BMW R 1200GS Adventure (2018) – On board δοκιμή

Από τη στιγμή που έβαλα μπροστά το BMW R 1200GS Adventure στις 7:30 το πρωί στη Νότιο Ουαλία πέρασα την περισσότερη ώρα μου σε μια διαδρομή – overkill πλοήγησης: για βοήθεια δεν είχα μόνο τον νέο πίνακα οργάνων της BMW συνδεδεμένο με το iPhone στην τσέπη μου, αλλά και με το προαιρετικό πλοηγό της Garmin που μου έδινε πιο λεπτομερή πληροφορία.

Πώς πάμε τώρα; Δεξιά ή αριστερά;

Δεν θα έλεγα ότι μου ήταν απαραίτητα όλα αυτά, επειδή την περισσότερα ώρα ακολουθούσα τον θρύλο του Dakar Rally και επικεφαλής BMW Off Road Skills, Simon Pavey, που ξέρει αυτούς τους πανέμορφους δρόμους σαν την παλάμη του αγαπημένου του γαντιού. Τώρα όμως σκοτεινιάζει κι εγώ κατευθύνομαι προς το Λονδίνο πάνω σε μια άλλη μοτοσυκλέτα διασχίζοντας εγκάρσια τη Νότιο Ουαλία σε μπερδευτικούς A-roads και χωρίς satnav να με βοηθάει. Για δεύτερη φορά μέσα σε 10 λεπτά στέκομαι στην άκρη του δρόμου, βγάζω τα γάντια και ξεκουμπώνω τσέπες για να βρω το τηλέφωνό μου, ενώ ταυτόχρονα όλα τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά που είχα προσπεράσει με περνούν εκ νέου…

Αν καβαλούσα ακόμα το BMW R 1200GS Adventure θα ήμουν πολύ μακρύτερα στο ταξίδι μου ως τώρα. Με το τηλέφωνο στην ασφάλεια της τσέπης μου και με τη διεύθυνσή μου πληκτρολογημένη στο connectivity app της BMW, θα κοιτούσα πού και πού τη νέα οθόνη TFT –που μαζί τις συνηθισμένες πληροφορίες για την ταχύτητα και το επιλεγμένο ride mode θα μου έλεγε και πού να στρίψω στην επόμενη διασταύρωση: δεξιά προς το Aberdare ή αριστερά προς το Abergavenny

Ολες οι απαντήσεις μέσω Connectivity

Η οθόνη και η δυνατότητα του Connectivity – που συμπεριλαμβάνει τη δυνατότητα να ελέγχεις τα τηλεφωνήματά σου και τη μουσική μέσω Bluetooth χρησιμοποιώντας το γνωστό μας ροδάκι στο αριστερό τιμόνι- είναι ίσως τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά στο BMW R 1200GS Adventure του 2018 που έχει αναβαθμιστεί και πάλι για τη 12η επέτειο από την παρουσίασή του το 2006. Μια ακόμη πιο σημαντική προσθήκη είναι και το σύστημα BMW Emergency Call που είναι εκεί για να βοηθήσει σε περίπτωση ατυχήματος (και προσφέρεται στον έξτρα εξοπλισμό του απλού R 1200GS και R 1200RT).

Kι άλλες χρήσιμες αλλαγές

Άλλες αξιόλογες προσθήκες είναι κι αυτές ηλεκτρονικές, επειδή η πίσω ανάρτηση αυτής της μοτοσυκλέτας υιοθετεί την επόμενη γενιά των semi-active αναρτήσεων Dyamic ESA, που διαθέτει αυτόματη ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου, που παρουσιάστηκε στο απλό GS νωρίτερα φέτος. Θα υπάρξουν επίσης και αλλαγές στα προαιρετικά πακέτα που περιλαμβάνουν χαρακτηριστικά όπως η keyless ανάφλεξη και το quickshifter Shift Assistant Pro. To BMW R 1200GS Adventure είχε ήδη σχεδόν κάθε βοήθημα γνωστό στο μοτοσυκλετισμό, είτε ως έξτρα είτε συμπεριλαμβανόταν σε εκδόσεις όπως η Rallye και η Triple Black που ήταν διαθέσιμες σε μερικές χώρες.

