KTM 390 Duke (2013) – On board δοκιμή στην Ελλάδα

 src=

 

Η ΚΤΜ κάνει κάτι που σε γενικές γραμμές αποφεύγεται από τους περισσότερους κατασκευαστές και εδώ που τα λέμε συνήθως κατακρίνεται από εμάς του δημοσιογράφους. Δημιούργησε τρεις μοτοσικλέτες σε διαφορετικές κατηγορίες κυβισμού αλλά με την ίδια εμφάνιση και περιφερειακά. Και βέβαια αυτή είναι μια απόλυτη λογική σκέψη, αν θέλεις να κρατήσεις τα κόστη σε λογικά επίπεδα. Από την άλλη πλευρά, εμείς που θα αγοράσουμε τη μεγαλύτερη και ακριβότερη από τις τρεις εκδόσεις, θέλουμε το χρήμα που δώσαμε να φαίνεται (πιο σωστά να το δείχνουμε). Λοιπόν εμείς χαιρόμαστε που η KTM αποφάσισε να διατηρήσει το κόστος των μοτοσικλετών χαμηλό κι έτσι το KTM Duke 390 έχει την ίδια εμφάνιση και περιφερειακά με τις μικρότερες εκδόσεις των 125 και 200cc. Οι ομοιότητες όμως ουσιαστικά τελειώνουν κάπου εκεί… Γιατί με τα 44hp και τα 150kg περίπου με καύσιμα η συμπεριφορά, το κράτημα, η δύναμη και η διασκέδαση ανεβαίνουν κατηγορία. Και βέβαια αυτά συνοδεύονται από το αντεστραμμένο πιρούνι WP των 43mm, το αλουμινένιο ψαλίδι με monoshock αμορτισέρ και ατσάλινο πλαίσιο χωροδικτύωμα. Αυτό το πλαίσιο σχεδιάστηκε για τις αυξημένες απαιτήσεις του KTM 390 Duke και είναι πιο ανθεκτικό αλλά θα τοποθετηθεί και στα μικρότερα μοντέλα της οικογένειας Duke, προφανώς για λόγους ευκολίας στη διαχείριση των εξαρτημάτων.

Στην πράξη το KTM 390 Duke είναι ο σωστός «προθάλαμος» για τον νέο αναβάτη που σκοπεύει να ανέβει κατηγορία καθώς τοποθετείται ιδανικά ανάμεσα στο KTM Duke 200και το KTM Duke 690, την ισχυρότερη μονοκύλινδρη μοτοσικλέτα παραγωγής!

Εργονομία

Το KTM 390 Duke είναι μια μικρόσωμη μοτοσικλέτα με μεταξόνιο 1.367mm και ύψος σέλας 800mm. Αυτό, σε συνδυασμό με τη λεπτή σέλα διευκολύνει τους περισσότερους αναβάτες που θα μπορέσουν να πατήσουν εύκολα στο έδαφος με ολόκληρο το πέλμα και να κάνουν εύκολα τις μανούβρες μικρής ταχύτητας. Από τη σέλα ο αναβάτης βλέπει το ελαφρώς ανασηκωμένο μονοκόμματο τιμόνι και τον εντελώς ψηφιακό πίνακα οργάνων που έχουν και οι μικρότερες εκδόσεις με πλήθος ενδείξεων μεταξύ των οποίων είναι αυτή της ένδειξης σχέσης στο κιβώτιο και κατανάλωσης βενζίνης. Οι ενδείξεις του στροφομέτρου εξακολουθούν να είναι μικροσκοπικές και δυσανάγνωστες, ωστόσο τόσο πλούσιος πίνακας οργάνων σ’ αυτή την κατηγορία είναι σπάνιος.

Πολύ πλούσιος πίνακας οργάνων που περιλαμβάνει και ένδειξη κατανάλωσης. Μόνο τα ψηφία του στροφόμετρου θέλουν αετίσιο μάτι!

