KTM 1290 Super Duke R (2017) – On board δοκιμή

Η απόφαση της KTM να κάνει διεξαγάγει την παρουσίαση του αναβαθμισμένου KTM 1290 Super Duke R στο Losail ήταν αποκαλυπτική. Η πίστα του Qatar φιλοξενεί αγώνες MotoGP και Superbikes και είναι αρκετά δημοφιλής στις εταιρίες που κάνουν παρουσιάσεις νέων μοντέλων. Παρά το κλίμα, η γρήγορη, επίπεδη πίστα στην έρημο δεν είναι το μέρος που θα περίμενες να δεις μια συμμορία super naked να αστράφτουν στη λιακάδα, παρκαρισμένα στα pits, με το χοντρά radial ελαστικά τους να έχουν πατηθεί μέχρι τα μάγουλα.

Αλλά πάλι το ανανεωμένο KTM 1290 Super Duke R δες το λες και κλασικό naked. Κι ο λόγος που η KTM επέλεξε την πίστα αυτή για την παρουσίαση ήταν να υπογραμμίσει ότι με τις αναβαθμίσεις που έκανε, η μοτοσικλέτα έγινε πιο σπορ και πιο επιθετική. Ότι ακόνισαν τα δόντια της μοτοσικλέτας και το ονόμασαν Beast 2.0.

Ριζοσπαστικός προβολέας και άλλες αλλαγές

Το σκεπτικό είναι εύκολο να το καταλάβεις. Αφού παρουσίασαν το πιο πολυχρηστικό KTM 1290 Super Duke GT, οι Αυστριακοί σκέφτηκαν ότι είχαν τελειώσει με τη χρηστική πλευρά του super-naked. Γιατί λοιπόν να μην ακονίσουν την αισθητική του R, να του προσθέσουν δύναμη και να επέμβουν στη θέση οδήγησης και το πλαίσιο ώστε να φτιάξουν μια ακόμη πιο σοβαρή γυμνή χουλιγκάνικη μοτοσικλέτα;

Η έξτρα επιθετικότητα φαίνεται στον προβολέα που είναι ακόμη πιο KTMάδικος στη φιλοσοφία του. Είναι διπλός (χωρισμένος στα δύο κάθετα) και η αλουμινένια του κατασκευή εκτός από το ότι στηρίζει τα διάφορα εξαρτήματα, λειτουργεί και ως εναλλάκτης θερμότητας (heat sink) για τα LED. Διαθέτει επίσης νέα έγχρωμη οθόνη TFT, keyless κλειδαριά, cruise control και παρακολούθηση πίεσης ελαστικών στον βασικό εξοπλισμό.

Ο δικύλινδρος κινητήρας με την περιεχόμενη γωνία των 75 μοιρών και τα 1301cc διαθέτει τώρα βαλβίδες τιτανίου, υψηλότερη συμπίεση και κοντύτερα χωνιά εισαγωγής. Αυτό ανεβάζει το όριο περιστροφής κατά 500rpm, προσθέτοντας 4 ίππους και ανεβάζοντας την ισχύ στους 174hp στις 9.750rpm. Για να περάσει την προδιαγραφή Euro 4 απέκτησε νέα ανοξείδωτη εξάτμιση με αντηχεία, στερεωμένα τους κυλίνδρους που μειώνουν την εκπομπή CO2 και βελτιώνουν την απόκριση στις χαμηλές στροφές.

Δεν υπάρχει αλλαγή στο σωληνωτό πλαίσιο ή στη γεωμετρία του, αλλά το 48άρι πιρούνι της WP έχει σκληρότερα ελατήρια και οι βασικές ρυθμίσεις του αμορτισέρ έχουν γίνει λίγο πιο σκληρές με περισσότερη προφόρτιση και αποσβέσεις. Όπως και πριν τα φρένα είναι από τη Brembo με δίσκους διαμέτρου 320mm και δαγκάνες Μ50 Monobloc, που τώρα έχουν αναβαθμιστεί με cornering ABS χάρη στην μονάδα IMU της Bosch.

Παρά τις αλλαγές πάντως το KTM 1290 Super Duke Rεξακολουθεί να είναι μια naked μοτοσικλέτα δρόμου και γι’ αυτό χάρηκα που ξεκινήσαμε την παρουσίαση με μια σύντομη διαδρομή στους δρόμους της Doha. Η νέα μοτοσικλέτα έδινε παρόμοια αίσθηση με το προηγούμενο μοντέλο παρά την έγχρωμη οθόνη αλλά θέση οδήγησης είναι πιο επιθετική με το κατά 20mm φαρδύτερο τιμόνι να είναι 5mm χαμηλότερα και 18,5mm πιο μπροστά.

