Aprilia Shiver (2017) – On board δοκιμή

Τo Aprilia Shiver παρουσιάστηκε πριν από δέκα χρόνια ως ένα σπορτίβικο naked 750 κυβικών με ζωηρές επιδόσεις και ανταγωνιστική τιμή. Κι όμως παρά τη μια δεκαετία παραγωγής το γυμνό V2 δεν κατάφερε να φτάσει την επιτυχία που σημείωσαν οι ανταγωνιστές του, όπως το Triumph Street Triple και  βέβαια των μεσαίου κυβισμού Ducati Monster – κάτι που θα πρέπει να ενοχλούσε πολύ τους ανθρώπους της Aprilia στο Noale στη Βόρεια Ιταλία.

Οι αλλαγές

Τώρα τα πράγματα είναι αλλιώς. Με την ευκαιρία της δέκατης επετείου του μοντέλου, έγινε μια αρκετά μεγάλης κλίμακας αναβάθμιση που είναι πολύ ενδιαφέρουσα, όχι μόνο λόγω των χαρακτηριστικών της νέας μοτοσικλέτας, αλλά κυρίως λόγω της χαμηλής για την κατηγορία τιμής (διαβάστε εδώ την επίσημη παρουσίαση και την τιμή του) . Το Aprilia Shiver 750 έγινε Shiver 900 με τον V2 κινητήρα να μεγαλώνει στα 896cc. Πέρα από τις προσαρμογές για την Euro 4, ο νέος κινητήρας απέκτησε περισσότερη δύναμη στις μεσαίες στροφές. Η μέγιστη ροπή έχει ανέβει από τα 81 στα 90Nm και αποδίδεται 500rpm νωρίτερα, στις 6.500rpm. Αυτό που δεν απέκτησε η νέα μοτοσυκλέτα –η χωρητικότητα του κινητήρα της οποίας αυξήθηκε με μεγαλύτερες διαδρομές στα έμβολα κι όχι μεγαλύτερες διαμέτρους- είναι περισσότερη ισχύ. Η μέγιστη ισχύς έχει παραμείνει στους 95 ίππους. Κι αυτό για να μπορεί να περιοριστεί η ισχύς του στους 47hp ώστε να μπορεί να οδηγηθεί με δίπλωμα Α2. (Αν μια μοτοσυκλέτα αποδίδει πάνω από 95hp δεν επιτρέπεται να περιοριστεί για το σκοπό αυτό)

Αναβαθμισμένα ηλεκτρονικά

Υπάρχουν κι άλλες αλλαγές, κυρίως στα ηλεκτρονικά που ήταν και ένα από τα σπέσιαλ χαρακτηριστικά του πρώτου Aprilia Shiver. Το μοντέλο αυτό ήταν από τα πρώτα που απέκτησαν γκάζι ridebywire και πολλαπλούς χάρτες οδήγησης, που πλέον τοποθετούνται σε πολλές μοτοσυκλέτες. Το Aprilia Shiver 900 πάει ένα βήμα παραπέρα με traction control που ρυθμίζεται σε 3 θέσεις, συν οθόνη TFT στα όργανα, δανεισμένη από το Aprilia Tuono 1000 που ενσωματώνει την επιλογή συνδεσιμότητας με smartphone του συστήματος Aprilia Multimedia.

Το σωληνωτό ατσάλινο και αλουμινένιο πλαίσιο δεν έχει αλλαγές, όμως το στήσιμο είναι αναβαθμισμένο. Το πιρούνι είναι καινούργιο, από την Kayaba με διάμετρο καλαμιών 41mm, έχει ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου και απόσβεσης επαναφοράς και είναι λεπτότερο και ελαφρύτερο από το μη ρυθμιζόμενο 43άρι που είχε το προηγούμενο μοντέλο. Το αμορτισέρ από την ίδια εταιρία έχει παραμείνει ίδιο και έχει κι αυτό ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου και απόσβεσης επαναφοράς.

