ΚΤΜ 1290 Adventure S (2017) – On board δοκιμή στην Ελλάδα

Τι φανταστική μοτοσυκλέτα! Τι γκάζια, τι αναρτήσεις, τι στρίψιμο, αλλά και τι φώτα! Η KTM το 2017 μπήκε σε διαφορετική φιλοσοφία ως προς τις adventure μοτοσυκλέτες της. Κατήργησε το (πολύ καλό) 1190 Adventure, δυνάμωσε το 1050 (στα 125hp) και το ονόμασε ΚΤΜ 1090 Adventure και άλλαξε τον χαρακτήρα των 1290 Super Adventure με κινητήρα 160hp σε τρεις εκδόσεις: S (με σπορ χαρακτήρα, νέο προβολέα και περισσότερο προδιαγραφές δρόμου), την R (ουσιαστικά η off road έκδοση του S με καλύτερες προδιαγραφές για χώμα) και την T που στην πράξη είναι το περσινό 1290 Super Adventure χωρίς τον νέο προβολέα και πιο τουριστικό χαρακτήρα. Ειδικά το KTM 1290 Adventure S γνώρισε από την πρώτη στιγμή που ήρθε στην Ελλάδα μια εξαιρετική υποδοχή, σημειώνοντας αξιοζήλευτα νούμερα πωλήσεων για τόσο μεγάλη και ακριβή μοτοσυκλέτα – σε μια αγορά που κινείται σε επίπεδα περί το –20% σε σχέση με το 2016 που κι αυτή, καλή χρονιά δεν ήταν.

Τι κάνει λοιπόν αυτή τη μοτοσυκλέτα τόσο θελκτική; Γιατί ενθουσιαστήκαμε τόσο πολύ μαζί της; Η απάντηση είναι τόσο απλή όσο και το γιατί θέλεις μας αρέσουν οι μοτοσυκλέτες: είναι τρομερά συναρπαστική σε όλα της! Χωρίς μα και ξεμά και χωρίς ναι αλλά όμως αφού! Ας τα δούμε πιο αναλυτικά…

Design

Αυτό είναι το νέο πρόσωπο του KTM 1290 Super Adventure S με τον full led cornering προβολέα. Πρόκειται για μια ειδική κατασκευή που εξασφαλίζει τη σωστή ψύξη των led χωρίς να προσθέτει μεγάλο βάρος.

Ο σχεδιασμός του KTM 1290 Adventure S για το 2017 είναι καινούργιος και διακριτά διαφορετικός, κυρίως στα φώτα εμπρός! Όλα σχεδόν τα KTM δρόμου του 2017 απέκτησαν αυτά τα φώτα που μοιάζουν με δαγκάνες αράχνης ή άλλου επιθετικού εντόμου, πραγματικού ή φανταστικού. Σε κάθε περίπτωση, κάτι που φοβάσαι να το πλησιάσεις. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες στην περιγραφή του μοντέλου (μπορείτε να τα διαβάσετε άλλωστε εδώ, αν δεν το έχετε ήδη κάνει). Εκτός από τα φώτα η άλλη μεγάλη διαφορά της έκδοση S είναι οι χυτοί αλουμινένιοι τροχοί σε adventure διαστάσεις (δηλαδή 19in ο τροχός εμπρός). Κατά τα άλλα η μοτοσυκλέτα οπτικά δεν διαφοροποιείται πολύ από το προηγούμενο 1290 Super Adventure, αν και τα ηλεκτρονικά του είναι πιο εξελιγμένα, για την ακρίβεια είναι top of the line.