KTM 1290 Super Duke R on board στους δρόμους της Doha

Παρά το πολυδιαφημισμένο παρατσούκλι του “Beast” το προηγούμενο KTM 1290 Super Duke R ήταν εξαιρετικά πολιτισμένο και απείχε πολύ από το ωμότερο KTM 990 Super Duke. Αυτό σε μεγάλο βαθμό ισχύει και για το Beast 2.0 που στο Street mode μπορούσε να κυκλοφορεί στη Doha με αβίαστη ταχύτητα αλλά και απόλυτο έλεγχο, χάρη στη ομαλή απόδοση της δύναμης και την ελαστικότητα του κινητήρα.

Στις κοντύτερες ταχύτητες τραβούσε γλυκά από τις μόλις 2.000rpm, τραβώντας δυνατά διαμέσου των μεσαίων στροφών και κρατώντας τον εμπρός του τροχό στο έδαφος με εξαιρετική υπακοή στο νόμο, χάρη στο ενσωματωμένο anti-wheelie control. Με δεδομένη τη φήμη της Καταριανής αστυνομίας ότι είναι αυστηρή, αυτό δεν πείραζε και πολύ, αν και το προαιρετικό Track Pack μας έδωσε τη δυνατότητα να το απενεργοποιήσουμε διατηρώντας ταυτόχρονα το traction control.

Το στήσιμο του KTM ήταν άριστο για χρήση δρόμου, με το σφιχτότερες αλλά και πάλι συγκριτικά με supersport με μεγάλες διαδρομές αναρτήσεις (125mm εμπρός και 156mm πίσω) κάνοντας τη διαδρομή μας άνετη, ενώ η θέση οδήγησης εξακολουθεί να είναι σχετικά όρθια και ευρύχωρη.

Αν και το KTM 1290 Super Duke R πήρε μερικά κιλά (η Euro 4 παχαίνει) εξακολουθεί να είναι ελαφριά στα 195kg χωρίς υγρά και χρειαζόταν τα πιο απαλά αγγίγματα στο φαρδύ τιμόνι για να μπει στις πολυάριθμες κυκλικές πλατείες της Doha.

Η ευελιξία της ήταν σωτήρια όταν μια μεγάλη λιμουζίνα έκανε ξαφνικά δεξιά στροφή μπροστά μου και το KTM επιβράδυνε, πλάγιασε και πέρασε δίπλα της χωρίς σχεδόν να κάνει τσικ. Ήμουν καθησυχασμένος που είχα το cornering ABS να παραμονεύει με δεδομένη την τρομακτική ισχύ των φρένων της Brembo και τις συχνά σκονισμένες επιφάνειες των δρόμων, χάρη στον ανεπίσημο χαρακτηρισμό της Doha ως του «μεγαλύτερου γιαπιού στον κόσμο».

Με super naked στο Losail-Qatar!

Με το γκάζι του τέρμα ανοιχτό όμως στην πίστα την επόμενη ημέρα ήταν που το KTM 1290 Super Duke R μπόρεσε να «τεντωθεί» σωστά. Στο Losail αυτός ο εξαιρετικά ροπάτος κινητήρας ήταν τόσο εντυπωσιακός όσο ήταν και στο δρόμο, βγαίνοντας από τις στροφές με λιγότερες από 5.000rpm και καθαρίζοντας τις ευθείες με αξιόπιστη βοήθεια από το άριστο, έξτρα quick-shifter διπλής λειτουργίας (ανεβάσματα-κατεβάσματα).

Τo KTM σάρωσε την ευθεία των ενάμισι χιλιομέτρου στο Losail με τέτοιον ενθουσιασμό που θα πρέπει να είχε φτάσει κοντά στην τελική των άνω των 250km/h (πραγματική τελική του προηγούμενου μοντέλου έχουμε μετρήσει στο MrBike εδώ). Με το κεφάλι μου στο ρεζερβουάρ, προσπαθώντας να ξεφύγω από τον άνεμο, δεν μπορούσα να δω την οθόνη και περιστασιακά προσπάθησα να κουμπώσω μια ανύπαρκτη έβδομη ταχύτητα. Στη ζέστη της Μέσης Ανατολής η δροσερή αύρα ήταν ευπρόσδεκτη, έστω κι αν το κεφάλι μου κόντευε να ξεκολλήσει από τους ώμους μου. Η απόλυτη απουσία προστασίας από τον αέρα ίσως να μην είναι και πολύ ευπρόσδεκτη στις Ευρωπαϊκές χώρες – αυτή η μοτοσικλέτα είναι naked ακόμη και για τα super-naked στάνταρντ.

