Kawasaki Z 900RS (2018) – On board δοκιμή

Η Kawasaki φάνηκε ότι γύρισε την πλάτη της σε μια προφανή ευκαιρία όταν παρουσίασε τη νέα γενιά Z 900 πριν από ένα χρόνο. Ηταν ένας δυνατός τετρακύλινδρος κινητήρας 948cc με σωληνωτό πλαίσιο και επιθετικό, σύγχρονο σχεδιασμό. Ήταν γρήγορο, έστριβε ωραία και ήταν σε γέμιζε ενθουσιασμό όταν το οδηγούσες. Σίγουρα όμως το όνομα Z900 –το ίδιο με ένα από τα καλύτερα superbikes των Seventies- δεν ήταν μια καλή ευκαιρία να βάλεις η Kawasaki και λίγη από την ιστορία της στη συνταγή;

Φαίνεται ότι πολύς κόσμος στην Kawasaki συμφωνούσε μ’ αυτό και ότι έχει κρατήσει επαφή με τις παλιές δόξες του εργοστασίου τελικά, γιατί ένα χρόνο μετά την άφιξη του Kawasaki Z 900  τώρα προστέθηκε στη γκάμα το Kawasaki Z 900RS.

RS for Retro Sport

Τα αρχικά RS σημαίνουν Retro Sport (και όχι Racing Sport!) και ο νέος στρογγυλός προβολέας της μοτοσυκλέτας με τα στρογγυλά όργανα (με χρώμιο στεφάνη), το ρεζερβουάρ δάκρυ, και την ουρά σε στυλ duck-tail φέρνουν στο μυαλό το πρώτο Z900 και το φοβερό Z1.

Το Kawasaki Z 900RS δεν είναι η πιο γρήγορη μοτοσυκλέτα στο δρόμο, όπως ήταν το Ζ1 το 1973 (η Kawasaki μπορεί να διεκδικήσει τον τίτλο με το Kawasaki ZX-10RR) είναι όμως ένας άξιος απόγονος. Με 109hp και βάρος γεμάτο 215kg έχει πολύ καλύτερο λόγο ισχύος προς βάρος από τον παλιό πολεμιστή των 903cc ενώ έχει δραματικά καλύτερη στήσιμο και σύγχρονα ηλεκτρονικά.

Oι αλλαγές

Φιλικότερος κινητήρας

Οι άνθρωποι της Kawasaki αξιοποίησαν δημιουργικά τον ένα χρόνο που πέρασε, γιατί το Kawasaki Z 900RS δεν είναι ένα Ζ900 με μερικές διακοσμητικές διαφορές. Εχοντας αποφασίσει ότι η ρετρό έκδοση θα έχει απήχηση σε ένα λίγο διαφορετικό τύπο αναβάτη, ξαναρύθμισαν τον κινητήρα για να του βγάλουν περισσότερη δύναμη στις μεσαίες στροφές εις βάρος της δύναμης ψηλά, ενώ ταυτόχρονα ξανασχεδίασαν το πλαίσιο, αναβάθμισαν τα εμπρός φρένα, έβαλαν φώτα LED και traction control. Ο υγρόψυκτος κινητήρας διατηρεί τα 948cc και τους δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους με τις 16 βαλβίδες, όμως οι εκκεντροφόροι είναι καινούργιοι, η σχέση συμπίεσης είναι χαμηλότερη και ο στρόφαλος είναι κατά 12% βαρύτερος.

Η νέα τέσσερα σε ένα εξάτμιση με τα διπλά τοιχώματα έχει στενότερους λαιμούς από αυτούς του Z900 κι αυτό βοηθά επίσης στην καλύτερη απόδοση στις μεσαίες στροφές. Η μέγιστη ροπή δεν έχει αλλάξει ουσιαστικά, όμως αποδίδεται 1200rpm νωρίτερα, στις 6.500rpm ενώ η μέγιστη ισχύς έχει μειωθεί κατά 14hp.

