Kawasaki Z 900 (2017) – On board δοκιμή

Είναι ώρα φαγητό σε ένα εστιατόριο ενός χωριού που ονομάζεται Alba στο εθνικό πάρκο της Sierra Nevada στη Νότιο Ισπανία, κι εγώ αναρωτιέμαι γιατί η ομάδα των έξι δημοσιογράφων στην οποία ανήκω κι εγώ δεν συζητάει ενθουσιασμένη για το πόσο καλό είναι το καινούργιο Kawasaki Z 900. Στο κάτω κάτω η βόλτα μας στα βουνά ήταν καταπληκτική, καθώς ακολουθούσαμε τον γρήγορο ρυθμό του αρχηγού του γκρουπ που είχε ορίσει η Kawasaki στον καλοστρωμένο, ηλιόλουστο και χωρίς κίνηση δρόμο που ονομάζεται AL-3404.

Το νέο τετρακύλινδρο της Kawasaki με το παλιό όνομα έχει παίξει τον πρωταγωνιστικό ρόλο με τον ομαλής λειτουργίας, εύστροφο και αρκετά ελαστικό κινητήρα, το σφιχτό στήσιμο, τα καλά φρένα και ελαστικά. Καθώς όμως γεμίζουμε νερό τα ποτήρια και βουτυρώνουμε το ψωμί, η κουβέντα μας παίζει από το τι έχει στο μενού για να φάμε μέχρι το τι καιρό κάνει στις πατρίδες μας. Τα Ζήτα που είναι παρκαρισμένα στη σειρά απ’ έξω μοιάζουν ξεχασμένα, αν και τα Dunlop τους αν τα πιάσεις, καίνε ακόμα.

Ίσως ένας λόγος γι’ αυτό να είναι ότι πέρα από όλα τα καίρια χαρακτηριστικά του Kawasaki Z900, ουσιαστικά είναι περισσότερο ένα μεγαλωμένο μεσαίου κυβισμού μοντέλο, παρά ένα super naked που να προσφέρει νέα επίπεδα επιδόσεων και τεχνολογίας. Ίσως πάλι, επειδή ως μια τυπικά αναβαθμισμένη σύγχρονη τετρακύλινδρη μοτοσικλέτα, δούλευε καλά, αλλά όχι εξαιρετικά, αφού της έλειπαν είτε τα ψεγάδια, είτε ο έντονος χαρακτήρας ώστε να συνεπάρει τη φαντασία.

Όπως και να’ χει το Kawasaki Z900 είναι μια σημαντική μοτοσικλέτα για την Kawasaki. Αποτελεί τον αντικαταστάτη του Kawasaki Z800, που δεν ήταν κι από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της εταιρίας, αν και σε κάποιες ευρωπαϊκές αγορές ήταν η πιο δημοφιλής μεγάλη μοτοσικλέτα. Χωρίς πίεση λοιπόν για μια ευρύτατα αναβαθμισμένη μοτοσικλέτα, το όνομα και επιθετικό design της οποίας σχετίζονται με το πολύ καλά εδραιωμένο Kawasaki Z 1000.

Τι καινούργιο έχει το Kawasaki Z900

Κινητήρας

Περιέργως, το ίδιο ισχύει και για την χωρητικότητά της στα 948cc – δηλαδή ούτε 100cc λιγότερα από τα 1043cc του Kawasaki Z1000. Ο νέος κινητήρας είναι ουσιαστικά ο ίδιος με του «Ζηταχίλια» (έχουν την ίδια διαδρομή 56mm με διάμετρο εμβόλου τα 73,4mm αντί για 77mm), δηλαδή δεν πρόκειται για μεγαλωμένο κινητήρα Z800. Εχει νέα εισαγωγή και νέα 4-σε-1 εξάτμιση που συμβάλλουν στην παραγωγή μέγιστη απόδοσης 123hp στις 8.000rpm, δηλαδή 15hp λιγότερους από του μεγάλου κινητήρα.

Πλαίσιο

Το πλαίσιο του Kawasaki Z900 είναι τελείως διαφορετικό: δεν είναι φτιαγμένο από αλουμίνιο όπως το Kawasaki Z 1000 ούτε είναι φτιαγμένο από χοντρούς ατσάλινους σωλήνες όπως του Kawasaki Z800, αλλά πρόκειται για ένα λεπτό ατσάλινο χωροδικτύωμα, φινιρισμένο σε ανοιχτή πράσινη βαφή, όπως αυτή του Kawasaki Ninja H2. To πλαίσιο χρησιμοποιεί τον κινητήρα ως φέρον τμήμα του και ζυγίζει μόλις 13,5kg. Τα αλουμινένιο ψαλίδι είναι κι αυτό ομοίως ελαφρύ στα 3,9kg και συνεργάζεται με ένα σχεδόν οριζόντια τοποθετημένο αμορτισέρ με μηχανισμό αύξησης ύψους.

