BMW R ΝineT (2014) – On board δοκιμή στην Ελλάδα

Το BMW R NineT δεν είναι μια απλή ρετρό επετειακή μοτοσικλέτα για τα 90 χρόνια από την κατασκευή της πρώτης μοτοσικλέτας, αλλά ένα ορόσημο που σηματοδοτεί το πέρασμα σε μια νέα τεχνολογική γενιά για τα boxer της BMW.

Panagiotopoulos 2

Η BMW διανύει μια εποχή κατά την οποία φτιάχνει σπουδαίες μοτοσικλέτες. Δεν ξέρω αν οι άνθρωποι του εργοστασίου είχαν λογαριάσει την επιτυχία που θα είχε το επετειακό (για τα 90 χρόνια που γιόρτασε η BMW το 2014BMWRNineT, γεγονός είναι όμως ότι ο κόσμος υποδέχτηκε αυτή τη μοτοσικλέτα με ενθουσιασμό για μερικούς πολλοί απλούς λόγους: έχει έντονο ρετρό χαρακτήρα, είναι δυνατή (110hp) και στρίβει καλά. Δεν σας φτάνουν αυτοί οι λόγοι; Πάρτε κι άλλον ένα: μπορεί να customαριστεί εύκολα καθώς υπάρχουν από το εργοστάσιο πολλά έτοιμα πράγματα και δεκάδες προτάσεις από customizers σε όλο τον κόσμο. Μπορείτε να πάρετε σήμερα ένα BMW R nineT και να του δώσετε τη μορφή που θέλετε κι αν το βαρεθείτε αύριο, μπορείτε να του αλλάξετε εμφάνιση και να το φρεσκάρετε.

Η BMW επέλεξε να δώσει στο επετειακό και ρετρό μοντέλο της τον τελευταίο αεροελαιόψυκτο κινητήρα και όχι τον υγρόψυκτο κινητήρα που τοποθετείται στα νεότερα BMW R 1200R (του 2015) ακριβώς για να διατηρήσει αυτόν τον ρετρό χαρακτήρα. Το BMW R NineT όμως θα μείνει στην ιστορία επειδή είναι το πρώτο boxer του 21ου αιώνα που φόρεσε τηλεσκοπικό πιρούνι, αφήνοντας στην άκρη το γερασμένο πια Telelever. Οσα επιχειρήματα κι αν επικαλεστεί κανείς για το Telelever (γιατί έχει και τα καλά του αυτό το σύστημα) δεν μπορεί να συγκριθεί με την αίσθηση που δίνει ένα καλό 46άρι upside down. Για τις αναρτήσεις θα μιλήσουμε και πιο κάτω. Εδώ θα ήθελα να μείνουμε λίγο περισσότερο στο χαρακτήρα της μοτοσικλέτας και τις λεπτομέρειες.

O χαρακτήρας

Αν προσέξετε το BMW R NineT θα δείτε ότι είναι μια απλών προδιαγραφών μοτοσικλέτα… Πώς; Ναι, απλών προδιαγραφών – για BMW όμως. Εχει ελάχιστα από τα ηλεκτρονικά που χαρακτηρίζουν τα άλλα μοντέλα της, ένα φτωχότερο πίνακα οργάνων, μη ρυθμιζόμενη σέλα. Εχει ασφαλώς ABS, αλλά δεν έχει χάρτες οδήγησης και βέβαια δεν έχει τις ηλεκτρονικές αναρτήσεις. Όλα αυτά όμως είναι κομμάτι του χαρακτήρα της μοτοσικλέτας. Όποιος θέλει την πολυπλοκότητα άλλωστε μπορεί να προτιμήσει το BMW R 1200R του 2015. Και πρέπει να πω ότι δεν μπόρεσα να μην σκεφτώ ότι το BMW R NineT είναι μια παρόμοιου χαρακτήρα μοτοσικλέτα όπως το τελευταίο BMW R80 R, με τον διβάλβιδο κινητήρα και τα μεγάλα γράμματα Boxer στο ρεζερβουάρ. Ηταν το 1994, μια χρονιά πριν δούμε τα πρώτα τετραβάλβιδα boxer. Όπως το BMW R 80R έκλεισε την εποχή του διβάλβιδου boxer, το BMW R Nine T κλείνει την εποχή της αεροελαιόψυξης και εγκαινιάζει την νέα εποχή με το τηλεσκοπικό πιρούνι. Όπως βλέπετε, υπάρχει πολλή σκέψη πίσω από το μοντέλο αυτό της BMW και μην αφήσετε κανέναν να σας πει ότι η μοτοσικλέτα αυτή είναι ένα απλά το ρετρό μοντέλο της BMW