KTM 1290 Adventure Son board

Και βέβαια μια μοτοσυκλέτα με τέτοιες προδιαγραφές απλά ανυπομονείς να την οδηγήσεις! Όπως αρμόζει σε μια σύγχρονη μοτοσυκλέτα μεγάλου κυβισμού το κλειδί μένει στην τσέπη και εφόσον είναι κοντά, τότε ενεργοποιούνται τα ηλεκτρονικά. Μπορείς να ξεκλειδώσεις την κλειδαριά του τιμονιού και να πατήσεις το κουμπί για να ζωντανέψουν τα λαμπάκια και τα όργανα. Μάλλον η λέξη «όργανα» είναι παλιομοδίτικη πλέον για να περιγράψει μια σύγχρονη έγχρωμη οθόνη TFT στην οποία περιλαμβάνεται ένα πλήθος ενδείξεων και λειτουργιών για τα σύνθετα ηλεκτρονικά της μοτοσυκλέτας. Πάντως όταν καθίσεις επάνω στο KTM 1290 Adventure βρίσκεσαι σε ένα φιλόξενο περιβάλλον.

Οθόνη TFT με πλήθος ενδείξεων, ωραία απεικόνιση και εύκολα κατανοητή χρήση.

Πέρα από την οθόνη έχεις στο οπτικό σου πεδίο τη ρυθμιζόμενη ζελατίνα που απαιτεί και τα δύο χέρια για να ανέβει προς τα πάνω (κατεβαίνει όμως ευκολότερα με το ένα χέρι) και το σχεδόν ίσιο μονοκόμματο τιμόνι. Η σέλα είναι λίγο σφιχτή, όμως η θέση οδήγησης είναι όρθια, όπως περιμένει κανείς από μια adventure μοτοσυκλέτα.

Όπως και πριν μπορείς να πλοηγηθείς στο μενού των ηλεκτρονικών από τα εύχρηστα κουμπιά στον αριστερό διακόπτη και μπορεί να σπαταλήσεις πολλή ώρα έτσι, όχι επειδή οι επιλογές γίνονται δύσκολα (αντιθέτως μάλιστα), αλλά επειδή οι επιλογές είναι πολλές. Από εδώ επιλέγονται οι τρεις διαφορετικοί χάρτες και με κάθε έναν από αυτούς το traction control προσαρμόζεται αυτομάτως, μπορείς να αλλάξεις το σετάρισμα της ανάρτησης (κι εδώ υπάρχουν τρεις «χάρτες», δηλαδή τρεις προεπιλογές αναλόγως της χρήσης (τουριστική, δρόμου ή σπορτίβικη) και να ρυθμίσεις την προφόρτιση επιλέγοντας τον τρόπο με τον οποίο οδηγείς, solo ή με αποσκευές ή δικάβαλος (ή δικάβαλος με αποσκευές). Υπάρχουν κι άλλες πολλές δυνατότητες με τις οποίες ο ιδιοκτήτης θα μπορέσει να εξοικειωθεί καθώς ζει με τη μοτοσυκλέτα. Και βέβαια μπορεί να επιλέξει τις ενδείξεις και τις πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν περισσότερο ώστε να απεικονίζονται στην οθόνη. Δεν θα πω περισσότερα πάνω σ’ αυτό. Το Ducati Multistrada 1200 έχει αντίστοιχα όργανα και δυνατότητες, αν και εκεί η πλοήγηση απαιτεί περισσότερη εξοικείωση.

Στο δρόμο – allround 1300άρι?!

