Honda ANF 125i Innova home project – Αλλαγή λαδιών

Project BikesΚατηγορία: Project BikesΕμφανίσεις: 31965 

Αλλάζουμε λάδια στο παπί μας. Τι πρέπει να ξέρετε και τι πρέπει να προσέχετε. Εσείς τα κάνετε όλα σωστά ως τώρα; 

Είδαμε στο προηγούμενο άρθρο μας πώς αγοράσαμε ένα μεταχειρισμένο παπί Honda ANF 125i Innova και σε ποια κατάσταση πάνω κάτω ήταν αφού του παραλάβαμε.

Πριν αρχίσουμε να το χρησιμοποιούμε (το ταχύτερο δυνατό) σκεφτήκαμε ότι πρέπει να του αλλάξουμε λάδια (πόσω μάλλον που και ο ίδιος ο προηγούμενος ιδιοκτήτης μας συνέστησε να αλλάξουμε λάδια).

Κάθε πότε αλλάζω λάδια

Το βιβλίο οδηγιών χρήση της Honda ορίζει για το Innova αλλαγές λαδιών κάθε 4.000km. Κάθε φορά λοιπόν που αλλάζετε λάδια σημειώστε σε ένα τετράδιο (καλό είναι να κρατάτε ένα αρχείο με όλες τις εργασίες που έχετε κάνει. Συστήνουμε ένα τετράδιο για κάθε μοτοσικλέτα σας, εάν έχετε πάνω από μία) τα χιλιόμετρα και τη χρονολογία και να έχετε το νου σας έτσι ώστε όταν πλησιάζουν τα χιλιόμετρα να προγραμματιστείτε να τα αλλάξετε χωρίς άγχος. Δεν είναι απαραίτητο να τα αλλάζετε νωρίτερα – τα σύγχρονα λάδια είναι αρκετά ανθεκτικά. Αυτό όμως που είναι απαραίτητο είναι να ελέγχετε τη στάθμη λαδιού τακτικά, κυρίως μετά τα 2.000km χρήσης. Το βιβλίο οδηγιών χρήσης συνιστά να τα ελέγχετε κάθε μέρα, εγώ βέβαια δεν ξέρω κανέναν που να το κάνει.

honda-papi-manual-banner

Ελεγχος της στάθμης του λαδιού

Μου έκανε πάρα πολύ μεγάλη εντύπωση το πόσο μικρό τμήμα του δείκτη λαδιού βυθίζεται μέσα στο λάδι! Το ωφέλιμο μήκος του δείκτη είναι μικρότερο από ένα 1cm. Αυτό σημαίνει ότι αν η στάθμη του λαδιού αρχίσει να μειώνεται δεν θα το καταλάβετε αν δεν ελέγχετε τη στάθμη του λαδιού σε τακτική βάση. Ισως γι’ αυτό τα Innova να έχουν βγάλει φήμη ότι «πίνουν» λάδια. Στην πραγματικότητα δεν «πίνουν» περισσότερο από άλλα παπιά, απλά δεν μπορείς να το ελέγχεις το ίδιο αποτελεσματικά. Στο κάτω κάτω ο κάθε αερόψυκτος κινητήρας έχει μια κατανάλωση λαδιού που θεωρείται φυσιολογική.

Συμπέρασμα: να θυμάστε να ελέγχετε τη στάθμη του λαδιού όσο πιο συχνά μπορείτε: κάθε μέρα; Κάθε βδομάδα; Κάθε 15 μέρες το πολύ!

Σημαντική λεπτομέρεια στο πώς ελέγχουμε τη στάθμη του λαδιού: ξεβιδώνουμε τον δείκτη λαδιού. Τον σκουπίζουμε με ένα πανί ή χαρτί κουζίνας. Τον βυθίζουμε στο κάρτερ αλλά δεν το βιδώνουμε. Απλά το ακουμπάμε πάνω στο καπάκι. Μετά τον βγάζουμε και βλέπουμε αν το κάτω του άκρο είναι βρεγμένο από λάδι. Αν είναι, όλα πάνε καλά και το ξαναβιδώνουμε. Αν δεν είναι συμπληρώνουμε με το λάδι που μας έχει περισσέψει από την προηγούμενη αλλαγή (θα τα πούμε και πιο κάτω αυτά).

Οταν ελέγχουμε το λάδι, βυθίζουμε τον δείκτη αλλά ΔΕΝ τον βιδώνουμε.

