Yamaha MT-09 (2017) – On board δοκιμή

To Yamaha MT-09 αναβαθμίστηκε ξανά, αυτή τη φορά για το 2017 και διατηρώντας τον μοναδικό του χαρακτήρα, απέκτησε τώρα πιο επιθετικό look και ρυθμιζόμενες αναρτήσεις.

Δεν μπορείς να κατηγορήσεις τη Yamaha ότι δεν προσπαθεί όταν μιλάμε για το Yamaha MT-09. Το ωραίο τρικύλινδρο 850άρι ήταν το μοντέλο που σηματοδότησε την έναρξη της αναγέννησης του εργοστασίου έχοντας πουλήσει πάνω από 10.000 μονάδες το 2014, μετά την παρουσίασή του στα τέλη της αμέσως προηγούμενης χρονιάς.

Κι αυτή ήταν μόνο η αρχή. Ακολούθησαν κι άλλα, συγγενικά μοντέλα, όπως το Sport Tracker και τo Street Rally και λίγο αργότερα το sport touring Yamaha Tracer 900 και το ρετρό Yamaha XSR 900. Μάλιστα το 2016 βελτιώθηκε η τροφοδοσία και οι αναρτήσεις στο βασικό μοντέλο.

Και τώρα το τρικύλινδρο αναβαθμίζεται ξανά και μάλιστα κατάφερε να γίνει ίσως η πρώτη μοτοσικλέτα στην οποία έγιναν δύο δημοσιογραφικές παρουσιάσεις την ίδια ημερολογιακή χρονιά.

Είναι εύκολα κατανοητό το γιατί η Yamaha προσπαθεί τόσο πολύ. Οι τακτικές ανανεώσεις είναι ζωτικής σημασίας στο να διατηρηθεί η προσοχή του κόσμου, ειδικά σε ένα όπως το MT-09, που έχει δει ένα πιο ισχυρό και γκλαμουράτο ξαδερφάκι να παρουσιάζεται στην ίδια κατηγορία. Το πιο ακριβό Yamaha MT-10 δεν μπορεί να φτάσει τις πάνω από 5.000 μονάδες που πούλησε το τρικύλινδρο μέσα στο 2016, αναπόφευκτα όμως πήρε για λογαριασμό του και προσοχή και πωλήσεις.

Ως εκ τούτου, αυτή αναβάθμιση του Yamaha MT-09 είχε στόχο τη βελτίωση του τρικύλινδρου ακόμη περισσότερο και να του δώσει άλλη μια δόση δημοσιότητας. Στο μεταξύ άλλαξε την αισθητική για να το κάνει να μοιάζει πιο πολύ με το MT-10 και ενίσχυσε λίγο τη θεματολογία Dark Side of Japan που έχει δώσει ένα δυνατό και αιχμηρό image στην οικογένεια MT.

Οι αλλαγές

Η κύρια αλλαγή είναι στο εμπρός μέρος όπου το Εννιάρι μοιάζει πλέον με το Δεκάρι, αφού απέκτησε ένα επιθετικό σαν έντομο look χάρη σε δύο ζευγάρια, μικρά και με γωνίες, φώτα LED, πάνω από ένα μικρότερο ζευγάρι φώτων στάση LED. Τα δύο εσωτερικά προβολάκια είναι τα μεσαία και είναι πάντα αναμμένα. Τα δύο εξωτερικά είναι οι προβολείς. (διαβάστε και εδώ την παρουσίαση του Yamaha MT-09 του 2017 στην Intermot).

Κύρια αλλαγή για το 2017 είναι το νέο σετ προβολέων. Αντί για τον μονό τριγωνικό προβολέα, τώρα υπάρχουν δύο διπλοί – πιο πολύ σε στυλ MT-10.

Το τρικύλινδρο έχει και μερικές αλλαγές στα πλαστικά, που κι αυτές παραπέμπουν στο μεγάλο MT-10: έχει μεγαλύτερες εισαγωγές στερεωμένες στο ρεζερβουάρ, μικρά αεροδυναμικά πτερύγια κάτω από τους προβολείς και πτερύγια στις στενές πλευρές του ψυγείου, όλα στο ίδιο χρώμα με τη μοτοσικλέτα σε γκρι, μπλε ή μαύρο. Άλλες οπτικές αλλαγές είναι στην ουρά που είναι λεπτότερη και έχει καινούργιο πίσω φως LED, στο υποπλαίσιο που είναι κοντύτερο και στη βάση της πινακίδας που είναι στερεωμένη στο ψαλίδι αντί στην ουρά. Η σέλα είναι καινούργια. Είναι λίγο μεγαλύτερη και κατά 5mm ψηλότερη με στόχο την μεγαλύτερη άνεση.

