Honda CRF 1000L Africa Twin (2016) – On board δοκιμή στην Ελλάδα

H Honda ξαναζωντάνεψε το θρυλικό όνομα Africa Twin πάνω σε μια εντελώς νέα μοτοσικλέτα με καινούργιο δικύλινδρο κινητήρα 1000cc, ρυθμιζόμενες αναρτήσεις, τροχό 21 ιντσών και εμφάνιση από… Dakar Rallye. Η μοτοσικλέτα αυτή αν και καινούργια έχει ήδη αρχίσει να γράφει τις δικές της σελίδες ιστορίας από το 2014, όταν παρουσιάστηκε στην EICMA εκείνης της χρονιάς ως πρωτότυπο και πολλά υποσχόμενο, καθώς και η Honda μετά από πολλά χρόνια απουσίας επέστρεψε ενεργά και στο Dakar, τον δυσκολότερο αγώνα ραλύ στον κόσμο.

Στη χώρα μας μια μοτοσικλέτα που λέγεται «Africa Twin» ξεκινάει με ένα άσσο στο μανίκι, πρώτον επειδή το παλιό Africa είναι μια άξια μοτοσικλέτα με πολλούς οπαδούς ακόμη και σήμερα, δεύτερον επειδή μέσα στους υποψήφιους αγοραστές του νέου Honda CRF 1000L Africa Twin θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και τους σημερινούς ιδιοκτήτες των Honda XL 1000V Varadero – άλλη μια αξιοσέβαστη τουριστική μοτοσικλέτα διπλού χαρακτήρα με βαριά ιστορία πίσω της.

Εύλογα λοιπόν περιμέναμε το νέο Honda CRF 1000L Africa Twin στην Ελλάδα με ανυπομονησία. Δεν θα αναφερθώ σ’ αυτό το σημείο στην τεχνική περιγραφή της μοτοσικλέτας επειδή μπορείτε να διαβάσετε με ένα κλικ την επίσημη παρουσίαση αλλά και τις πρώτες οδηγικές μας εντυπώσεις από το event που διοργάνωσε η Honda στην Ελλάδα για τους δημοσιογράφους στις 7 Μαρτίου 2016 στη Ανάβυσσο.

Η μοτοσικλέτα που οδηγήσαμε και δοκιμάσαμε ήταν το ενδιάμεσο μοντέλο με το ABS και το TC της Honda και το ακριβό χρώμα (η απόχρωση που βλέπετε έχει μια δύσπεπτη επιβάρυνση μερικών εκατοντάδων ευρώ). Υπάρχει και έκδοση χωρίς ABS και TC ενώ η ακόμη ακριβότερη έκδοση είναι αυτή με το σύστημα διπλού συμπλέκτη DCT που κατά τη γνώμη μας δίνει διαφορετικό χαρακτήρα στη μοτοσικλέτα. Δεν θα μιλήσουμε όμως εδώ γι’ αυτό, αλλά για το μοντέλο που δοκιμάσαμε.
Πριν ξεκινήσουμε λοιπόν, ας κάνουμε μια βόλτα γύρω-γύρω της έτσι όπως είναι σταματημένη.

Μια βόλτα γύρω από το καινούργιο Africa

Με μεγάλη ικανοποίηση βλέπουμε ότι το εμπρός μέρος της μοτοσικλέτας δεν είναι άσκοπα ογκώδες, με στόχο να προκαλεί εντύπωση. Όχι ότι η μοτοσικλέτα είναι λεπτή, αλλά έχει διατηρηθεί σε λογικά επίπεδα, ώστε το εμπρός μέρος να στηρίζει τους προβολείς και να καλύπτει τον αναβάτη ικανοποιητικά χωρίς επιδεικτική υπερβολή.

Η εντύπωση που αφήνει το φινίρισμα και η ποιότητα κατασκευής είναι πάρα πολύ καλή, κυρίως όταν βλέπει κανείς το μεταβλητής διατομής χρυσαφί τιμόνι, τους νέας σχεδίασης διακόπτες, το σύνθετο πίνακα οργάνων με τις ψηφιακές οθόνες, τα γκριπ, τις μανέτες και το φινίρισμα των βαφής. Μου άρεσε ότι στο σημείο που ακουμπά η σέλα στο ρεζερβουάρ υπάρχει διαφανές πλαστικό αυτοκόλλητο για να μην κάνει ζημιά η σέλα στη βαφή.