Αγορά λαδιών ή ποιο λάδι είναι το καλύτερο για το παπί μου

Ειδικά στον κινητήρα του παπιού δύσκολα μπορείς να κάνεις λάθος στην επιλογή του λαδιού. Εχετε στο μυαλό σας ως βασικό κανόνα να μην βάλετε ούτε τα πολύ φτηνά, ούτε τα πολύ ακριβά. Τα πολύ φτηνά λάδια που πουλάνε κάποια supermarket είναι ακατάλληλα επειδή συχνά δεν είναι πρωτογενή λάδια (επομένως είναι ανακυκλωμένα ή επεξεργασμένα με άλλο τρόπο) και τα πολύ ακριβά είναι συνθετικά για ειδική χρήση σε κινητήρες με μικρές ανοχές και επομένως ακατάλληλα (και υπερβολικά) για αερόψυκτο κινητήρα μικρού κυβισμού. Η Honda προτείνει λάδι προδιαγραφής «SG σύμφωνα με την κατάταξη API ή υψηλότερα [πάει αλφαβητικά ως προς το δεύτερο γράμμα, δηλ. SG, SH, SI κλπ.] εκτός των λαδιών που διαθέτουν επισήμανση εξοικονόμησης ενέργειας στην κυκλική ετικέτα API».

Τέτοια είναι τα περισσότερα επώνυμα λάδια που μπορείτε να βρείτε στο εμπόριο.

Ορυκτό ή ημισυνθετικό λάδι: Το ημισυνθετικό λάδι είναι ακριβότερο από το ορυκτό και υπάρχει καλός λόγος που ισχύει αυτό. Το ημισυνθετικό λάδι είναι μεν ορυκτής βάσης αλλά έχει μια σειρά από πρόσθετα που για να το πούμε απλά: βελτιώνουν τα χαρακτηριστικά του. Πληρώνετε περισσότερα και έχετε καλύτερη προστασία στον κινητήρα σας. Το ορυκτό λάδι προσφέρει όλα όσα χρειάζεται ο κινητήρας του παπιού, εφόσον αλλάζεται στα διαστήματα που πρέπει και εφόσον διατηρείται στη στάθμη που πρέπει. Οφείλω να πω ότι έχω εμπιστευτεί σε κινητήρες παπιών ορυκτά λάδια για πολλά χρόνια και δεν με έχουν απογοητεύσει.

Θα πρέπει πάντως να γνωρίζουμε ότι ζημιά στον κινητήρα από κακής (ή έστω “κακής”) ποιότητας λιπαντικό, εμφανίζεται μόνον μετά από πολλά χιλιόμετρα και δεν είναι κάτι το οποίο μπορούμε να διαγνώσουμε από αλλαγή σε αλλαγή. Αυτό σημαίνει ότι καλύτερα να ξοδέψουμε λίγα παραπάνω ευρώ σε ένα ακριβότερο λάδι παρά να τρέχουμε αργότερα για γενική επισκευή.

Το ιξώδες;

Εύκολο κι αυτό: ένα ιξώδες που ταιριάζει καλά στη χώρα μας είναι το 20W50 στα ορυκτά και το 15W50 ή 10W50 στα ημισυνθετικά, επειδή το εύκρατο κλίμα μας σημαίνει ότι υπάρχει μια διακύμανση θερμοκρασίας περιβάλλοντος από -10 βαθμούς έως +50. Τα ιξώδη που αναφέραμε δουλεύουν σ΄αυτές τις θερμοκρασίες. Η Honda στο βιβλίο οδηγιών χρήσης προτείνει 10W30 που κι αυτό θα δούλευε στη χώρα μας, με εξαίρεση ίσως πιο ακραίες χειμερινές θερμοκρασίες που όμως δεν ξέρω αν θα θέλαμε να βγάλουμε το παπί από το γκαράζ. Επιπλέον δεν έχω δει στο ράφι των λαδάδικων ποτέ τέτοιο ιξώδες.

Πώς να αλλάξετε τα λάδια

Τώρα λοιπόν που ξέρετε τι λάδι να βάλετε, έχετε αποφασίσει αν θέλετε ημισυνθετικό ή ορυκτό λάδι (δεν υπάρχει σωστή και λάθος απάντηση – το ξέρει η τσέπη σας) και ξέρετε και πότε να το αλλάξετε, ελάτε να δούμε πώς γίνεται η αλλαγή λαδιού. Οι περισσότεροι γνωρίζουμε τα βασικά. Εμείς θα πούμε και κάτι παραπάνω.

