Honda ANF 125i Innova home project – Ρύθμιση βαλβίδων

Οι βαλβίδες του παπιού χρειάζονται ρύθμιση αρκετά συχνά – κάθε 4.000km- και δεν είναι καθόλου συνετό να τις παραμελήσετε. Η δουλειά δεν είναι και τόσο δύσκολη αν ξέρεις πώς να την κάνεις και έχεις τα κατάλληλα εργαλεία.

Οι βαλβίδες ελέγχονται και,- αν χρειάζεται, ρυθμίζονται στο Honda ANF 125i Innova (και στο Innova με το καρμπιρατέρ) κάθε 4.000km ή κάθε έξι μήνες. Αν περάσετε αυτό το χρονικό διάστημα για λίγο δεν χαλάει ο κόσμος, αν όμως παραμελήσετε τον έλεγχο των βαλβίδων τότε δύο πράγματα μπορεί να συμβούν:

α) οι βαλβίδες θα ανοίξουν και θα χτυπάνε σαν να έχετε βάλει πρόκες σε σέικερ– ο κινητήρας δεν θα δουλεύει σωστά.

β) οι βαλβίδες θα κλείσουν και δεν θα σφραγίζουν σωστά τον κύλινδρο με αποτέλεσμα να δουλεύει προβληματικά ο κινητήρας (το ότι δεν κρατάει ρελαντί είναι ένα συνηθισμένο σύμπτωμα), ενώ χωρίς διάκενο στις βαλβίδες παθαίνουν ζημιά οι άκρες τους και οι ρυθμιστές τους, αν και είναι φτιαγμένα από πολύ σκληρό ατσάλι. Είναι πιο ύπουλη περίπτωση γιατί δεν ακούγονται, με πιο ύποπτη συνήθως τη βαλβίδα εξαγωγής.

Εμείς δεν θέλουμε να γίνουν όλα αυτά στο παπί μας γι’ αυτό φροντίζουμε να είναι ρυθμισμένες.

Τι θα χρειαστούμε για να ρυθμίσουμε βαλβίδες

Πρώτα πάμε για ψώνια: θα χρειαστούμε από ένα κατάστημα ανταλλακτικών δύο ίδια O-ring για τα δύο οβάλ καπάκια των βαλβίδων και δύο διαφορετικής διαμέτρου O-Ring για τα βιδωτά καπάκια για τα σημάδια του στροφάλου που είναι πάνω στο αριστερό καπάκι του κινητήρα. Αν δεν έχετε τα O-ring μην ξεκινήσετε να κάνετε τη ρύθμιση, παρά μόνο αν βρίσκεστε σε κάποιο άκρο του κόσμου και δεν έχετε πρόσβαση σε ανταλλακτικά. Αλλιώς θα δείτε τον κινητήρα σας να δακρύζει λάδι και είναι κρίμα. Μην σκεφτείτε να βάλετε μαύρη σιλικόνη – δεν κάνει!

Τα εργαλεία που θα χρειαστείτε είναι κοινά. Το σημαντικότερο είναι να έχετε μια συλλογή με φίλερ. Πωλούνται στα καταστήματα εργαλείων σε σετ σε χαμηλή τιμή. Για το ψεκαστό Honda ANF 125i Innova θα χρειαστείτε το 0,10mm ενώ για το καρμπιρατεράτο Honda ANF 125 Innova θα χρειαστείτε το 0,05mm. Οι τιμές αυτές είναι υπολογισμένες από το εργοστάσιο για ΚΡΥΟ κινητήρα. Κι αυτό επειδή τα μέταλλα με τη θερμότητα διαστέλλονται, άρα εφόσον ο κινητήρας δεν είναι κρύος, θα σας δώσει μια λανθασμένη μέτρηση από την τιμή που πρέπει να δείτε. Καλό λοιπόν είναι την ημέρα που θα μετρήσετε βαλβίδες να μην έχετε δουλέψει το παπί.