Οι λεπτομέρειες

Πρώτα πρώτα το ταμπελάκι. Ολες οι μοτοσικλέτες έχουν ένα ταμπελάκι. Το BMW R NineT έχει δύο. Αυτό που προβλέπουν οι προδιαγραφές με τους αριθμούς πλαισίου, τις ηχομετρήσεις κλπ. και ένα δεύτερο, που μοιάζει με τα παλιά ταμπελάκια που ίσως να έχετε δει στο BMW R51 του παππού ή σε έκθεση κλασικών μοτοσικλετών. Αυτό το ταμπελάκι είναι cult.

Cult ταμπελάκι στο λαιμό του σκελετού, όπως έχουν όλα τα κλασικά BMW.

Άλλη ρετρό λεπτομέρεια είναι τα όργανα. Τα ψηφία του στροφομέτρου και του ταχυμέτρου μοιάζουν με τα ταχύμετρα της δεκαετίας του 50, αν και εκείνα τα χρόνια δεν είχαν τέτοια στροφόμετρα τα στοκ BMW – μόνο ταχύμετρα. Όταν η BMW έβαλε στροφόμετρα στα boxer ήταν μέσα στο ταχύμετρο, όχι στο πλάι και με άλλα γραφικά πλέον. Ωραίο κι αυτό. Η ψηφιακή οθόνη είναι μικρή με πολύ λιγότερες πληροφορίες πλέον, αλλά με ένδειξη κατανάλωσης και με δυνατότητα να αλλάζεις τις πληροφορίες της οθόνης από τον διακόπτη στο τιμόνι.

Ρετρό γραφικά στα όργανα, μικρή αλλά περιεκτική οθόνη. Το BMW R NineT είναι απλούστερων προδιαγραφών από το σημερινό BMW R 1200R του 2015.

Η σέλα: για δείτε τη καλά. Δεν σας θυμίζει τίποτα; Είναι γεγονός ότι είναι μικρότερη, στενότερη και κοντύτερη αλλά έχει το ίδιο σχέδιο με την ιστορική σέλα που αντικατέστησε τα μονόσελα τη δεκαετία του ΄60 και που έχει επικρατήσει να ονομάζεται “Schorsch Meier” προς τιμήν του μεγάλου Βαυαρού αναβάτη των μέσων του 20ου αιώνα. Είναι κι αυτή άλλη μια λεπτομέρεια με ιστορικές αναφορές.

Η σέλα με τις λευκές ραφές είναι εμπνευσμένη κι αυτή από την παράδοση της BMW κι έχει βασίσει το σχήμα της στην ιστορική σέλα “Schorsch Meier”.

Ο προβολέας: στρογγυλός – τέλος. Όχι αυτά τα ευφάνταστα σχήματα που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στα σύγχρονα sport naked, αλλά ένας κλασικός στρογγυλός προβολέας με μαύρο καβούκι. Δεν θα με χάλαγε να είχε πάνω του και το λαμπάκι της νεκράς και το κόκκινο που δείχνει αν φορτώνει η γεννήτρια, αλλά η αποζημίωση ήταν ότι στο κέντρο του ο προβολέας έχει μέσα στο εσωτερικό του ένα λογότυπο BMW.

Στρογγυλός προβολέας με λογότυπο BMW μπροστά από τη λάμπα.