– Πρώτα κάνουμε μια βόλτα το παπί επί 10 λεπτά για να ζεσταθεί το μοτέρ (και το λάδι). Αν δεν έχετε αγοράσει το λάδι, κάντε το τώρα. Τα ζεστά λάδια γίνονται πιο λεπτόρρευστα και το κάρτερ αδειάζει ευκολότερα, παρασύροντας και περισσότερα κατάλοιπα μαζί του.

– Υστερα στρώνουμε ένα πανί κάτω από το παπί (για να μην λερώσουμε το πάτωμα) και το στηρίζουμε στο κεντρικό σταντ.

– Ξεβιδώνουμε τον πάνω δείκτη λαδιού για να βοηθήσουμε τη ροή αλλά και να για να θυμόμαστε ότι έχουμε αδειάσει το λάδι και πρέπει να βάλουμε καινούργιο.

Ξεβιδώστε την κάτω τάπα με ένα 17άρι καρυδάκι.

– Παίρνουμε από την κασετίνα με τα καρυδάκια (ή ένα γερμανοπολύγωνο – αποφύγετε το γερμανικό) 17mm το προσαρμόζουμε στην καστάνια και ξεσφίγγουμε την κάτω τάπα του λαδιού. Μην την βγάλετε τελείως ακόμη. Αν είναι πολύ σφιχτή δώστε μερικά επαναλαμβανόμενα χτυπήματα με το χέρι στη λαβή της καστάνιας. Βάλτε από κάτω μια λεκάνη ή ένα ειδικό δοχείο συλλογής λαδιών που θα το βρείτε στα καταστήματα αξεσουάρ μοτοσικλετών. Τώρα ξεβιδώστε με το χέρι την τάπα του λαδιού. Προσέξτε όμως επειδή το λάδι του μοτέρ είναι καυτό και δεν θέλετε να σας κάψει το χέρι. Φοράτε γάντια και μην φοβηθείτε να αφήσετε την τάπα να πέσει μέσα στο δοχείο. Είναι καλύτερο παρά να έχετε έγκαυμα στο χέρι. Θα την ψαρέψετε μετά.

– Αφήνετε το λάδι να βγει όλο στη λεκάνη μέχρι να σταματήσει να στάζει (θέλει κανένα 20λεπτο). Βοηθήστε το λίγο γέρνοντας το παπί πότε από τη μία και πότε από την άλλη πλευρά. Με σβηστό τον κεντρικό διακόπτη γυρίστε με το χέρι τη μανιβέλα δυο τρεις φορές.

Οταν τρέξει το λάδι προσέξτε να μην σας κάψει το χέρι. Αφήστε το 20 λεπτά να αδειάσει τελείως.

– Οσο περιμένετε το λάδι να ξεσταλάξει, καθαρίστε με ένα πανί την τάπα του λαδιού και τσεκάρετε την κατάστασή της. Το σπείρωμά της σπάνια παθαίνει κάτι, μπορεί όμως το εξάγωνο να είναι φθαρμένο από χρήση λάθος μεγέθους εργαλείου για το σφίξιμο. Επίσης η ροδέλα μπορεί να έχει κάνει πατούρα και να μην στεγανοποιεί πια σωστά οπότε θα έχει διαρροή. Στο εμπόριο ανταλλακτικών μπορείτε να βρείτε σε οικονομική τιμή μια καινούργια τάπα (υπάρχουν και μαγνητικές) ή νέα ροδέλα, για να την αλλάξετε με την επόμενη αλλαγή λαδιών.

– Όταν το λάδι έχει αδειάσει, σκουπίστε το σπείρωμα στο κάρτερ και βιδώστε την τάπα του λαδιού με το χέρι. Σφίξτε τη μετά με το ροπόκλειδο με 24Nm. Μην καργάρετε την τάπα στο κακόμοιρο το κάρτερ. Η τάπα είναι ατσάλινη αλλά το κάρτερ αλουμινένιο. Το αλουμίνιο πάντα χάνει όταν έρχεται αντιμέτωπο με το ατσάλι, άρα αν παρασφίξετε την τάπα του λαδιού, καταστρέφετε το κάρτερ.

– Τώρα πια μπορείτε να βάλετε το καινούργιο λάδι στον κινητήρα. Πάρτε το χωνί, στο αγαπημένο σας χρώμα και βάλτε το στο πάνω άνοιγμα του κάρτερ. Η χωρητικότητα του λαδιού του κινητήρα του Innova είναι 700ml. Τα περισσότερα μπουκάλια λάδι έχουν κλίμακα επάνω τους και μπορείτε να το παρακολουθείτε.

