Husqvarna Vitpilen 701 (2018) – on board δοκιμή

Δύο σκέψεις, η μια μετά την άλλη, μου περνούν από το μυαλό καθώς στρίβω στις συνεχόμενες στροφές στον ορεινό δρόμο με το Husqvarna Vitpilen 701 με συναρπαστική ευκολία και ακρίβεια. Η πρώτη σκέψη είναι η μια απορία, που όμως λύνεται από μόνη της τη στιγμή που αναρωτιέμαι, αν οποιαδήποτε άλλη μοτοσυκλέτα δρόμου θα είχε διαχειριστεί αυτή τη στραμπουληχτή διαδρομή με τέτοια ευκολία, όπως το ελαφρύ και σφιχτό και ευέλικτο Husqvarna.

Η δεύτερη σκέψη είναι η απλή αναγνώριση ότι αυτό είναι το φυσικό περιβάλλον του Husqvarna Vitpilen 701. Οι ωραίες στροφές και οι δρόμοι χωρίς κίνηση – και όχι οι μποτιλιαρισμένοι δρόμοι της καταλανικής πρωτεύουσας από όπου ξεκινήσαμε τη διαδρομή και σίγουρα όχι οι λαμπερές αίθουσες των εκθέσεων και των κεντρικών καταστημάτων όπου βλέπαμε τις εντυπωσιακές γραμμές της μοτοσυκλέτας τα τελευταία χρόνια.

Με άλλα λόγια, το Husqvarna Vitpilen 701 είναι μια ελαφριά και στριφτερή μοτοσυκλέτα που περνάει καλά όταν είναι σε ωραίες μοτοσυκλετιστικές διαδρομές, αντί να είναι ένα λιγότερο πρακτικό ΚΤΜ σε ακριβότερο ντηζαινάτο κουστούμι. Πάντως εκείνοι που έχουν κυνική διάθεση μπορούν να ισχυριστούν ότι με τη φασαρία που δημιουργήθηκε γύρω από την αναγέννηση των μοτοσυκλετών δρόμου της Husqvarna, είναι και τα δύο.

Το σίγουρο είναι ότι το Husqvarna Vitpilen 701 και το ίδιο όμορφο ξαδερφάκι του Svartpilen που θα παρουσιαστεί σύντομα (στα σουηδικά σημαίνει μαύρο βέλος ενώ το Vitipilen είναι το άσπρο βέλος) έχουν κάνει υπέροχη δουλειά στην επανατοποθέτηση της παλιάς σουηδικής μάρκας μετά την εξαγορά της από την ΚΤΜ το 2013. Και τα δύο μοντέλα έχουν ήδη καταφέρει να δώσουν στη Husqvarna ένα πολύ επιθετικό street image – λίγο πιο ήπιο από τη φιλοσοφία ready to race της ΚΤΜ– παρά το ότι μοιράζεται τα περισσότερα εξαρτήματα με τα πορτοκαλί μοντέλα.

Μια πολύ διαφορετική εκδοχή του Duke 690

Αξίζουν συγχαρητήρια στην ομάδα εξέλιξης της Husqvarna που κατάφερε να φτιάξει ένα έτοιμο για παραγωγή Husqvarna Vitpilen 701 που να είναι πιστό στο πρωτότυπο που παρουσιάστηκε στο Μιλάνο το 2015. Το χαρακτηριστικό σχήμα στο ρεζερβουάρ (βασικά είναι ένα πλαστικό κάλυμμα), η μινιμαλιστική σέλα και τα clip ons δίνουν μια σύγχρονη άποψη στο παλιό θέμα rafe racer. Τα ρετρό χάρτινα φίλτρα του πρωτοτύπου δεν υπάρχουν πια, ενώ και η κοφτή εξάτμιση έχει μακρύνει, όμως το τολμηρό σχήμα του Husqvarna Vitpilen 701 δεν έχει αλλοιωθεί.