Το design μοιάζει κι αυτό με του Kawasaki Z 1000 αν και το εμπρός μέρος με τους δύο προβολείς έχει λιγότερο ριζοσπαστικό… Sugomi look.

Kawasaki Z900 – on board

Όμως ένιωσα έκπληκτος όταν έκατσα πάνω σε σχετικά χαμηλή σέλα (στα 795mm). Μπροστά μου είναι μια ευανάγνωστη οθόνη οργάνων και το ελαφρώς ανασηκωμένο τιμόνι με διακόπτες για να χειρίζεσαι… τίποτα παραπάνω από τα βασικά, όπως μίζα, φώτα, κόρνα.

Αυτό βέβαια απλοποιεί πολύ τα πράγματα όταν πρόκειται να οδηγήσεις – απλά πατάς το κουμπί της μίζας και φεύγεις. Δεν μου έλειψαν οι χάρτες οδήγησης που δεν υπάρχουν καθώς ξεκίνησα με την βοήθεια του συμπλέκτη slip-assist με την ελαφριά μανέτα. Και η αίσθηση ελέγχου ενισχύθηκε από το χαμηλό βάρους του Kawasaki Z900. Στα 210kg χωρίς καύσιμα δεν είναι στην κατηγορία φτερού, αλλά κατά 1kg ελαφρύτερο από το Z1000 και 21kg λιγότερα από το Z800.

Δεν μου έλειψε επίσης η έλλειψη της δυνατότητας να ρυθμίσω την απόκριση του γκαζιού, αφού το Kawasaki Z900 μου έδειξε ότι η χαρτογράφησή του μου προσέφερε μια εντυπωσιακά άμεση και αψεγάδιαστη απόκριση στο γκάζι, σε αντίθεση με πιο πρόσφατα ανταγωνιστικά μοντέλα όπως το πρώτο Yamaha MT-09 και για κάποιους το Suzuki GSX-S1000. Δεν υπήρχε καμία καθυστέρηση. Μόνο μια χρήσιμα ισχυρή και με ελαστικότητα ώθηση που έκανε το Kawasaki Z900 να τραβά καθαρά με λιγότερες από 3.000rpm με τελευταία σχέση στο κιβώτιο, κερδίζοντας δύναμη όσο ανέβαιναν οι στροφές μέχρι που κάλπαζε ορμητικά με τη βελόνα του στροφομέτρου να πλησιάζει το κόκκινο των 11.000rpm.

Αναπόφευκτα δεν υπήρχε το σφυροκόπημα στις χαμηλές στροφές που εξαπολύεται από το Kawasaki Z1000, αλλά το Εννιακόσα δεν έδειξε να υπολείπεται και πολύ, και ανέβαζα με ενθουσιασμό στροφές ώστε να ενθαρρύνει την κατάχρηση του γκαζιού και τη συχνή χρήση του μαλακού 6τάχυτου κιβωτίου. Στον σχετικό ευθύ δρόμο στην αρχή της διαδρομής κρατούσε σταθερά τα 125km/h δίνοντας ξεκούραστη αίσθηση, έτοιμο να απογειωθεί στα +220km/h με το γύρισμα του γκαζιού. Επειδή είμαι ψηλός εξεπλάγην ευχάριστα από το χαμηλό ζελατινάκι που παρήγαγε ελάχιστους στροβιλισμούς (παρά το ότι δεν προσφέρουν και πολλή προστασία από τον καιρό), αν και ένας κοντύτερος αναβάτης είχε διαφορετική άποψη.

Κι αφού μιλάμε για ήχο, δεν μπορώ να πω ότι ο ήχος του Kawasaki Z 900 ενθουσίαζε παρά το γεγονός ότι το εργοστάσιο ισχυρίζεται ότι έχει «δημιουργήσει πολύ προσεκτικά τον ηχητικό τόνο που είναι βασικό συστατικό της οδηγικής ευχαρίστησης του Z900». Υπήρχε ένας ήχος από την εισαγωγή που αυξανόταν και μειωνόταν μαζί με τις στροφές, αλλά ποτέ δεν έφτασε την ένταση ώστε να μπορεί να χαρακτηριστεί ως βρυχηθμός ή ουρλιαχτό.

Στις στροφές

Στις αλλαγές κατευθύνσεων έδειχνε μια ευχάριστη προθυμία στις μέτριες ταχύτητες, όπου μάλιστα ενθουσίαζε με την ακρίβειά του και το συνδυασμό χαμηλής σέλας και μεγάλου κόψιμου του τιμονιού που βοηθούσαν πολύ στους ελιγμούς. Η μοτοσικλέτα έδειξε ότι είναι σταθερή στις γρήγορες στροφές του αυτοκινητόδρομου, ενώ ακόμη κι όταν ο ρυθμός έγινε πολύ γρήγορος στη διαδρομή μέχρι τη στάση για το γεύμα το Ζήτα παρέμεινε αξιοθαύμαστα συγκροτημένο.