Δείτε το παλιό λάδι που βγάλατε μήπως έχει στερεά κατάλοιπα, ρινίσματα ή τίποτε άλλο περίεργο. Κανονικά το λάδι θα πρέπει να είναι μαύρο μεν αλλά καθαρό. Προϋπόθεση είναι ότι η λεκάνη σας είναι κι αυτή καθαρή.

Μπορείτε όμως να προμηθευτείτε ένα δοχείο με δοσομετρική κλίμακα από τα καταστήματα αξεσουάρ (πρέπει να είναι ανθεκτικό στο λάδι μηχανής – παρόμοια δοχεία από τα είδη κουζίνας καταστρέφονται από το λάδι και τη βενζίνη μέσα σε λίγη ώρα). Ετσι ξέρετε πόσο ακριβώς λάδι έχετε βάλει στο μοτέρ. Στο μπουκάλι θα σας περισσέψει λάδι. Κλείστε καλά το μπουκάλι και φυλάξτε το γιατί μπορεί να χρειαστεί να συμπληρώσετε πριν κάνετε την επόμενη αλλαγή.

Πώς θα ξέρετε πόσο λάδι να βάλετε και πού να σταματήσετε. Τα μπουκάλια έχουν επάνω τους μία κλίμακα, αλλά είναι καλύτερα να πάρετε ένα δοχείο ανθεκτικό στα λάδια με ανάγλυφη κλίμακα επάνω του. Εχει μεγαλύτερη ακρίβεια.

Επιτέλους η μεγάλη στιγμή που βάζετε στο κάρτερ τα νέα λάδια.

– Αφού βάλετε όσο λάδι πρέπει, ελέγξτε τη στάθμη. Ακουμπάτε το δείκτη λαδιού στο σπείρωμά του. Αν χρειάζεται περισσότερο συμπληρώστε προσεκτικά για να μην βάλετε παραπάνω. Αν βάλατε παραπάνω βγάλτε το με μια σύριγγα (δείτε εδώ πώς να το κάνετε). Ο κινητήρας δεν είναι σχεδιασμένος να δουλεύει με περισσότερα λάδια από αυτά που συστήνει ο κατασκευαστής. Σε περίπτωση που βάλετε περισσότερο λάδι, ο κινητήρας κινδυνεύει από το να δημιουργηθεί υδραυλική πίεση στα κάρτερ, με καταστροφικά αποτελέσματα.

– Βάλτε μπροστά τον κινητήρα, αφήστε τον να δουλέψει για ένα λεπτό, σβήστε, περιμένετε δύο λεπτά και ελέγξτε τη στάθμη και πάλι. Αν χρειάζεται, συμπληρώστε. Είστε έτοιμος. Μην ξεχνάτε να ελέγχετε τη στάθμη τακτικά. Σπαταλώντας λίγο από το χρόνο σας, σώζετε τη ζωή του κινητήρα.

Εσωτερικό φίλτρο: μια δουλειά που συνήθως… ξεχνιέται

Η αλλαγή των λαδιών είναι μια σχετικά απλή εργασία που δεν απαιτεί ούτε πολύ χρόνο, ούτε πολλές γνώσεις, ούτε πολύ μπελά!

Υπάρχει όμως άλλη μια εργασία που αφορά τα λάδια και που πολλοί δεν την ξέρουμε, την ξεχνάμε ή την αγνοούμε. Πρόκειται για το εσωτερικό φυγοκεντρικό φίλτρο λαδιού που είναι πάνω στον φυγοκεντρικό συμπλέκτη. Το φίλτρο αυτό καθαρίζεται ανά 12.000km και είναι μια σχετικά απαιτητική εργασία. Θα καταλάβετε αμέσως το γιατί.

Για να φτάσετε στον φυγοκεντρικό συμπλέκτη και το φίλτρο του, πρέπει να βγάλετε το αριστερό καπάκι του κινητήρα. Αυτό σημαίνει ότι αφού βγάλετε τα λάδια από το μοτέρ, πρέπει να βγάλετε το δεξιό κομμάτι της ποδιάς, τη μανιβέλα, τη μπάρα των μαρσπιέ και την εξάτμιση. Τώρα λασκάρετε τις 10 βίδες με 8mm κεφάλι που συγκρατούν το καπάκι του κινητήρα στη θέση του. Τις ξεβιδώνετε σταυρωτά και σταδιακά για να μην τη πιτσικάρετε.