Στον πυρήνα του το BMW R 1200GS Adventure δεν έχει αλλάξει. Εξακολουθεί να έχει τον boxer κινητήρα των 1170cc με τη μερική υγρόψυξη, τις τετραβάλβιδες κεφαλές και τους δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους με μέγιστη ισχύ 123hp στις 7.750rpm, ανεπηρέαστους από τις απαιτήσεις της Euro 4. Εχει επίσης το ίδιο ατσάλινο πλαίσιο, το Telelever εμπρός και το Paralever με το μονόμπρατσο πίσω, προσαρμοσμένο στην περίπτωση του Adventure με έξτρα 20mm διαδρομής (σε σχέση με το απλό μοντέλο) σε κάθε άκρο που ανεβάζει τις διαδρομές στα 210mm εμπρός και 220mm πίσω.

Αναπόφευκτα αυτό ψηλώνει αρκετά το Adventure ακόμη κι αν είσαι ψηλός και η μοτοσυκλέτα δεν φοράει βαλίτσες. Υπάρχει δυνατότητα χαμηλότερης σέλας ή να ρυθμίσεις τη στοκ σέλα (890mm – 910mm). Εφόσον βρεθείς επάνω της όμως βρίσκεσαι σε ένα όμορφο περιβάλλον, με δεδομένο ότι έχεις αρκετά μακριά πόδια για να ισορροπήσεις τη μοτοσυκλέτα. Η μεγάλη, έγχρωμη οθόνη είναι εντυπωσιακή κι έχει όμορφα πραγματάκια επάνω της, όπως μια κόκκινη γραμμή στο στροφόμετρο που μειώνεται αυτομάτως καθώς ο κινητήρας ζεσταίνεται. Τουλάχιστον έτσι ήταν στα full extra Adventure που οδηγήσαμε στην παρουσίαση.

Connectivity και Emergency Call

Η οθόνη TFT και το Emergency Call είναι έξτρα εξοπλισμός και το ίδιο ισχύει και για το Garmin Navigator 6 με το οποία ήταν εξοπλισμένα. Ολες οι μοτοσυκλέτες είχαν keyless ανάφελξη που σημαίνει ότι μπορείς να βάλεις μπροστά τη μοτοσυκλέτα με το κλειδί ασφαλές στην τσέπη του μπουφάν σου. Πριν χρησιμοποιήσεις το σύστημα connectivity πρέπει να κατεβάσεις το App της BMW στο τηλέφωνό σου, μετά να κατεβάσεις τους χάρτες για τις χώρες που θέλεις. Μετά κάνεις pair τη μοτοσυκλέτα και το τηλέφωνο μέσω Bluetooth, που μου πήρε αρκετή ώρα όταν το έκανα για πρώτη φορά, αλλά εφόσον έγινε, μετά γινόταν πολύ γρήγορα. Από τη στιγμή που έχεις κάνει τη σύνδεση μπορείς να χρησιμοποιείς την οθόνη TFT και το ροδάκι για να βρεις landmarks από βενζινάδικα μέχρι μπαράκια, είτε να του πληκτρολογήσεις τη διεύθυνση που θέλεις μέσω του τηλεφώνου σου. Από την οθόνη μπορείς να ελέγχεις την μουσική, να λάβεις τηλεφωνήματα, μέσω ακουστικών ή ενδοεπικοινωνίας bluetooth (δεν ελέγχεις ακουστικά με καλώδιο από το ροδάκι).

Οι οπτικές εντολές πλοήγησης της οθόνης TFT περιορίζονται σε βελάκια και κείμενο κι έτσι δεν μπορεί να ανταγωνιστεί σε ευκρίνεια τον δορυφορικό πλοηγό. Ελπίζουμε ότι αυτό θα βελτιωθεί στο μέλλον. Η ακρίβεια ήταν πολύ καλή , αν και μια φορά το βελάκι μου είπε να πάω ευθεία όταν είχα σταματήσει σε διασταύρωση T που οι επιλογές μου ήταν μόνο δεξιά ή αριστερά…! Είναι ένα πολλά υποσχόμενο σύστημα, αλλά πολύ ακριβότερο από μια αδιάβροχη βάση για τηλέφωνο που δείχνει Google Maps. (Ένα ντουλαπάκι για να βάλεις μέσα το τηλέφωνο και να το φορτίζεις θα ήταν χρήσιμο επίσης).