Εργαλεία

Κατά τα άλλα θα χρειαστούν:

ένα γερμανοπολύγωνο 8mm για να βγάλετε τα καπάκια των βαλβίδων

ένα επίσης γερμανοπολύγωνο 10mm για τον ρυθμιστή των βαλβίδων

ένα μυτοτσίμπηδο για να κρατάτε κόντρα το ρυθμιστή της βαλβίδας

ένα ίσιο κατσαβίδι για να βγάλετε τα καπάκια για τα σημάδια του στροφάλου

ένα  κι ένα καρυδάκι 17mm με μανέλα για να γυρίσετε το στρόφαλο.

Τα εργαλεία που θα χρειαστείτε είναι αρκετά κοινά. Το πιο εξειδικευμένο εργαλείο που θα χρειαστείτε είναι μια συλλογή φίλερ.

Προετοιμασία

Για να μπορείτε να έχετε καλή πρόσβαση στις βαλβίδες θα πρέπει να βγάλετε τα πλαστικά που τον περιβάλλουν. Αυτό σημαίνει αρκετή δουλειά με το σταυροκατσάβιδο. Βγάζετε πρώτα το εμπρός κομμάτι κάτω από τον προβολέα (τη γραβάτα!!), το τμήμα στο οποίο βρίσκεται ο κεντρικός διακόπτης και το τμήμα στην καμπούρα. Μόνο τότε μπορείτε να βγάλετε τα δύο πλαϊνά πλαστικά. Προσέξτε να αποσυνδέσετε τις φισέτες των φλας. Ακουμπήστε τα πλαστικά μακριά από εκεί που δουλεύετε γιατί μπορεί να τα πατήσετε κατά λάθος και είναι κρίμα.

Τώρα βλέπετε τον κινητήρα.

Από την αριστερή πλευρά του παπιού βλέπετε: 1. Το καπάκι των βαλβίδων εισαγωγής, 2. την τάπα για τα σημάδια του στροφάλου, 3. την τάπα που σας δίνει πρόσβαση στο άκρο του στροφάλου για να τον περιστρέψετε ώστε να βρείτε το ΑΝΣ.

 

Από τη δεξιά πλευρά του παπιού βλέπετε: 1. το καπάκι της βαλβίδας εισαγωγής (όπως και στην προηγούμενη εικόνα), 4. το μπουζί με την πίπα του, 5. το καπάκι της βαλβίδας εξαγωγής.

Βγάλτε το μπουζί για να μπορείτε να περιστρέφετε τον κινητήρα εύκολα. Οι βαλβίδες είναι κάτω από τα οβάλ καπάκια που πιάνουν με δύο εξάγωνες βίδες με κεφάλι 8mm. Η πάνω είναι η εισαγωγής και η κάτω η εξαγωγής.

Αφού βγάλετε τα πλαστικά θα έχετε πλέον πρόσβαση στην κεφαλή του κινητήρα. Για να σας το δείξουμε καλύτερα τραβήξαμε τις φωτογραφίες της διαδικασίας σε ένα κατεβασμένο κινητήρα. Βγάλτε τα οβάλ καπάκια με το 8mm κλειδί.

Ρύθμιση των βαλβίδων

Πάρτε το γερμανοπολύγωνο 8mm και ξεβιδώστε τις βίδες. Βγάλτε το καπάκι. Από το κάτω μέρος του θα δείτε το O-ring που θα πρέπει να αντικαταστήσετε με το καινούργιο που αγοράσατε.

Τα οβάλ καπάκια των βαλβίδων στεγανοποιούνται με ένα Ο-ring που θα πρέπει να το αντικαταστήσετε. Είναι μικρής αξίας και είναι ο μόνος τρόπος να μην τρέχει λάδια ο κινητήρας

Μέσα από το οβάλ άνοιγμα της κεφαλής τώρα βλέπετε τον ρυθμιστή με το τετράγωνο άκρο του, το εξάγωνο κόντρα παξιμάδι του και το άκρο της βαλβίδας.