Η εξάτμιση είναι καινούργια, αλλά έχει παρόμοιο σχήμα με την παλιά, ωστόσο είναι σχεδιασμένη για να καλύπτει την προδιαγραφή Euro4.

Χωρίς αλλαγές έμεινε ο τρικύλινδρος, 12βάλβιδος κινητήρας με τους δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους, που εξακολουθεί να παράγει 115hpστις 10.000rpm. Εχει τοποθετηθεί όμως νέος συμπλέκτης slip & assist που σύμφωνα με τη Yamaha είναι κατά 20% ελαφρύτερος στη λειτουργία του. Άλλη μία αναβάθμιση που αφορά τη μετάδοση είναι η τοποθέτηση του quick shifter στον βασικό εξοπλισμό.

H ουρά είναι πιο λεπτή και το υποπλαίσιο κοντύτερο. Παρόλα αυτά, η σέλα είναι λίγο μακρύτερη, προσφέροντας λίγο περισσότερο χώρο στη συνεπιβάτη. Η βάση της πινακίδας είναι στερεωμένη στο ψαλίδι, δίνοντας ακόμη πιο λιτό look στην ουρά.

Δεν υπάρχουν αλλαγές στα βασικά χαρακτηριστικά του στησίματος, όπως αλουμινένιο πλαίσιο, η cantilever στήριξης της πίσω ανάρτησης και η γεωμετρία. Όμως η ανάρτηση είναι αναβαθμισμένη, κυρίως στο εμπρός μέρος, όπου έχει τοποθετηθεί ένα καινούργιο και για πρώτη φορά ρυθμιζόμενο πιρούνι. Το αριστερό καλάμι μπορεί να ρυθμιστεί ως προς την απόσβεση συμπίεσης και το αριστερό ως προς την απόσβεση επαναφοράς (συν προφόρτιση ελατηρίου και στα δύο καλάμια), σε αντίθεση με το παλιό Kayaba που είχαν μόνο προφόρτιση ελατηρίου και απόσβεση επαναφοράς. Το αμορτισέρ πίσω είναι κι αυτό της Kayaba κι έχει λίγο αυξημένα επίπεδα αποσβέσεων.

Τα ηλεκτρονικά, που το 2016 είχαν βελτιωθεί με ξανασχεδιασμένη χαρτογράφηση και τοποθέτηση traction control, είναι τώρα λίγο πιο έξυπνα: η μοτοσικλέτα θυμάται το σετάρισμα που έχει ο επιλέξει ο αναβάτης και δεν επιστρέφει στις αρχικές ρυθμίσεις όταν η κεντρική κλειδαριά πάει στο ΟFF. Επίσης τα όργανα έχουν μεταφερθεί λίγο πιο μπροστά για να είναι πιο μέσα στο οπτικό πεδίο του αναβάτη.

Yamaha MT-09 του 2017 οn board δοκιμή

Παρά τις αλλαγές, το Yamaha MT-09 εξακολουθεί να δίνει την ultra-naked αίσθηση του πρώτου μοντέλου όταν κάτσεις πάνω στη σέλα του, χάρη στον χαμηλά τοποθετημένο προβολέα, την έλλειψη ζελατίνας και στο ότι το ελαφρώς ανασηκωμένο τιμόνι μοιάζει να είναι πολύ κοντά στον αναβάτη, δίνοντας μια τελείως όρθια θέση οδήγησης. Με ονομαστικό βάρος στα 193kg το Yamaha MT-09 έχει πάρει μερικά κιλά, ίσως λόγω της νέας εξάτμισης, αλλά είναι εξαιρετικά ελαφρύ και ευέλικτο.

Και παρά το ότι το πίσω μέρος της καινούργιας σέλας είναι λίγο πιο φαρδύ, το εμπρός μέρος παραμένει λεπτό κι έτσι οι περισσότεροι αναβάτες δεν θα έχουν πρόβλημα να φτάσουν τα πόδια τους στο έδαφος. Στην παρουσίαση που έγινε στη Μαγιόρκα, ξεκίνησα τη διαδρομή μου στην πόλη της Palma έχοντας επιλέξει το B mode, τον πιο ήπιο χάρτη από τους τρεις και το Yamaha ήταν αρκετά ελαφρύ, ελαστικό και γενικά φιλικό προς τον αναβάτη, κατάλληλο για τους πιο νέους οδηγούς.