Από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχει φτηνή εναλλακτική για το Emergency Call system. Το σύστημα είναι παρόμοιο με αυτό που έχουμε δει σε μερικά από τα ακριβά αυτοκίνητα της εταιρίας εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Χρησιμοποιεί της αισθητήρες του BMW R 1200GS Adventure για να προσδιορίσει πότε η μοτοσυκλέτα έχει εμπλακεί σε ατύχημα, ώστε να καλέσει αυτομάτως το call centre της BMW για βοήθεια. Κατόπιν κρίνεται πόσο σοβαρό είναι το ατύχημα και το call centre επικοινωνεί με τους διασώστες ή τηλεφωνεί στον αναβάτη χρησιμοποιώντας την ενσωματωμένη στη μοτοσυκλέτα μικροφωνική εγκατάσταση. Αν δεν υπάρχει απάντηση τότε ενεργοποιούνται οι διασώστες. Ο αναβάτης μπορεί να πατήσει το κουμπί SOS αν θέλει να αναφέρει το ατύχημα κάποιου άλλου. Ευτυχώς τα πρόβατα που έβοσκαν στην άκρη των Ουαλικών δρόμων δεν είχαν αυτοκτονική διάθεση και έτσι κανείς δεν χρειάστηκε να δοκιμάσει το σύστημα.

Βελτιωμένη semiactive ανάρτηση

Άλλα καινούργια ηλεκτρονικά κόλπα του BMW R 1200GS Adventure είναι το Dynamic ESA που μπορεί να δούλευε στο παρασκήνιο, όμως δούλευε με αξιοθαύμαστη αποτελεσματικότητα. Όποιο χάρτη κι αν είχα διαλέξει με οποιοδήποτε φορτίο, το σύστημα αναλαμβάνει να ρυθμίσει αναλόγως την προφόρτιση του ελατηρίου και την απόσβεση, ενώ ταυτόχρονα δίνει τη δυνατότητα για περαιτέρω ρυθμίσεις από τα κουμπιά στο τιμόνι.

Στο δρόμο

Ως συνήθως με το Adventure το βάρος των 263kg γεμάτο ήταν δύσκολο να κρυφτεί εν στάσει, όταν όμως η μοτοσυκλέτα ήταν εν κινήσει, συμπεριφερόταν σαν να ήταν μια πολύ πιο ελαφριά μοτοσυκλέτα. Και μάλιστα μια διασκεδαστικά γρήγορη μοτοσυκλέτα που έβγαινε αβίαστα από τις στροφές με ένα μουγκρητό ροπής με λιγότερες από 3.000rpm, ενώ ταυτόχρονα διατηρούσε ομαλή λειτουργία ακόμη κι όταν το στροφόμετρο ανέβαινε προς τις 8.500rpm και την κόκκινη περιοχή του. Πολύ σπάνια τον στροφάρισα τόσο ψηλά, επειδή η απόδοση στις μεσαίε στροφές ήταν πολύ δυνατή και επειδή ήταν απολαυστικό να χρησιμοποιώ το κιβώτιο ταχυτήτων κυρίως λόγω του quick-shifter.

Ο κινητήρας και η μετάδοση βοήθησε ώστε το BMW R 1200GS Adventure να είναι γρήγορο καθώς ανεβαίναμε προς το βορρά μέσα από το εθνικό πάρκο του Brecon Beacons από την έδρα της Off Road Skills στο Ystradgynlais, απολαμβάνοντας τους στενούς αλλά κυρίως άδειους δρόμους. Κυρίως, αλλά όχι πάντα. Όταν συναντήσουμε βαρυφορτωμένα φορτηγά με κορμούς δέντρων στο μέσον τυφλής και γλυστερής στροφής, ήταν ωραίο να ξέρω ότι το Riding Mode Pro (από τον έξτρα εξοπλισμό) που ενσωματώνει τους χάρτες Dynamic Pro και Enduro Pro, προσφέρει τη λειτουργία corneringABS στο ισχυρό ακτινικό σύστημα φρένων της Brembo.

Βέβαια αυτή η συνηθισμένη φθινοπωρινή ημέρα που οδηγούσαμε κυρίως σε στενούς δρόμους μας έδειξε με τον καλύτερο τρόπο το γιατί τα μεγάλα Adventure γενικά και αυτό το BMW R 1200GS Adventure ειδικότερα, είναι τόσο δημοφιλή. Πηγαίναμε λοιπόν σε στεγνό δρόμο από στροφή σε στροφή και καθώς έμπαινα σε κάθε μια από αυτές σκεφτόμουν τι ωραία που θα περνούσαμε αν οδηγούσα μια ελαφρύτερη μοτοσυκλέτα ή ένα πιο σφιχτό super naked. Μετά όμως η επιφάνεια του δρόμου άλλαζε και πέφταμε σε λακκούβες, σαμαράκια, ραφές της ασφάλτου, χαλίκι και φύλλα, οπότε εκτιμούσα ότι στην οδήγηση στο δρόμο πολύ συχνά είναι χρήσιμο να έχεις μεγάλες διαδρομές αναρτήσεων, ειδικά όταν αυτές ελέγχονται τόσο εύκολα.

