KTM 790 Duke (2018) – On board δοκιμή στην Ελλάδα

StreetΕμφανίσεις: 684 

Το KTM 790 Duke ήταν η εξέλιξη στις μοτοσυκλέτες μεσαίου κυβισμού το 2018 για την ΚΤΜ. Για πρώτη φορά τοποθέτησε σε μοτοσυκλέτα της δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα που μάλιστα έχει κόμπακτ διαστάσεις και πάρα (μα πάρα) πολύ ωραίες επιδόσεις. Για το KTM 790 Duke έχετε ξαναδιαβάσει στο MrBike το άρθρο του Roland Brown από την παρουσίαση στα Κανάρια και του Βασίλη Μωραΐτη από την παρουσίαση στην πίστα των Σερρών. Τώρα που το πήρε και το οδήγησε και ο υπογράφων ειλικρινά, δεν υπάρχει κάτι παραπάνω που να μπορεί να προσθέσει η δική του πένα στη συμπεριφορά και τις εντυπώσεις από το δρόμο. Στ’ αλήθεια όμως η εμπειρία μου με τη μοτοσυκλέτα αυτή μου άφησε ένα τόσο δυνατό αποτύπωμα που θα ήθελα να μείνει καταγεγραμμένο κι αυτό δίπλα από τα άλλα άρθρα των συναδέλφων που μίλησαν γι’ αυτήν.

Η άλλη προσέγγιση

Καθώς διανύουμε τη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα (που κοντεύει να τελειώσει κι αυτή) βλέπουμε ξεκάθαρα ότι η προσέγγιση των μεγάλων εργοστασίων προς τη μοτοσυκλέτα έχει αλλάξει. Ολο τον προηγούμενο αιώνα η μοτοσυκλέτα έβγαζε όλο και περισσότερη δύναμη στο δρόμο, έσπαζε το ένα ρεκόρ ταχύτητας μετά το άλλο. Η μοτοσυκλέτα που πουλούσε πολύ ήταν αυτή που ήταν στεφανωμένη με μια δάφνη: αυτή της ταχύτερης μοτοσυκλέτας στον κόσμο ή της ισχυρότερης μοτοσυκλέτας στον κόσμο. Η μάρκα που είχε ένα τέτοιο ορόσημο στο στόλο της, πούλαγε και τις υπόλοιπες μοτοσυκλέτες της πολύ πιο άνετα. Εύλογα αναπτύχθηκε ένα τεράστιος ανταγωνισμός ανάμεσα στις τέσσερις μεγάλες ιαπωνικές εταιρίες που κατάφεραν καθώς τελείωνε ο 20ος αιώνας, να «τελειώσουν» τα ευρωπαϊκά εργοστάσια. Ο τροχός όμως γύρισε, η «τύχη» με την ουδέτερη αρχαιοελληνική σημασία (καλή ή κακή τύχη) άλλαξε, αιτίες άσχετες με τη μοτοσυκλέτα έφεραν τα πάνω κάτω στην αγορά και στη ζωή μας. Κι αυτές οι άσχετες αιτίες (χρηματοοικονομικές κρίσεις, ατέλειες του καπιταλιστικού συστήματος – εγγενή προβλήματα του καπιταλιστικού συστήματος σύμφωνα με άλλο τρόπο σκέψης) δεν μας αφήνουν να χαρούμε την τεχνολογία που έκανε ένα τεράστιο άλμα τα τελευταία δέκα χρόνια.

TFT έγχρωμη οθόνη.