To marketing της Husqvarna είναι κι αυτό πολύ δημιουργικό καθώς ισχυρίζεται ότι το Husqvarna Vitpilen 701 «αντανακλά το ύφος ενός πιο σύγχρονου και ελεύθερα σκεπτόμενου αναβάτη» και ότι σχεδιάστηκε για να προσφέρει «πιο καθαρή, συναρπαστική και τίμια οδηγική εμπειρία». Όλα αυτά έχουν στόχο να δώσουν την εντύπωση ότι το Husqvarna Vitpilen 701 προσφέρει κάτι το ριζοσπαστικά διαφορετικό, παρά το γεγονός ότι τα κύρια εξαρτήματά του είναι δανεισμένα από το δύο ετών KTM 690 Duke.

Οι αλλαγές

Ο τετραβάλβιδος κινητήρας των 693cc με τους δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους δεν έχει διαφορά σε σχέση με τους ΚΤΜ, αν και το ride-by-wire γκάζι είναι ξαναρυθμισμένο για να δίνει ελαφρώς πιο ήπια απόκριση. Το φιλτροκούτι είναι ξανασχεδιασμένο και η νέα εξάτμιση με τον αρχικό θάλαμο κάτω από τον κινητήρα βοηθά στην απόδοση των 75 ίππων στις 8.500rpm, ίδια με αυτή του KTM 690 Duke R. Η μόνη μηχανική αλλαγή είναι αυτή στο εξατάχυτο κιβώτιο για να βελτιωθεί η επιλογή των σχέσεων και για να μπορέσει να τοποθετηθεί quick-shifter δύο λειτουργιών στον βασικό εξοπλισμό.

Το πλαίσιο χωροδικτύωμα από ατσάλινο σωλήνες είναι κι αυτό από το Duke με αλλαγές μόνο στα σημεία που στερεώνεται το ρεζερβουάρ, το οποίο είναι μικρότερο από τα 14 στα 12 λίτρα. Υπάρχει επίσης ένα νέο αλουμινένιο υποπλαίσιο για να στηρίξει τη μινιμαλιστική σέλα του Husqvarna Vitpilen 701. Η ανάρτηση είναι ίδια με του 690 Duke, προέρχεται από την WP και προσφέρει διαδρομή 135mm σε κάθε άκρο. Όμως το αντεστραμμένο πιρούνι με τα διάμετρο καλαμιών 43mm είναι υψηλότερων προδιαγραφών, μοιάζοντας πιο πολύ με του KTM 690 Duke R και διαθέτει ρύθμιση αποσβέσεων με περιστρεφόμενα κουμπιά στο πάνω μέρος κάθε καλαμιού.

Husqvarna Vitpilen 701 – on board

Η όμορφη σέλα είναι λεπτή και σκληρή, όμως στα 830mm είναι λίγο πιο χαμηλή από του Duke και βοηθά στο να δίνει στο Husqvarna Vitpilen 701 την αίσθηση ότι είναι ευκολότερα ελεγχόμενο όταν το καβαλάς. Το ίδιο ισχύει και με το φαρδύ τιμόνι με το μεγάλο κόψιμο και το χαμηλό βάρος των 157kg χωρίς καύσιμα. Καμία μοτοσυκλέτα με clip ons δεν θα είναι ποτέ της κατάλληλη για πόλη, όμως αυτά του Husqvarna Vitpilen 701 είναι τοποθετημένα στο ίδιο επίπεδο με την πάνω πλάκα αντί να είναι από κάτω της κι έτσι η θέση οδήγησης δεν ήταν πολύ σκληρή για τους καρπούς για όσο κινούμασταν μέσα στους δρόμους της Βαρκελώνης.

Η τροφοδοσία είναι άμεση και το Husqvarna Vitpilen 701 έδινε την αίσθηση ότι δουλεύει πολύ ομαλά καθώς ο κινητήρας στροφάριζε ελάχιστα πάνω από τις 4.000rpm. Και πάλι όμως νιώθεις ένα σκορτσάρισμα του μεγάλου μονοκύλινδρου στις χαμηλότερες στροφές κι έτσι μερικές φορές μερικές φορές κατέβασα ταχύτητα για να ησυχάσω τον κραδασμό στο τιμόνι και τη σέλα. Όπως περιμένεις κανείς το Husqvarna Vitpilen 701 είναι πιο χαρούμενο στις υψηλότερες ταχύτητες. Με καθαρό δρόμο μπροστά του επιτάχυνε με τέτοια ορμή που υπενθύμιζε ότι, μπορεί ο κινητήρας να έχει μόνο ένα κύλινδρο, όμως ο KTM LC4 δεν είναι σαν τους άλλους μονοκύλινδρους.

