BMW R Nine T Scrambler (2016) – On board δοκιμή στην Ελλάδα

To BMW R NineT Scrambler είναι μια από τις πιο γοητευτικές μοτοσικλέτες που έχουν φτιαχτεί τα τελευταία χρόνια. Αξιοποιεί άριστα το ρετρό ρεύμα που έχει δημιουργηθεί και γι’ αυτό δεν έμεινε ανεκμετάλλευτη η ευκαιρία να αξιοποιήσω και την ανάλογη ενδυμασία από τα βάθη των χρόνων και… της ντουλάπας.

Στις δυο δεκαετίες που κάνω από αυτή τη δουλειά οι φορές που ο κόσμος αντιδρούσε με τέτοιο ενθουσιασμό βλέποντας μια μοτοσικλέτα δοκιμής ήταν ελάχιστες. Μα στο βενζινάδικο ήμουν, μα στα φανάρια, μα στη φωτογράφηση, μα στη βόλτα, θα με πλησίαζε κόσμος να με ρωτήσει πληροφορίες για το BMW R NineT Scrambler ή να μου ευχηθεί… καλοτάξιδη!

Πρέπει να πω ότι κι εγώ εντυπωσιάστηκα τόσο από την εμφάνιση της ρετρό μοτοσικλέτας όσο και από την ποιότητα του φινιρίσματος και από τις λεπτομέρειες. Αν θέλεις μια μοτοσικλέτα που να είναι ωραία και να δείχνεις κι εσύ ωραίος επάνω της, τότε σίγουρα πρέπει να κοιτάξεις το BMW R NineT Scrambler.

Πώς προέκυψε

Το BMW R NineT Scrambler είναι η πιο off road μορφή του BMW R NineT, της μοτοσικλέτας που φτιάχτηκε δηλαδή για την επέτειο των 90 χρόνων boxer μοτοσικλετών της BMW και ως τελευταίο αεροελαιόψυκτο boxer της εταιρίας. Μια στιγμή όμως! Αυτό ήταν το 2013! Ακόμη γιορτάζει τα 90 της χρόνια η BMW; Κι όμως! Η επιτυχία του πρώτου BMW R NineT ήταν τόσο μεγάλη (έφτασε τρίτο στις πωλήσεις μετά το BMW R 1200GS και GS Adventure!), για να μην πω και αναπάντεχη, που η BMW το ενέταξε στη γκάμα μοντέλων της και μάλιστα εμπλουτίζει αυτή τη γκάμα κάθε χρόνο! Μπήκε μάλιστα στη διαδικασία να προσαρμόσει τον αεροελαιόψυκτο κινητήρα στην προδιαγραφή Euro 4. Το 2016 προσέθεσε μία ακόμη έκδοση (το NineT Scrambler) και το 2017 άλλες δύο (Urban GS και Racer), προκειμένου να «πιάσει» όση περισσότερη από αυτή την ορμή της ρετρό τάσης μπορεί. Αν κρίνω από την αντίδραση του κόσμου, και το BMW R NineT Scrambler αρέσει πολύ, αλλά και αυτή την εμπειρία να μην είχα, ομολογώ ότι κι εμένα μου άρεσε πολύ.

Στο άρθρο αυτό θα μιλήσουμε περισσότερο για τα οδηγικά του χαρακτηριστικά γιατί έχουμε ήδη αναφερθεί στη μοτοσικλέτα στην επίσημη παρουσίαση και στην αποστολή με άρθρο του συνεργάτη μας Roland Brown). Εκ των προτέρων όμως θα πρέπει να επισημάνουμε ότι το BMW R NineT Scrambler είναι απλούστερη έκδοση σε σχέση με το NineT και γι’ αυτό είναι και λίγο φτηνότερο.