Όλα αυτά ήταν πολύ ωραία, αν και οι μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων ήταν υπαίτιες για κάποια θεματάκια που μεγιστοποιήθηκαν από την καλή πρόσφυση της πίστας και τα ελαστικά Metzeler Racetec K3. Το εμπρός ήταν εντάξει, δίνοντας αρχικά μια σχετικά ασαφή αίσθηση, αλλά παραμένοντας ελεγχόμενο στο φρενάρισμα και αποκρινόμενο καλά όταν το έσφιξα από τους εύκολα προσβάσιμους ρυθμιστές στο πάνω μέρος των καλαμιών.

Το αμορτισέρ της WP επωφελήθηκε κι αυτό από λίγη παραπάνω προφόρτιση και αποσβέσεις, που σχεδόν θεράπευσε την τάση της μοτοσικλέτας να κάθεται στην επιτάχυνση στην έξοδο από την τελευταία στροφή με τρίτη, μετά κουνούσε απαλά το τιμόνι και ορμούσε στην ευθεία. Αλλά για ψηλότερους ή βαρύτερους αναβάτες (όπως εγώ που είμαι 1,93μ. και 85kg), το πίσω μέρος με την μακριά διαδρομή εξακολουθούσε να είναι λίγο μαλακό. Ένα σκληρότερο ελατήριο, όπως αυτό που φορούσε η μοτοσικλέτα με το race kit (την οδηγήσαμε κι αυτή, θα διαβάσετε πιο κάτω) θα βοηθούσε. Ακόμη καλύτερα θα ήταν ένα σύστημα semi-active αναρτήσεων, όπως αυτό του KTM 1290 Super Duke GT.

Οι χαμηλότερου αναστήματος ή ελαφρύτεροι αναβάτες, μάλλον δεν θα έχουν πρόβλημα, και για να είμαι δίκαιος, η ενδοτικότητα στην πίστα των αναρτήσεων της KTM δεν πρόκειται να μειώσει τον χαρακτήρα της ως τρομακτικά γρήγορης και ικανής μοτοσικλέτας δρόμου.

Ο Project leader, Hermann Sporn εκτίμησε ότι λιγότεροι από ένας στους πέντε μελλοντικούς ιδιοκτήτες θα μπει ποτέ του στην πίστα. Ακόμη κι αυτοί θα προτιμήσουν την ικανότητα να περνά ωραία πάνω από τις λακκούβες παρά το να είναι πιο σφιχτές

Ετσι όπως είναι, ακόμη κι αυτό το πιο επιθετικό KTM 1290 Super Duke R θα αποδειχθεί ως ένα αρκετά καλό all round δρόμου, τουλάχιστον με ήπιο καιρό, καθώς και ως μια συναρπαστική περιστασιακή μοτοσικλέτα για πίστα. Είναι λίγο δυνατότερο παρά το ότι καλύπτει την Euro 4. Είναι πιο σφιχτό, αλλά δεν είναι πολύ σφιχτό. Τα ηλεκτρονικά του αναβαθμίστηκαν, οπτικά είναι εντυπωσιακό έστω κι αν δεν βοηθά αυτό στην πρακτικότητα.

Θα το λατρέψετε

Αν και κάποιοι υποψήφιοι ιδιοκτήτες ίσως απογοητευτούν από το γεγονός ότι μερικά από τα χαρακτηριστικά είναι έξτρα, θα πρέπει να λάβουν υπόψη ότι στις περισσότερες χώρες η βασική τιμή δεν έχει αλλάξει από το τότε που το πρώτο KTM 1290 Super Duke R κυκλοφόρησε, πριν από τρία χρόνια. Εκείνο το πρώτο Beast ήταν συναρπαστικά άγριο αλλά και αναπάντεχα πολιτισμένο. Τώρα το Beast 2.0 πάει ένα βήμα παραπέρα και στις δύο κατευθύνσεις. Αν σας άρεσε η πρώτη ταινία τότε θα λατρέψετε το σήκουελ.

Λίγα λόγια για τα έξτρα

Track Pack

Στη βασική του μορφή το KTM 1290 Super Duke R διατηρεί όπως και πριν τους τρεις χάρτες οδήγησης (Street, Sport and Rain) και μπορεί να αποκτήσει έξτρα σύστημα κλειδαριάς keyless, cruise control, παρακολούθηση πίεσης ελαστικών και cornering ABS. Οι περισσότεροι από τους αγοραστές θα προτιμήσουν ένα από αυτά τα έξτρα με τα οποία ήταν εξοπλισμένες οι μοτοσικλέτες της παρουσίασης.