Οι περισσότεροι αναβάτες θα χρησιμοποιούν κυρίως τον μεσαίο χάρτη, το Standard mode. Η επιλογή γίνεται εύκολα από ένα κουμπί στα δεξιά και η διαφορά στη ζωντάνια στον κινητήρα φάνηκε αμέσως. Εδώ η ομαλή και ελαστική απόδοση ισχύος του Yamaha MT-09 ήταν ευπρόσδεκτη όπως επίσης και η δυνατότητά του να επιταχύνει δυνατά ακόμη κι από τις χαμηλές στροφές, ελαφρώνοντας ευχάριστα τον εμπρός τροχό.

Δοκίμασα το A mode αλλά όχι για πολλή ώρα. Έχει αμεσότερη απόκριση και είναι διασκεδαστικός, αν έχεις τα ανάλογα κέφια. Αντιθέτως το quick shifter ήταν πάντα ευπρόσδεκτο για τα συχνά ξεσπάσματα επιτάχυνσης, κάνοντας τις αλλαγές ταχυτήτων αξιοθαύμαστα εύκολες και αλλάζοντας πάντα με ακρίβεια, αν και μερικές φορές με θόρυβο.

Το κατέβασμα εξακολουθεί να χρειάζεται συμπλέκτη, επειδή δεν υπάρχει auto-blipper, αλλά τουλάχιστον ο συμπλέκτης slip-assist είναι εκεί για να βοηθήσει, ενώ ταυτόχρονα είναι πολύ ελαφρύς στη χρήση.

Η κυκλοφορία και η εύλογη αυξημένη προσοχή του πλοηγού της Yamaha για αστυνομία, κράτησε τις ταχύτητές μας χαμηλά την πρώτη ώρα, πράγμα που τόνισε τόσο τα θετικά όσο και τα αρνητικά των naked γενικά και του Yamaha MT-09 ειδικότερα. Από τη μία πλευρά, η σχεδόν απόλυτη έλλειψη προστασίας από τον αέρα, σε συνδυασμό με την έλλειψη ζεστής ένδυσης εκείνη την κρύα ημέρα, σήμαινε ότι γρήγορα άρχισα να παγώνω. Από την άλλη πλευρά, ένα ξέσπασμα ημι-νόμιμης επιτάχυνσης, που δεν έφτασε την τελική των 225km/h ήταν πιο διασκεδαστική σε σχέση με το αν είχε φέρινγκ για να «σπάει» την αίσθηση της ταχύτητας.

Ευτυχώς η διαδρομή άρχισε να γίνεται πιο ενδιαφέρουσα, αφού σταματήσαμε για φωτογραφίες σε ένα τεράστιο και γεμάτο γκράφιτι εγκεταλελειμένο θέατρο που λεγόταν Es Foguero και μετά πήγαμε βόρεια και δυτικά σε ένα πιο στριφτερό, ορεινό δρόμο με κατεύθυνση τη στάση για φαγητό στο Escorca.

Στις στροφές

Τo Yamaha MT-09 αισθανόταν σαν στο σπίτι του σε εκείνες τις τυφλές στροφές που τις έπαιρνα κυρίως με πρώτη ή δευτέρα κι έβγαινα μετά δυνατά με ένα περιστασιακό κούνημα στο τιμόνι. Οι αναβάτες δοκιμών της Yamaha είχαν αξιοποιήσει τις νέες δυνατότητες του πιρουνιού για να το σφίξουν ελαφρώς σε σχέση με τις στοκ ρυθμίσεις και είχαν βάλει και λίγη παραπάνω προφόρτιση ελατηρίου. Η μοτοσικλέτα έστριβε αρκετά καλά, ακόμη κι όταν ο ρυθμός έγινε πολύ γρήγορος. Όπως και στις προηγούμενες εκδόσεις και στο ρετρό Yamaha XSR 900 δεν έμπαινε στις στροφές με τον αβίαστο τρόπο και την ουδετερότητα που το κάνουν οι καλύτερες μοτοσικλέτες στον τομέα αυτό. Όπως και πριν είχα την αίσθηση ότι αυτό οφείλεται στο ελαφρώς μαλακό αμορτισέρ που έχει την τάση να κάθεται λίγο, επειδή είναι ψηλός και σχετικά βαρύς (1,93m και 85kg), επομένως καθόμουν αρκετά πίσω κι έριχνα αρκετό βάρος στο πίσω μέρος. Εσφιξα τις αποσβέσεις επαναφοράς εμπρός και πίσω για να εξισορροπήσω τη σχετικά ασαφή αίσθηση στις στροφές. Περιέργως το αμορτισέρ ήταν σχεδόν στο τέρμα των αποσβέσεών του ήδη.