Τον χαρακτήρα του το KTM 1290 Adventure S τον ξεδιπλώνει ασφαλώς στο δρόμο. Παραδέχομαι ότι στα 860mm ύψος σέλας (ρυθμίζεται και πιο ψηλά στα 875mm) μου πέφτει λίγο ψηλότερο για το ύψος μου στα 1,74μ. από όσο θα ήθελα, όμως θα μπορούσα να το συνηθίσω επειδή δεν μου δημιούργησε πρόβλημα στις στατικές μανούβρες. Μόνο για να τη μανουβράρω προς τα πίσω, έπρεπε να ξεκαβαλήσω, όμως αυτό ισχύει για κάθε ψηλή και τέτοιου όγκου μοτοσυκλέτα – και μάλιστα το KTM 1290 Super Adventure S είναι πολύ πιο μαζεμένη και εύκολη ώστε να κάνει την καθημερινή ζωή εύκολη, σε σχέση με άλλες Adventure μοτοσυκλέτες 1200cc και άνω. Ακόμη και μέσα στο κέντρο μόνο στα πολύ σφιχτά σημεία ακινητοποιήθηκα (προφανώς ένα παπί ή ένα scooter ελίσσεται καλύτερα στο σφιχτό μποτιλιάρισμα) όμως όταν έχεις στο δεξί σου χέρι 160 άλογα, τότε καλύπτεις τον χρόνο που χάνεις στα ελεύθερα κομμάτια με τεράστια ευκολία. Αν είστε από αυτούς που βλέπω να κυκλοφορούν σε καθημερινή βάση με ένα VStrom, τότε σίγουρα δεν θα δυσκολευτείτε καθόλου με ένα KTM 1290 Adventure S, και σ’ εσάς που βλέπω να κυκλοφορείτε κάθε μέρα με ένα 1200GS πιστεύω ότι η αυστριακή μοτοσυκλέτα θα σας φανεί ευκολότερη.

Στον ανοιχτό δρόμο

Όταν αγοράζεις ένα KTM 1290 Adventure S έχεις ως κεντρικό στόχο (ή έστω στην άκρη του μυαλού σου) ότι θα ταξιδέψεις και μάλιστα θα πας μακριά. Στον ανοιχτό δρόμο, το ταμπεραμέντο του V2 κινητήρα με τους 160hp θα σε ενθουσιάσει και θα σου γεμίσει με ευχαρίστηση κάθε κυβικό εκατοστό του κορμιού σου. Δεν είναι μόνο η αμεσότητα της επιτάχυνσης από στάση, αλλά το ότι διατηρεί τον ίδιο δυναμισμό στο άνοιγμα του γκαζιού ακόμη κι όταν είσαι στα 200km/h. Για μοτοσυκλέτα της κατηγορίας adventure έχει μακράν τον πιο συναρπαστικό κινητήρα που είναι σε θέση να την εκτοξεύσει με ενθουσιασμό όποτε της το ζητήσεις, ενώ τα ηλεκτρονικά του traction control φροντίζουν να διατηρούν την πρόσφυση σε όλες τις περιπτώσεις. Στο χάρτη Sport τα ηλεκτρονικά αφήνουν μικρές ολισθήσεις να περάσουν, αλλά αυτό κάνει την οδήγηση ακόμη πιο συναρπαστική (και άμεση φυσικά).

Εντύπωση προκαλεί η λειτουργία των αναρτήσεων.

Semi-active αναρτήσεις με ωραία προσαρμοστικότητα στο ρυθμό και το τερέν.

Κανονικά μια μοτοσυκλέτα με διαδρομές αναρτήσεων 200mm θα έπρεπε να δυσκολεύεται δραματικά στις υψηλές ταχύτητες. Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει με το μεγάλο KTM, το οποίο διατηρεί εκπληκτικό έλεγχο στις μεγάλες ταχύτητες. Τα εύσημα πρέπει να τα δώσουμε στις semiactive αναρτήσεις ασφαλώς που προσαρμόζονται γρήγορα στο στυλ οδήγησης κι έτσι όταν οδηγείς γρήγορα γίνονται πιο σφιχτές, ενώ σε τουριστικές ταχύτητες μαλακώνουν για να οδηγείς με άνεση. Τα φρένα είναι κορυφαία, προσφέρουν πανίσχυρο φρενάρισμα, εξαίρετη αίσθηση (βοηθάει το πάρα πολύ καλό πιρούνι) και υποστηρίζονται από ένα άριστο cornering ABS.

Η ζελατίνα έχει βελτιωμένη αεροδυναμική και προστατεύει αρκετά καλά τον αναβάτη, παρά την όρθια θέση οδήγησης. Πάντως θα ήθελα ένα μηχανισμό που να μου επιτρέπει να ανεβάσω τη ζελατίνα εν κινήσει. Η σέλα έχει σφιχτό αφρώδες υλικό και ένιωσα σχετικά άβολα μετά από μια ώρα οδήγησης (μεικτή διαδρομή μαζί με σταμάτα ξεκίνα πόλης), όμως αλλάζοντας λίγο θέση πάνω της τα πράγματα βελτιώθηκαν ώστε να συνεχίσω για αρκετή ώρα ακόμη.