Νέες είναι και οι ζάντες με τις τρεις ακτίνες, παρόμοιες με αυτές του Aprilia RSV4. Εξοικονομούν βάρος κι έτσι το Aprilia Shiver 900 είναι λίγο ελαφρύτερο από το προηγούμενο μοντέλο στα 218kg με καύσιμα.

Οσον αφορά την εμφάνιση, έχουν ξανασχεδιαστεί οι εισαγωγές αέρα στο εμπρός μέρος του ρεζερβουάρ, οι σωλήνες του πλαισίου είναι βαμμένες κόκκινες (αναρωτιέμαι από πού τους ήρθε αυτή η ιδέα;) και οι εξατμίσεις έχουν νέο σχήμα και είναι ψηλά τοποθετημένες.

Πέρα από το φιγουράτο πίνακα οργάνων – που όπως και στο Tuono ελέγχεται από διακόπτη στο τιμόνι- το Aprilia Shiver 900 είχε την όψη και την αίσθηση του παλιού μοντέλου όταν έκατσα πάνω στη σέλα που είναι φαρδιά, 10mm ψηλότερη από το παλιό μοντέλου στα 810mm, όμως και πάλι πολλοί αναβάτες θα μπορούν να πατούν και με τα δύο πόδια στο έδαφος. Οι αλλαγές στον κινητήρα περιλαμβάνουν νέο συμπλέκτη με ελαφρύτερη λειτουργία, που φάνηκε καθώς φεύγαμε από το σημείο εκκίνησης της παρουσίασης στους πρόποδες των Δολομιτών στη Βόρεια Ιταλία.

Η ωραία απόκριση του γκαζιού βοήθησε στον καλό έλεγχο σε οποιονδήποτε από τους τρεις χάρτες κι αν επέλεξα με τη βοήθεια του κουμπιού της μίζας. Ο χάρτης Sport έχει την πιο άμεση απόκριση. O Touring  είναι λίγο ηπιότερος και ο Rain ακόμη πιο ήπιος, περιορίζοντας επίσης τη μέγιστη ισχύ.

Aprilia Shiver 900οn board

To Aprilia Shiver 900 ήταν τόσο ελαστικό και καλόβολο, ώστε, αφού δοκίμασα για λίγο όλους τους χάρτες, επέστρεψα στον Sport που ήταν εντάξει ακόμη και με βρεγμένο δρόμο (έβρεξε νωρίτερα).

Όπως ήταν αναμενόμενο, το Aprilia Shiver 900 δεν είχε δραματική διαφορά από το Shiver 750. Είναι λίγο δυνατότερο στις μεσαίες στροφές, με λίγο καλύτερη απόκριση στις χαμηλές στροφές κι ένα σχεδόν αδιόρατο σκαλάκι στις 6.000rpm. Στην ορεινή διαδρομή αυτή η ελαστικότητα του κινητήρα βοήθησε ώστε η μοτοσικλέτα να είναι εύκολη στην οδήγηση και γρήγορη. Υπήρχε πάντα άφθονο τράβηγμα, με ωραία ηχητική συνοδεία από τις ψηλά τοποθετημένες εξατμίσεις, ακόμη κι όταν η μπάρα του στροφομέτρου έδειχνε αρκετά λιγότερες από 5.000rpm στην έξοδο από μια τυφλή στροφή.

Το Aprilia Shiver 900 είχε να προσφέρει και αξιοπρεπείς επιδόσεις στην ευθεία, τουλάχιστον για naked, με τον προβολέα να προσφέρει ελάχιστη προστασία όταν οι ταχύτητες ανέβαιναν πάνω τα 120km/h, ενώ η τελική του ήταν περί τα 200km/h. Επρεπε πάντως να έχω το νου μου στα ανεβάσματα επειδή στις 9.000rpm η οθόνη ζωντάνευε με προειδοποιητικά φωτάκια καθώς ο κινητήρας χτυπούσε στον κόφτη.