Είναι πολύ πιο ισχυρός και με καλύτερη απόκριση -ειδικά όταν δουλεύει πάνω από τις 6.000rpm όπου η απόκρισή του στη μικρή περιστροφή του γκαζιού είναι να εκτοξεύσει το Husqvarna Vitpilen 701 μπροστά, ακόμη και στις πιο μακριές σχέσεις του κιβωτίου. Μπορεί να ταξιδεύει άνετα με 130km/h -οπότε η πίεση του αέρα σου ελαφρώνει το βάρος στους καρπούς- και μπορεί να επιταχύνει προς την τελική του ταχύτητα των 200km/h.

Μάλιστα από το 2016 που ο LC4 απέκτησε τον δεύτερο αντικραδασμικό άξονα στην κεφαλή, ο μονοκύλινδρος κινητήρας απέκτησε αρκετά ομαλή λειτουργία ώστε το να μπορείς να αξιοποιείς τις επιδόσεις του με ευχαρίστηση αντί με πόνο και κροτάλισμα των δοντιών. Και βέβαια το Husqvarna Vitpilen 701 έχει το συγκριτικό πλεονέκτημα του quick-shifter που λειτουργούσε άψογα στις εντολές του αριστερού μου ποδιού, αν και μερικοί αναβάτες ανέφεραν ότι έχασαν κάποια αλλαγή.

Στις στροφές

Το Husqvarna Vitpilen 701 είχε όμοια και μάλλον καλύτερη συμπεριφορά από το KTM 690 Duke R όταν φτάσαμε σε δρόμο με στροφές κοντά στην πίστα Catalunya. Στους καλοστρωμένους δρόμους η επιθετική θέση οδήγησης, το χαμηλό βάρος, η σπορ γεωμετρία και η ποιοτική ανάρτηση συνδυάζονται για να προσφέρουν υπέροχα σφιχτή αίσθηση και ελεγχόμενο στρίψιμο μαζί με αρκετά καλή ποιότητα κύλισης.

Το αρκετά φαρδύ τιμόνι προσφέρει αρκετό μοχλισμό, πράγμα που σίγουρα βοήθησε και το ίδιο ισχύει και για την ελάχιστη αδράνεια από τον μονό εμπρός δίσκο. Ούτε το φανταστικό στις στροφές KTM 690 Duke R με την πιο ανεμοδαρμένη θέση οδήγησης και τα επιπλέον 15mm διαδρομής ανάρτησης εμπρός και πίσω να δίνει την αίσθηση ότι είναι τόσο ευέλικτο αλλά και τόσο σταθερό όσο το Husqvarna Vitpilen 701 σε εκείνη την ωραία διαδρομή προς το Mataró στην ακτή προς το Granollers. Αντίθετα το ΚΤΜ θα είχε πλεονέκτημα έναντι του Husqvarna στα φρένα με την δαγκάνα Brembo M50 Monoblock και τον δίσκο των 320mm τη στιγμή που το Vitpilen έχει απλούστερη τετραέμβολη δαγκάνα που ήταν πολύ δυνατή αλλά ήθελε γερό πιάσιμο στη μανέτα για να είναι αποτελεσματικό. Και δεν έχει cornering ABS της Bosch.

Πρακτικότητα

Δεν βοήθησαν οι καθρέφτες που θόλωναν στις υψηλότερες στροφές όπως και στο ΚΤΜ. Δεν με προβλημάτισαν οι μανέτες που είναι μάλιστα ρυθμιζόμενες, όμως μερικοί αναβάτες είπαν ότι τους φάνηκαν κοντές. Δεν είχα επίσης πρόβλημα με τα ελαστικά Bridgestone S21 που έπιαναν πολύ καλά ώστε να μπορείς να εξερευνήσεις το περιθώριο κλίσης του λεπτού μονοκύλινδρου. Δεν ενθουσιάστηκα από το στρογγυλό όργανο σε πλαστικό περίβλημα που προσφέρει τις βασικές πληροφορίες αλλά είναι λιγότερο ελκυστικό και ευανάγνωστο σε σχέση με την οθόνη TFT του KTM 690 Duke.