BMW R NineT Scrambleron board

Ο χαρακτηρισμός “Scrambler” όπως είναι αναμενόμενο δεν έχει κανένα ουσιαστικό περιεχόμενο, αλλά αναφέρεται μόνο σε μερικά χαρακτηριστικά της εμφάνισης, όπως η ψηλά τοποθετημένη εξάτμιση (που είναι Akrapovic), οι ακτινωτές ζάντες και οι φούσκες στα καλάμια. Πάντως το εργοστάσιο έβαλε λίγη διαδρομή παραπάνω στις αναρτήσεις εμπρός (μόλις 125mm αντί για 120mm) και πίσω (140mm αντί για 120mm), έκανε τη γεωμετρία πιο αργή με μεγαλύτερη γωνία κάστερ στις 29 μοίρες αντί για τις 25,5 μοίρες του πιο σπορ μοντέλου και τοποθέτησε τροχό διαμέτρου 19in εμπρός. Δεν έκανε όμως τη θέση οδήγησης πιο εντουράδικη, ούτε μείωσε το βάρος των 220kg με καύσιμα.

Όταν καθίσεις πάνω στη μοτοσικλέτα εντυπωσιάζεσαι από το ωραίο σχήμα του ρεζερβουάρ, νιώθεις τη σκληρή σέλα (που είναι δερμάτινη και καλοραμμένη) και βλέπεις το ένα και μόνο όργανο: το στρογγυλό ταχύμετρο με μια οθονίτσα στο εσωτερικό του για έξτρα πληροφορίες ταξιδιού που είναι οι απόλυτα αναγκαίες (δεν υπάρχει υπολογιστής ταξιδιού, ούτε ένδειξη κατανάλωσης).

Αυτό που ξαφνιάζει είναι το ασυνήθιστα φαρδύ τιμόνι (880mm). Είναι ίδιο με του R NineT αλλά εκεί έκανε λιγότερη εντύπωση επειδή το ύψος της σέλας είναι χαμηλότερο (στο Scrambler 820mm, στο NineT 785mm). Στην πράξη δηλαδή ένιωσα ότι πρέπει να σκύψω περισσότερο για να φτάσω στο τιμόνι και μάλιστα με ανοιχτά τα χέρια, σαν να έπρεπε να το αγκαλιάσω. Αυτό προβληματίζει μόνο όταν έχεις αναπτύξει ταχύτητα άνω των 120km/h οπότε είσαι απροστάτευτος στον άνεμο.

Ναι, και το R NineT Scrambler έχει καρατιμόνα. Εχει επίσης μονό όργανο και το ρεζερβουάρ είναι σιδερένιο και όχι αλουμινένιο. Αυτπη η θέα όμως είναι καταπληκτική.

Η ίδια η σέλα που δείχνει πολύ όμορφη, δεν είναι βολική για πάνω από μία ώρα οδήγησης και αυτό οφείλεται μάλλον περισσότερο στο επίπεδο σχήμα της που κόβει στους προσαγωγούς, παρά στο λεπτό αφρώδες υλικό. Επίσης δύσκολα θα πείσεις δεύτερο άτομο να σε συνοδεύσει για παραπάνω από μισάωρη βόλτα. Πάντως χώρος για τα πόδια υπάρχει και το φαρδύ τιμόνι προσφέρει ωραίο μοχλό για να γίνονται οι μανούβρες χαμηλής ταχύτητας ευκολότερες.

Στο δρόμο δεν θα αργήσει κανείς να αντιληφθεί το αρχοντικό πάτημα του BMW R NineT Scrambler αλλά και την σχετικά σφιχτή ανάρτηση. Τόσο το 46άρι τηλεσκοπικό πιρούνι, όσο και το αμορτισέρ (με τη ρυθμιζόμενη προφόρτιση ελατηρίου μόνο με εργαλείο κι όχι με στρόφιγγα) δίνουν την εντύπωση ότι είναι σκληρούτσικα (όχι όμως από τα ελατήρια) και διαβάζουν με λεπτομέρεια τις ανωμαλίες του δρόμου. Τουλάχιστον όμως η απόσβεση επαναφοράς του αμορτισέρ είναι περισσότερη γρήγορη από όσο θα δικαιολογούσε η ρύθμιση για δρόμο, που είναι και το μέρος που θα κινηθεί η μοτοσικλέτα.

Η σέλα είναι πολύ όμορφη και καλοραμμένη, αλλά αποδεικύνεται κάπως άβολη μετά από μία ώρα οδήγηση περίπου.