 

Η ανάρτησή του δεν έχει πολύπλοκες προδιαγραφές, προσφέροντας δυνατότητα ρύθμισης προφόρτισης του ελατηρίου και τις απόσβεσης επαναφοράς και στα δύο άκρα, αλλά έδειξε ότι είναι αρκετά άνετη στα πιο ήρεμα κομμάτια του δρόμου. Μπόρεσε όμως να ανταποκριθεί και όταν φρενάραμε το Kawasaki Z900 δυνατά πριν τη στροφή (τα φρένα αποτελούνται από τετραέμβολες δαγκάνες Nissin και δίσκους διαμέτρου 300mm) και μετά ανοίγαμε γκάζι με τόση δύναμη ώστε να κάνουμε το Dunlop D21 Sportmax να δουλέψει σκληρά για να κάνει τη δουλειά του – πράγμα που το έκανε, βρίσκοντας πρόσφυση στους καλούς σε γενικές γραμμές δρόμους, αν και πού και πού ήταν σκονισμένοι και γυαλισμένοι. Πράγμα που ήταν ευπρόσδεκτο, με δεδομένο ότι δεν υπάρχει traction control, κάτι που μάλλον προκαλεί έκπληξη σε μια ολοκαίνουργια μοτοσικλέτα, ειδικά τη στιγμή που τα ανταγωνιστικά μοντέλα, όπως το Suzuki GSX-S 750, ανανεωμένο Triumph Street Triple και το βελτιωμένο Yamaha MT-09 έχουν τέτοια συστήματα (το Yamaha έχει και quickshifter)

Η επίσημη άποψη της Kawasaki ήταν ότι ήθελαν να επικεντρωθούν στην καθαρή οδηγική εμπειρία, πράγμα που δεν είναι πολύ πειστικό στις μέρες, τη στιγμή που ένα καλό traction control μπορεί να παραμείνει αδιόρατο μέχρι να χρειαστεί. Στην πράξη φαίνεται ότι διάφοροι παράγοντες επηρέασαν αυτή την απόφαση, ο ένας εκ των οποίων ήταν το κόστος και ο άλλος η ανάγκη διαφοροποίησης του Kawasaki Z900 από το Ζ1000 ώστε να υπάρχει κίνητρο αγοράς της πιο ακριβής μοτοσικλέτας. Για όποιον θέλει να πάρει ένα naked Kawasaki, το μικρότερο τετρακύλινδρο είναι αρκετά γρήγορο και «στριφτερό» ώστε να είναι διασκεδαστικό, η κατανάλωσή του είναι αρκετά καλή (6,7lt/100km με αυτονομία 240km) και προσφέρει σχεδόν όσα και τα μεγαλύτερα μοντέλα, ενώ κοστίζει 20% λιγότερα. Σε μερικές χώρες θα υπάρξει και Kawasaki Z900 Performance Edition που θα είναι λίγο ακριβότερο (αλλά φτηνότερο από το 1000) με ζελατινάκι, tank pad, καπάκι σέλας συνεπιβάτη και τελικό Akrapovic.

Υπολογίσιμος αντίπαλος

Τo Kawasaki Z900 κατά τη γνώμη μου κερδίζει την αδελφική μάχη, όμως η πιο σημαντική ερώτηση παραμένει το αν έχει τον χαρακτήρα για να ξεχωρίσει ανάμεσα σε μια πολύ ανταγωνιστική κατηγορία απέναντι στα Suzuki GSX-S750, Triumph Speed Triple και Yamaha MT-09. Το καθένα έχει τα δικά του προσόντα, το σίγουρο όμως είναι ότι όταν η συζήτηση αρχίσει, το πολύ ικανό Kawasaki Z900 δεν πρέπει να μείνει απ’ έξω.

Seiji Hagio, Project Leader του Kawasaki Z900

«Ο κύριος στόχος μας σ’ αυτό το μοντέλο ήταν η μείωση του βάρους. Το feedback που είχαμε από το Kawasaki Z800 ήταν ότι επρόκειτο για μια πολύ διασκεδαστική μοτοσικλέτα, αλλά βαριά. Ηθελα να είναι μια καλή μοτοσικλέτα για νέους αλλά και έμπειρους αναβάτες – για μεγάλο εύρος πελατών. Ετσι, η μείωση του βάρους ήταν σημαντική.