Το κατά δύο λίτρα μικρότερο ρεζερβουάρ του Husqvarna Vitpilen 701 δεν αποτελεί πλεονέκτημα, αν και με την κατανάλωση των 5lt/100km η αυτονομία πρέπει να ξεπερνά τα 200km – που είναι αρκετά για μια τέτοια μοτοσυκλέτα. Ακόμα κι έτσι, η μικρότερη χωρητικότητα βενζίνης αναδεικνύει ένα θέμα που είναι το ίδιο, είτε δουλεύεις για την Kiska είτε κουρμπάρεις λαμαρίνες σε μια αποθήκη: τα clip-ons, τα μικρά ρεζερβουάρ, κομμένα φτερά και στενές σέλες είναι πολύ όμορφα, όμως δεν είναι πρακτικά.

Δεν νομίζω να γνωρίζω κανέναν ο οποίος να θέλει να κάτσει σ΄αυτή τη θέση συνεπιβάτη…

Επειδή είναι τόσο ωραίο…

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η νέα ναυρχίδα της Husqvarna είναι όμορφη, ελκυστική και διασκεδαστική όμως είναι μια μονόπλευρη μονοκύλινδρη σπορ μοτοσυκλέτα. Δεν μπορεί να κανείς να πει ότι δεν είναι ακριβή, καθώς κοστίζει το ίδιο με το KTM 690 Duke αλλά και λίγο λιγότερα από το καινούργιο πολυχρηστικό δικύλινδρο KTM 790 Duke. Το Husqvarna Vitpilen 701 κατάφερε να φέρει την Husqvarna ξανά κάτω από το φως των προβολέων της δημοσιότητας. Το αν υπάρχουν αρκετοί φίλοι της cafe racer σκηνής με την απαιτούμενη ευαισθησία στην εμφάνιση έτσι ώστε να γίνει εμπορική επιτυχία, μένει να το δούμε.

Justin Maxwell, Husqvarna Senior Product Manager

Justin-Maxwell-Senior-Product-Manager2«Το Vitpilen εκφράζει την κλασική σκέψη αλλά την ερμηνεύει με σύγχρονο τρόπο, άρα είναι λίγο διαφορετικό. Εχουμε στόχευση τον οποιονδήποτε που τους αρέσουν οι μοτοσυκλέτες, και που αγαπούν την απλότητα σε μια μοτοσυκλέτα. Είναι πραγματικά προσιτό. Εχει την τεχνολογία, αλλά όχι την πολυπλοκότητα στη χρήση. Εχει αρκετή δύναμη και επιδόσεις αλλά δεν είναι εκφοβιστικό σε εκείνους που δεν έχουν εμπειρία.

Στόχος του είναι ένα μεγάλο εύρος κοινού. Το Husqvarna Vitpilen 701 θα αρέσει σε κόσμο που δίνει σημασία στην εμφάνιση και που ψάχνουν μια σπορτίβικη μοτοσυκλέτα με αιχμηρές γραμμές και επιθετικό look. H κεντρική φιλοσοφία της Husqvarna είναι premium. Αυτό μεταφράζεται και στα προϊόντα άρα θα έχουμε πάντα υψηλό επίπεδο στην ποιότητα επειδή αυτό ταιριάζει στη μάρκα.

Δεν θα έλεγα ότι το 790 Duke είναι άμεσος ανταγωνιστής του Husqvarna Vitpilen 701. Στοχεύει σε έναν αναβάτη που είναι πολύ πιο ορμητικός και του αρέσει η racing οδήγηση. Στη Husqvarna δεν είμαστε τόσο επιθετικοί και σπορτίβικοι, άρα θέλουμε ένα διαφορετικό τύπου αναβάτη.