Αν είναι ένας τομέας που υστερεί το Shiver είναι ίσως η απόφαση της Aprilia να περιορίσει τη μέγιστη ισχύ στους 95hp κι αυτό σημαίνει ότι η μοτοσυκλέτα δεν ενθουσιάζει με τις επιδόσεις της στις υψηλές στροφές με τον τρόπο που θα περίμενες από έναν V2 κινητήρα με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους, εννιακοσίων κυβικών. Όχι ότι είναι αργό, κάθε άλλο, αλλά δίνει την αίσθηση ότι είναι επίπεδο και δεν σε συνεπαίρνει. Μοιάζει πιο πολύ με το αερόψυκτο Ducati Monster 797 των 74 ίππων παρά με το υγρόψυκτο Monster 821 των 112hp που θα ήταν ίσως ο φυσικός ανταγωνιστής του.

Τα ηλεκτρονικά του Aprilia Shiver 900 όμως είναι πολύ πιο σύγχρονα. Πέρα από τους (ίσως όχι και τόσο χρήσιμους) τρεις χάρτες οδήγησης, έχει ένα ρυθμιζόμενο σε τρία επίπεδα traction control, που ρυθμίζεται εύκολα ή απενεργοποιείται από κουμπί στο τιμόνι αριστερά. Πρόκειται για απλό σύστημα που ελέγχει τη διαφορά ανάμεσα στις ταχύτητες του εμπρός και του πίσω τροχού, πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να το απενεργοποιήσεις αν θέλεις να κάνεις σούζα. Αξίζει να το έχεις όμως, έστω κι αν υπάρχουν πιο πολύπλοκα συστήματα, όπως αυτό με την μονάδα IMU.

Το αναβαθμισμένο στήσιμο είναι κι αυτό αρκετά ικανό, αν και σχετικά απλό και όχι και πολύ ελαφρύ για τα δεδομένα της naked μεσαίου κυβισμού κατηγορίας. Στη γεμάτη στροφές διαδρομή το Aprilia Shiver 900 έστριβε πολύ ωραία, με ελαφριά και ακριβή αίσθηση στις αλλαγές κατευθύνσεων, σταθερότητα και καλή ποιότητα κύλισης από τις αναρτήσεις με τις σχετικά σπορτίβικες διαδρομές 120mm εμπρός και 130mm πίσω.

Στις βασικές ρυθμίσεις το Aprilia Shiver 900 είχε λίγο ασαφή αίσθηση στον γρήγορο ρυθμό και δεν έστριβε με την ταχύτητα που περίμενα από ένα ιταλικό γυμνό δικύλινδρο. Προσθέτοντας λίγη απόσβεση επαναφοράς στο πιρούνι, το εμπρός μέρος έσφιξε. Με λίγες στροφές στην προφόρτιση του ελατηρίου στο αμορτισέρ, το πίσω μέρος σηκώθηκε λίγο κι έτσι η γεωμετρία έγινε λίγο πιο γρήγορη, προσφέροντας λίγο πιο σφιχτή και πιο ακριβή αίσθηση, που έκαναν τη μοτοσυκλέτα πιο διασκεδαστική.

Κατά τα άλλα το στήσιμο έκανε πάρα πολύ καλή δουλειά. Οι δίσκοι των 320mm εμπρός με τις τετραέμβολες ακτινικές δαγκάνες ήθελαν καλό πάτημα στη μανέτα, όμως φρέναραν τη μοτοσυκλέτα πολύ δυνατά. Το περιθώριο κλίσης είναι αρκετά μεγάλο και τα ελαστικά Dunlop Qualifier έπιαναν καλά παρά την υγρασία που είχε μουλιάσει τους δρόμους από την καταιγίδα που προηγήθηκε.