Στις στροφές

Στις στροφές προβληματίστηκα αρκετά επειδή η μοτοσικλέτα της δοκιμής φορούσε ελαστικά με τακούνια Metzeler Karoo 3. Τα ελαστικά αυτά είναι μεν σχεδιασμένα για Adventure μοτοσικλέτες που κινούνται και στο δρόμο κι έχουν γεφυρωμένα τακούνια. Δεν παύουν όμως να είναι παχιά τα τακούνια, πράγμα που προσθέτει μάζα ελαστικού που με τη σειρά της αφαιρεί αίσθηση και ακρίβεια όταν η μοτοσικλέτα πλαγιάζει. Ομολογουμένως, η αίσθηση που δίνουν τα ελαστικά αυτά, αρκετά θολή αρχικά, συνηθίζεται κι έτσι μπορούσα να πάρω κάποιες στροφές που γνώριζα με όλο και περισσότερη ταχύτητα. Θεωρώ ότι καλύτερη επιλογή για τη μοτοσικλέτα είναι τα Metzeler Tourance Next, τα πρώτης τοποθέτησης που μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες και περιστασιακά σε κάποιο χωματόδρομο, έτσι κι αλλιώς. Πάντως η μοτοσικλέτα αλλάζει κατεύθυνση πρόθυμα (βοηθάει το λεπτότερο 170άρι πίσω λάστιχο) όμως λόγω πιο αργής γεωμετρίας και μεγαλύτερης διαμέτρου τροχό, έχει μια κάποια τάση να ανοίξει τη γραμμή της, πράγμα που υποχρεώνει σε διορθώσεις και αυτό μας γυρνάει πίσω στα ελαστικά που δεν τους αρέσουν τέτοια.

Τι ωραίος κινητήρας!

Τις εντυπώσεις κερδίζει για άλλη μια φορά ο κινητήρας. Αυτός ο αεροελαιόψυκτος κινητήρας των 1170cc και των 110hp πήρε παράταση ζωής αορίστου χρόνου με τη συμμόρφωσή του με τις προδιαγραφές Euro 4 και εξακολουθεί να προσφέρει τίμιες υπηρεσίες σε όλη τη γκάμα R NineT. Εχει απολαυστική απόδοση, προσφέροντας ζωηρή επιτάχυνση και αλλά ωραίες ρεπρίζ για γρήγορα προσπεράσματα. Η τελική του ταχύτητα είναι στα 220km/h πραγματικά παρόμοια δηλαδή με του R NineT, αν και η πίεση από τον άνεμο έχει αρχίσει να κουράζει ήδη από τα 160km/h. Ο δικύλινδρος boxer πάντως είναι ικανός να ταξιδεύει ξεκούραστα με οποιαδήποτε ταχύτητα ανάμεσα στα 100 και τα 180km/h μπορεί να διατηρήσει ο αναβάτης. Η κατανάλωση που «γράφει» κατά μέσο όρο είναι στα 6lt/100km.

Τα φρένα είναι δυνατά και προοδευτικά και δεν πειράζει που δεν είναι ακτινικά στο τέλος – τέλος. Υπάρχει ένα πολύ καλό ABS που ελέγχει το μπλοκάρισμα των τροχών και ένα απλών προδιαγραφών traction control (απλών επειδή δεν ελέγχεται από μονάδα ΙMU) που μπορεί να απενεργοποιηθεί.

Αριστες είναι οι συμβατικές δαγκάνες, και ωραίες οι ακτινωτές ζάντες κατάλληλες για tubeless ελαστικά. Μάλλον άτυχη είναι η επιλογή των ελαστικών Metzeler Karoo 3 που φορούσε η μοτοσικλέτα της δοκιμή μας.

Μια μικρή βόλτα έκανα και στο χώμα, μόνο και μόνο επειδή το μοντέλο λέγεται Scrambler για να επιβεβαιώσω ότι δεν θέλω να το ξανακάνω ποτέ στη ζωή μου. Αν και τα ελαστικά βοηθούν πολύ, οι αναρτήσεις εξαντλούνται γρήγορα και αυτή η τόσο όμορφη μοτοσικλέτα είναι εντελώς απροστάτευτη από τις πέτρες. Επειδή επιπλέον θα λερωθεί, είναι κρίμα να υποβληθείς σε τέτοιες δοκιμασίες.