Εχοντας ως δεδομένο τον τρόπο με τον οποίο κάνουμε την εξέλιξη στη Husqvarna δεν μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι το Svartpilen 701 θα βγει γρήγορα, αλλά είναι στη διαδικασία της εξέλιξης. Βέβαια έχουμε όλες τις πλατφόρμες [της ΚΤΜ] στη διάθεσή μας αλλά το πώς θα τις χρησιμοποιήσουμε μένει να αποφασιστεί. Εχει λογική να χρησιμοποιήσουμε τον δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα [του 790 Duke], όμως θα φτιάχναμε ένα Vitpilen ή ένα Svartpilen ή μια τουριστική μοτοσυκλέτα; Αυτό πρέπει να το αποφασίσουμε… ή, για να είμαι πιο ακριβής, να το ανακοινώσουμε.

Δεν μπορώ να επιβεβαιώσω αν θα αξιοποιήσουμε τον V2 κινητήρα. Είναι διαθέσιμος, όμως αν τον βάλεις στο Vitpilen θα χάσεις προσβασιμότητα – θα γίνει πολύ επιθετικό και σπορτίβικο, πράγμα που φοβίζει πολλούς αναβάτες. Πρέπει να γίνει σωστά και δεν υπάρχουν πολλές πιθανότητες ακόμη.

Η εταιρία έχει μια μεγάλη ηλεκτρική στρατηγική σε εξέλιξη. Εξερευνούμε την τεχνολογία, εξελισσόμαστε γρήγορα και θα δείξουμε κάτι προς το τέλος του χρόνου. Είτε είναι off road είτε street, η στρατηγική είναι να προσφέρουμε μια σειρά ηλεκτρικών μοντέλων στο μέλλον. Αυτό ταιριάζει καλά και με τη Husqvarna. Ταιριάζει εξαιρετικά στη μάρκα μας να έχει και ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες».

Copyright© Roland Brown – 2018

Απόδοση στα Ελληνικά: Δημήτρης Μπαζίνας

Φωτογραφίες: Marco Campelli, Sebas Romero

Copyright© MrBike – 2018

Husqvarna

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Husqvarna Vitpilen 701 (2018) Κινητήρας Husqvarna τετράχρονος, υγρόψυκτος, μονοκύλινδρος δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους και τέσσερις βαλβίδες Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 105 x 80 Χωρητικότητα (cc) 692,7 Σχέση συμπίεσης 12,7:1 Μέγιστη ισχύς  75hp (55kW) / 8.500rpm Μέγιστη ροπή 72N.m / 6.750rpm Τροφοδοσία Ψεκασμός Keihin EMS με RBW Εκκίνηση Mίζα Κιβώτιο 6 σχέσεων I – II – III – IV – V – VI – Πρωτεύουσα μετάδοση 2,194 (36/79) Τελική μετάδοση – Πλαίσιο Χαλύβδινο χωροδικτύωμα  Μπροστινή ανάρτηση Ανεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι WP 43mm, με διαδρομή 135mm. Ρύθμιση απόσβεσης συμπίεσης και επαναφοράς , προφόρτισης ελατηρίου  Πίσω ανάρτηση Mονό αμορτισέρ WP με μοχλισμό, με διαδρομή  135mm. Ρυθμίσεις: Προφόρτιση Ελατηρίου ρύθμιση απόσβεσης επαναφοράς, απόσβεσης συμπίεσης Μπροστινό φρένο Δίσκος διαμέτρου 320mm. Δαγκάνες  Brembo 4 εμβόλων, ακτινικής στήριξης με  ABS Bosch 9M+ Πίσω φρένο Δίσκος διαμέτρου 240mm. Δαγκάνα Brembo μονού εμβόλου  με ABS Μπροστινό ελαστικό 120/70 – 17in Bridgestone Battlax S21 Πίσω ελαστικό 160/60 – 17in Bridgestone Battlax S21 Μήκος (mm) – Πλάτος (mm) – Υψος (mm) – Υψος σέλας (mm) 830 Μεταξόνιο (mm) 1,434 Ιχνος (mm) – Γωνία Caster 25 μοίρες Βάρος (kg) 157 χωρίς καύσιμα Ρεζερβουάρ (lt) 12