Πολύ απολαυστικό ασφαλώς είναι το KTM 1290 Adventure S στις στροφές, επειδή παρά το ύψος του, τον όγκο του (όχι μεγάλος για adventure μοτοσυκλέτα, αλλά μεγάλος) και τα κιλά του (στα 245kg με καύσιμα, λογαριάζεται στα ελαφριά adventure, αλλά το βάρος δεν είναι λίγο) είναι εξαιρετικά υπάκουο, ακολουθεί το γραμμή που θα του πεις και βγαίνει από τη στροφή θριαμβευτικά χάρη στο δυνατό τράβηγμα που του εξασφαλίσουν τα 1301cc του και τα 140Nm ροπής στις 6.750rpm. Στο 1190 Adventure θυμάμαι ότι είχα επιλέξει μια ρύθμιση στις ανάρτηση με επιβάτη ή με βαλίτσες για να μου σφίξει την προφόρτιση και να έχουν λίγο ψηλότερα την ουρά ώστε να με βοηθήσει στις στροφές (και στο R1200GS το έχω δοκιμάσει), αυτή τη φορά όμως που το δοκίμασα στο 1290 δεν είδα διαφορά που να με βοηθά στις στροφές. Ισα ίσα που μου ψήλωσε τη μοτοσυκλέτα ακόμη περισσότερο κι αυτό με έκανε να νιώθω μάλλον άβολα. Αφησα τις εξυπνάδες λοιπόν και προτίμησα την solo ρύθμιση που μου έδινε έτσι κι αλλιώς ταχύτητα και ευκολία στην αλλαγή των κατευθύνσεων. Δεν οδήγησα το KTM 1290 Adventure με βαλίτσες, όμως διαθέτει το νέο σύστημα στήριξης που η KTM έδινε και για το προηγούμενο μοντέλο στα αξεσουάρ της, που εξασφαλίζει σταθερότητα στα πολλά με φορτωμένες βαλίτσες. Δεν ξέρω κατά πόσο είναι φρόνιμο είναι να ταξιδεύεις δικάβαλος με +150km/h με βαλίτσες και μάλιστα γεμάτες, πάντως τώρα σύμφωνα με το εργοστάσιο (και άρθρα στον διεθνή τύπο) μπορείς να το κάνεις άφοβα.

Κοιτάξτε τι ωραία λεπτομέρεια: θήκη για το κινητό ακριβώς δίπλα από την οθόνη.

Μετρήσεις

Το KTM 1290 Adventure S για τα δεδομένα των adventure μοτοσυκλετών είναι πραγματικά γρήγορο και συναρπαστικό. Όπως δείχνει η μέτρηση με το Video V-Box είναι έχει περίπου όμοιες μετρήσεις με το Ducati Multistrada 1200 με το οποίο έχει παρεμφερή ισχύ, αλλά υψηλότερη τελική ταχύτητα. Δείτε και την ταχύτητα εξόδου από το 400άρι που είναι κι αυτή περίπου ίδια. Αντίστοιχα το BMW R 1200GS έχει κι αυτό παρόμοιες επιταχύνσεις από στάση, όμως μικρότερη ταχύτητα στην έξοδο από το 400άρι, πράγμα που φανερώνει τη δυσκολία στη διαχείριση της δύναμης στις εκκινήσεις. Σε κάθε περίπτωση, τα σχεδόν δύο-πενήντα (στο ταχύμετρο 255km/h) είναι ταχύτητα που το KTM 1290 Adventure S την «έχει» και αυτό σου αφήνει μια πολύ απολαυστική αίσθηση.