Ωραίος, ευανάγνωστος και με πολλές πληροφορίες είναι ο πίνακας οργάνων που σύμφωνα με τη Honda είναι εμπνευσμένος από τους αγώνες rallye. Στα δεξιά βλέπετε το κουμπί που απενεργοποιεί το ABS στον πίσω τροχό

Δεν μου άρεσε όμως ότι οι κόκκινες και μπλε ταινίες που συνθέτουν την απόχρωση της μοτοσικλέτας είναι κολλημένες πάνω στα λευκά πλαστικά – θα πρέπει δηλαδή να επισημαίνετε κάθε φορά στα «παιδιά» του βενζινάδικου να μην πλένουν τα πλαστικά με την πίεση για να μην ξεκολλήσουν (δεν το λέω στον αέρα, το έπαθα!). Θα περίμενα οι ταινίες αυτές να είναι βερνικωμένες ώστε να μην κινδυνεύουν. Η ζελατίνα του φέρινγκ δεν δίνει τη δυνατότητα καμίας ρύθμισης, είναι εντελώς σταθερή. Υπάρχει μόνο η δυνατότητα να βάλετε έξτρα ψηλότερη ζελατίνα. Επίσης, περιέργως, τα μαρπσιέ του αναβάτη που είναι οδοντωτά με κουμπωτό λάστιχο είναι μικρά, μικρότερα από του σύγχρονου ανταγωνισμού, σαν να είναι από 250άρι.

Ανάμεσα στα πράγματα που κάνουν εξαιρετική εντύπωση όταν αντικρίζει κανείς το Honda CRF 1000L Africa Twin είναι οι ρυθμιζόμενες αναρτήσεις της Showa. Πρέπει να είναι η πρώτη μοτοσικλέτα τέτοιου χαρακτήρα στην οποία η Honda βάζει πλήρως ρυθμιζόμενες αναρτήσεις – ακόμη και το Honda VFR 1200X Crosstourer δεν είχε ρύθμιση απόσβεσης συμπίεσης. Πάντως οι αναρτήσεις δεν ανήκουν  στα πιο σύγχρονα τεχνολογικά εξαρτήματα που μπορεί να βρει κανείς στην αγορά. Για να προσεγγίσετε τη ρύθμιση απόσβεσης συμπίεσης πρέπει να βάλετε το κατσαβίδι στο κάτω μέρος του καλαμιού, ενώ τα σύγχρονα πιρούνια δίνουν αυτή τη δυνατότητα από τους ρυθμιστές στις τάπες των καλαμιών.

Οι αναρτήσεις του Honda CRF 1000L Africa Twin είναι της Showa και είναι ρυθμιζόμενες

Και στο αμορτισέρ όμως για να ρυθμίσεις τις αποσβέσεις είναι ψιλομπελάς. Η απόσβεση συμπίεσης είναι μια βίδα στο κάτω αριστερό μέρος του αμορτισέρ πίσω από την αλυσίδα περίπου, ενώ η απόσβεση συμπίεσης είναι πιο εύκολα προσβάσιμη από τα δεξιά, φτάνει να κάνετε στην άκρη κάτι καλώδια που περνούν από μπροστά από τη βίδα. Ευτυχώς, η ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου είναι υδραυλικά ρυθμιζόμενη από στρόφιγγα κι αυτό είναι πολύ χρήσιμο όπως θα δούμε πιο κάτω.

Η στρόφιγγα για τη ρύθμιση της προφόρτισης του ελατηρίου είναι πολύτιμη, αν και λίγο… μέσα τοποθετημένη

Τα φρένα έχουν πολύ εντυπωσιακή εμφάνιση με τις ακτινικής στήριξης δαγκάνες της Nissin, αν και θα περιμέναμε και μεταλλικά σωληνάκια.

Οι ζάντες είναι κι αυτές ωραίες στο κλασικό χρυσό τους χρώμα που θυμίζουν τα παλιά Africa – και ίσως να είναι πολύ παρόμοιες ζάντες με του παλιού Africa επειδή οι προδιαγραφές του είναι μόνο για λάστιχα με σαμπρέλες και όχι tubeless(!), πράγμα που προκαλεί μια κάποια απορία, τη στιγμή κατά την οποία το Honda VFR 1200X Crosstourer έχει ακτινωτές ζάντες για tubeless ελαστικά. Παρόμοιες με αυτές ίσως να μπορούσε να αξιοποιήσει και το νέο Honda CRF 1000L Africa Twin.

Ακτινικές δαγκάνες της Nissin με πολύ καλό ABS αλλά όχι μεταλλικά σωληνάκια. Οι ζάντες είναι ακτινωτές, κατάλληλες για χώμα, αλλά είναι μόνο για λάστιχα με σαμπρέλες, πράγμα που μας παραξένεψε…

Honda CRF 1000L Africa Twin – on board δοκιμή

Εργονομία

Η θέση οδήγησης του Honda CRF 1000L Africa Twin είναι εξαιρετικά φιλική χάρη κυρίως στα ωραία μελετημένα χαρακτηριστικά της εργονομίας. Το ύψος της σέλας των 850mm δεν είναι χαμηλό, δεν αποτελεί πρόβλημα όμως στο Africa. Οι αναρτήσεις είναι αρκετά ενδοτικές ώστε με το βάρος του αναβάτη να κάθονται τόσο, όσο να πατάνε και τα δύο πόδια καλά στο έδαφος. Φτάνει η υδραυλική προφόρτιση του ελατηρίου να είναι στη μεσαία περίπου ρύθμιση (για το δικό μου ύψος των 1.76μ.), δηλαδή 5 κλικ αριστερά η στρόφιγγα από τέρμα σφιγμένη. Αλλιώς έφτανα στις μύτες.