Πριν δέκα χρόνια ένα superbike έβγαζε 160 άλογα και κόστιζε δώδεκα χιλιάρικα. Μετά φτωχύναμε απότομα και το πουλήσαμε το superbike (πώς να αλλάξεις λάστιχα δύο φορές το χρόνο, όταν έχεις χάσει τη δουλειά σου) και πήραμε (ξανά) παπί ή τίποτα. Καλό είναι και το αυτοκίνητο, που είναι πιο απαραίτητο σε μια οικογένεια ή ένα επαγγελματία. Η τεχνολογία απογειώθηκε και τα superbikes έφτασαν τα 200 άλογα αλλά και τιμές που κανείς δεν μπορεί να πληρώσει πια. Εγιναν dream bikes των εικοσιπέντε χιλιάδων ευρώ και τις βλέπεις πλέον μόνο σε εικόνες και βιντεάκια στο internet και σπάνια στο δρόμο. Κι εδώ ήρθε η άλλη προσέγγιση, αφού κόντεψαν να κλείσουν τα εργοστάσια μοτοσυκλετών. Αρχισαν να φτιάχνουν άλλες μοτοσυκλέτες, αυτές με μεσαίο κυβισμό που πριν ουσιαστικά δεν υπήρχαν παρά μόνο ως adventure (on-off τις λέγαμε τότε). Την αρχή έκανε η Yamaha με το MT-09 που είχε ένα καινούργιο κινητήρα με εξαιρετικές επιδόσεις αλλά χαμηλή τιμή – κάπου 25% χαμηλότερη τιμή από τον ανταγωνισμό της και αυτό του χάρισε πολύ καλές πωλήσεις (κυρίως στην Ευρώπη, αλλά και στην Ελλάδα τηρουμένων των αναλογιών). Στην ίδια λήγκα αλλά πιο τσιμπημένα τα Triumph Street Triple, Honda CB 650F, Aprilia Shiver, BMW F800R, Kawasaki Z900 και πιο ακριβό ακόμη το MV Agusta Brutale 800. Όλα τους όμως χοντρικά με την ίδια δύναμη και τα ίδια κυβικά και όλα τους με μια καλή υποδοχή από το αγοραστικό που δεν έχει πια τα «χτένια» για να χτενίζει τα «γένια». Σ’ αυτή τη λήγκα ήρθε να παίξει το KTM 790 Duke με μια εντελώς καινούργια πρόταση από το αυστριακό εργοστάσιο που μας έμαθε στους μονοκύλινδρους κινητήρες ή τους μεγάλους V2.

Τελικό εξάτμισης ψηλά τοποθετημένο, με κωνικό σχήμα που ενισχύει την αιχμηρή του σιλουέτα. 

Η δική μου προσέγγιση

Να λοιπόν που στέκομαι έξω από το κατάστημα της ΚΤΜ στην Αθήνα και βλέπω το KTM 790 Duke από κοντά. Το είχα ξαναδεί από κοντά, αλλά ποτέ δίπλα στο KTM 390 Duke. Πρέπει να κοιτάξω επίμονα για να καταλάβω ποιο είναι ποιο γιατί από τις διαστάσεις τους δεν είναι δυνατό. Εχουν περίπου το ίδιο μέγεθος! Το όλο design είναι χαρακτηριστικό Kiska. Προσωπικά η φιλοσοφία του σχεδιασμού του οίκου Kiska μου πέφτει πολύ αβαντγκαρντίστικη, πιο αιχμηρή από όσο θα ήθελα και σίγουρα υπερβολικά τολμηρή. Είναι μια μοτοσυκλέτα που φαίνεται και ως εκ τούτου την καβαλάνε αναβάτες που θέλουν να τη δείξουν. Και το καταφέρνει αυτό χωρίς να έχει όγκο. Το αντίθετο μάλιστα. Ειδικά όμως τα naked τελευταίας γενιάς της KTM με τον προβολέα που μοιάζει με δαγκάνες από δηλητηριώδη αράχνη μου έχουν λειάνει την τολμηρή αίσθηση του σχεδιασμού των ΚΤΜ. Ο προβολέας αυτός μου αρέσει… πολύ!

Κάθομαι επάνω και νιώθω αμέσως… διαφορετικά. Το ύψος της σέλας είναι ανθρώπινο στα 825mm αλλά η ίδια η σέλα είναι στενή κι έτσι τα πόδια μου φτάνουν εύκολα κάτω. Αυτό που ήταν διαφορετικό ήταν ο τρόπος με τον οποίο υποχρεώθηκα να ρίξω το βάρος μου μπροστά στο τιμόνι. Δεν ήμουν σκυφτός όπως σε μια σπορ μοτοσυκλέτα, αλλά ένιωθα ολόκληρος κοντά στο εμπρός μέρος της μοτοσυκλέτας σε μια όχι κουραστική θέση οδήγησης, αλλά πολύ επιθετική και με εξαίρετη αίσθηση ελέγχου.

Τα όργανα είναι σύμφωνα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας: έγχρωμη οθόνη TFT με πλήθος ενδείξεων μεταξύ άλλων για τον έλεγχο των ηλεκτρονικών. Τα ηλεκτρονικά είναι μάλιστα στον βασικό εξοπλισμό: τέσσερις χάρτες, traction control, launch control, quishifter, cornering ABS με supermoto mode και quickshifter κατάλληλο και για κατεβάσματα με λειτουργία Blipper. Δεν ξέρω αν υπάρχει κάτι άλλο που θα ήθελε κανείς σε μια μοτοσυκλέτα μεσαίου κυβισμού – για να είμαι ειλικρινής, κάποια από αυτά θα μπορούσαν να λείπουν και να μην το καταλάβει κανείς. Π.χ. αυτά που θα ήταν πιο χρήσιμα σε πίστα, όπως το launch control ή το quickshifter.