ΚΤΜ 1290 Super Adventure S (2017)

BMW R1200 GS (υγρόψυκτο) (2014)

Ducati Multistrada 1200 DVT (2016)

0-18m (sec)

2,64

2,13

2,28

0-50m (sec)

4,11

3,67

3,76

0-100m (sec)

5,63

5,31

5,29

0-100km/h (sec)

4,03

4

3,88

1/4mile (sec)

11,80 (205,03km/h)

11,88 (187,88 km/h)

11,55 (202,32km/h)

0-1000m (sec)

21,41

22,39

21,57

Μέγιστη ταχύτητα (km/h)

244

218

226

Και λίγο χώμα

Το KTM 1290 Adventure S είναι μια adventure μοτοσυκλέτα που οφείλει να μπορεί να πάει στο χώμα, αν και τα ελαστικά Pirelli Scoripin Trail II που φορούσε η μοτοσυκλέτα έχουν κατά κύριο λόγο ασφάλτινο χαρακτήρα και οι ζάντες είναι χυτές αλουμινένιες, πράγμα που δείχνει ότι το S είναι κυρίως για δρόμο, παρά για χώμα. Όμως η KTM ανδρώθηκε μέσα στις off road πίστες του παγκοσμίου και γι’ αυτό με το KTM 1290 Adventure Sμπορείς να οδηγήσεις σε όρθια στάση με άνεση και οι αναρτήσεις του μπορούν να τα βγάλουν πέρα στους περισσότερους ομαλούς χωματόδρομους. Εχει άλλωστε ρυθμιζόμενα μαρσπιέ, ρυθμιζόμενο τιμόνι (όλα αυτά θέλουν εργαλεία, αλλά μπορείς να προσαρμόσεις την εργονομία), ενώ υπάρχουν έξτρα πλατύτερα μαρσπιέ (όπως και τα στοκ με οδοντωτή επιφάνεια και φορετό λάστιχο) που η KTM ονομάζει comfort. H  KTM ειδικά για τους αναβάτες που ταξιδεύουν οff road (περνώντας πολλές φορές διαφορετικά σύνορα κρατών σε κάθε τους ταξίδι ίσως) έχει ετοιμάσει την έκδοση KTM 1290 Adventure R, με εντουράδικους τροχούς 21/18in, ακτινωτές ζάντες και συμβατικές ρυθμιζόμενες αναρτήσεις με προδιαγραφές enduro, καθώς και με εντουράδικες προσθήκες στα ηλεκτρονικά.

Κατανάλωση

Όταν απολαμβάνεις την ταχύτητα, τότε πρέπει να έχεις και μερικά εικοσάρικα στην τσέπη παραπάνω. Αυτό ισχύει για κάθε μοτοσυκλέτα, πόσω μάλλον για μία με κινητήρα 1301cc και 160hp. Τον άγριο χαρακτήρα του όμως ο κινητήρας αυτός τον δείχνει όταν τον στροφάρεις. Στις περισσότερες περιπτώσεις η κατανάλωση του KTM 1290 Super Adventure S είναι στα 6,2 με 6,5lt/100km, όμως με ενθουσιώδη χρήση του γκαζιού θα ξεπεράσει τα 7,0lt/100km ως μέση τιμή. Το νούμερο δεν είναι καθόλου κακό επειδή με το ρεζερβουάρ των 23lt μπορεί να έχει αυτονομία αρκετά πάνω από τα 300km, ενώ με τουριστική οδήγηση μπορεί να φτάσει πολλά περισσότερα.