Αλλαγές στο στήσιμο και τα περιφερειακά

Οι περισσότερες αλλαγές στα περιφερειακά έχουν γίνει με στόχο να κάνουν το Kawasaki Z 900RS πιο φιλικό από το πιο σκληροπυρηνικό Z900. Οι νέες πλάκες προσφέρουν μικρότερο ίχνος κατά 5mm, για ευκολότερες αλλαγές κατεύθυνσης, αν και εξισορροπείται από τη μεγαλύτερη κατά μισή μοίρα γωνία κάστερ στις 25 μοίρες και το μακρύτερο κατά 20mm μεταξόνιο. Η πάνω πλάκα είναι ανασηκωμένη κατά 40mm κι αυτό σε συνδυασμό με το μονοκόμματο τιμόνι φέρνει τα χέρια του αναβάτη ψηλότερα, πιο ανοιχτά κι πιο πίσω για πιο άνετη θέση οδήγησης, ενώ ταυτόχρονα τα μαρσπιέ είναι 20mm χαμηλότερα και έχουν έρθει πιο μπροστά.

Παλιομοδίτικα στρογγυλά όργανα, αλλά και σύγχρονη οθόνη με ένδειξη μέτρησης κατανάλωσης.

Το πλαίσιο έχει στενότερες πάνω σωλήνες κι αυτό επιτρέπει την τοποθέτηση λεπτότερου ρεζερβουάρ. Το χαμηλότερο υποπλαίσιο αφήνει χώρο για παχύτερο και με πιο ρετρό σχεδιασμό διπλή σέλα. Οι 17in τροχοί είναι διαφορετικοί με λεπτά μπράτσα ώστε να μοιάζουν ακτινωτοί (το πλεονέκτημά τους είναι ότι είναι ελαφρύτεροι). Νέες είναι και οι τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός. Το πιρούνι είναι πολυρυθμιζόμενο με καλάμια διαμέτρου 41mm και η πίσω ανάρτηση περιλαμβάνει ένα σχεδόν οριζόντιο αμορτισέρ με ρύθμιση ύψους που εχει ρυθμίσεις για προφόρτιση ελατηρίου και απόσβεση επαναφοράς.

Οι κλασικές αξίες

Ο αρχισχεδιαστής Norikazu Matsumura φρόντισε ώστε να υπάρχουν αρκετά πράγματα που να θυμίζουν Ζ1. Στα κλασικά σχήματα περιλαμβάνεται το ρεζερβουάρ και η ουρά αλλά και τα πλαϊνά του κομμάτια. Οι μοτοσυκλέτες της παρουσίασης ήταν στη βαφή Candy orange με καφέ αποχρώσεις που θυμίζει απευθείας το 1973. Αλλα χρώματα είναι το μαύρο και πράσινο ματ.

Οσο περισσότερο το κοιτάς, τόσο ανακαλύπτεις κι άλλες λεπτομέρειες, εφόσον είσαι εξοικειωμένος με τα παλιά Ζήτα. Θα τις βρεις στα καπάκια των εκκεντροφόρων, στα σήματα των πλαϊνών καπακιών (γράμματα και βαφή), στους στρογγυλούς καθρέφτες, τις ραφές της σέλας και στον τρόπο που το οβάλ LED πίσω φως φέγγει σαν να είχε λάμπα μέσα. Ακόμα και οι πλάκες των οργάνων έχουν παρόμοια σχέδια με τα παλιά. Όμως ανάμεσα στις χρωμιωμένες στεφάνες βρίσκεται μια σύγχρονη ψηφιακή οθόνη με ενδείξεις στάθμης καυσίμου, κατανάλωσης βενζίνης, επιλεγμένης σχέσης στο κιβώτιο και ρολόι.

Η ουρά σε σχέδιο duck tail.

Kawasaki Z 900RS – οn board

Η εξάτμιση είναι η πρώτη της Kawasaki που έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε ο ήχος της να είναι συγκεκριμένος. Αξιζε τον κόπο επειδή το Kawasaki Z 900RS άρχισε να δουλεύει με ένα βαθύ και τραχύ ήχο που ίσως δεν μπορεί να φτάσει το βρυχηθμό του παλιού τετρακύλινδρου, περνάει όμως τις προδιαγραφές Euro4.

Όταν άφησε τη μανέτα του ελαφριού συμπλέκτη ολίσθησης, η μοτοσυκλέτα ξεκίνησε με ευκολία, λαμβάνοντας υπόψη ότι το γρανάζωμα είναι συνολικά μακρύτερο και η έκτη του είναι για να προσφέρει άνετη τουριστική οδήγηση.