Η BMW δια της Akrapovic παραδίδει μαθήματα για το πώς  μπρούν να είναι οι εξατμίσεις scrambler.

Χαίρεσαι να το βλέπεις

Το BMW R NineT Scrambler δεν είναι ένα BMW όπως το έχουμε μάθει. Δεν έχει ηλεκτρονικές αναρτήσεις (και παραξενεύτηκε ο φίλος που μου μίλησε στο βενζινάδικο), δεν ταξιδεύει πρόθυμα γιατί δεν έχει κατάλληλη σέλα, ούτε ζελατίνα, ούτε και υποπλαίσιο για βαλίτσες (και σήκωσε τα φρύδια ο φίλος που μου έπιασε την κουβέντα στη φωτογράφηση). Είναι όμως ακαταμάχητα γοητευτικό (αρέσει σε αγόρια και κορίτσια) και η τιμή του είναι χαμηλότερη από του R NineT (και είπε «αχά!» ο φίλος στο ακριβό τζιπ που μου έπιασε την κουβέντα στο φανάρι). Προφανώς τη μοτοσικλέτα αυτή θα την προτιμήσουν περισσότερο όσοι θέλουν να κάνουν στιλάτα κοντοβόλτια περισσότερο παρά μεγάλα ταξίδια (όχι ότι δεν ταξιδεύει αν χρειαστεί) και αυτοί που θα θελήσουν να «παίξουν» με τα πάμπολλα αξεσουάρ που έχει φτιάξει η BMW για να αλλάξει ο ιδιοκτήτης την εμφάνιση σύμφωνα με τα γούστα του. Και σ’ αυτό το BMW R NineT Scrambler τα καταφέρνει άριστα.

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2017

Φωτογραφίες© Χρήστος Καραγιωργάκης – 2017

BMW – επίσημο siteΤεχνικά Χαρακτηριστικά BMW R NineT Scrambler (2016) Κινητήρας BMW, τετράχρονος, δικύλινδρος boxer με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 101,0 x 73,0 Χωρητικότητα (cc) 1.170 Σχέση συμπίεσης 12,0:1 Μέγιστη ισχύς 110hp (81kW) / 7.750rpm Μέγιστη ροπή 12,2kgm (120Nm) / 6.000rpm Τροφοδοσία Ψεκασμός BMS-K+ με σώματα 50mm Εκκίνηση Mίζα Λίπανση Συμβατικό κάρτερ Κιβώτιο   I 2,375 II 1,696 III 1,296 IV 1,065 V 0,939 VI 0,848 Πρωτεύουσα μετάδοση 1,737 Τελική μετάδοση 2,910 Πλαίσιο Χαλύβδινο σωληνωτό με τον κινητήρα ενεργό μέρος Μπροστινή ανάρτηση Tηλεσκοπικό πιρούνι διαμέτρου 43mm με διαδρομή 125mm Πίσω ανάρτηση BMW Paralever, με διαδρομή 140mm, ρύθμιση απόσβεσης επαναφοράς και προφόρτισης ελατηρίου Μπροστινό φρένο 2 δίσκοι, διαμέτρου 320mm. Δαγκάνες Brembo 4 εμβόλων ABS Πίσω φρένο Δίσκος διαμέτρου 265mm. Δαγκάνα εμβόλου ABS Μπροστινό ελαστικό 120/70-17 Πίσω ελαστικό 170/60-17 Μήκος (mm) 2.175 Πλάτος (mm) 880 Υψος (mm) – Υψος σέλας (mm) 820 Μεταξόνιο (mm) 1.527 Ιχνος (mm) 110,6 Γωνία Caster 28°5′ Βάρος (kg) 220 Ρεζερβουάρ (lt) 17 Μετρήσεις εργοστασίου   Κατανάλωση 100km/h 5,3lt/100km Επιτάχυνση 0-100km/h 3,6sec Μέγιστη Ταχύτητα (km/h) 200 Μετρήσεις MrBike   Μέση κατανάλωση 6lt/100km Τελική ταχήτητα 220km/h