamahaMT-09 SP από το απλό;

Όταν η Yamaha αποφάσισε να φτιάξει μια έκδοση SP του Yamaha MT-09 το πρώτο πράγμα που έβαλαν στη λίστα τους για αναβαθμίσεις ήταν η ανάρτηση. Η περσινή βελτίωση του βασικού Yamaha MT-09 περιλάμβανε νέο πιρούνι με ρυθμιζόμενη απόσβεση συμπίεσης και επαναφοράς, πράγμα που μείωσε, αλλά δεν γιάτρεψε τελείως την ασάφεια του εμπρός μέρους που θυμίζω ότι έχει γενναιόδωρη διαδρομή 137mm, σε σύγκριση με τα 120mm του Yamaha MT-10, εμπρός και πίσω.

Μια προφανής επιλογή για αναβάθμιση της ανάρτηση ήταν τα εξαρτήματα της Öhlins. Η σουηδική εταιρία ανήκε παλιότερα στη Yamaha κι έχει προμηθεύσει με εξαρτήματα πολλά high-end μοντέλα τα προηγούμενα χρόνια, όπως άλλωστε το Yamaha MT-01 SP και φυσικά το πιο εξωτικό Yamaha YZFR1M. Όμως η semi-active ανάρτηση αυτών των μοντέλων δεν θα μπορούσε να δικαιολογηθεί στο φτηνότερο τρικύλινδρο μοντέλο, που αντί γι’ αυτά απέκτησε ένα συμβατικό, πολυρυθμιζόμενο αμορτισέρ της Öhlins με προφόρτιση ελατηρίου με στρόφιγγα. Η Yamaha σκέφτηκε να βάλει και Öhlins πιρούνι, αυτό όμως θα εκτόξευε στα ύψη το budget που έπρεπε να μείνε χαμηλότερα από του απλού Yamaha MT-10. Ετσι λοιπόν κατέφυγαν σε πιρούνι της Kayaba με ελατήρια διπλής πυκνότητας, αλλά και ρυθμίσεις αργής και γρήγορης απόσβεσης συμπίεσης, ρύθμιση απόσβεσης επαναφοράς και προφόρτισης ελατηρίου.

Οι υπόλοιπες αλλαγές σε σχέση με το απλό MT είναι ελάχιστες. Το SP έχει ασημί-μπλε χρώμα, παρόμοιο με του Yamaha MT-10 SP και R1M, με μπλε τροχούς και ραφές στη σέλα. Το τιμόνι και οι μανέτες είναι μαύρα αντί για την απόχρωση του αλουμινίου και το μινιμαλιστικό όργανο έχει λευκά ψηφία σε μαύρο φόντο, αντί για το ανάποδο.

Καθώς ο κινητήρας των 113hp δεν έχει αλλαγές, ούτε το υπόλοιπο πλαίσιο και περιφερειακά, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός το SP είναι το ίδιο ελαφρύ και ζωντανό όπως το απλό MT-09.

Οι τρεις χάρτες οδήγησης είναι ο Standard, που κάνει για τα πάντα, ο πιο άμεσος Α που είναι διασκεδαστικός αλλά λίγο επιθετικός και ο ηπιότερος Β που είναι ιδανικός για πόλη και βρεγμένους δρόμους.

Το Yamaha MT-09 SP ζυγίζει 193kg με γεμάτο ρεζερβουάρ και είναι αρκετά λεπτό ώστε να είναι εύκολο στις μανούβρες στις χαμηλές ταχύτητες. Κι ο καταπληκτικά ελαστικός κινητήρας προσφέρει ωραίο τράβηγμα από τις χαμηλές στροφές, σηκώνοντας τον εμπρός τροχό με ένα γύρισμα του γκαζιού αν έχεις κέφια (ακόμη και με το traction control ενεργοποιημένο στην λιγότερο ευαίσθητη θέση) ή απλά ορμώντας προς τα εμπρός με ένα χείμαρρο επιτάχυνσης στα πιο μεγάλα γρανάζια.

Yamaha MT-09 SP – on board

Η όρθια θέση οδήγησης σημαίνει ότι ο άνεμος ασκεί μεγάλη πίεση στο λαιμό και τα χέρια καθώς η μοτοσυκλέτα καλπάζει προς την τελική της στα 225km/h περίπου, αν και το περίβλημα του προβολέα που έχει μια κάποια κλίση προσφέρει μια μέτρια προστασία.