Η μέγιστη ισχύς μπορεί να είναι λίγο μικρότερη από του Ζ900, όμως το Kawasaki Z 900RS έχει μπόλικη δύναμη ψηλά για naked μοτοσυκλέτα και η ελαστικότητα του κινητήρα ήταν πολύ ευπρόσδεκτη. Η καμπύλη ροπής δείχνει ότι υπάρχει περισσότερη ροπή παντού περί τις 7.000rpm, προσφέροντας στη νέα μοτοσυκλέτα πολύ ευχάριστο παλιομοδίτικο τράβηγμα με λιγότερες από 3.000rpm – αλλά και ορμητική επιτάχυνση από τις 5.000rpm και πάνω, καθώς πήγαινε προς την τελική του ταχύτητα που θα έχει τη δυνατότητα να φτάσει τα 225km/h.

Δεν μπόρεσα να τα δω εύκολα αυτά τα χιλιόμετρα σε εκείνη την κρύα ημέρα στη βόρεια Ισπανία, όμως το Kawasaki Z 900RS είχε βελούδινη αίσθηση και επιτάχυνε άκοπα σε ένα σύντομο κομμάτι αυτοκινητόδρομου, παρά την πίεση του ανέμου. Στο στοιχείο του όμως βρέθηκε όταν στρίψαμε προς την ορεινή διαδρομή βόρεια του Sitges,  αν και εκεί καταλάβαμε την κάπως απότομη απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού από τελείως κλειστό. Η νευρική τροφοδοσία δεν είναι τόσο αισθητή όσο στο Suzuki GSXS 1000 ή στο πρώτο Yamaha MT-09, όμως σε έβγαζε από την θέση και το ρυθμό σου όταν έβγαινες από αργές στροφές.

Το στήσιμο ήταν πάρα πολύ καλό, ειδικά για μια μοτοσυκλέτα που έχει σχεδιαστεί τόσο για ήπια χρήση όσο και για γρήγορη οδήγηση στην αγαπημένη σου διαδρομή. Το Kawasaki Z 900RS άλλαζε κατεύθυνση με ουδέτερη και διασκεδαστικά ελαφριά αίσθηση, και σ’ αυτό βοηθούσε και ο καλός μοχλός που προσέφερε το φαρδύ τιμόνι. Η ανάρτηση είναι αρκετά σφιχτή χωρίς να είναι σκληρή διατηρώντας την ίδια διαδρομή με του Z900 (120mm εμπρός και 140mm πίσω). Και τα δύο άκρα πρόσφεραν αρκετά καλό έλεγχο, ώστε η μοτοσυκλέτα να είναι γρήγορη και διασκεδαστική χωρίς να χρειάζεται να παίζεις με τις ρυθμίσεις.

Στρογγυλοί δίσκοι αλλά και ακτινικές δαγκάνες.

Οι καινούργιες monobloc δαγκάνες εμπρός προσέφεραν πολύ δύναμη, σε συνδυασμό με την ακτινική τρόμπα φρένου και τους δίσκους που είναι στρογγυλοί και τρυπητοί και όχι μαργαρίτες όπως στο Ζ900.

Το περιθώριο κλίσης ήταν αρκετό, αν και το μπράτσο του πλάγιου σταντ καμιά φορά ακουμπούσε κάτω, όταν πίεζα στα όρια πρόσφυσης των Dunlop D300. Το traction control είναι ρυθμιζόμενο και επιτρέπει σούζες στην πιο σπορτίβικη ρύθμιση, ένα χαρακτηριστικό που το πρώτο Ζ900 σίγουρα δεν είχε ούτε χρειαζόταν.

Στρογγυλός προβολέας, ναι, αλλά καλοσχεδιασμένος και LED.

Πρακτικότητα

Το Kawasaki Z 900RS έδειξε πολλά υποσχόμενο ως all round όταν πήγαμε προς το κέντρο της Βαρκελώνης την επόμενη ημέρα. Παρά τη σκληρή χρήση, η κατανάλωσή του κυμάνθηκε στα 6lt/100km, προσφέροντας μια αυτονομία της τάξεως των 250m από το 17λιτρο ρεζερβουάρ. Το φαρδύ τιμόνι, το μεγάλο κόψιμο του τιμονιού και το ελαφρύ βάρος προσφέρουν ευκολία στην κυκλοφορία της πόλης. Και παρά το γεγονός ότι η σέλα δεν είναι και πολύ χαμηλή στα 835mm είναι αρκετά λεπτή ώστε οι περισσότεροι αναβάτες να μπορούν να ακουμπούν και τα δύο τους πόδια στο έδαφος. Για τους αναβάτες χαμηλότερου αναστήματος υπάρχει στα αξεσουάρ μια χαμηλότερη σέλα κατά 35mm. Υπάρχουν επίσης έξτρα χρώμιο χειρολαβή συνεπιβάτη, φιμέ ζελατινάκι και διαφορετικά σήματα ρεζερβουάρ καθώς και πιο πρακτικά εξαρτήματα όπως τα θερμαινόμενα γκριπ και το κεντρικό σταντ.