Κινητήρας

Ο μονοκύλινδρος υγρόψυκτος κινητήρας δεν είναι αυτός που έχουν τα KTM Duke 125 και 200 αλλά είναι εντελώς καινούργιος με χωρητικότητα 375cc, δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους και 4 βαλβίδες. Η μέγιστη ισχύς του είναι 44hp στις 9.500rpm και η απόδοση της ροπής είναι στα 35Nm στις 7.250rpm. Η διαφορά στην απόδοση του νέου κινητήρα είναι σημαντική σε σχέση με τα μικρότερα, επειδή δεν έχει τον υψηλόρροπο χαρακτήρα του. Ο κινητήρας τραβάει ωραία και καθαρά, χάρη στον άψογο ψεκασμό αλλά και την καλή κλιμάκωση του μαλακού στη λειτουργία του εξατάχυτου κιβωτίου. Αν και τα μικρότερα Duke είναι κι αυτά εξαιρετικά διασκεδαστικά και αρκετά γρήγορα στην πόλη, με το KTM 390 Duke ο αναβάτης μπορεί να κάνει τις ίδιες διαδρομές πιο χαλαρά και ξεκούραστα, ενώ με το περισσότερο  τράβηγμα στις χαμηλές στροφές η οδήγηση γίνεται πολύ πιο συναρπαστική όταν ο δρόμος παύει να είναι ευθύς.

Τι σημαίνουν οι 44hp; Μια σύντομη συγκριτική ανάλυση

Ας σταθούμε λίγο ακόμη στην ισχύ των 44hp, επειδή το να λέμε ξερά νούμερα, καμιά φορά δεν μας αφήνει να καταλάβουμε την σημασία τους. Λοιπόν το Duke 390 από τον κινητήρα των 375cc αποδίδει 44hp. Συγκριτικά θα αναφέρουμε άλλες σημαντικές χρηστικές μοτοσικλέτες: το Yamaha XT 600E του 2002 απέδιδε 36hp και το Yamaha XT 660R 48hp. Στην ίδια τάξη μεγέθους ήταν το BMW F650 Funduro (42,5hp) και λίγο παραπάνω το μονοκύλινδρο BMW F650 GS (50hp ονομαστικά) και το Aprilia Pegaso 650 με τον κινητήρα Rotax. Ακόμη και το δικύλινδρο Honda Transalp 600 50 hp απέδιδε, ενώ το Kawasaki KLE 500 απέδιδε 45hp. Δυο γενιές ουσιαστικά on-off μοτοσικλετών με τις οποίες πολλοί από εμάς μεγαλώσαμε είχαν την ίδια ουσιαστικά δύναμη με το νέο μονοκύλινδρο ΚΤΜ 390 Duke αλλά με 30 έως 50kg περισσότερα! Η διαφορά δυναμικού αυτής της μικρομεσαίας μοτοσικλέτας είναι συντριπτική και θυμηθείτε τώρα πόσο πληρώναμε γι’ αυτές τις (τίμιες και εξαιρετικές κατά τα άλλα) μοτοσικλέτες στα χρόνια τους.

Μετρήσεις

Ακόμα καλύτερα μπορούμε να καταλάβουμε τις πραγματικές δυνατότητες του κινητήρα του KTM 390 Duke παρατηρώντας τις επιδόσεις της νέας μοτοσικλέτας σε σύγκριση με δημοφιλή παλιότερα και πιο σύγχρονα μοντέλα. Το KTM 390 Duke είναι το μικρότερο, ωστόσο έχει παρόμοιες επιδόσεις με μοτοσικλέτες θρύλους, όπως το Kawasaki KLE 500, φυσικά το Honda Transalp 700, αλλά και το Honda CB 500X που παρουσιάστηκε πιο πρόσφατα στα πλαίσια της διεύρυνσης της γκάμας της εταιρίας στον χώρο της μεσαίας κατηγορίας κυβισμού με προσιτή τιμή. Τo KTM 390 Duke είναι ταχύτερο από το Kawasaki, έχει σχεδόν ίδιες επιδόσεις με το CB 500X, αλλά βέβαια πιο αργό, αν και όχι και πολύ σχέση με το Transalp, που έχει πάνω από 200cc περισσότερα στον V-2 κινητήρα του. Με τέτοιες επιδόσεις, προφανώς ανοίγεται πεδίο δόξης λαμπρό, τόσο για τη νέα μοτοσικλέτα της KTM, όσο και για νέα προϊόντα που θα μπορούσαν να δείξουν και άλλοι κατασκευαστές με παρόμοια χρήσιμη δύναμη, χαμηλή κατανάλωση και πολύ προσιτή τιμή.