Να και λίγο χώμα

Και βέβαια όλη αυτή η διαδρομή της ανάρτησης ήταν σαν στο σπίτι της όταν βγήκαμε από το δρόμο και πήραμε ένα χαλικόστρωτο δρομάκι για να δοκιμάσουμε στα γρήγορα τις off road δυνατότητες του Adventure. Αμέτρητα ταξίδια σε όλο τον κόσμο και ταινίες έχουν δείξει τις απίθανες δυνατότητες του μεγάλου boxer στο χώμα, κι έτσι δεν είναι ανάγκη να πω κι άλλα. Ως τώρα με τον χάρτη Enduro Pro που επέλεξα με το πάτημα ενός κουμπιού, το BMW R 1200GS Adventure πετούσε πάνω από σαμαράκια και λακκούβες με εντυπωσιακό έλεγχο και πέρασε θεαματικά και αβίαστα μέσα από ένα ποταμάκι. Δεν χρειαστήκαμε τα ξανασχεδιασμένα φώτα ομίχλης, όμως αρκετά άλλα χαρακτηριστικά του Adventure ήταν χρήσιμα. Εχοντας οδηγήσει μια μέρα ολόκληρη ένιωθα αξιοσημείωτα ξεκούραστος, χάρη στην άνετη σέλα και την αποτελεσματική και αρκετά μεγάλη ζελατίνα, που στην υψηλότερη θέση του προκαλούσε ελάχιστους στροβιλισμούς. Βέβαια το σήμα-κατατεθέν 30λιτρο ρεζερβουάρ βοηθά πολύ στις τουριστικές και ταξιδιωτικές δυνατότητες της μοτοσυκλέτας ανεβάζοντας την αυτονομία στα 500km.

Τα full extra μοντέλα της παρουσίασης είχαν και cruise control, hill start control, έλεγχο πίεσης ελαστικών και μπράτσα για τις σχεδόν υποχρεωτικές αλουμινένιες βαλίτσες.

Τον πλοηγό και το connectivity θα τα ήθελα

Πολλά από αυτά θα ήταν πολύ χρήσιμα καθώς πήγαινα ανατολικά προς το Λονδίνο, διασχίζοντας τη Νότιο Ουαλία πριν μπω στον αυτοκινητόδρομο. Δεν τα είχα όμως, επειδή οδηγούσα μια λιγότερο καλά εξοπλισμένη μοτοσυκλέτα κι έτσι σταμάτησα στην άκρη του δρόμου για να συμβουλευτώ το χάρτη του τηλεφώνου μου. Και τότε ένας άλλος δημοσιογράφος που επέστρεφε με το BMW R 1200GS Adventure και είχε ξεκινήσει μετά από εμένα, σταμάτησε πλάι μου και με βοήθησε να βρω το δρόμο. Κι αυτός ήταν ίσως ο καλύτερος τρόπος για να φανούν τα καινούργια πλεονεκτήματα του ωραίου και πλέον χρήσιμα connected boxer.

Simon Pavey, επικεφαλής του BMW Off-Road Skills και με πολλούς τερματισμούς στο Dakar Rally

Μιλάει για τις εντυπώσεις του με το R1200GS Adventure και μέσω της εμπειρίας του από τη σχολή.

«Οι μοτοσυκλέτες της σχολής μας είναι κυρίως τα απλά R 1200GS όμως έχουμε τα Adventure για instructor bikes και τα οδηγούμε εδώ και χρόνια. Για πολλούς το GSA είναι η μοτοσυκλέτα που κάνει ό,τι κάνει μια adventure μοτοσυκλέτα, αλλά λίγο καλύτερα από το απλό R 1200GS. Εχεις περισσότερη προστασία από τον άνεμο, αν κάνεις mainstream οδήγηση, δηλαδή αυτοκινητόδρομο και τουρισμό, τότε θέλεις να είσαι πάνω στο GSA. Αν οδηγείς σε επαρχιακούς κυρίως, τότε το στάνταρ GS είναι ευκολότερο.
Το
Adventure έχει πλεονέκτημα στο offroad. Για κάποιον που είναι μεγαλόσωμος και ψηλός νομίζω δεν θέλει σκέψη. Είναι μεγαλύτερη μοτοσυκλέτα, αλλά και με επιπλέον 25kg και είναι υψηλότερη. Όταν όμως έχει φτιάξει την αυτοπεποίθηση για να το οδηγήσεις και δεν ανησυχείς μήπως χάσεις την ισορροπία, τότε επωφελείσαι από την έξτρα διαδρομή της ανάρτησης.