Στο δρόμο

Στο δρόμο το KTM 790 Duke έχει ακριβώς τη συμπεριφορά που περιμένεις από μια μοτοσυκλέτα 105hp με βάρος 169kg (187kg με γεμάτο ρεζερβουάρ) και στρητάδικη έως μοταρντάδικη θέση οδήγησης. Φιλτράρει την κίνηση στην πόλη με τεράστια ευκολία, καταπίνει τα ελεύθερα από κίνηση κομμάτια όπως τo Millennium Falcon με τα Star Destroyers όταν εισέρχονται στο hyperspace για διαπλανητικά ταξίδια και μετά ελίσσεται σα νερόφιδο ανάμεσα από τους καθρέφτες των σταματημένων αυτοκινήτων διατηρώντας πολύ υψηλή ταχύτητα ακόμη και σε πολύ σφιχτά μποτιλιαρίσματα.

Στις στροφές το KTM 790 Duke αποδεικνύει γιατί το είπανε οι Αυστριακοί «το Νυστέρι». Υπάκουο, με τέλειο έλεγχο, γρήγορη είσοδο με μικρή πίεση στο τιμόνι, εύκολα κατεβάσματα με το shifter, αστραπιαία έξοδο με το άνοιγμα το γκαζιού. Το έχουν αυτό οι Αυστριακοί: δεν κάνουν τσιγγουνιές στο στήσιμο και κυρίως στις αναρτήσεις. Και παρά το γεγονός ότι οι αναρτήσεις του KTM 790 Duke δεν είναι κορυφαίες στην κατηγορία (το πιρούνι δεν ρυθμίζεται, το αμορτισέρ δεν έχει μοχλικό) είναι πολύ ποιοτικές και προσφέρουν καλές αποσβέσεις και άριστη αίσθηση της πρόσφυσης.

Στον ανοιχτό δρόμο εντυπωσιάζει η επιτάχυνση του KTM 790 Duke. Εχοντας οδηγήσει το super naked BMW S1000R του 2018 μόλις μια εβδομάδα πριν τον ΚΤΜ, μπορώ να πω ότι μέχρι κοντά τα 200 μου έδωσε παρόμοια αίσθηση, μόνο που το BMW είναι τετρακύλινδρο με 165 άλογα. Κι αυτό δείχνει την ευκολία που έφτανε τα διακόσια, πράγμα που με τη σειρά του δείχνει την ευκολία που το KTM 790 Duke ταξιδεύει με 120 – 150km/h διατηρώντας έτσι και την κατανάλωση σε πολύ φυσιολογικά επίπεδα των 5,5lt/100km. Αν πηγαίνεις με υψηλότερες ταχύτητες ή νευρικά στην πόλη, η κατανάλωση αυξάνεται, αλλά οδηγώντας πιο cool πέφτει και πιο κάτω. Το πρόβλημα να πηγαίνεις με περισσότερα από 150km/h στο δρόμο είναι μόνο η ανύπαρκτη προστασία από τον αέρα. Ο προβολέας ή η οθόνη δεν προσφέρουν καμία αεροδυναμική βοήθεια κι έτσι στα πολλά τρως αλύπητο ξύλο από τον αέρα. Αν έχει κάλμα βοηθάει, αν φυσάει απλά δεν μπορείς να πας γρήγορα για πάνω από λίγα λεπτά. Η τελική ταχύτητα που θα δείτε στην ψηφιακή οθόνη είναι στα 243km/h ένα νούμερο πολύ αισιόδοξο γιατί η πραγματική τελική είναι 225km/h. Νιώθεις τόσο πολύ τον άνεμο όμως που το πιστεύεις.

Τα φρένα είναι εξαιρετικά, οι δαγκάνες προέρχονται από την JJuan και αν και δεν είναι τόσο δυνατές όσο οι δαγκάνες της Brembo, δεν μου άφησαν περιθώρια για κριτική. Τα ελαστικά που φορούσε το KTM 790 Duke της δοκιμής ήταν Pirelli Diablo Rosso Corsa II και ήταν ό,τι έπρεπε για το πολύ ικανό δικύλινδρο.

Την αγοράζεις?!