Επιταχύνσεις από στάση ΚΤΜ 390 Duke Honda CB 500X Honda NC 700X Honda XL700V Transalp KLE 500 0-18m (sec) 2,70 2,15 10,8 2,2 2,27 0-50m (sec) 4,34 4,00 12,92 – – 0-100m (sec) 6,26 6,04 14,95 5,55 6,00 0-100km/h (sec) 5,39 5,99 14,97 4,59 6,06 1/4mile (sec) 15,38 (143,4km/h) 14,54 (146,14km/h) 23,62 (145,29km/h) 13,36 (158,69km/h) 14,75 0-1000m (sec) 30,3 28,28 37,62 26,08 – Μέγιστη ταχύτητα (km/h) 160 167 170 175,3 162

Πανέμορφο ψαλίδι με ωραίο μηχανισμό για το τέντωμα της αλυσίδας.

ΚΤΜ 390 Duke– On board

Όπως είπαμε το KTM 390 Duke είναι μια πολύ συμμαζεμένη και ελαφριά μοτοσικλέτα. Η φιλική θέση οδήγησης και το χαμηλό βάρος των 139kg χωρίς καύσιμα κάνουν τις μανούβρες χαμηλής ταχύτητας εξαιρετικά εύκολες και προσφέρουν σημαντική ευελιξία μέσα στην πόλη. Το τράβηγμα του κινητήρα είναι αρκετά καλό και το κιβώτιο βοηθά ώστε να ανεβαίνουν οι στροφές γρήγορα. Μετά τις 7000rpm ο κινητήρας δίνει την εντύπωση ότι παίρνει μια βαθιά ανάσα και επιβραβεύει τον αναβάτη που θα μείνει στο γκάζι προσφέροντας ευστροφία και επιτάχυνση, αλλά και πολλές συναρπαστικές εμπειρίες.

Το KTM 390 Duke μπορεί να ταξιδεύει άνετα με ταχύτητες της τάξης των 120km/h με 140km/h έχοντας αρκετά αποθέματα για προσπεράσματα και για να φτάσει σε μια τελική που ξεπερνά τα 170km/h.

Όπως είπαμε και πιο πάνω, ένα από τα δυνατά χαρτιά του KTM 390 Duke είναι στο στήσιμό του. Χάρη στο στιβαρό πλαίσιο, το χαμηλό βάρος, τις καλές του αναρτήσεις με τη σφιχτή αίσθηση και τα ελαστικά Metzeler Sportec M5,το KTM 390 Duke μπαίνει με ευκολία στις στροφές, κρατά άνετα τη γραμμή και δεν διαμαρτύρεται σε διορθώσεις που αναγκαστικά θα κάνει ο αναβάτης που προσπαθεί να αποκομίσει νέα εμπειρία. Προσέξτε ότι η KTM επέλεξε να τοποθετήσει ευρωπαϊκά ελαστικά στο νέο της μοντέλο, αφήνοντας στην άκρη τα σίγουρα οικονομικότερα, ινδικής προέλευσης ελαστικά, που φορούν τα μικρότερα Duke125 και 200, καθώς προφανώς ήταν ανεπαρκή για το ισχυρότερο και απαιτητικότερο μοντέλο. Ενας ιδανικός για την ΚΤΜ αγοραστής θα αγόραζε όλα τα Duke από το μικρότερο των 125 προς το μεγαλύτερο 690 με διαφορά 18 μηνών έως 2 ετών το ένα από το άλλο με κορύφωση το KTM 1290  Super Duke R ή το superbike KTM RC8. Αυτό μπορεί στη χώρα μας (και σε πολλές άλλες) να μην είναι εύκολα εφικτό, ωστόσο ο αναβάτης αυτός θα είχε μια ιδανική εξέλιξη στην οδήγησή του και σταδιακή αύξηση της ταχύτητάς του με ασφαλή και προοδευτικό τρόπο. Να σημειώσουμε ότι τέτοια «γραμμή» μοντέλων υπάρχει σε ελάχιστα εργοστάσια στον κόσμο και πάλι ίσως όχι τόσο πλήρης.