Πρακτικότητα

Το Aprilia Shiver αποδείχτηκε και αρκετά πρακτικό. Η φαρδιά σέλα ήταν αρκετά άνετη, αν και όχι τόσο όσο είχα πιστέψει κρίνοντας από το μεγάλο της μέγεθος. Οι συνεπιβάτες έχουν λίγο χώρο, αλλά στιβαρές χειρολαβές για να κρατιούνται. Στα αξεσουάρ περιλαμβάνονται μαλακές βαλίτσες, πλαστικές χούφτες και κεντρικό σταντ. Η κατανάλωση που είδαμε στην παρουσίαση ήταν στα 6,5lt/100km, ένα νούμερο παρόμοιο με αυτό του 750, άρα η αυτονομία θα φτάνει τα 240km από το ρεζερβουάρ των 15 λίτρων.

Όπως και με τις επιδόσεις στην ευθεία και τις δυνατότητες του στησίματος, αυτά τα νούμερα είναι καλά, και μπορεί να μην μπορείς να τα πεις εξαιρετικά, ωστόσο αυτό που είναι εξαιρετικό είναι η πολύ χαμηλή για την κατηγορία τιμή του στα €8.420 που θέλεις δε θέλεις, σε κάνει να αρχίσει να το σκέφτεσαι πολύ σοβαρά.

Copyright© Roland Brown – 2017

Απόδοση στα Ελληνικά: Δημήτρης Μπαζίνας

Φωτογραφίες: Milagro

Apriliaεπίσημο site

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Aprilia Shiver 900 (2017) Κινητήρας Aprilia V-2 Revolution X, υγρόψυκτος, τετρβάλβιδος με 2 επικεφαλής εκκεντροφόρους ανά κεφαλή Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 92 x 67,4 Χωρητικότητα (cc) 896,1 Σχέση συμπίεσης 11,5:1 Μέγιστη ισχύς 95,2hp (70kW) / 8.750rpm Μέγιστη ροπή 9,17kgm (90Nm) / 4.000rpm Τροφοδοσία Ηλεκτρονικός ψεκασμός, διαχείριση κινητήρα με σύστημα r-b-w, τρεις χάρτες οδήγησης (Sport, Touring, Rain) Εκκίνηση Μίζα Λίπανση – Κιβώτιο 6 σχέσεων I 2,570 (63/14) II 1,880 (32/17) III 1,500 (30/20) IV 1,270 (28/22) V 1,130 (26/23) VI 1,040 (25/24) Πρωτεύουσα μετάδοση – Τελική μετάδοση – Πλαίσιο Ατσάλινο σωληνωτό χωροδικτύωμα με αλουμινένια τμήματα στην έδραση του ψαλιδιού. Μπροστινή ανάρτηση Αντεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι Kayaba με διάμετρο καλαμιών 41mm και διαδρομή 120mm. Ρυθμίσεις προφόρτισης ελατηρίου και απόσβεσης επαναφοράς Πίσω ανάρτηση Μονό αμορτισέρ Kayaba με διαδρομή 130mm. Ρυθμίσεις προφόρτισης ελατηρίου και απόσβεσης επαναφοράς Μπροστινό φρένο 2 δίσκοι 320mm με δαγκάνες ακτινικής στήριξης 4 εμβόλων, ABS Πίσω φρένο Δίσκος 240mm, με δαγκάνα μονού εμβόλου, ABS Μπροστινό ελαστικό 120/70-17 Dunlop Sportmax Qualifier   180/55-17 Dunlop Sportmax Qualifier Μήκος (mm) 2.130 Πλάτος (mm) 810 Υψος (mm) 1.110 Υψος σέλας (mm) 810 Μεταξόνιο (mm) 109 Ιχνος (mm) 99 Γωνία Caster 25,9 μοίρες Βάρος (kg) 218 με καύσιμα Ρεζερβουάρ (lt) 15 Κατανάλωση στην παρουσίαση 6,5lt/100km