Πρέπει να ομολογήσω ότι το KTM 790 Duke είναι μια από το μοτοσυκλέτες που δεν πρόκειται να ξεχάσω. Μου έχει αφήσει ένα έντονο αποτύπωμα, όχι μόνο με τις επιδόσεις του κινητήρα, αλλά και με το στήσιμο και την άριστη λειτουργία των ηλεκτρονικών. Είναι μια από τις μοτοσυκλέτες που την παίρνεις και ζεις μαζί της χωρίς να πρέπει να συνηθίσεις τα χούγια της ή να προσπαθείς να οδηγείς με τρόπο ώστε να μην εμφανίζονται συμπεριφορές που δεν σου αρέσουν. Οι διαστάσεις της είναι στα μέτρα μου και το μόνο που θα άλλαζα πάνω της θα ήταν να της βάλω μια βαλίτσα για τις καθημερινές ανάγκες. Ξέρω ότι είναι ιεροσυλία αισθητικής και σαφώς επηρεάζει τη συμπεριφορά, αλλά ρε παιδιά 120 χρόνια μετά την κυκλοφορία της πρώτης μοτοσυκλέτας, ο μοτοσυκλετιστής δεν πρέπει να έχει το δικαίωμα να μεταφέρει κάτι κι αυτό το κάτι να μην το φορτωθεί στην πλάτη? Ας το σκεφτούν λίγο και τα εργοστάσια…, ε?

Ναι λοιπόν, θα την αγόραζα λοιπόν, αλλά δεν θα την αγοράσω, τουλάχιστον όχι άμεσα. Με κόστος στα εντεκάμισι χιλιάρικα η τάξη μεγέθους είναι πολύ μεγάλη, σε απόλυτες τιμές – έχω ξεκινήσει να μαζεύω όμως… μου μένουν άλλα έντεκα διακόσια τρία! Συγκριτικά με την κατηγορία του η τιμή του είναι στο μέσο όρο και με τον εξοπλισμό που έχει είναι και πολύ τίμια. Πριν δέκα χρόνια, τα μόνα ηλεκτρονικά που ξέραμε ήταν οι χάρτες οδήγησης που δεν ξεχώριζαν μεταξύ τους. Σήμερα αυτό έχει αλλάξει δραματικά και δεν μπορούμε να διανοηθούμε σύγχρονη μοτοσυκλέτα στο format προ δεκαετίας. Προφανώς αυτό κοστίζει, αλλά και αξίζει.

KTM

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2019

Φωτογραφίες© Χρήστος Καραγιωργάκης – 2019

Copyright© MrBike – 2019

Τεχνικά Χαρακτηριστικά KTM 790 Duke (2018)  Κινητήρας KTM τετράχρονος, δικύλινδρος, εν σειρά, υγρόψυκτος, με οτκώ βαλβίδες και δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους  Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 88 x 65,7 Χωρητικότητα (cc) 799 Σχέση συμπίεσης – Μέγιστη ισχύς  105hp (77kW) Μέγιστη ροπή 8,76kgm (86Nm) / 8.000rpm Τροφοδοσία Ηλ. Ψεκασμός, rbw, 4 χάρτες Εκκίνηση Μίζα Λίπανση Συμβατικό κάρτερ Κιβώτιο 6 σχέσεων I – II  – III  – IV  – V  – VI  – Πρωτεύουσα μετάδοση 39/75 Τελική μετάδοση 2,562 (16/41) Πλαίσιο Χαλύβδινο χωριδικτύωμα Μπροστινή ανάρτηση Ανεστραμμένο πιρούνι WP διαμέτρου 43mm με διαδρομή 150mm Πίσω ανάρτηση Monoshock WP με διαδρομή 150mm Μπροστινό φρένο 2 Δίσκοι διαμέτρου 300mm, με δαγκάνα 4 εμβόλων ακτινικής στήριξης, cornering ABS Πίσω φρένο Δίσκος διαμέτρου 240mm με δαγκάνα δύο εμβόλων, cornering ABS Μπροστινό ελαστικό 120/70-17 Πίσω ελαστικό 180/55-17 Μήκος (mm) – Πλάτος (mm) – Υψος (mm) – Υψος σέλας (mm) 825 Μεταξόνιο (mm) 1,475 Ιχνος (mm) – Γωνία Caster 24˚ Βάρος (kg) 169 στεγνό Ρεζερβουάρ (lt) 14 Κατανάλωση εργοστασίου (lt/100) 4.4 Μετρήσεις MrBike   Μέγιστη ταχύτητα (km/h) 225 (πραγματική) 243 (ταχύμετρο) Μέση κατανάλωση (lt/100km) 5,5