Πολύ καλές εντυπώσεις μας άφησαν τα φρένα που έχουν αρκετά αποθέματα δύναμης με καλά προοδευτικά χαρακτηριστικά για απόλυτο έλεγχο. Στην καλή αίσθηση του εμπρός φρένου να μην ξεχνάμε ότι ουσιαστικό ρόλο παίζει και το καλό πιρούνι. Το ABS της Bosch λειτουργεί διακριτικά προσφέροντας ουσιαστική ασφάλεια, μόνο όταν αυτή είναι απαραίτητη κι αυτό βοηθά ουσιαστικά στη σβέλτη μετακίνηση μέσα στην πόλη.

Όλα αυτά βέβαια είναι πάρα πολύ ωραία και πολύ συναρπαστικά, δεν είναι όλα όμως ρόδινα με το νέο KTM 390 Duke. Ως naked μοτοσικλέτα αφήνει τον αναβάτη τελείως εκτεθειμένο στον αέρα. Αυτό στα μικρά naked δεν πειράζει, αλλά σ’ αυτό εδώ, που ταξιδεύει με περισσότερα από 120km/h, τις ημέρες που ο άνεμος είναι αντίθετος, μπορεί να γίνει αρκετά κουραστικό. Αυτό που επίσης θα είναι κουραστικό είναι η σέλα του με το λεπτό αφρώδες υλικό, τόσο για τον αναβάτη, όσο και για τον συνεπιβάτη. Η θέση οδήγησης όμως δεν κουράζει κι έτσι ίσως θα ήταν συνετό από την KTM να διέθετε στον έξτρα εξοπλισμό μια πιο άνετη σέλα με παχύτερο αφρώδες υλικό. Επίσης, παρά τον προφανή πρακτικό χαρακτήρα μιας μικρομεσαίας μοτοσικλέτας, δεν έχει σχάρα για μεταφορά αντικειμένων ή θέση ασφάλισης του κράνους.

H σέλα είναι καλοσχεδιασμένη με σπορ χαρακτήρα, αλλά το λεπτό αφρώδες υλικό της κουράζει γρήγορα.

Κατανάλωση

Όλα τα μονοκύλινδρα Duke που έχουμε δοκιμάσει είναι οικονομικά στην κατανάλωση βενζίνης, το καθένα ανάλογα με τα κυβικά του. Υπό αυτό το πρίσμα, η κατανάλωση  του KTM 390 Duke στα 4,5lt/100km με κανονική χρήση, κρίνεται ως αρκετά χαμηλή, ειδικά επειδή η απόδοσή του κινητήρα δεν απογοητεύει. Το μονοκύλινδρο μοτέρ είναι εύστροφο, ροπάτο και  με κόκκινο στις 11.000rpm, επομένως η μικρή κατανάλωση ανάγεται στη μελετημένη κατασκευή του. Γιατί τα λέμε όλα αυτά; Επειδή μια τεχνική για να πέσει η κατανάλωση που εφαρμόζεται από μερικά εργοστάσια, είναι ο περιορισμός της ισχύος ή του ορίου περιστροφής – κάτι που «δεν πάει, δεν καίει» άλλωστε, και είναι κάτι που θα σας το επισημαίνουμε στο MrBike στις οικείες onboard δοκιμές μας. Το ΚΤΜ 390 Duke διαθέτει 11λιτρο ρεζερβουάρ (όχι ιδιαίτερα μεγάλο για τα κυβικά του), επομένως η ακτίνα δράσης του ξεπερνά τα 240km. Να τονίσουμε ότι η μέτρηση κατανάλωσης γίνεται με κανονική χρήση, δηλαδή με διαστήματα που η μοτοσικλέτα κινείται κοντά στην τελική της, αλλά και χρήση πόλης με μικρές ταχύτητες. Με συνειδητά οικονομική οδήγηση, προφανώς η κατανάλωση θα είναι χαμηλότερη.

Ένα δυνατό μικρομεσαίο μονοκύλινδρο στη σωστή τιμή!