Η σέλα αποτελείται από δύο τμήματα και προσφέρει αρκετό χώρο και για του δύο αναβάτες. Η σχάρα είναι στον βασικό εξοπλισμό. Δείτε και τα στηρίγματα για την βαλίτσα στην ουρά.

Για τους ψηλότερους από εμένα αναβάτες υπάρχει δυνατότητα να ανεβάσετε τη σέλα στην πάνω θέση της που είναι στα 870mm. H ρύθμιση της σέλας γίνεται αρκετά εύκολα όταν καταλάβεις πώς πιάνει. Εχει ένα γλωσσίδι στο πίσω μέρος της σέλας που πάει στην χαμηλότερη ή την ψηλότερη θέση στη μοτοσικλέτα και δύο άγκιστρα στο εμπρός μέρος που γαντζώνουν σε μια βάση που είναι κολλημένη στο ρεζερβουάρ. Το ένα άγκιστρο είναι για τη χαμηλότερη θέση και το άλλο για την ψηλότερη θέση.

Να και τα άγκιστρα που ρυθμίζουν το ύψος της σέλας. Πιάνουν στη βάση που βλέπετε κολλημένη στο μπλε τμήμα του ρεζερβουάρ

Τα χέρια έρχονται σε σωστές γωνίες στο φαρδύ τιμόνι και μάλιστα βοηθούν την οδήγηση με όρθιο τον αναβάτη. Η μανέτα του φρένου είναι ρυθμιζόμενη, η μανέτα του συμπλέκτη δεν είναι. Αλλωστε ο συμπλέκτης είναι με συρματόσχοινο, οπότε έχει το γνωστό μας ρυθμιστή-ροδάκι για να μαζεύεις το σύρμα.

Θα επιστρέψω στο ύψος της σέλας για μια κουβέντα ακόμη. Η σέλα είναι λεπτή στο εμπρός μέρος της και γι΄ αυτό φτάνουν τα πόδια του αναβάτη κάτω – γιατί και το Crossrunner έχει σέλα στα 850mm αλλά είναι φαρδιά και δυσκολεύει.

Ευκολία στους ελιγμούς

Σηκώνοντας τη μοτοσικλέτα από το σταντ με γεμάτο το ρεζερβουάρ (άρα στα 232kg η έκδοση ABS) το βάρος δεν δυσκολεύει ιδιαίτερα (με λιγότερη βενζίνη στο ρεζερβουάρ των 18,5lt η κατάσταση είναι ευκολότερη) και όλες οι μανούβρες παρκαρίσματος μπορούν να γίνουν σχετικά εύκολα. Αναμενόμενα πάντως μια μοτοσικλέτα άνω των 200kg με το τιμόνι ψηλά είναι κουραστική όταν θέλετε να τη σπρώξετε λίγο μπροστά ή λίγο πίσω. Βοηθάει όμως ότι η ακτίνα περιστροφής του Honda CRF 1000L Africa Twin είναι μικρότερη των 3 μέτρων, άρα μπορεί να κάνει αναστροφή γρήγορα και χωρίς κόπο.

Από τα πρώτα κιόλας μέτρα αυτό που θα εντυπωσιάσει τον αναβάτη είναι η ελαστικότητα του κινητήρα και ο ομαλός τρόπος με τον οποίο δουλεύει. Τραβάει καθαρά με λιγότερες από 3.000rpm με τελευταία σχέση στο κιβώτιο, άρα δεν πειράζει αν ξεχαστείς με μια σχέση κάτω στο πολύ ομαλής λειτουργίας 6τάχυτο κιβώτιο. Οι μεγάλες διαδρομές στις αναρτήσεις καταπίνουν όλες τις ενοχλητικές ανωμαλίες του δρόμου και οι ποιοτικές αποσβέσεις προσφέρουν καλή πληροφορία της πρόσφυσης και άνεση. Τα φρένα είναι δυνατά και με καλή αίσθηση, οπότε ο αναβάτης μπορείς να συγκεντρωθεί στο να κάνει ελιγμούς ανάμεσα από τα αυτοκίνητα και να φτάσει πρώτος στο φανάρι. Το πλάτος των 875mm είναι εύκολα διαχειρίσιμο και μπορεί να περάσει από τους περισσότερους διαδρόμους ώστε να μην κολλήσει στην κυκλοφορία. Και βέβαια, πώς μπορεί να αγνοήσει κανείς τον εμπρός τροχό των 21in που σε συνδυασμό με το καλό πιρούνι με διαδρομή 230mm μπορεί να ανέβει στα πεζοδρόμιο (ή να περάσει παρόμοιου ύψους εμπόδια)  με χαρακτηριστική ευκολία και άνεση.