Το Track Pack (κοστίζει περί τα €330) προσθέτει ένα επιπλέον χάρτη Track με ρυθμιζόμενη απόκριση γκαζιού σε τρεις θέσεις. Δίνει τη δυνατότητα απενεργοποίησης του antiwheelie διατηρώντας ταυτόχρονα το traction control, κάτι που δεν ισχύει στη βασική έκδοση. Το Track Pack περιλαμβάνει επίσης launch control και MTC spin adjuster (σου επιτρέπει να ρυθμίζεις τον βαθμό ολίσθησης του πίσω τροχού από το ένα 1 έως το 9 από κουμπί στο τιμόνι αριστερά)

Perfomance Pack

Με επιβάρυνση περίπου €500 το Performance Pack προσφέρει quick shifter διπλής λειτουργίας, ηλεκτρονικό έλεγχο ολίσθησης του πίσω τροχού (motor slip regulation – για να μην μπλοκάρει ο πίσω τροχός στα φρένα), και συνδεσιμότητα Bluetooth με smartphone που ονομάζεται KTM My Ride.

Ακόμα πιο Super Duke

Μερικές από τις μοτοσικλέτες της παρουσίασης φορούσαν διάφορα αξεσουάρ PowerParts όπως το Race Package κόστους €1600 με slip on εξάτμιση Akrapovic, ρυθμιζόμενα μαρσπιέ, καπάκι πίσω σέλας και αγωνιστικές πλάκες πιρουνιού. Κάναμε μάλιστα και μερικούς γύρους σε μια μοτοσικλέτα με race kit που είχε δίσκους με κυματοειδή περίμετρο, carbon φτερά και καπάκια κινητήρα, σλικ ελαστικά της Dunlop, τις αγωνιστικές πλάκες πιρουνιού και τα μαρσπιέ που είπαμε συν μια εξάτμιση τιτανίου της Akrapovic κόστους σχεδόν €2500.

Η εξάτμιση προσέθεσε μερικά άλογα και εξοικονόμησε και κάποιο βάρος αλλά στην πραγματικότητα ήταν τα αγωνιστικά εσωτερικά του πιρουνιού της WP και του αμορτισέρ (κόστους €3500) που έκαναν την περισσότερη διαφορά. Η μοτοσικλέτα ήταν φανερά πιο σφιχτή και με πιο racing αίσθηση από τη βασική έκδοση και αισθανόταν μέσα στο Losail σαν στο σπίτι του. Συνολικά το κόστος θα έφτανε τα εικοσιπέντε χιλιάρικα αλλά για track day θα ήταν το απόλυτο όπλο.

Hermann Sport, Super Duke project leader

«Ο κύριος στόχος αυτής της αναβάθμισης ήταν να αυξήσουμε τα επίπεδα των επιδόσεων της μοτοσικλέτας. Πριν από αυτό το project ήμουν επικεφαλής του project Super Duke GT, ώστε να δημιουργηθεί μια super μοτοσικλέτα για καθημερινή χρήση χωρίς πόνο, που να έχει καλή εργονομία και να είναι εύκολη στην οδήγηση. Είπαμε λοιπόν, εντάξει, το Super Duke πήγε προς την κατεύθυνση του τουρισμού. Τώρα θα πάρουμε τη βάση και θα της δώσουμε περισσότερο χαρακτήρα πίστας.

Αλλάξαμε λοιπόν τη θέση οδήγησης. Φέραμε το τιμόνι πιο μπροστά για να φορτίσουμε τον εμπρός τροχό και να αποκτήσουμε περισσότερο feedback εμπρός. Αυξήσαμε τη σκληρότητα του ελατηρίου στο πιρούνι και φτιάξαμε τις ρυθμίσεις στο πιρούνι και το αμορτισέρ. Το εύρος ρυθμίσεων είναι τώρα μεγαλύτερο, που σημαίνει ότι μπορούμε να κάνουμε την ανάρτηση σκληρότερη στην πίστα. Επιπλέον θέλαμε να προσθέσουμε χαρακτηριστικά ασφάλειας όπως ο έλεγχος πίεσης ελαστικών και το cornering ABS.