Εναλλακτικά, αν θέλεις κάτι πιο σπορτίβικο, υπάρχει το Kawasaki Z900RS Café με το bikini fairing, χαμηλότερο τιμόνι, κομμένη διπλή σέλα, βουρτσισμένο ατσάλινο τελικό και βαφή σε Kawasaki lime green και λευκό.

Εκτός από το Kawasaki Z900RS υπάρχει και η έκδοση με το bikini fairing, η Ζ900RS Cafe.

Το Ζήτα για όσους αγαπούν το heritage

Το Kawasaki Z 900RS είναι μια όμορφη, δυναμική και διασκεδαστική μοτοσυκλέτα που τα καταφέρνει πολύ καλά στο να συνδυάζει το look των φοβερών μοτοσυκλετών της Kawasaki από τη δεκαετία του ’70 με τις σύγχρονες επιδόσεις και έναν ελκυστικό χαρακτήρα. Είναι πολύ καλύτερη μοτοσυκλέτα από σχεδόν ξεχασμένα πια Zephyr από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 και είναι ένας άξιος ανταγωνιστής ρετρό μοτοσυκλετών όπως το BMW R nineT και το Yamaha XSR 900.

Ισως το μόνο πράγμα που μπορεί να προβληματίσει να είναι η τιμή του Kawasaki Z 900RS που είναι αρκετά υψηλότερη από του Ζ900, ακόμη κι έτσι όμως μπορεί να αποδειχθεί αρκετά πιο δημοφιλής. Η Kawasaki περίμενε τέσσερις δεκαετίες για να αναβιώσει το όνομα Ζ900. Ο επιπλέον χρόνος που χρειάστηκε για να δημιουργήσει το Ζ900RS φαίνεται ότι άξιζε τον κόπο.

Copyright© Roland Brown – 2017

Απόδοση στα Ελληνικά: Δημήτρης Μπαζίνας

Φωτογραφίες: Double Red, Ula Serra

Copyright© MrBike – 2017

Kawasakiεπίσημο site

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Kawasaki Z900RS (2018) Κινητήρας Kawasaki τετρακύλινδρος εν σειρά, με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο και δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 73,4 x 56,0 Χωρητικότητα (cc) 948 Σχέση συμπίεσης 10,8:1 Μέγιστη ισχύς 111hp (82,0kW) / 8.500 rpm Μέγιστη ροπή 10,0kgm (98,5 Nm) / 6.500 rpm Τροφοδοσία Ψεκασμός Mikuni 36mm διπλές πεταλούδες Εκκίνηση Μίζα Λίπανση Συμβατικό κάρτερ Κιβώτιο 6 σχέσεων I 2.917 (35/12) II 2.059 (35/17) III 1.650 (33/20) IV 1.409 (31/22) V 1.222 (33/27) VI 0.967 (29/30) Πρωτεύουσα μετάδοση 1.627 (83/51) Τελική μετάδοση 2.800 (42/15) Πλαίσιο Ατσάλινo σωληνωτό σε σχήμα διαμαντιού Μπροστινή ανάρτηση Αντεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι 41mm, με διαδρομή 120mm με ρύθμιση απόσβεσης επαναφοράς και προφόρτιση ελατηρίου Πίσω ανάρτηση Υδραυλικό μονό αμορτισέρ με μοχλισμό, με διαδρομή 140mm και με ρύθμιση απόσβεσης συμπίεσης, επαναφοράς και προφόρτισης ελατηρίου Μπροστινό φρένο 2 δίσκοι,  διαμέτρου 300mm. Δαγκάνες 4 εμβόλων Πίσω φρένο Δίσκος διαμέτρου 250mm, δαγκάνα μονού εμβόλου Μπροστινό ελαστικό 120/70-17 Πίσω ελαστικό 180/55-17 Μήκος (mm) 2.100 Πλάτος (mm) 865 Υψος (mm) 1.150 Υψος σέλας (mm) 865 Μεταξόνιο (mm) 1.470 Ιχνος (mm) 98 Γωνία Caster 25 Βάρος (kg) 215, πλήρης υγρών Ρεζερβουάρ (lt) 17