Η εμπειρία μας μάς λέει (κι αυτό το έχουμε δει κι από τη σχολή) ότι χρειάζεσαι περισσότερη αυτοπεποίθηση για να μπορείς να διασκεδάσεις με το Adventure. Αυτό που δεν μου αρέσει να βλέπω, και το βλέπω αρκετά συχνά, είναι όταν οι άνθρωποι υπερβάλλουν και παίρνουν μεγαλύτερες μοτοσυκλέτες, ανεξάρτητα από τι είναι. Αυτό αφαιρεί την ευχαρίστηση και την ικανότητα να βελτιωθείς και να χτίσεις αυτοπεποίθηση.

Όμως η στάση μας έχει αλλάξει τελείως από τότε που βγήκε η τελευταία γενιά υγρόψυκτων GS. Τα τελευταία 10 με 15 χρόνια στη σχολή, αυτό που λέγαμε στους αναβάτες offroad ήταν να αρχίσουν με μικρές μοτοσυκλέτες. Να αρχίσουν από ένα 650άρι. Πολύς κόσμος έκανε το Level One σε 650 και με ρωτούσαν: ποιο είναι το επόμενο βήμα? Εμείς λέγαμε. Ελα πάλι και κάνε το ίδιο σε 1200. Τώρα πια βάζουμε έναν νευρικό αναβάτη στο 1200 επειδή είναι τόσο εύκολο στην οδήγηση. Τα ηλεκτρονικά είναι το μεγαλύτερο βήμα, ειδικά στο ABS. Ολοι κάνουμε λάθη, και αν κάνεις μικρά λάθη τότε σου παίρνει τον πανικό. Λέγαμε παλιότερα στον κόσμο να τα σβήσει όλα και να μάθει να οδηγεί καλύτερα. Τώρα λέμε, άστα ενεργοποιημένα και φτιάξε την αυτοπεποίθησή σου και όταν το έχεις καταφέρει μπορούμε να χτίσουμε τις ικανότητές σου. Κι όταν έχεις αυτοπεποίθηση, το Adventure είναι φανταστικό».

Copyright© Roland Brown – 2017

Απόδοση στα Ελληνικά: Δημήτρης Μπαζίνας

Φωτογραφίες: Jason Critchell

Copyright© MrBike – 2017

BMW – επίσημο site

Τεχνικά Χαρακτηριστικά BMW R 1200 GS Adventure 2018 Κινητήρας ΒΜW τετράχρονος, δικύλινδρος, boxer, υγρόψυκτος (κεφαλές), με τέσσερις βαλβίδες και δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 101 x 73 Χωρητικότητα (cc) 1170 Σχέση συμπίεσης 12,5:1 Μέγιστη ισχύς 125hp (92kW) / 7.700rpm Μέγιστη ροπή 12,74kgm (125Nm) / 6.500rpm Τροφοδοσία Ηλ. Ψεκασμός BMS-X Εκκίνηση Μίζα Λίπανση Συμβατικό κάρτερ Κιβώτιο 6 σχέσεων με συμπλέκτη ολίσθησης I 1,650 II 2,438 III 1,714 IV 1,296 V 1,059 VI 0,943 Πρωτεύουσα μετάδοση 0,848 Τελική μετάδοση 2,910 Αξονας Πλαίσιο Χαλύβδινο χωριδικτύωμα Μπροστινή ανάρτηση Telelever με διαδρομή 210mm Πίσω ανάρτηση Evo Paralever με διαδρομή 220mm Μπροστινό φρένο 2 δίσκοι διαμέτρου 305mm, Integral ABS Πίσω φρένο Δίσκος διαμέτρου 276mm Integral ABS Μπροστινό ελαστικό 120/70-19 Ακτινωτή ζάντα Πίσω ελαστικό 170/60-17 Ακτινωτή ζάντα Μήκος (mm) 2.255 Πλάτος (mm) 980 Υψος (mm) – Υψος σέλας (mm) 890-910 Μεταξόνιο (mm) 1.510 Ιχνος (mm) 92,7 Γωνία Caster 24˚5′ Βάρος (kg) 263 με καύσιμα Ρεζερβουάρ (lt) 30