Συμπεριφορά στις στροφές

Ο τροχός διαμέτρου 21in, το ύψος της μοτοσικλέτας από το έδαφος και οι αναρτήσεις με μεγάλες διαδρομές, που τόσο βοηθούν στα ανώμαλα εδάφη δεν είναι και ο καλύτερος σύμμαχος για να διασκεδάσετε στα στροφιλίκια. Παρόλα αυτά, χάρη στο στιβαρό πλαίσιο με τις έξι βάσεις κινητήρα και τις ποιοτικές αποσβέσεις των αναρτήσεων (τι ωραίο που είναι όταν μια στοκ μοτοσικλέτα έχει από την αρχή καλές αναρτήσεις…!) το Honda CRF 1000L Africa Twin δεν χρειάζεται δύναμη στο τιμόνι για να αλλάξει κατεύθυνση και ο ροπάτος κινητήρας βοηθάει πολύ στις εξόδους των στροφών. Η μοτοσικλέτα έχει την τάση να ανοίγει τη γραμμή της (λόγο του μεγάλης διαμέτρου τροχού και του μεγάλου της ύψους) αλλά στις κλειστές στροφές δεν αποσυντονίζεται από μικρές διορθώσεις μέσα στη στροφή. Μεγαλύτερη ακρίβεια στις στροφές μπορεί να επιτύχει ο αναβάτης που θα σφίξει τέρμα την υδραυλική προφόρτιση του ελατηρίου πίσω – και γι’ αυτό είναι πολύτιμη ευκολία το ότι ρυθμίζεται από στρόφιγγα, έστω κι αν είναι κάπως βαθιά μέσα στο σκελετό και δεν μου έδινε καλό χέρι όταν φορούσα τα γάντια. Με το πίσω μέρος πιο ψηλά μπορούσε να μπαίνει πιο γρήγορα στις στροφές και ακολουθούσε πιο σφιχτή γραμμή. Οι μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων δεν ευνοούν και πολύ επιθετική οδήγηση με μεγαλύτερες ταχύτητες, κυρίως το πίσω μέρος της μοτοσικλέτας – και εδώ όμως μερικά κλικ στις αποσβέσεις μπορούν να βοηθήσουν. Πάντως το Honda CRF 1000L Africa Twin είναι μια πολύ συγκροτημένη μοτοσικλέτα που σε γεμίζει ενθουσιασμό και (το ίδιο σημαντικό) ταξιδεύει ξεκούραστα.

Στο ταξίδι

Το Honda CRF 1000L Africa Twin είναι μια τουριστική all round μοτοσικλέτα ως προς την εργονομία το τράβηγμα και την ομαλότητα της λειτουργίας του κινητήρα και γι’ αυτό ταξιδεύει ευχάριστα. Τα χέρια προστατεύονται από τις χούφτες που είναι στον βασικό εξοπλισμό, ενώ η ζελατίνα, αν και δεν ρυθμίζεται, καλύπτει αρκετά ικανοποιητικά τον αναβάτη ώστε να ταξιδεύει με 150km/h βλέποντας 5.000rpm στο στροφόμετρο και 6lt/100kmστον δείκτη στιγμιαίας κατανάλωσης. Οι αναρτήσεις όπως είπαμε καταπίνουν τα πάντα, ακόμη και τα καθισμένα φρεάτια και τίποτα δεν μπορεί να εμποδίσει τον αναβάτη να ταξιδεύει απολαμβάνοντας το τοπίο. Η επίπεδη σέλα με τα εντουράδικα χαρακτηριστικά (όχι παχύ αφρώδες υλικό) μετά από μιάμιση ώρα οδήγησης με έκανε να θέλω να σηκωθώ στα μαρπσιέ για να ξεπιαστώ, αλλά αυτό θα διαφέρει από αναβάτη σε αναβάτη ανάλογα με τον σωματότυπο του καθενός.

Ο συνεπιβάτης δεν πιστεύω ότι θα έχει παράπονο. Εχει μεγάλη σέλα (είναι δύο κομμάτια η σέλα του Africa) και πολύ στιβαρές χειρολαβές για να κρατιέται, ενσωματωμένες πάνω στην αλουμινένια σέλα που περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό. Πάντως, καθώς ξεκαβαλάει ο αναβάτης δεν θα αποφύγει να χτυπήσει τη φτέρνα της μπότας στη χειρολαβή της σχάρας που είναι σχεδιασμένη για να κουμπώνει η βαλίτσα πάνω εκεί και στις εσοχές που έχει η ουρά γι’ αυτό το σκοπό (ώστε να μην είμαστε αναγκασμένοι να βάλουμε έξτρα σχάρες). Στην παρουσίαση στην Ανάβυσσο η Honda μας είχε ετοιμάσει ένα Honda CRF 1000L Africa Twinμε τριβάλιτσο και ψηλή ζελατίνα – είναι αυτό της φωτογραφίας.