Το Yamaha MT-09 είναι σχεδιασμένο για άνεση στην πόλη και καλή οδική συμπεριφορά και με τις σχετικά μεγάλες διαδρομές στις αναρτήσεις δεν θα έχει την αμεσότητα στο στρίψιμο όπως μια μοτοσικλέτα με καλύτερης ποιότητας αναρτήσεις και λιγότερη διαδρομή (οι διαδρομές είναι 137mm εμπρός και 130mm πίσω, ενώ στο Yaaha MT-10 είναι 120mm εμπρός – πίσω). Πάντως η πιο «χαμηλομούρικη» αίσθηση ήταν πολύ καλύτερη για τις δικές μου διαστάσεις. Πιο μικρόσωμοι αναβάτες ήταν ευχαριστημένοι με τη μοτοσικλέτα έτσι όπως ήταν.

Δύο ρυθμίσεις και το Yamaha έγινε ταχύτερο και πιο διασκεδαστικό στις στροφές, όπου το μεγάλο περιθώριο κλίσης της λεπτής μοτοσικλέτας ήταν επίσης ένα πλεονέκτημα. Το ίδιο ίσχυε και για τα αρκετά καλά Dunlop S20, αν και οι δρόμοι ήταν αρκετά κρύοι, υγροί και γλιστεροί σε κάποια σημεία, όπου ήμουν πολύ ευτυχισμένος που το traction control είχε ήδη παρουσιαστεί μέσα στο 2016. Ειδικά τη φορά που βγήκα για να προσπεράσω ένα αυτοκίνητο, γκάζωσα δυνατά και με έκπληξη ένιωσα το TC να παρεμβαίνει αρκετά δυνατά, αν και ήταν στο λιγότερο παρεμβατικό επίπεδο 1.

Τα ηλεκτρονικά λοιπόν μπορούν να είναι αρκετά χρήσιμα μερικές φορές και ήμουν επίσης καθησυχασμένος επειδή το ABS καιροφυλακτούσε, όταν φρέναρα δυνατά σε μερικές υγρές και με μπαριέρες φουρκέτες στην επιστροφή καθώς κατεβαίναμε το βουνό. Στις πιο στεγνές επιφάνειες είδα ότι οι monobloc τετραέμβολες δαγκάνες είχαν αρκετή δύναμη για μια τόσο ελαφριά μοτοσικλέτα.

Πρακτικότητα

Όπως και πριν το Yamaha MT-09 έχει τα χαρακτηριστικά για να είναι ένα καλό all round με δεδομένο ότι δεν χρειάζεσαι την προστασία από τον αέρα. Το ρεζερβουάρ του, που δεν έχει αλλάξει, χωράει μόνο 14 λίτρα καυσίμου, αλλά ο τρικύλινδρος κινητήρας με τη σκληρή χρήση έδειξε κατανάλωση 7lt/100km ενώ με λογικότερη χρήση θα είναι πιο κοντά στα 6lt/100km επιτρέποντας αυτονομία της τάξης των 200km. Η κατανάλωση φαίνεται στην ψηφιακή οθόνη που είναι ωραία σχεδιασμένη, αν και μικρή. Είναι επίσης κρίμα που εξακολουθεί να μην υπάρχει κουμπί στο τιμόνι για να επιλέγεις τις οθόνες και πρέπει και πάλι να σκύψεις μπροστά και να απλώσεις χέρι στα όργανα για να τα φτάσεις. Τουλάχιστον οι καθρέφτες είναι καλοί και η νέα σέλα έμοιαζε αρκετά άνετη. Παρά το κομμένο υποπλαίσιο η σέλα είναι λίγο μακρύτερη κι αυτό θα είναι ευπρόσδεκτο για τους συνεπιβάτες.