Η ουρά είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη. Αυτό δεν είναι ρετρό λεπτομέρεια, αλλά σύμφωνο με την bobber λογική στα custom (όπου το φτερό είναι κατά κανόνα πριονισμένο για να φαίνεται όλος ο τροχός) επομένως είναι όσο κοντή γίνεται με μινιμαλιστικό πίσω φως, μικρή βάση πινακίδας και κοντό υποπλαίσιο. Μια και μιλάμε για το υποπλαίσιο, είναι βιδωτό και μπορεί να βγει μέσα σε λίγα λεπτά και να τοποθετηθεί διαφορετικό ώστε να βάλετε άλλη σέλα (π.χ. café racer) που θα δώσει άλλο χαρακτήρα στη μοτοσικλέτα (όπως είπαμε πιο πάνω, αν τη βαρεθείτε όπως είναι, έχετε πολλές επιλογές).

Οι ζάντες είναι ακτινωτές. Επίσης είναι κλασικές με παραδοσιακή διάταξη στις ανοξείδωτες ακτίνες, επομένως έχουν σαμπρέλες. Είναι όμως πολύ ωραίες οι άτιμες. Αυτό δεν έχει στερήσει από τη μοτοσικλέτα το μονόμπρατσο ψαλίδι που επειδή είναι BMW έχει και τον μοχλό του Paralever. Το αμορτισέρ με το λευκό ελατήριο πίσω έχει πάνω του μια πολύ καλοσχεδιασμένη πεταλούδα για την προφόρτιση του ελατηρίου. Στο κάτω μέρος του αμορτισέρ και ορατός από την αριστερή πλευρά της μοτοσικλέτας είναι ο ρυθμιστής για την προφόρτιση του ελατηρίου.

Η μοτοσικλέτα της δοκιμής μας φορούσε τις δίδυμες και πολύ ωραίες εξατμίσεις που έχει σχεδιάζει η Akrapovic ειδικά για το μοντέλο αυτό.

Η πεταλούδα στο πάνω μέρος του αμορτισέρ είναι για την προφόρτιση του ελατηρίου.
Οι εξατμίσεις που φορούσε το μοντέλο της δοκιμής μας είναι σχεδιασμένες από την Akrapovic. Υπάρχουν κι άλλα σχέδια όμως για να διαλέξετε αυτό που σας αρέσει στη μοτοσικλέτα που θα παραγγείλετε.

BMW R NineT on board

Το ότι τo BMW R NineT είναι μια ρετρό μοτοσικλέτα δεν σχετίζεται καθόλου με την εργονομία του, το στήσιμό του και τις επιδόσεις του. Τα 222kg που ζυγίζει η μοτοσικλέτα με καύσιμα είναι ένα εύκολα διαχειρίσιμο βάρος κυρίως λόγω του χαμηλού κέντρου βάρους της μοτοσικλέτας. Οι μανούβρες παρκαρίσματος και χαμηλής ταχύτητας γίνονται πολύ εύκολα χάρη και στο ασυνήθιστα φαρδύ τιμόνι (είναι «καρατιμόνα» για την ακρίβεια). Το ύψος της σέλας στα 785mm είναι αρκετά χαμηλό ώστε ο αναβάτης να μπορεί να πατήσει με ευκολία στο έδαφος και να κουμαντάρει τη μοτοσικλέτα πολύ εύκολα.

Όπως είπαμε το BMW R NineT δεν έχει πολύπλοκα ηλεκτρονικά, άρα έχει έναν μόνο χάρτη οδήγησης και δεν υπάρχει traction control για να ελέγχει την πρόσφυση του πίσω τροχού. Η απόκριση του γκαζιού πάντως είναι πολύ ομαλή και θα χρειαστεί αρκετά βαθύ άνοιγμα του γκαζιού για να κάνει τον πίσω τροχό να «ξεκολλήσει» και να πλαγιολισθήσει. Σ’ αυτό βοηθά και η ρύθμιση του κινητήρα που είναι σχετικά ήπια μέχρι τις 3.000rpm έχοντας ζωντανότερες μεσαίες στροφές, αν και εξακολουθεί να παραμένει ομαλός σε όλο το φάσμα των στροφών. Το 6τάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων (είναι το παλιό, ξεχωριστά από τον στροφαλοθάλαμο με ξηρό συμπλέκτη) είναι ακριβές στις αλλαγές του, ασυνήθιστα μαλακό και αρκετά γρήγορο χωρίς να φτάνει σπορ επίπεδα και δεν έχει και το φανταστικό quick shifter του BMW R 1200R του 2015.