Το Africa Twin με τριβάλιτσο και μεγάλη ζελατίνα

Οι μετρήσεις

Ο πιο αντικειμενικός τρόπος για να καταλάβουμε τον πραγματικό χαρακτήρα του Honda CRF 1000L Africa Twin είναι συγκρίνοντας τις επιδόσεις της επιτάχυνσής του και της τελικής του σε σύγκριση με άλλα ανταγωνιστικά μοντέλα του σήμερα. Μαζί βάλαμε και δημοφιλείς μοτοσικλέτες ίδιου χαρακτήρα από το σύγχρονο παρελθόν επειδή αυτό μας βοηθά να το αξιολογήσουμε καλύτερα. Πολύ σημαντικές πτυχές του χαρακτήρα του νέου Honda CRF 1000L Africa Twin δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι τα tube type ελαστικά (επομένως δεν περιμένουμε να δούμε υψηλή τελική) και ότι ο κινητήρας αποδίδει 95 ίππους.

Μετρήσεις MrBike

Honda CRF 1000L Africa Twin (2016)

Honda XL 1000V Varadero (2007)

Honda VFR 1200X Crosstourer (2012)

Yamaha TDM 900 (2007)

Επιταχύνσεις από στάση

0-18m (sec)

2,83

2,08

2,43

1,98

0-50m (sec)

4,38

3,51

4,03

3,41

0-100m (sec)

6,10

5,17

5,65

5,09

0-100km/h (sec)

4,99

3,81

4,35

3,74

1/4mile (sec)

13,16 (171,7km/h)

12,18 (177,3km/h)

12,28 (187,38km/h)

12,25 (174,60km/h)

0-1000m (sec)

24,73

23,54

22,88

23,39

Μέγιστη ταχύτητα (km/h)

195

205

225

207

Επιταχύνσεις από στάση

BMW S 1000XR (2015)

Kawasaki Versys 1000 (2015)

KTM 1050 Adventure (2015)

Suzuki V-Strom 1000 (2014)

0-18m (sec)

2,28

2,33

2,48

2,46

0-50m (sec)

3,70

3,82

4,00

4,07

0-100m (sec)

5,22

5,45

5,61

5,71

0-100km/h (sec)

3,85

4,14

4,24

4,51

1/4mile (sec)

11,13 (213,13km/h)

12,07 (190,7km/h)

12,30 (184,41km/h)

12,45 (184,63km/h)

0-1000m (sec)

20,94

22,53

23,47

23,78

Μέγιστη ταχύτητα (km/h)

245+

217

207,4

212

Οι μετρήσεις που έγιναν από το Video VBox δείχνουν ότι το νέο Honda CRF 1000L Africa Twin δεν ήρθε για να επιβληθεί στην κατηγορία με τις επιδόσεις του. Εχει τη μικρότερη τελική ταχύτητα όλων τους στα 195km/h πραγματικά με ένδειξη ταχυμέτρου τα 210km/h. Εκτός μέτρησης και σε κατηφορικό κομμάτι της εθνικής είδα μέχρι 225km/h στο ταχύμετρο, αυτά όμως είναι χιλιόμετρα που δεν τα «έχει», γιατί στο ίδιο κομμάτι εθνικής αλλά ανηφορικά το ταχύμετρο δεν ξεπέρασε τα 202km/h. Πέρα από τη μικρότερη τελική όμως και στο χιλιόμετρο είναι πιο αργό από το σύνολο του ανταγωνισμού του, εκεί δηλαδή που η όχι και τόσο καλή εκκίνηση που αποτυπώνεται στα πρώτα 18 μέτρα δεν παίζει πια ρόλο. Δεν θα πάρετε επομένως το νέο Honda CRF 1000L Africa Twin επειδή είναι το γρηγορότερο. Τα πιο κοντινά ανταγωνιστικά του μοντέλα, το KTM 1050 Adventure και το Suzuki V-Strom 1000 είναι ταχύτερα και με λίγο καλύτερη τελική. Εχει παρόμοιες επιδόσεις με το παλιό Varadero και είναι λίγο πιο αργό από το Yamaha TDM 900. Σημαντικά ταχύτερο είναι το Honda VFR 1200X Crosstourer αλλά και το BMW S1000XR και Kawasaki Versys 1000 που είναι όμως όλα τους τετρακύλινδρα, αν και στην ίδια κατηγορία.

Για να είμαστε δίκαιοι όμως, η Honda ποτέ δεν είπε ότι θα είστε ο ταχύτερος στο δρόμο. Αντίθετα, το μεγαλύτερο βάρος του marketing που έχει κάνει προς το παρόν, έχει κατευθυνθεί στις δυνατότητες της μοτοσικλέτας στην εκτός δρόμου χρήση.

