Honda ANF 125i Innova home project – Αλλαγή μπουζί

Κάθε πότε πρέπει να αλλάζεις μπουζί στο παπί; Τι μπουζί να βάλεις; Υπάρχει σωστό και λάθος τρόπος για να μπει; Απαντήσεις για όλα.

«Ελα μωρέ τώρα για το μπουζί θα μας πεις; Και ποιος δεν ξέρει να το αλλάζει»!

Κι όμως, το θέμα μπουζί πολλοί ιδιοκτήτες το παίρνουν πολύ στα ελαφρά. Το αποτέλεσμα είναι ζημιές στην κεφαλή και προβλήματα στην ανάφλεξη, από μια πραγματικά απλή διαδικασία, που πρέπει όμως να γίνει με προσοχή. Εμείς θα σας περιγράψουμε τα σημεία που ΠΡΕΠΕΙ να προσέχετε όταν αλλάζετε μπουζί στο Honda ANF 125i Innova – που ισχύουν για το οποιοδήποτε παπί και κινητήρα εσωτερικής καύσης γενικότερα.

Ας αρχίσουμε από τα βασικά:

1. Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω μπουζί στο Honda ANF 125i Innova (ή στο δικό σας παπί;).

Η απάντηση βρίσκεται στο εγχειρίδιο οδηγιών χρήσης. Στο ψεκαστό Innova κάθε 8.000km ή κάθε 12 μήνες – ανάλογα με το ποιο από τα δύο θα προηγηθεί.

2. Τι μπουζί θα βάλω στο Honda ANF 125i Innova;

Απάντηση και πάλι από τις οδηγίες χρήσης, αλλά στο μεταξύ το ξέρουν και τα περισσότερα βενζινάδικα που πουλάνε μπουζί. Αυτά είναι τα πιο συνηθισμένα:

NGK CPR6EA-9

Denso U22EPR9

Ή τα αντίστοιχά τους μπουζί σε άλλες μάρκες. Η αντιστοιχία βρίσκεται από καταλόγους που έχουν τα εξειδικευμένα καταστήματα.

3. Τι θα χρειαστώ για να αλλάξω το μπουζί στο παπί;

Α) Το μπουζόκλειδο από τα εργαλεία ή ένα οποιοδήποτε μπουζόκλειδο 16mm (τόσο είναι το εξάγωνο των μπουζί του παπιού).

Β) Το καινούργιο μπουζί

Γ) προαιρετικά: γράσο χαλκού (θα μιλήσουμε διεξοδικότερα γι’ αυτό) για να ξαναβγεί εύκολα στην επόμενη αλλαγή.

Στο βιβλίο οδηγιών χρήσης αναγράφονται τα προβλεπόμενα μπουζί που μπορείτε να βάλετε. Τα περισσότερα βενζινάδικα πάντως, αν τους πείτε μπουζί για Innova το ξέρουν απ’ έξω.

Στο δικό μας παπί αλλάξαμε μπουζί προληπτικά, επειδή δεν γνωρίζουμε πότε αλλάχτηκε το προηγούμενο και θέλαμε να έχουμε μια βάση αναφοράς. Προμηθευτήκαμε από το εμπόριο ένα μπουζί της Denso. Πάμε τώρα στο παπί.

Για να έχετε πρόσβαση στο μπουζί δεν χρειάζεται να βγάλετε τα πλαστικά. Εμείς βγάλαμε ένα τμήμα της ποδιάς για να μπορέσουμε να δείξουμε την εργασία καλύτερα στις φωτογραφίες. Δουλεύετε με τον κινητήρα κρύο για να μην κάψετε τα χέρια σας.

Η συλλογή εργαλείων του Honda ANF 125i Innova. Tέρμα δεξιά είναι το μπουζόκλειδο. Θα χρειαστείτε και το γερμανικό 14mm.

Αφαίρεση μπουζί

Ακούγεται απλό και ίσως συνήθως να είναι… ΑΛΛΑ αν το μπουζί έχει κολλήσει στην κεφαλή, τότε θα χρειαστεί ΠΟΛΛΗ δύναμη για να λασκάρει. Στην περίπτωση αυτή το μπουζόκλειδο της εργαλειοθήκης του παπιού θα αποδειχτεί ανεπαρκές για τον εξής λόγο. Στο πίσω άκρο του σωληνωτού κλειδιού υπάρχει ένα εξάγωνο στο οποίο προσαρμόζεται ένα 14mm γερμανικό κλειδί, κι αυτό από την εργαλειοθήκη του παπιού. Αν το μπουζί δεν βγαίνει τότε το σύνηθες είναι να γυρίσει το γερμανικό κλειδί, «τραυματίζοντας» το εξάγωνο στο μπουζόκλειδο (αυτό ακριβώς πάθαμε εμείς και τουλάχιστον μία φορά ο προηγούμενο ιδιοκτήτης, κρίνοντας από την  κατάσταση του εξάγωνου).