Όπως και στο βασικό μοντέλο, το quick-shifter είναι ευπρόσδεκτο και λειτουργεί αξιόπιστα, αν το εξατάχυτο κιβώτιο είναι λίγο σκληρό. Για τα κατεβάσματα πρέπει να χρησιμοποιήσεις το συμπλέκτη, που όμως είναι slip-assist και είναι αρκετά ελαφρύς. Αυτό που είναι λίγο ενοχλητικό είναι ότι το πράσινο λαμπάκι που σε ειδοποιεί να αλλάξεις ταχύτητα παραμένει αναμμένο κι όταν δεν χρειάζεται πια.

Ακόμη και στην ευθεία το πλεονέκτημα του SP σε σχέση με το απλό ΜΤ είναι ξεκάθαρο κυρίως από την ανώτερη ποιότητα λειτουργίας του πίσω μέρους. Με την προφόρτιση του ελατηρίου τελείως ξεβιδωμένη το αμορτισέρ της Öhlins έδινε πολύ μαλακή αίσθηση, απορροφώντας εξ ολοκλήρου όλες τις ανωμαλίες του δρόμου, αλλά διατηρώντας τον έλεγχο και χωρίς την χαλαρή αίσθηση στην επιτάχυνση που έχουν το απλό Yamaha MT-09 και το Yamaha XSR 900.

Το ελατήριο του Öhlins είναι στην πραγματικότητα λίγο πιο μαλακό από του απλού μοντέλου, αλλά έχει σημαντικά αυξημένη απόσβεση συμπίεσης, και περισσότερη επαναφορά. Μεγάλη διαφορά υπάρχει και μπροστά, όπου το καινούργιο πιρούνι της Kayaba έχει προοδευτικά ελατήρια με μαλακότερη την αρχική διαδρομή των 75mm για καλύτερη απορρόφηση των μικρών ανωμαλιών. Το υπόλοιπο είναι πιο σφιχτό σε συνδυασμό με το ξανασχεδιασμένο σύστημα απόσβεσης.

Το αποτέλεσμα είναι ένα πιο σφιχτό και πιο ακριβές σετάρισμα που επιτέλους δίνει στο Yamaha MT-09 τις ικανότητες που άξιζαν στην αξιοθαύμαστα ελαφριά μοτοσυκλέτα.

Στις στροφές

Για τη διαδρομή που ακολουθήσαμε στην παρουσίαση, οι  μηχανικοί της Yamaha μαλάκωσαν και τα δύο άκρα για τους όχι και πολύ ομαλούς και ενίοτε υγρούς δρόμους στο Algavre της Πορτογαλίας, πράγμα που βοήθησε στο να κάνει την τρικύλινδρη μοτοσυκλέτα αξιοθαύμαστα άνετη.

Αυτό ήταν ευπρόσδεκτο στο κομμάτι που πήγαμε νωρίς το πρωί, όπου ο ρυθμός ήταν ήρεμος, εν μέρει επειδή μερικοί Ιταλοί δημοσιογράφοι είχαν φάει κλήσεις για υπερβολική ταχύτητα την προηγούμενη ημέρα. Μου φάνηκε επίσης ότι το Yamaha MT-09 SP έστριβε πολύ ωραία πάνω από τα μπαλώματα με την υγρασία, και άκουγε με ακρίβεια στις μαλακές πιέσεις που ασκούσα στο σχετικά φαρδύ τιμόνι.

Ο ρυθμιστής της προφόρτισης του ελατηρίου είναι τόσο εύκολα προσβάσιμος που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και εν κινήσει, αν και μπορεί να ακουμπά και στο πόδι του συνεπιβάτη. Όταν σταματήσαμε για το διάλειμμα του καφέ τον βίδωσα μερικές στροφές και του προσέθεσα μερικά κλικ στην απόσβεση επαναφοράς από τον εύκολα προσβάσιμο ρυθμιστή στο σώμα του αμορτισέρ. Μετά απ’ αυτό η ουρά της μοτοσυκλέτας σηκώθηκε ψηλότερα κι αυτό βοήθησε ώστε η μοτοσυκλέτα να δίνει την αίσθηση ότι είναι πολύ πρόθυμη να αλλάξει κατεύθυνση όταν φτάσαμε στο πιο καλοστρωμένο και με περισσότερες στροφές τμήμα του δρόμου στο βουνό βόρεια του Faro.