Off road

Η Honda έχει ετοιμάσει μια σειρά από πολύ ωραία video με το Honda CRF 1000L Africa Twin σε περιπετειώδεις διαδρομές στην άμμο, σε μονοπάτια και σε κορυφογραμμές. Πράγματι η μοτοσικλέτα αυτή έχει επαρκή απόσταση από το έδαφος και εντουράδικες διαδρομές στις αναρτήσεις ώστε να μπορεί να πάει σε ανώμαλα εδάφη χωρίς να κινδυνεύει να σκάσει με την κοιλιά κάτω (αν και ευτυχώς υπάρχει μια πειστική αλουμινένια ποδιά κάτω από τον κινητήρα, στο βασικό εξοπλισμό) και ο τροχός των 21in του δίνει την αναρριχητική ικανότητα που χρειάζεται για να περάσει ανώδυνα τα νεροφαγώματα και πάνω από τις πέτρες. Το traction control μπορεί να απενεργοποιηθεί, ενώ υπάρχει και ένα κουμπί δίπλα από τον πίνακα οργάνων που απενεργοποιεί το ABS στον πίσω τροχό. Μην τα ξεχάσετε αυτά πριν μπείτε στο χώμα, ενώ αν για κάποιο λόγο σβήσετε τον κινητήρα από το κλειδί (για να θαυμάσετε το τοπίο) και το ξαναβάλετε μπροστά, θυμηθείτε να τα απενεργοποιήσετε εκ νέου. Ειδικά το TC που έχει default θέση την 3η και πιο ευαίσθητη σκάλα του. Προφανώς με τα στοκ ελαστικά Dunlop Trailmax D610 που είναι τόσο καλά στην άσφαλτο, δεν μπορεί να έχεις απαιτήσεις στο χώμα, πέρα από μια απλή διέλευση. Τη βροχερή ημέρα που κάναμε τη φωτογράφηση τα πέλματα χτίστηκαν από τη λάσπη πολύ γρήγορα.

Για να μπορέσεις να διαχειριστείς πέτρα (φυτευτές και χαλαρές) που είναι το σύνηθες τοπίο στην Ελλάδα, θα χρειαστείς οπωσδήποτε λάστιχα με τακούνια, που εύκολα θα βρεις λόγω των εντουράδικων διαστάσεων των τροχών. Πέρα από αυτό όμως είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω ότι το Honda CRF 1000L Africa Twin έχει μελετημένη θέση οδήγησης για να το οδηγείς όρθιος, η απόκριση και η ελαστικότητα του κινητήρα ευνοούν τα συχνά ανοιγοκλεισίματα του γκαζιού, ενώ παρά το μεγάλο βάρος (που σταδιακά κουράζει) η μοτοσικλέτα μανουβράρεται με αρκετή ευκολία. Τρομάζω στη σκέψη ότι στη λάσπη και τις νερολακκούβες που δεν ξέρω τι έκρυβαν στο βυθό τους θα μπορούσα να είχα αρπάξει καμιά τούμπα, από αυτές που δεν τραυματίζεσαι, αλλά το κόστος της ζημιάς στη μοτοσικλέτα σου αφήνει μόνιμα προβλήματα υγείας, είτε σωματικά είτε ψυχικά.

Δεν πας μακριά στη λάσπη με τα στοκ λάστιχα

Επομένως, το συμπέρασμα για τις off road δυνατότητες του Honda CRF 1000L Africa Twin στον πραγματικό κόσμο δεν μπορεί να είναι παρά το αυτονόητο: με εντουράδικα λάστιχα κάνεις άνετα εκδρομικό enduro. Και τότε η μοτοσικλέτα σε ανταμείβει με πολύωρη διασκέδαση και υπερηφάνεια για σπουδαία τουριστικά κατορθώματα!

Κατανάλωση

Δεν υπάρχει καμία έκπληξη στην κατανάλωση του Honda CRF 1000L Africa Twin. Σύμφωνα με τον υπολογιστή της μοτοσικλέτας η μέση κατανάλωση κυμαίνεται στα 6,2km/100km, ένα νούμερο πέρα για πέρα πιστευτό, για έναν μέσο ρυθμό οδήγησης. Πάντως όταν μέτρησα την κατανάλωση με τον παραδοσιακό τρόπο (γεμίζοντας δύο διαδοχικά ρεζερβουάρ) εξεπλάγην ευχάριστα βλέποντας ότι η κατανάλωση ήταν στα 5,7lt/100km. Αρα, αν ως εκ τούτου καταλήξουμε ότι ένας αποδεκτός μέσος όρος είναι τα 6lt/100km μπορούμε να περιμένουμε μια πολύ καλή αυτονομία της τάξης των +300km από το ρεζερβουάρ των 18,8lt. Εξαιρετικά για χιλιάρη κινητήρα.