Βγάζετε το καπάκι μανουβράροντάς το πάνω από το πετάλι του φρένου.

Τώρα βλέπετε πάνω στο φυγοκεντρικό συμπλέκτη ένα τριγωνικό πλακάκι με τρεις βίδες επάνω του. Κρατήστε κόντρα το φυγοκεντρικό για να μην γυρίζει και ξεβιδώστε τις βίδες. Βγάλτε το καπάκι και καθαρίστε, τόσο το καπάκι, όσο και το εσωτερικό με καθαρά πανιά.

Αφού βγάλετε το αριστερό καπάκι του κινητήρα θα δείτε το φυγοκεντρικό. Πάνω του είναι το φίλτρο. Ξεβιδώστε τις τρεις βίδες.

Θα παρατηρήσατε ήδη ότι υπάρχει μια φλάντζα στο εσωτερικό του φίλτρου. Πρέπει να έχετε προμηθευτεί μια καινούργια. Αφού τα καθαρίσετε όλα βάζετε τη φλάντζα, βάζετε το καπάκι στη θέση του και βιδώνετε με 5Nm. Πριν βάλετε το καπάκι του κινητήρα, καθαρίστε τα σημεία επαφής του και βάλτε μια καινούργια φλάντζα. Βιδώστε τις 10 βίδες από το καπάκι σταυρωτά και σταδιακά.

Καθαρίστε το εσωτερικό και το πλακάκι, βγάλτε την παλιά φλάντζα, βάλτε την καινούργια και τοποθετήστε τα πάντα ξανά. Το παπί σας θα σας ευγνωμονεί!

Τοποθετείτε πάλι την εξάτμιση με καινούργιο ζουάν (στεγανοποιητικό δακτύλιο), την μπάρα από τα μαρσπιέ και τη μανιβέλα. Μετά βάζετε και το κομμάτι της ποδιάς. Μην ξεχάσετε να βάλετε ξανά λάδια στο μοτέρ!

Όπως βλέπετε, για να καθαριστεί το φίλτρο χρειάζεται αρκετή δουλειά και ανταλλακτικά (φλάντζες) – πρέπει δηλαδή να έχετε προνοήσει και να έχετε πάει για ψώνια. Επίσης χρειάζεστε αρκετή ώρα για να τα κάνετε όλα αυτά – πρέπει να βγάλετε και να ξαναβάλετε πολλές βίδες μεταξύ των οποίων και αυτές τις εξάτμισης που μπορεί να είναι πολύ δύσκολες λόγω των θερμοκρασιών τις οποίες υφίστανται. Και για αυτά θα  μιλήσουμε εν καιρώ.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Τα παλιά λάδια δεν τα πετάμε στο περιβάλλον, την αποχέτευση, τη θάλασσα ή σε ένα απόμερο πάρκινγκ. Τα καμένα λάδια είναι εξαιρετικά τοξικά για το περιβάλλον, τους υδρόβιους οργανισμούς και τα φυτά και εφόσον δεν γίνει σωστή διαχείρισή τους, καταλήγουν στην τροφική αλυσίδα (τα τρώμε εμείς δηλαδή!). Επειδή κανείς μας δεν θέλει να τρώει τα τοξικά απόβλητά του και επειδή είναι δείγμα πολιτισμού (ζούμε σε γενέτειρα του πολιτισμού χώρα) τα καμένα λάδια φροντίζετε ώστε να καταλήξουν σε κέντρο ανακύκλωσης. Να τα πάτε στο βενζινάδικο της γειτονιάς σας ή ρωτήστε στο σημείο από όπου τα αγοράσατε.

Αλλα άρθρα για το Home Project παπί

1. Αγορά παπιού

2. Αλλαγή λαδιών

3. Ισιωμα μαρσπιέ μετά από πτώση

4. Αλλαγή ελαστικών

5. Αλλαγή μπουζί

6. Ρύθμιση βαλβίδων

7. Μέτρηση συμπίεσης

8. Αλλαγή φίλτρου αέρα

9. Αλλαγή φρένου εμπρός (τακάκια)

10. Παραπάνω λάδια – πρώτες βοήθειες

11. Honda ANF 125i Innova – Travel Test

12. Εξαέρωση φρένου

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2015

Copyright© MrBike – 2015

honda-papi-manual-banner