Adventure με πολύ ενθουσιασμό

Είχα ενθουσιαστεί όταν είχα οδηγήσει το πρώτο KTM 1190 Adventure, τόσο από το στήσιμο, όσο κι από τα γκάζια και δεν πίστευα ότι θα μπορούσα να εκπλαγώ από την μοτοσυκλέτα που το αντικατέστησε. Παρόλα αυτά και πάλι όταν το οδήγησα (και κάθε φορά που το οδηγούσα) ο χαρακτήρας του KTM 1290 Adventure S με γέμιζε ενθουσιασμό, είτε από τον τρόπο που έβαζε την πληθωρική του δύναμη στο δρόμο, είτε από τον τρόπο που πάταγε στο δρόμο, είτε από τον τρόπο που πήγαινε αργά, είτε από τον τρόπου που ταξίδευε. Μοιραία μια κορυφαία στην κατηγορία της μοτοσυκλέτα χιλίων τριακοσίων κυβικών με τόσα πολλά σύγχρονα χαρακτηριστικά και τόσες πολλές δυνατότητες δεν μπορεί να είναι φτηνή. Με κόστος λίγο πάνω από δεκαεφτά πεντακόσα στην πιο απλή του μορφή (χωρίς έξτρα όπως το quickshifter ή τα κάγκελα που βλέπετε στις εικόνες ή άλλα ωραία ηλεκτρονικά) πάντως έχει φτηνότερη αρχική τιμή από τα άλλα adventure στα ίδια κυβικά και γι’ αυτό ίσως σημείωσε τόσο καλές πωλήσεις (τηρουμένων των ελληνικών αναλογιών) στη χώρα μας ήδη. Εχοντας αυτή την οδηγική εμπειρία μπορούμε κι εμείς να καταλάβουμε το γιατί.

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2017

Φωτογραφίες© Χρήστος Καραγιωργάκης – 2017

Copyright© MrBike – 2017

KTM – επίσημο site

Τεχνικά Χαρακτηριστικά KTM 1290 Super Adventure S (2017) Κινητήρας KTM, υγρόψυκτος, δικύλινδρος V 75°, με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους ανά μπλοκ, 4 βαλβίδες Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 108 x 71 Χωρητικότητα (cc) 1.301 Σχέση συμπίεσης 13,1:1 Μέγιστη ισχύς 160hp (119,3kW) / 8.750rpm Μέγιστη ροπή 140Nm / 6.750rpm Τροφοδοσία Ηλεκτρ. Ψεκασμός Keihin με rbw, διπλή ανάφλεξη Εκκίνηση Mίζα Λίπανση – Κιβώτιο 6 ταχυτήτων I – II – III – IV – V – VI – Πρωτεύουσα μετάδοση 1,900 (40/76) Τελική μετάδοση 2,470 (17/42 Πλαίσιο Ατσάλινο χωροσικτύωμα με αλουμινένιο ψαλίδι Μπροστινή ανάρτηση WP USD με διάμετρο καλαμιών 48mm, semi-active με δαδρομή 200mm, 4 ηλεκτρονικές ρυθμίσεις και προφόρτιση ελατηρίων. Πίσω ανάρτηση Monoshock WP με διαδρομή 200mm. semi-active με δαδρομή 200mm, 4 ηλεκτρονικές ρυθμίσεις και προφόρτιση ελατηρίων. Μπροστινό φρένο 2 δίσκοι 320mm Brembo Monobloc δαγκάνες 4 εμβόλων, ακτινικής στήριξης monobloc με απενεργοποιούμενο Cornering ABS Βοsch 9ME Πίσω φρένο Δίσκος Brembo διαμέτρου 267mm με δαγκάνα δύο εμβόλων, Cornering ABS Μπροστινό ελαστικό 120/70-19 χυτές ζάντες tubeless Πίσω ελαστικό 170/60-17 χυτές ζάντες tubeless Μήκος (mm) – Πλάτος (mm) – Υψος (mm) – Υψος σέλας (mm) 860/875 Μεταξόνιο (mm) 1.560 Ιχνος (mm) 120 Γωνία Caster 26° Βάρος (kg) 215 χωρίς καύσιμα Ρεζερβουάρ (lt) 23 Μετρήσεις MrBike   Επιταχύνσεις από στάση   0-18m (sec) 2,64 0-50m (sec) 4,11 0-100m (sec) 5,63 0-100km/h (sec) 4,03 1/4mile (sec) 11,80 (205,03km/h) 0-1000m (sec) 21,41 Μέγιστη ταχύτητα (km/h) 244 Μέση Κατανάλωση (lt/100km) 6,5