Προσαρμόστε το μπουζόκλειδο από την εργαλειοθήκη του παπιού στο εξάγωνο του μπουζί και μετά βάλτε στο καρέ του το γερμανικό κλειδί. Επειδή μπορεί να έχει παρασφίξει, έχετε ένα μπουζόκλειδο 16mm από το εμπόριο εργαλείων ή ένα μακρύ καρυδάκι 16mm με μανέλα.

Εδώ θα σας βοηθήσει ένα μπουζόκλειδο από το εμπόριο ή από τον ευγενικό σας γείτονα. Το καλύτερο είναι ένα μπουζόκλειδο καρυδάκι που μπορείτε να το προσαρμόσετε σε μανέλα, οπότε θα έχετε και μεγαλύτερο μοχλό. Ετσι το μπουζί θα λασκάρει εύκολα και μετά από μερικές στροφές θα μπορείτε να το βγάλετε με το χέρι.

«Ανάγνωση» μπουζί

Το μπουζί μπορεί να μας πει πολλά για την καύση του κινητήρα και συνεπακόλουθα για την κατάστασή του. Το μπουζί που θα βγάλετε πρέπει να είναι προς το καφέ με καθαρά ηλεκτρόδια. Αν έχει άσπρα σημάδια τότε σημαίνει ότι ο κινητήρας δουλεύει με φτωχό μείγμα. Αν έχει μαύρα ξηρά σημάδια τότε δουλεύει με πλούσιο μείγμα κι αν έχει ελαιώδη μαυρίλα σημαίνει ότι καίει λάδια. Υπάρχουν κι άλλες «εικόνες» μπουζί που σχετίζονται με βλάβες – μερικές από αυτές σημαντικές- που δεν είναι όμως της παρούσης.

Μέτρηση μπουζί

Οι κατασκευαστές προτείνουν ένα μέγιστο διάκενο στο ηλεκτρόδιο, το οποίο μπορείτε να το μετρήσετε κι εσείς αν έχετε μια συλλογή φίλερ (ένα πολύ οικονομικό εργαλείο). Το διάκενο μπουζί του Honda ANF 125i Innova είναι 0,8mm. Το δικό μας μπουζί ήταν στο 0,85mm και κρίνοντας από τη γενική του κατάσταση είναι αρκετά καλό και μάλλον όχι πολύ χρησιμοποιημένο. Ως εκ τούτου θα το κρατήσουμε εύκαιρο για ώρα ανάγκης.

Το παλιό μπουζί μπορεί να μας δείξει πολλά πράγματα για την ποιότητα της καύσης. Το ανοικτό καφέ χρώμα και ελαφρώς γκρι είναι σημάδι υγείας κι ότι το μπουζί έχει τη σωστή θερμοκρασία.

Αν χρειαστεί, μπορείτε να κλείσετε το διάκενο του μπουζί με ένα ειδικό εργαλειάκι που μπορείτε να βρείτε στο εμπόριο αξεσουάρ ή βάζοντας το φίλερ μέσα στο ηλεκτρόδιο και κτυπώντας απαλά και κοφτά με ένα ελαφρύ σφυράκι (θέλει προσοχή αυτή η δουλειά και ελαφρά χέρια – αν δεν εμπιστεύεστε τον εαυτό σας μην το κάνετε, πάρτε καινούργιο μπουζί).

Το διάκενο του μπουζί έχει μια συγκεκριμένα τιμή την οποία γράφει το βιβλίο οδηγιών χρήσης. Στο Honda ANF 125i Innova είναι 0,8mm και το μετράτε με φίλερ.

Τοποθέτηση μπουζί με γράσο χαλκού

Να το πάλι το γράσο χαλκού. Λοιπόν βάζουμε γράσο χαλκού στο σπείρωμα για ένα και μόνο λόγο. Για να μην κολλήσει το ατσάλινο σπείρωμα του μπουζί στο αλουμινένιο σπείρωμα της κεφαλής. Γενικά τα αλουμινένια σπειρώματα σφίγγουν πολύ πάνω στις ατσάλινες βίδες. Στην περίπτωση του μπουζί έχουμε και την επίδραση της θερμότητας. Το γράσο χαλκού είναι ένα πολύ χρήσιμο προϊόν για να το έχετε στην εργαλειοθήκη σας επειδή θα το χρησιμοποιήσετε στις βίδες της εξάτμισης που σφίγγουν από τη θερμότητα. Χρησιμοποιείται επίσης στα μπουλόνια των τροχών των αυτοκινήτων (μακάρι να το είχα στο στρατό όταν έπρεπε να αλλάξω λάστιχο στο Tatra…), σε πόλους μπαταρίας και στο πίσω μέρος από τα τακάκια των φρένων για να μην σφιρίζουν.