Το KTM 390 Duke είναι μια πολύ σημαντική μοτοσικλέτα για την ελληνική πραγματικότητα. Θα δώσει λύσεις σε ανθρώπους που θέλουν μία μοτοσικλέτα, τόσο για τις καθημερινές μετακινήσεις, όσο και για μεγαλύτερες αποστάσεις, εκδρομές και τις καλοκαιρινές διακοπές. Είναι όμορφη μοτοσικλέτα, δεν είναι φτηνιάρικη, παρά την ασιατική της προέλευση αλλά ωστόσο, είναι φτηνή. Με μια μικρή επέμβαση μπορεί να οδηγηθεί με δίπλωμα Α2 και είναι παραπάνω από χίλια ευρώ φτηνότερη από την οικογένεια Honda CB500 που οδηγείται κι αυτή με δίπλωμα Α2 ή από το Kawasaki Ninja 300 που θα μπορούσε να είναι ένας εν δυνάμει ανταγωνιστής, παρά τον λίγο πιο σπορ χαρακτήρα του. Παρόλα αυτά, οι κάτοχοι διπλώματος Α2 και γενικότερα οι όχι πολύ έμπειροι οδηγοί, δεν είναι οι μόνοι που θα δείξουν ενδιαφέρον γι’ αυτή τη μοτοσικλέτα. Η δύναμή της, η φιλικότητα και το sexappeal της μπορούν να δελεάσουν οποιονδήποτε αναβάτη, αγόρι ή κορίτσι, έμπειρο ή άπειρο, στρητά ή εντουρά και… επιτέλους, η τιμή είναι σωστή.

Διαβάστε επίσης την παρουσίαση του KTM 390 Duke στην Αυστρία

Διαβάστε τη δοκιμή του KTM 125 Duke

Διαβάστε τη δοκιμή του KTM 200 Duke

Διαβάστε τη δοκιμή του KTM 690 Duke

 src=

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΤΜ 390 Duke

Κινητήρας KTM τετράχρονος, μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, με τέσσερις βαλβίδες και δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους  Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 89 x 60 Χωρητικότητα (cc) 375 Σχέση συμπίεσης 12,9:1 Μέγιστη ισχύς  44hp (32kW) / 9.500rpm Μέγιστη ροπή 3,56kgm (35Nm) / 7.250rpm Τροφοδοσία Ηλ. Ψεκασμός Εκκίνηση Μίζα Λίπανση Συμβατικό κάρτερ Κιβώτιο 6 σχέσεων I – II  – III  – IV  – V  – VI  – Πρωτεύουσα μετάδοση 2,666 (30/80) Τελική μετάδοση 3,000 (15/45) Πλαίσιο Χαλύβδινο χωριδικτύωμα Μπροστινή ανάρτηση Ανεστραμμένο πιρούνι WP διαμέτρου 43mm με διαδρομή 150mm Πίσω ανάρτηση Monoshock WP με διαδρομή 150mm, ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου Μπροστινό φρένο Δίσκος Bybre διαμέτρου 300mm, με δαγκάνα 4 εμβόλων ακτινικής στήριξης Πίσω φρένο Δίσκος Bybre διαμέτρου 230mm Μπροστινό ελαστικό 110/70-17 Metzeler Sportec M5 Πίσω ελαστικό 150/60-17 Metzeler Sportec M5 Μήκος (mm) – Πλάτος (mm) – Υψος (mm) – Υψος σέλας (mm) 899 Μεταξόνιο (mm) 1.367 Ιχνος (mm) 94 Γωνία Caster 25˚ Βάρος (kg) 139 χωρίς καύσιμο Ρεζερβουάρ (lt) 11 Μετρήσεις MrBike   Επιταχύνσεις από στάση   0-18m (sec) 2,70 0-50m (sec) 4,34 0-100m (sec) 6,26 0-100km/h (sec) 5,39 1/4mile (sec) 15,38 (143,4km/h) 0-1000m (sec) 30,3 Μέγιστη ταχύτητα (km/h) 160

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2014

Φωτογραφίες: Χρήστος Καραγιωργάκης

Copyright© MrBike– 2014

KTM Ελλάδα

KTM International

 

  •  

View the embedded image gallery online at:
https://www.mrbike.gr/website/street/on-board-test-in-greece.html#sigFreeIdb86bd2f2df