Εδώ το Yamaha αισθανόταν σαν στο σπίτι του, κυρίως αφού του έδωσα και μερικά παραπάνω κλικ στην αργή απόσβεση συμπίεσης για να βοηθήσω τον έλεγχο της βύθισης του πιρουνιού στο δυνατό φρενάρισμα. (η γρήγορη συμπίεση είναι για απότομες ανωμαλίες, η αργή για τη γενική χρήση). Μπορούσα να βάζω το SP σε μια σφιχτή στροφή και να φρενάρω προς το apex, μένοντας συγκεντρωμένος στην πρόσφυση του ελαστικού και το γκάζι και δεν είχα την ελαφρώς ασαφή αίσθηση που μεταφέρεται από το τιμόνι του απλού MT.

Ισως το μόνο μειονέκτημα της καλύτερης ανάρτησης είναι ότι μπορείς να οδηγείς πιο επιθετικά κι έτσι αρχίζεις ξαφνικά να σκέφτεσαι ότι το εμπρός φρένο θα μπορούσε να έχει περισσότερο δάγκωμα – αν και είναι αρκετά δυνατό. Ή ότι το Yamaha MT-09 SP θα μπορούσε να έχει γόμες, αν και τα Bridgestone S20 που έχει και το απλό μοντέλο, μπορούσαν να ανταποκριθούν πάρα πολύ καλά.

Η απάντηση της Yamaha είναι η ίδια όπως και στο σχόλιο ότι το SP θα μπορούσε να έχει αναρτήσεις Öhlins και εμπρός: ναι, θα ήταν ωραίο, όπως θα ήταν ωραίο να έχει μεγαλύτερους δίσκους και καλύτερες δαγκάνες, λάστιχα Pirelli Supercorsa και semi-active αναρτήσεις. Όμως αυτή η μοτοσυκλέτα φτιάχτηκε για να γεμίσει το κενό ανάμεσα στο απλό MT-09 και το MT-10. Ετσι λοιπόν έπρεπε να γίνουν κάποιοι συμβιβασμοί.

To καλύτερο MT-09

Μπορούμε ασφαλώς να ζήσουμε με αυτούς τους συμβιβασμούς, κυρίως επειδή η τιμή του Yamaha MT-09 SP θα είναι μόλις 10% ακριβότερη από του απλού μοντέλου, και σημαντικά πιο φτηνό από το MT-10. Πράγμα που σημαίνει ότι το value for money της μοτοσυκλέτας είναι άριστο, μιας μοτοσυκλέτας που πλέον το στήσιμό της είναι του ίδιου επιπέδου με του θαυμάσιου κινητήρα. Αν το Yamaha MT-09 δεν είχε γνωρίσει τόσο μεγάλη επιτυχία τα τελευταία χρόνια, θα έμπαινα στον πειρασμό να πω ότι αυτή είναι η μοτοσυκλέτα που θα έπρεπε να έχει δείξει η Yamaha από την αρχή.

James McCombe, τμήμα σχεδιασμού προϊόντων Yamaha

«Πάντα είχαμε στα σχέδιά μας να φτιάξουμε ένα Yamaha MT-09 υψηλότερων προδιαγραφών επειδή γνωρίζαμε τις δυνατότητες της μοτοσυκλέτας και θέλαμε να τις ξεκλειδώσουμε, τοποθετώντας υψηλής ποιότητας εξαρτήματα. Ευτυχώς οι πωλήσεις έδειξαν ότι υπάρχει η αγορά.

Δεν νομίζω ότι η ποιότητα του πιρουνιού ήταν το πρόβλημα με το πρώτο Yamaha MT-09. Ισως ήταν το σετάρισμα και μαζί η κατεύθυνση της μοτοσυκλέτας. Θέλαμε να έχει αίσθηση supermotard. Ακόμη και η καινούργια μοτοσυκλέτα έχει μοταρντάδικη θέση οδήγησης, αλλά στο παλιότερο μοντέλο και η ανάρτηση το αντανακλούσε αυτό. Βασικά το σχεδιάσαμε ώστε να έχει περισσότερη βύθιση στο εμπρός και το πίσω μέρος, όμως η αγορά το είδε ως μια στάνταρντ naked μοτοσυκλέτα. Στο νέο μοντέλο δεν ξεφύγαμε και πολύ από τον motard χαρακτήρα, όμως με τις ρυθμίσεις του δώσαμε περισσότερο standard sports naked σετάρισμα.

Θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε Öhlins. Πάντα είχαμε καλή συνεργασία μαζί τους, έχουν φανταστικά προϊόντα και είναι βαθιά συσχετισμένα με τα SP μοντέλα μας. Αν αγοράσεις την βασική έκδοση αυτού του αμορτισέρ από την Öhlins είναι ουσιαστικά το ίδιο κόστος όπως η συνολική μας αναβάθμιση, γι΄ αυτό νομίζουμε ότι η μοτοσυκλέτα έχει εξαιρετικό value for money.

Ένα πιρούνι Öhlins θα ανέβαζε πολύ το κόστος –άλλα €1000 στην τιμή. Κατά τη διάρκεια της εξέλιξης είδαμε ότι μπορούμε να έχουμε τις αποσβέσεις και τη σπορτίβικη συμπεριφορά που χρειαζόταν η μοτοσυκλέτα από αυτό το πολύ καλής ποιότητας πιρούνι της Kayaba, που μας επέτρεψε να διατηρήσουμε το στόχο που είχαμε στην τιμή. Θέλαμε να διατηρήσουμε τη διαφορά τιμής από το Yamaha MT-10 – ή πιο σωστά, θέλαμε να κάνουμε το Yamaha MT-09 SP όσο γίνεται πιο προσιτό».

Copyright© Roland Brown – 2018

Απόδοση στα Ελληνικά: Δημήτρης Μπαζίνας

Φωτογραφίες: Alessio Barbanti, Jonathan Godin

Copyright© MrBike – 2018

Yamaha

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Yamaha MT-09 SP (2019) Κινητήρας Yamaha, τετράχρονος, υγρόψυκτος, τρικύλινδρος crossplane με 4  βαλβίδες και δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 78,0 x 59,1 Χωρητικότητα (cc) 847 Σχέση συμπίεσης 11,5:1 Μέγιστη ισχύς 115hp (84,6kW)/10000rpm Μέγιστη ροπή 87,5 Nm (8,9 kgm) / 8.500 rpm Τροφοδοσία Ψεκασμός YCC-T  ride by wire Εκκίνηση Μίζα Λίπανση Συμβατικό κάρτερ Κιβώτιο 6 σχέσεις, συμπλέκτης S&A I 2.667 (40/15) II 2.000 (38/19) III 1.619 (34/21) IV 1.381 (29/21) V 1.190 (25/21) VI 1.037 (28/27) Πρωτεύουσα μετάδοση 1.681 (79/47) Τελική μετάδσοη 2.813 (45/16) Πλαίσιο Αλουμινένιο περιμετρικό σχήμα διαμαντιού Μπροστινή ανάρτηση Αντρεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι Kayaba, με διάμετρο καλαμιών 41mm και με διαδρομή 137mm. Ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου, απόσβεσης επαναφοράς και συμπίεσης (αργή, γρήγορη) Πίσω ανάρτηση Μονό αμορτισέρ Öhlins με μοχλικό, με διαδρομή 130mm και ρυθμιζόμενη προφόρτιση ελατηρίου και απόσβεση επαναφοράς και συμπίεσης Μπροστινό φρένο 2 Δίσκοι,  διαμέτρου 298mm. Δαγκάνες 4 εμβόλων ακτινικής στήριξης, ΑΒS Πίσω φρένο Δίσκος 245mm, δαγκάνα μονού εμβόλου, ABS Μπροστινό ελαστικό 120/70-17 Bridgestone Battlax S20 Πίσω ελαστικό 180/55-17 Bridgestone Battlax S20 Μήκος (mm) 2.075 Πλάτος (mm) 815 Υψος (mm) 1.135 Υψος σέλας (mm) 815 Μεταξόνιο (mm) 1.440 Ιχνος (mm) 103 Γωνία Caster 25 Βάρος (kg) 193 πλήρες υγρών Ρεζερβουάρ (lt) 14