Για τους πολύ ψαγμένους αναγνώστες θα πρέπει να προσθέσω ότι το γράσο χαλκού θεωρείται ξεπερασμένο πλέον για χρήση σε μπουζί, επειδή ο χαλκός είναι καλός αγωγός του ηλεκτρισμού και υπάρχει το ενδεχόμενο, αν δεν τοποθετηθεί με προσοχή, να πάει στο ηλεκτρόδιο και να δημιουργήσει βραχυκύκλωμα. Εχουν κυκλοφορήσει ειδικές πάστες για μπουζί για να μην κολλούν τα σπειρώματα και υπάρχουν επίσης κεραμικά γράσα που έχουν κοινή εφαρμογή στα ποδήλατα όπου συναντώνται συχνά αλουμινένια σε συνδυασμό με ατσάλινα σπειρώματα. Στην Ελλάδα όμως, στο βαθμό που μπορέσαμε να ψάξουμε, δεν υπάρχουν ούτε τα μεν ούτε τα δε, οπότε επιστρέψαμε στην παλιά καλή λύση του γράσου χαλκού. Θα το βρείτε σε καταστήματα που πουλάνε λάδια και γράσα.

Το γράσο χαλκού πωλείται σε σωληνάριο και είναι ιδανικό για να μην σφίγγουν τα σπειρώματα που εκτίθενται σε μεγάλες θερμοκρασίες. 

Βάλτε λίγο (μια σταγόνα) γράσο χαλκού στο σπείρωμα του μπουζί, ψηλά – μακριά από το ηλεκτρόδιο και απλώστε το λίγο με το δάχτυλο να πάει μέσα στις σπείρες. Σκουπίστε με ένα πανί όσο περισσεύει.

Επειδή ο χαλκός είναι καλός αγωγός του ηλεκτρισμού προσέξτε να μην πάει το γράσο χαλκού στο ηλεκτρόδιο και προκαλέσει βραχυκυκλώματα.

Τώρα καθοδηγήστε με το χέρι το μπουζί στην τρύπα του κι αρχίστε να βιδώνετε. ΠΡΟΣΟΧΗ! Το σπείρωμα του πρέπει να πιάσει στο σπείρωμα της κεφαλής από την αρχή. Αν καταλάβετε κόντρα, υπάρχει κίνδυνος το μπουζί να στραβομπήκε – αν βάλτε δύναμη θα καταστρέψετε το σπείρωμα της κεφαλής. Είναι η ζημιά που παθαίνουν πολλοί πρωτάρηδες και είναι κρίμα να χαλάσετε μια καλή κεφαλή από βιασύνη. Αν αφού βιδώσει σωστά για μερικές στροφές έχει και πάλι κόντρα, αυτό συμβαίνει επειδή το σπείρωμα δεν είναι απόλυτα καθαρό. Εδώ δεν μπορείτε να κάνετε και πολλά πράγματα. Απλά συνεχίστε να βιδώνετε αργά και έχοντας αίσθηση στο χέρι.

Βιδώστε το μπουζί μέχρι να πατήσει η ροδέλα του στην κεφαλή. Μετά σφίξτε άλλη μισή στροφή. Αν έχετε ροπόκλειδο, σφίξτε με 16Nm.

Βιδώνετε μέχρι η ροδέλα του μπουζί να πατήσει στην κεφαλή. Αφού πατήσει στην κεφαλή σφίξτε άλλη μισή στροφή. Αν ξαναβάζετε ένα παλιό μπουζί, αφού πατήσει η ροδέλα σφίξτε 1/8 με ¼ τα στροφής ακόμη. Αν έχετε ροπόκλειδο τότε σφίγγετε με 16Nm. Ξανακουμπώστε την πίπα στο μπουζί και ξαναβάλτε τα πλαστικά αν τα έχετε βγάλει.

Σημειώστε την ημερομηνία και τα χιλιόμετρα στο ημερολόγιο συντήρησης του παπιού για να αλλάξετε το μπουζί στην ώρα του την επόμενη φορά.

Ξαναβάλτε την πίπα του μπουζί, πιέζοντάς την μέχρι να κουμπώσει: να νιώσετε και να ακούσετε το κλικ και είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε!

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2015

Copyright© MrBike – 2015