Το BMW R NineΤ ταξιδεύει άνετα με 140km/h στις 5.000rpm με τελευταία σχέση στο κιβώτιο και έχει ισχυρά αποθέματα για να φτάσει σύντομα τα 180km/h ακόμη και χωρίς κατέβασμα, κάνοντας τα προσπεράσματα εύκολη υπόθεση. Καθώς δεν έχει καμία προστασία από τον αέρα, οι ταχύτητες κοντά στα 200km/h είναι κουραστικές ακόμα κι όταν δεν φυσάει. Πάντως η μοτοσικλέτα αν της το ζητήσετε θα εξαντλήσει τη διαδρομή του ταχυμέτρου δείχνοντας 240km/h από τα οποία τα 216km/h είναι πραγματικά.

Στις στροφές το BMW R NineT είναι απλά απολαυστικό. Δεν είναι και πολύ γρήγορο στις αλλαγές κατεύθυνσης (έχει σχετικά αργή γεωμετρία με γωνία κάστερ 25,5 μοίρες, ίχνος 102,5mm και μεταξόνιο 1476mm) αλλά είναι ακριβές και το feedback που προσφέρει το τιμόνι είναι πολύ προτιμότερο από την τυφλή εμπιστοσύνη που έπρεπε να δείξει κανείς στο Telelever. Η ρύθμιση του πιρουνιού είναι αρκετά μαλακή και δεν υπάρχει δυνατότητα ρύθμισης, αλλά τουλάχιστον απορροφά τις ανωμαλίες του δρόμου εξαιρετικά κι έτσι η διαδρομή παραμένει άνετη.

Το αμορτισέρ έχει αρκετά γρήγορη επαναφορά, αλλά μπορεί να ρυθμιστεί εύκολα, ενώ εύκολα αλλάζει και η προφόρτιση του ελατηρίου από ένα ρυθμιστή πεταλούδα στο πάνω μέρος του αμορτισέρ με εύκολη πρόσβαση. Ευπρόσδεκτο είναι και το αμορτισέρ τιμονιού που προφανώς διατηρεί την σταθερότητα της μοτοσικλέτας στις μεγάλες ταχύτητες.

Τα φρένα είναι πανίσχυρα κι εδώ η BMW δεν σκέφτηκε καθόλου τον ρετρό χαρακτήρα αφού έβαλε ακτινικές δαγκάνες Brembo Monobloc με μεταλλικά σωληνάκια και δίσκους διαμέτρου 320mm που ελέγχονται από ένα πάρα πολύ καλό ABS.

Κατανάλωση

Το BMWRnineT είναι αρκετά οικονομικό για μοτοσικλέτα 1200cc καθώς η μέση κατανάλωσή του είναι στα 6lt/100km. Αν επιλέξετε να βλέπετε στην οθόνη τη στιγμιαία κατανάλωση μπορείτε να βάζετε διαγωνισμό με τον εαυτό σας για το πόσο πιο οικονομικά μπορείτε να κινηθείτε.