Ο ρόλος του 900 είναι διαφορετικός από του Z800. Μέχρι πέρυσι το Z800 έπαιζε το ρόλο της entry level μοτοσικλέτας, αλλά αυτή τη χρονιά έχουμε το Kawasaki Z650 που παίζει τον entry level ρόλο. Ετσι λοιπόν αλλάξαμε το ρόλο του Z900 λίγο. Εχει περισσότερη ελευθερία στον κινητήρα του. Γι’ αυτό αυξήσαμε τον κυβισμό στα 948cc. Θέλαμε περισσότερο ενθουσιασμό και ευκολία στη χρήση, κυρίως στις μεσαίες στροφές. Οι μηχανικοί μας μελέτησαν και βρήκαν την καλύτερη χωρητικότητα, βασισμένοι στα χαρακτηριστικά που ήθελαν.

Γιατί όχι traction control; Γνωρίζουμε ότι γίνεται όλο και πιο δημοφιλές. Ισως να είμαστε παλιομοδίτες, αλλά εστιάσαμε στην καθαρή οδηγική εμπειρία. Θέλαμε ο αναβάτης να ελέγχει τη μοτοσικλέτα μόνος του ή μόνη της, γι’ αυτό προσπαθήσαμε πολύ ώστε η απόδοση του γκαζιού να είναι ελεγχόμενη, ενώ η μείωση του βάρους έκανε τη μοτοσικλέτα πιο ευχάριστη και εύκολη. Αυτή ήταν η προτεραιότητά μας. Αν ήταν θέμα κόστους; Ναι.

Διαλέξαμε το σωληνωτό ατσάλινο πλαίσιο επειδή θέλαμε να εκφράσουμε το χαμηλό βάρος της μοτοσικλέτας από αισθητικής πλευράς. Το Z800 ήταν όμορφο αλλά αρκετά «μάτσο». Αυτό το μήνυμα περνούσε η μοτοσικλέτα. Αυτή τη φορά το μήνυμα είναι: “Αυτή είναι ελαφριά μοτοσικλέτα. Μπορείς να την κοντρολάρεις”. Αν φτιάχναμε αλουμινένιο πλαίσιο θα έπρεπε να είναι παχύτερο. Ισως ένας extreme πελάτης να έχει την αυτοπεποίθηση να χειριστεί ένα τέτοιο πλαίσιο. Όμως για τον πελάτη Z900 που έχουμε στόχο σκεφτήκαμε ότι αυτή η κατασκευή είναι καλύτερη».

Copyright© Roland Brown – 2017

Απόδοση στα Ελληνικά: Δημήτρης Μπαζίνας

Φωτογραφίες: Double Red, Felix Romero

Copyright© MrBike – 2017

Kawasakiεπίσημο site

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Kawasaki Z900 (2017) Κινητήρας Kawasaki τετρακύλινδρος εν σειρά, με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο και δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους  Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 73,4 x 56,0 Χωρητικότητα (cc) 948 Σχέση συμπίεσης 11,8:1 Μέγιστη ισχύς  125hp 02,2kW) / 9.500 rpm Μέγιστη ροπή 10,1kgm (98,6 Nm) / 7.700 rpm Τροφοδοσία Ψεκασμός Mikuni 36mm διπλές πεταλούδες Εκκίνηση Μίζα Λίπανση Συμβατικό κάρτερ Κιβώτιο 6 σχέσεων I 2.692 (35/13) II  2.059 (35/17) III  1.650 (33/20) IV  1.409 (31/22) V  1.222 (33/27) VI  1.034 (30/29) Πρωτεύουσα μετάδοση 1.627 (83/51) Τελική μετάδοση 2.933 (44/15) Πλαίσιο Ατσάλινo χωροδικτύωμα Μπροστινή ανάρτηση Αντεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι 41mm, με διαδρομή 120mm με ρύθμιση απόσβεσης επαναφοράς και προφόρτιση ελατηρίου Πίσω ανάρτηση Υδραυλικό μονό αμορτισέρ με μοχλισμό, με διαδρομή 140mm και με ρύθμιση απόσβεσης επαναφοράς και προφόρτισης ελατηρίου Μπροστινό φρένο 2 δίσκοι,  διαμέτρου 300mm. Δαγκάνες 4 εμβόλων Πίσω φρένο Δίσκος διαμέτρου 250mm, δαγκάνα μονού εμβόλου Μπροστινό ελαστικό 120/70-18 Πίσω ελαστικό 180/55-17 Μήκος (mm) 2.065 Πλάτος (mm) 825 Υψος (mm) 1.065 Υψος σέλας (mm) 795 Μεταξόνιο (mm) 1.450 Ιχνος (mm) 103 Γωνία Caster 24,5 Βάρος (kg) 210kg, πλήρης υγρών Ρεζερβουάρ (lt) 17