Ας καταλάβουμε λίγο τι βλέπουμε μέσα στην κεφαλή αφού βγάλαμε το καπάκι. Από τα αριστερά βλέπετε το τετράγωνο άκρο του ρυθμιστή, μετά το κόντρα παξιμάδι, την άκρη από το κοκκοράκι και το άλλο άκρο του ρυθμιστή που ακουμπά στο κυλινδρικό στέλεχος της βαλβίδας. Εκεί που εφάπτεται ο ρυθμιστής με τη βαλβίδα, είναι το σημείο που μετράμε το διάκενο. 

Τώρα πάρτε το ίσιο κατσαβίδι και βγάλτε τα δύο στρογγυλά καπάκια από την αριστερή πλευρά του κινητήρα. Πίσω από το μεγαλύτερης διαμέτρου καπάκι είναι το άκρο του στροφάλου, ενώ πίσω από το μικρό είναι τα σημάδια.

Ξεβιδώστε τα στρογγυλά καπάκια στο αριστερό πλευρό του κινητήρα. 

Περιστρέφετε τον κινητήρα από το άκρο του στροφάλου με ένα 17άρι καρυδάκι σε μια μανέλα. Προηγουμένως έχετε βγάλει το μπουζί για να μην υπάρχει συμπίεση.

Παίρνετε το 17mm καρυδάκι και το βάζετε στη μανέλα. Το άκρο του στροφάλου έχει ένα παξιμάδι επάνω του. Προσαρμόστε το καρυδάκι και περιστρέφετε αριστερόστροφα μέχρι να δείτε μέσα από το στρογγυλό παραθυράκι τη γραμμή δίπλα από το γράμμα T. Η γραμμή πρέπει να ευθυγραμμίζεται με την τελείτσα πάνω στο καπάκι. Τότε το πιστόνι είναι στο Ανω Νεκρό Σημείο (AΝΣ). Τώρα πρέπει να ελέγξετε αν είναι στο σωστό ΑΝΣ. Εμείς θέλουμε να είναι στη φάση της συμπίεσης, όταν και οι δύο βαλβίδες είναι κλειστές, οπότε γίνεται αισθητός ένας μικρός τζόγος ανάμεσα και στις δύο βαλβίδες και τα κοκοράκια. Αν δεν αισθανθείτε αυτόν τον τζόγο τότε θα πρέπει να περιστρέψετε ξανά τον κινητήρα μια πλήρη στροφή 360 μοιρών μέχρι να ξαναευθυγραμμιστεί η γραμμή δίπλα από το Τ.

Το σημάδι που δείχνει το Ανω Νεκρό Σημείο είναι η γραμμή δίπλα από το Τ. Πρέπει να ευθυγραμμίζεται με την τελείτσα πάνω στο καπάκι του κινητήρα (στο χείλος του ανοίγματος, αριστερά).

Στη θέση αυτή τώρα πάρτε το φίλερ και βάλτε το ανάμεσα από το άκρο της βαλβίδας και τον ρυθμιστή. Το σωστό φίλερ (0,10mm στο δικό μας παπί) πρέπει να περνά σφιχτά και να βγαίνει από την άλλη. Δοκιμάστε και το παχύτερο (0,15mm π.χ.) για να βεβαιωθείτε ότι δεν περνάει. Αν περνάει τότε η βαλβίδα έχει ανοίξει και θέλει ρύθμιση. Αν το προβλεπόμενο φίλερ δεν περνά από το διάκενο, τότε η βαλβίδα έχει κλείσει, οπότε και πάλι θέλει ρύθμιση.

Επιτέλους φτάσαμε στην πιο σημαντική δουλειά. Το φίλερ μετράει το διάκενο, το γερμανοπολύγωνο ξεσφίγγει το κόντρα παξιμάδι και το μυτοτσίμπηδο περιστρέφει το καρέ του ρυθμιστή για να ανοίξει ή να κλείσει το διάκενο της βαλβίδας. Θυμηθείτε: το φίλερ να περνάει σφιχτά. Προσέξτε: μη σφίγγετε τον ρυθμιστή της βαλβίδας με το φίλερ περασμένο στο διάκενο, αλλιώς θα του κάνετε ζημιά. Πρώτα σφίγγετε μετά μετράτε. Στην φωτογραφία τα έχουμε εικονίσει έτσι για να είναι εποπτικότερα.