Το Traction control

Αξίζουν λίγα λόγια παραπάνω για το traction control της Honda που το εργοστάσιο ονομάζει Honda Selectable Torque Contol (HSTC). Πρόκειται για ένα απλούστερων προδιαγραφών σύστημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό του που επεμβαίνει μόνο στην ανάφλεξη επειδή το Honda CRF 1000L Africa Twin δεν έχει γκάζι ride-by-wire που δίνει τη δυνατότητα ταυτόχρονης επέμβασης στην ανάφλεξη και την τροφοδοσία (επομένως η επέμβαση του TC είναι πιο ομαλή και συχνά αδιόρατη). Το αποτέλεσμα είναι ότι στην τρίτη και πιο ευαίσθητη σκάλα ρύθμισης, η επέμβαση το TC γίνεται έντονα αισθητή, ενδεχομένως και βιαστική. Στη δεύτερη σκάλα η επέμβαση είναι πράγματι μικρότερη και καθώς δεν γλιστράει ο τροχός πριν επέμβει το σύστημα, μάλλον η ευαισθησία του είναι σωστότερη. Στην πρώτη σκάλα το σύστημα επιτρέπει και ολίσθηση του τροχού, αλλά και μια λίγο ψηλότερη σούζα πριν επέμβει, άρα είναι το πιο διασκεδαστικό όλων. Όπως έχουμε πει πιο πάνω, το TC μπορεί να απενεργοποιηθεί εύκολα (πατάς παρατεταμένα μια σκανδάλη εκεί που περιμένεις να βρεις το σινιάλο των φώτων, το οποίο με τη σειρά του είναι πάνω στον διακόπτη των φώτων) για να μπείτε στο χώμα.

Νέο Africa Twin – μια ώριμη επιλογή

Για να μπορέσεις να βγάλεις ένα αξιόπιστο συμπέρασμα για το Honda CRF 1000L Africa TwinABS (τη μοτοσικλέτα της δοκιμής μας) πρέπει πρώτα να καταφέρεις να τοποθετήσεις τη μοτοσικλέτα σωστά σε σχέση με τον ανταγωνισμό της και μετά να την κρίνεις με βάση την τιμή της. Η Honda επέλεξε να «παίξει» στην κατηγορία των on-off 1000cc με κινητήρα 95hp. Αμεσοι ανταγωνιστές του επομένως δεν είναι τα 1200άρια Advetnure αλλά τα 1000άρια, δηλαδή το KTM 1050 Adventure και το Suzuki VStrom 1000. Και τα δύο όμως έχουν πολύ πιο περιορισμένες δυνατότητες στο χώμα. Αφήνω απέξω επίσης τα τετρακύλινδρα BMW S 1000XR και Kawasaki Versys 1000 που είναι εξαιρετικά δυνατότερα ενώ και αυτά έχουν ασφάλτινο χαρακτήρα.

Για το χαρακτήρα KTM 1050 Adventure έχουμε μιλήσει στην δοκιμή που κάναμε γι΄ αυτό, ότι δηλαδή αποτελεί μια όμορφη και φιλική μοτοσικλέτα με πολλά αξεσουάρ ώστε να γίνει μια πολύ ικανή τουριστική μοτοσικλέτα μεγάλων αποστάσεων, αλλά με τις χυτές ζάντες, τις περιορισμένες ρυθμίσεις στις αναρτήσεις με τις μικρότερες διαδρομές, το χώμα δεν συγκαταλέγεται στα δυνατά του σημεία. Τo Suzuki VStrom 1000, όπως ανανεώθηκε το 2014, είναι κι αυτό μια εξαιρετική τουριστική μοτοσικλέτα με ποιοτικές ρυθμιζόμενες αναρτήσεις, ABS και TC. Συγκρινόμενο με το Honda CRF 1000L Africa Twin ABS μπορείς να πεις ότι το Honda έχει περισσότερες δυνατότητες από το Suzuki στο χώμα, αλλά το Suzuki είναι ένα με ενάμισι χιλιάρικο (ανάλογα το χρώμα του Africa που θα πάρετε) φτηνότερο.

Επιπλέον (κι αυτό ισχύει για όλα τα Adventure 1000άρια), οι μοτοσικλέτες αυτές παίζουν πολύ κοντά με τα παραπλήσιας απόδοσης αλλά σημαντικά φτηνότερα 800άρια (BMW F 800GS/Adventure και Triumph Tiger 800XC που έχουν και περισσότερα ηλεκτρονικά). Γιατί τελικά, και σε ευθεία αναλογία με τις δυνατότητες και τον εξοπλισμό, το κόστος είναι αυτό που παίζει τον σημαντικό ρόλο για την τελική απόφαση. Κι εδώ κατά γενική ομολογία, η έκδοση με το ABS και το TC που δοκιμάσαμε, αλλά και η απλή, έχουν τσιμπημένη τιμή. Δεν ισχύει το ίδιο για την έκδοση με τo DCT που κατά τη γνώμη μου αλλάζει το χαρακτήρα της μοτοσικλέτας αρκετά και το τεχνολογικό του επίπεδο δικαιολογεί σε μεγάλο βαθμό το ψηλότερο κόστος. Αρκεί να σκεφτούμε ότι τεχνολογία διπλού συμπλέκτη ακόμη δεν έχουμε δει από άλλο κατασκευαστή.