Ο μέσος ιδιοκτήτης KTM 1290 Super Duke R είναι σαν κι εμένα: γύρω στα 40, που τους αρέσει να πηγαίνουν ταξιδάκια το σαββατοκύριακο. Προέρχονται από την κατηγορία των supersport μοτοσικλετών ή και από τις supermoto και άλλες naked μοτοσικλέτες. Με τις naked μοτοσικλέτες αυτή τη στιγμή έχουμε την ίδια λειτουργικότητα όπως στα superbikes αλλά περισσότερη άνεση και όρθια θέση οδήγησης ώστε να μπορείς να οδηγείς όλη μέρα. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που βάζουμε περισσότερη προσπάθεια στις naked μοτοσικλέτες. Για μένα είναι μια καθαρή μοτοσικλέτα.

Το πιο δύσκολο κομμάτι του project ήταν ο προβολέας. Ήταν ο πρώτος LED προβολέας που φτιάξαμε. Είναι επίσης η πρώτη μοτοσικλέτα με συνδεσιμότητα και η πρώτη που τοποθετήσαμε το [traction control] spin adjuster. Έπρεπε να μάθουμε πώς δουλεύουν όλα αυτά τα πράγματα για να τα φέρομε σε ένα καλό επίπεδο.

Σκεφτήκαμε να τοποθετήσουμε μια φαρδιά ζελατίνα, αλλά τελικά το ακυρώσαμε επειδή δεν δούλευε κι επειδή δεν είχε το σχήμα που θέλαμε. Αν φτιάξεις μια ζελατίνα που να είναι αρκετά μεγάλη ώστε να είναι χρήσιμη, πρέπει να είναι πολύ μεγάλη και μετά η μοτοσικλέτα μοιάζει πιο πολύ με το GT. Δεν έχει νόημα να βάλουμε ό,τι έχουμε στο GT και στο Super Duke R.

Είναι και το άλλο με το design. Το πώς κάθεται πάνω σε μια γυμνή μοτοσικλέτα. Αυτός είναι πάντα ο συμβιβασμός που πρέπει να σκεφτείς: κόστος, βάρος και design. Μπορεί στο μέλλον να βάλουμε semiactive αναρτήσεις. Όλα έχουν να κάνουν με το κόστος. Τώρα δουλεύουμε στην επόμενη γενιά και μετά θα κάνουμε δοκιμές για να δούμε τι θα κάνουμε. Θα είναι σίγουρα το επόμενο μεγάλο βήμα».

Copyright© Roland Brown – 2016

Απόδοση στα Ελληνικά: Δημήτρης Μπαζίνας

Φωτογραφίες: Marco Campelli, Sebas Romero

Copyright© MrBike – 2016

ΚΤΜ(επίσημο site)

Τεχνικά Χαρακτηριστικά KTM 1290 Super Duke R (2017) Κινητήρας KTM, υγρόψυκτος, δικύλινδρος V 75°, με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους ανά μπλοκ, 4 βαλβίδες  Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 108 x 71 Χωρητικότητα (cc) 1.301 Σχέση συμπίεσης 13,6:1 Μέγιστη ισχύς  177hp (131kW) / 9.750rpm Μέγιστη ροπή 141Nm / 7.000rp, Τροφοδοσία Ηλεκτρ. Ψεκασμός Keihin με rbw, διπλή ανάφλεξη Εκκίνηση Mίζα Λίπανση – Κιβώτιο 6 ταχυτήτων I – II – III – IV – V – VI – Πρωτεύουσα μετάδοση – Τελική μετάδοση – Πλαίσιο Ατσάλινο χωροδικτύωμα με αλουμινένιο ψαλίδι Μπροστινή ανάρτηση WP USD με διάμετρο καλαμιών 48mm, με δαδρομή 125mm . Ρυθμίσεις: προφόρτιση ελατηρίου, απόσβεση συμπίεσης και επαναφοράς Πίσω ανάρτηση Monoshock WP με διαδρομή 156mm. Ρυθμίσεις: προφόρτιση ελατηρίου, απόσβεση συμπίεσης και επαναφοράς Μπροστινό φρένο 2 δίσκοι 320mm Brembo Monobloc δαγκάνες 4 εμβόλων, ακτινικής στήριξης monobloc με cornering ABS Bosch  Πίσω φρένο Δίσκος Brembo διαμέτρου 240mm με cornering ABS Bosch  Μπροστινό ελαστικό 120/70-17 Metzeler Racetec K3 Πίσω ελαστικό 190/55-17 Metzeler Racetec K3 Μήκος (mm) – Πλάτος (mm) – Υψος (mm) – Υψος σέλας (mm) 835 Μεταξόνιο (mm) 1.482 Ιχνος (mm) 107 Γωνία Caster 24°9′ Βάρος (kg) 195 στεγνό Ρεζερβουάρ (lt) 18