Μια αναπάντεχη επιτυχία

Η BMW με το R NineT χτύπησε ένα νεύρο στον κορμό του μοτοσικλετισμού (αν υποθέσουμε ότι μπορούμε να φανταστούμε κάτι τέτοιο) με μια καθόλου αυτονόητο προσέγγιση. Ρετρό μοτοσικλέτες υπάρχουν αρκετές στην αγορά (Triumph Bonneville, Kawasaki W800, Moto Guzzi V7), αλλά η BMW προτίμησε να κινηθεί στο δρόμο που έχει χαράξει το Yamaha XJR 1300 συνδυάζοντας τον δυνατό κινητήρα, το καλό στήσιμο και την ωραία εμφάνιση με τη δυνατότητα ανεξάντλητου customizing. Η καλή υποδοχή που του επιφύλαξε το αγοραστικό κοινό (17 κομμάτια στην Ελλάδα το 2014 κι άλλα 16 μέχρι τον Αύγουστο του 2015) δείχνει ότι υπάρχει μια δυναμική στην κατηγορία αυτή που δεν αποθαρρύνθηκε από την (εδώ που τα λέμε) αρκετά υψηλή τιμή της μοτοσικλέτας. Το BMW R NineT είναι μια εντυπωσιακά όμορφη και με πολλές λεπτομέρειες μοτοσικλέτα, που έχει καλές επιδόσεις, στρίβει καλά και φρενάρει δυνατά. Κι έτσι όπως είναι μπορεί να αποτελέσει ένα καλό all round, ενώ υπάρχουν και αρκετά αξεσουάρ για να κάνουν τη μοτοσικλέτα πρακτικότερη. Η αλήθεια είναι όμως ότι δεν παίρνεις το BMW R NineT για την πρακτικότητά του… Γι’ αυτό το BMW R NineT είναι (και αυτό) μια μοτοσικλέτα ορόσημο για το εργοστάσιο και επάξια αντιπροσωπεύει τα 90 χρόνια που συμπλήρωσε το 2014.

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2015

Φωτογραφίες: Γιώργος Καραγιωργάκης

BMW Motorrad

Παρά την όχι χαμηλή τιμή του το BMW R NineT έχει γνωρίσει σημαντική επιτυχία και έχει κάνει αξιοσημείωτες πωλήσεις και στη χώρα μας.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

BMW R NineT (2014) Κινητήρας BMW, τετράχρονος, δικύλινδρος boxer με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 101,0 x 73,0  Χωρητικότητα (cc) 1.170 Σχέση συμπίεσης 12,0:1 Μέγιστη ισχύς  110hp (81kW) / 7.750rpm Μέγιστη ροπή 12,2kgm (120Nm) / 6.000rpm Τροφοδοσία Ψεκασμός BMS-K+ με σώματα 50mm Εκκίνηση Mίζα Λίπανση Συμβατικό κάρτερ Κιβώτιο   I 2,375 II 1,696 III 1,296 IV 1,065 V 0,939 VI 0,848 Πρωτεύουσα μετάδοση 1,737 Τελική μετάδοση 2,910 Πλαίσιο Χαλύβδινο σωληνωτό με τον κινητήρα ενεργό μέρος Μπροστινή ανάρτηση Αντεστραμμένο τηλεσκοπικό διαμέτρου 46mm με διαδρομή 120mm Πίσω ανάρτηση BMW Paralever, με διαδρομή 120mm, ρύθμιση απόσβεσης επαναφοράς και προφόρτισης ελατηρίου Μπροστινό φρένο 2 δίσκοι, διαμέτρου 320mm. Δαγκάνες ακτινικής στήριξης Brembo Monobloc 4 εμβόλων ABS Πίσω φρένο Δίσκος διαμέτρου 265mm. Δαγκάνα εμβόλου ABS Μπροστινό ελαστικό 120/70-17 Metzler Roadtec Z8 Πίσω ελαστικό 180/55-17 Metzler Roadtec Z8 Μήκος (mm) 2.220 Πλάτος (mm) 890 Υψος (mm) – Υψος σέλας (mm) 785 Μεταξόνιο (mm) 1.476 Ιχνος (mm) 102,5 Γωνία Caster 25,5° Βάρος (kg) 222 Ρεζερβουάρ (lt) 18 Μετρήσεις εργοστασίου   Κατανάλωση 90km/h 4,5lt/100km Κατανάλωση 120km/h 5,8lt/100km  Επιτάχυνση 0-100km/h 3,6sec Μέγιστη Ταχύτητα (km/h) 200+ Μετρήσεις MrBike   Τελική ταχύτητα (km/h) 217 (ένδειξη ταχυμέτρου 240km/h) Μέση κατανάλωση  6lt/100km