Σε κάθε περίπτωση όμως το Honda CRF 1000L Africa Twin ABS είδαμε και στην πράξη ότι είναι μια ευχάριστη τουριστική μοτοσικλέτα που σε κερδίζει από τα πρώτα κιόλας μέτρα που θα κάνεις πάνω στη σέλα του. Είναι εργονομικά μελετημένο, έχει ποιοτικές ρυθμιζόμενες αναρτήσεις (δεν θα κουραστώ να το λέω γιατί το θεωρώ ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματά του), καλά φρένα, ταξιδεύεις ωραία και δικάβαλος και με αποσκευές και μπορείς να πας στο χώμα με περισσότερες αξιώσεις σε σχέση με τον ανταγωνισμό του (για όποιον αυτό αποτελεί πλεονέκτημα). Το πιο σημαντικό είναι ότι συμβιώνεις μαζί της ευχάριστα γιατί δεν σε κουράζει και, όταν χρειαστεί, έχει το γκάζι και το στήσιμο για να σε διασκεδάσει. Ως προς αυτό λοιπόν είναι ένας άξιος συνεχιστής του παλιού 750αριού Africa Twin, έχοντας περισσότερες δυνατότητες από αυτό ενώ ταυτόχρονα είναι και ικανός διάδοχος του Varadero 1000, χωρίς το βάρος και τις πλαδαρές του αναρτήσεις. Κι αυτοί είναι επαρκείς λόγοι για να δώσουν στο νέο Honda CRF 1000L Africa Twin μια πολύ επιτυχημένη πορεία στην αγορά, ακόμη και στη χώρα μας, που έχει αποδείξει ότι δε χρειάζεται να είναι μια μοτοσικλέτα καλό value for money για να της χαρίσει καλά νούμερα πωλήσεων.

Τιμοκατάλογος Honda

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2016

Φωτογραφίες©: Χρήστος Καραγιωργάκης – 2016

Copyright© MrBike – 2016

Honda (επίσημο site)

 Καινούργιο κεφάλαιο στην ιστορία Africa Twin άνοιξε η Honda με το νέο χιλιάρι της. Το νέο μοντέλο στις τρεις εκδόσεις του, αν και ακριβότερο από όσο θα θέλαμε, έχει τις προϋποθέσεις να κάνει μια λαμπρή καριέρα και στη χώρα μας

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Honda CRF 1000L Africa Twin 2016 Κινητήρας Honda τετράχρονος, δικύλινδρος εν σειρά με διάταξη στροφάλου 270 μοιρών με μονό επικεφαλής εκκεντροφόρο Unicam και 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 90,0 x 75,1 Χωρητικότητα (cc) 998 Σχέση συμπίεσης 10:1 Μέγιστη ισχύς  95bhp (70kW) / 7.500rpm  Μέγιστη ροπή 10kgm (98Nm) /6.000rpm Τροφοδοσία Ηλ. Ψεκασμός PGM-FI Εκκίνηση Μίζα Λίπανση Υγρό κάρτερ Κιβώτιο 6 σχέσεων I 2,866 II  1,888 III  1,480 IV  1,230 V  1,100 VI  0,968 Πρωτεύουσα μετάδοση 1.733 Τελική μετάδοση 2,625 (16/42) Πλαίσιο Ατσάλινο, ημί-διπλο κλειστό, με υψηλής αντοχής ατσάλινο υποπλαίσιο Μπροστινή ανάρτηση Αντεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι  Showa με διάμετρο καλαμιών 43mm και με διαδρομή 230mm. Ρυθμίσεις: Προφόρτιση ελατηρίου, απόσβεση συμπίεσης, απόσβεση επαναφοράς Πίσω ανάρτηση Monoshock αμορτισέρ Showa με διαδρομή 220mm. Ρυθμίσεις: Υδραυλική προφόρτιση ελατηρίου, απόσβεση συμπίεσης, απόσβεση επαναφοράς Μπροστινό φρένο 2 Δίσκοι διαμέτρου 310mm, με δαγκάνες 4 εμβόλων Πίσω φρένο Δίσκος διαμέτρου 256mm, με δαγκάνα δύο εμβόλων Μπροστινό ελαστικό 90/90-21 Πίσω ελαστικό 150/70-18 Μήκος (mm) 2.335 Πλάτος (mm) 875 Υψος (mm) 1.475 Υψος σέλας (mm) 870/850 Μεταξόνιο (mm) 1.575 Ιχνος (mm) 23,3 Γωνία Caster 113 Βάρος (kg) 232 Ρεζερβουάρ (lt) 18,8 Μετρήσεις MrBike   Επιταχύνσεις από στάση   0-18m (sec) 2,83 0-50m (sec) 4,38 0-100m (sec) 6,10 0-100km/h (sec) 4,99 1/4mile (sec) 13,16(171,7km/h) 0-1000m (sec) 24,73 Μέγιστη ταχύτητα (km/h) 195 Κατανάλωση (lt/100km) 6,2