Για να ρυθμίσετε το διάκενο πρέπει πρώτα να λασκάρετε το κόντρα παξιμάδι. Εδώ θέλετε το 10άρι γερμανοπολύγωνο. Μετά περιστρέφετε την τετράγωνη άκρη του ρυθμιστή με το μυτοτσίμπηδο μέχρι το φίλερ να περνά σφιχτά. Κρατώντας σταθερό το ρυθμιστή με το μυτοτσίμπηδο σφίξτε το κόντρα παξιμάδι. Αυτό μπορεί να ακούγεται εύκολο, αλλά είναι μπελαλίδικο, κυρίως για τη βαλβίδα εξαγωγής (κάτω) για τον πρόσθετο λόγο ότι ως ερασιτέχνες δεν έχουμε ράμπα για να δουλέψουμε και δουλεύουμε συνήθως ξαπλωμένοι στο έδαφος (όσοι έχουν γάτες ή σκύλους, τα περιορίζετε σε χώρο μακριά από εσάς γιατί έρχονται να παίξουν μαζί σας ή να σας γλύψουν το πρόσωπο ακριβώς τη στιγμή που είστε ανάσκελα κάτω από το παπί με τα εργαλεία στα χέρια). Προσέχετε λοιπόν όταν σφίγγετε το γερμανοπολύγωνο να ΕΙΝΑΙ σταθερό το χέρι με το μυτοτσίμπηδο. Αφού τελειώσετε ξαναελέγξτε με το φίλερ ότι το διάκενο είναι σωστό. Αν δεν είναι, επαναλάβετε τη διαδικασία.

Εφόσον κάνετε και τις δύο βαλβίδες έχετε ολοκληρώσει το δυσκολότερο. Τώρα αρχίζει το δέσιμο.

Οι τάπες που βιδώνουν στο αριστερο καπάκι του κινητήρα θα χρειαστούν κι αυρτές O-ring. 

Καθαρίστε τα καπάκια από τις βαλβίδες και τις βίδες τους. Βάλτε το καινούργιο O-ring με λίγο καθαρό λάδι στην εγκοπή και βιδώστε τα καπάκια στην κεφαλή. Για να κάνετε τη δουλειά σωστά, με ένα μικρό ροπόκλειδο σφίγγετε τις βίδες αυτές με 6Nm.

Ξαναβάλτε το μπουζί (δείτε και σχετικό μας άρθρο).

Ξαναβιδώστε τα καπάκια των βαλβίδων – για να το κάνετε σωστά φροντίστε να βρείτε ένα μικρό ροπόκλειδο και σφίξτε με 6Nm. 

Βάλτε με λίγο καθαρό λάδι τα καινούργια O-ring στα στρογγυλά καπάκια που βιδώνουν στο αριστερό καπάκι του κινητήρα και βιδώστε τα στο καπάκι. Το μεγάλο (του στροφάλου) το σφίγγετε με 8Nm, το μικρό (για τα σημάδια) με 6Nm.

Τώρα πλέον μπορείτε να ξανασυρμολογήσετε τα πλαστικά της ποδιάς. Το παπί τώρα πια είναι έτοιμο με ρυθμισμένες βαλβίδες.

Σημειώστε την ημερομηνία και τα χιλιόμετρα στο ημερολόγιο συντήρησης του παπιού για να ελέγξετε τις βαλβίδες στα επόμενα 4.000km.

Τα νούμερα που πρέπει να θυμάστε

 

Διάκενο βαλβίδων Honda Innova ANF 125

0,10mm (0,05mm στα μοντέλα με καρμπιρατέρ)

Διάστημα ρύθμισης βαλβίδων

Κάθε 4.000km ή κάθε 6 μήνες

Ροπή σύσφιξης στα καπάκια βαλβίδων

6Nm

Ροπή σύσφιξης στο καπάκι του στροφάλου

8Nm

Ροπή σύσφιξης στο καπάκι για τα σημάδια

6Nm

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2015

Copyright© MrBike – 2015