Η άνεση του Yamaha MT-09 μπορεί να βελτιωθεί μέσα από μια λίστα από αξεσουάρ στην οποία περιλαμβάνονται ζελατίνες, σέλες και τουριστικά μαρσπιέ. Οι πιο σπορτίβικοι αναβάτες μπορούν να βάλουν εξάτμιση τιτανίου Akrapovic και ρυθμιζόμενα μαρσπιέ. Υπάρχει και κάλυμμα ψυγείου που θα ήταν πολύ χρήσιμο σε έναν άλλο δημοσιογράφο του οποίου το ψυγείο τρύπησε από μια πέτρα που σήκωσε ο τροχός. Ο Alfons ο πλοηγός μας το έφτιαξε πολύ ωραία με ειδικό στόκο που είχε μαζί του κι έτσι επιστρέψαμε έχοντας χάσει μόλις 20 λεπτά.

Από το 2013 και μετά το Yamaha MT-09 έχει διανύσει αρκετό δρόμο κι έχει βελτιωθεί αρκετά στα σημεία που είχαμε εντοπίσει ότι “πονούσε”. Το ευχάριστο θα είναι να εξακολουθεί να πωλείται σε ένα κόστος που να είναι προσιτό και στον Ελληνα αναβάτη.

Πιο ωραίο και πάντα ελκυστικό – από κάθε άποψη

Το Yamaha MT-09 έχει βελτιωθεί με πολύ αποτελεσματικό τρόπο σε σχέση με το ντεμπούτο του το 2013, καθώς η μέτρια απόκριση του γκαζιού και η χαμηλή ποιότητα των αναρτήσεων ήταν θέματα που αντιμετωπίστηκαν στις δύο αναβαθμίσεις της μοτοσικλέτας. Δεν είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι οι αναρτήσεις έχουν ίδια ποιότητα με την υπόλοιπη μοτοσικλέτα, αλλά τα καλά νέα είναι ότι το βελτιωμένο Yamaha MT-09 διατηρεί την ανταγωνιστική του τιμή που ήταν άλλωστε ο λόγος που το τρικύλινδρο έγινε επιτυχία ευθύς εξ αρχής.

Copyright© Roland Brown– 2016

Απόδοση στα Ελληνικά: Δημήτρης Μπαζίνας

Φωτογραφίες: Alessio Barbanti, Jonathan Godin, Francesc Montero

Copyright© MrBike – 2016

Yamaha (επίσημο site)

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Yamaha MT-09 (2017) Κινητήρας Yamaha, τετράχρονος, υγρόψυκτος, τρικύλινδρος crossplane με 4  βαλβίδες και δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 78,0 x 59,1 Χωρητικότητα (cc) 847 Σχέση συμπίεσης 11,5:1 Μέγιστη ισχύς  115hp (84,6kW)/10000rpm Μέγιστη ροπή 87,5 Nm (8,9 kgm) / 8.500 rpm Τροφοδοσία Ψεκασμός YCC-T  ride by wire Εκκίνηση Μίζα Λίπανση Συμβατικό κάρτερ Κιβώτιο 6 σχέσεις, συμπλέκτης S&A I 2.667 (40/15) II 2.000 (38/19) III 1.619 (34/21) IV 1.381 (29/21) V 1.190 (25/21) VI 1.037 (28/27) Πρωτεύουσα μετάδοση 1.681 (79/47) Τελική μετάδσοη 2.813 (45/16) Πλαίσιο Αλουμινένιο περιμετρικό σχήμα διαμαντιού Μπροστινή ανάρτηση Αντρεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι, με διάμετρο καλαμιών 41mm και με διαδρομή 137mm. Ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου, απόσβεσης επαναφοράς (δεξιό καλάμι) και συμπίεσης (αριστερό καλάμι) Πίσω ανάρτηση Μονό αμορτισέρ με μοχλικό, με διαδρομή 130mm και ρυθμιζόμενη προφόρτιση ελατηρίου και απόσβεση επαναφοράς Μπροστινό φρένο 2 Δίσκοι,  διαμέτρου 298mm. Δαγκάνες 4 εμβόλων ακτινικής στήριξης Πίσω φρένο Δίσκος 245mm Μπροστινό ελαστικό 120/70-17 Πίσω ελαστικό 180/55-17 Μήκος (mm) 2.075 Πλάτος (mm) 815 Υψος (mm) 1.135 Υψος σέλας (mm) 815 Μεταξόνιο (mm) 1.440 Ιχνος (mm) 103 Γωνία Caster 25 Βάρος (kg) 191 πλήρες υγρών Ρεζερβουάρ (lt) 14