Honda ANF 125i Innova home project – Μέτρηση συμπίεσης

Η μέτρηση συμπίεσης στον κινητήρα του παπιού είναι μια σημαντική διαγνωστική εργασία που μπορεί να μας πει αν τα συμπτώματα δυσλειτουργίας του κινητήρα οφείλονται σε φθορά στον κύλινδρο και την κεφαλή ή όχι. Εσείς για να κάνετε τη μέτρηση δεν είναι απαραίτητο να βγάλετε τα πλστικά. Εμείς τα βγάλαμε για τις φωτογραφίες.

Η μέτρηση της συμπίεσης του κινητήρα είναι μια εξαιρετικά χρήσιμη διαγνωστική εργασία που μπορεί να εντοπίσει στοχευμένα προβλήματα και φυσικά να μας δείξει σε τι κατάσταση βρίσκεται ο κύλινδρος και η κεφαλή μας. Το δικό μας παπί Honda ANF 125i Innova το οποίο υποβάλλουμε στην βάσανο διαφόρων διαγνωστικών εξετάσεων και επισκευών, είτε τις χρειάζεται είτε όχι, μετρήσαμε τη συμπίεση, όχι επειδή μας παρουσίασε κάποιο σύμπτωμα, αλλά για να μας βοηθήσει στη σύνταξη του παρόντος άρθρου.

Γιατί να μετρήσω συμπίεση; Τα συμπτώματα και οι αιτίες

Το παπί δεν χρειάζεται επισκευή μόνο όταν δεν παίρνει πια μπροστά (όταν δεν έχει πια συμπίεση) ή όταν βγάζει άσπρους και μπλε καπνούς από την εξάτμιση. Προτού φτάσετε σε τέτοια απελπιστική κατάσταση, οπότε ο κινητήρας είναι κατεστραμμένος, μπορείτε να εκτιμήσετε την πραγματική κατάσταση του κινητήρα από μερικά απλά συμπτώματα:

– Μέτρια ή κακή απόδοση του κινητήρα

– Κακή απόκριση στο γκάζι

– Κακό τράβηγμα

– Δύσκολη εκκίνηση

– Υψηλή κατανάλωση

Τα παραπάνω συμπτώματα μπορεί να οφείλονται σε

– φθαρμένο πιστόνι ή ελατήρια

– φθορά στην εσωτερική επιφάνεια του κυλίνδρου

– διαρροή στην φλάντζα κεφαλής

– υπερβολικά κατάλοιπα επικαθίσεων άνθρακα (καπνιά)

Όλα αυτά μπορείτε να τα διαπιστώσετε κάνοντας μια μέτρηση της συμπίεσης του κυλίνδρου. Η μέτρηση αυτή οδηγεί σε μια ένδειξη για την υγεία του κυλίνδρου, του πιστονιού και των ελατηρίων, αλλά και την κατάσταση της κεφαλής, δηλαδή τη στεγανότητα των βαλβίδων.

Τι θα χρειαστεί

Για να κάνετε μέτρηση συμπίεσης στο Honda ANF 125i Innova, αλλά και σε οποιοδήποτε παπί ή γενικότερα κινητήρα, θα χρειαστείτε ένα εργαλείο μέτρησης συμπίεσης (συμπιεσόμετρο). Πρόκειται για ένα μανόμετρο το οποίο προσαρμόζεται σε έναν ελαστικό σωλήνα. Η άκρη του σωλήνα αυτού καταλήγει σε σπείρωμα, η διάμετρος του οποίου πρέπει να είναι ίδια με του μπουζί μας. Τα συμπιεσόμετρα πωλούνται στα καταστήματα εργαλείων και μπορείτε να τα βρείτε σε διάφορες ποιότητες και τιμές – ξεκινούν από τα €30 περίπου και η τιμή τους ανεβαίνει αναλόγως της ποιότητας. Το σπείρωμα του μπουζί του παπιού είναι 10mm. Επομένως όταν αγοράζετε συμπιεσόμετρο προσέξτε ώστε το εργαλείο να συνοδεύεται από έναν αντάπτορα που να προσαρμόζεται στο άκρο του ελαστικού σωλήνα που αναφέραμε, ο οποίος έχει συνήθως άκρο με σπείρωμα 12mm. Κανονικά τέτοιοι αντάπτορες πωλούνται στο εμπόριο εργαλείων, από προσωπική εμπειρία του υπογράφοντος θα πρέπει να καταγραφεί ότι είναι δυσεύρετοι (!), οπότε μια καλή διέξοδος για να μπορέσετε να αξιοποιήσετε ένα εργαλείο μέτρησης συμπίεσης που δεν έχει άκρο με σπείρωμα 10mm, είναι να το αναζητήσετε στο ebay…

Ένα κοινό και όχι ακριβό συμπιεσόμετρο, όπως αυτό της εικόνας αποτελείται από το μανόμετρο (το ρολόι) κι ένα ελαστικό σωλήνα που καταλήγει σε ένα μπρούτζινο άκρο με σπείρωμα ίδιο με αυτό της κεφαλής στο οποίο βιδώνει το μπουζί. Επειδή η κεφαλή του παπιού παίρνει το μικρό μπουζί με το σπείρωμα των 10mm θα χρειαστείτε κι έναν αντάπτορα 10mm. Αυτοί οι αντάπτορες πωλούνται είτε μαζί με το όργανο είτε ξεχωριστά. Φροντίστε να έχετε όμως έναν.

Το δεύτερο πράγμα που θα χρειαστείτε για να μετρήσετε τη συμπίεση του κινητήρα του παπιού, είναι το μπουζόκλειδο από την εργαλειοθήκη, ή ένα κοινό μπουζόκλειδο ή σωληνωτό κλειδί των 16mm.

Εχετε μαζί σας και μερικά καθαρά πανιά, θα σας εξηγήσουμε γιατί.

Για να είναι η μέτρηση σωστή βεβαιωθείτε ότι οι βαλβίδες είναι ρυθμισμένες (δείτε στο ημερολόγιο service πότε τις ρυθμίσατε, αλλιώς δείτε εδώ) και ότι η κεφαλή είναι σωστά σφιγμένη στα 10Nm (σε περίπτωση που την έχετε κατεβάσει για εργασίες σχετικά πρόσφατα).

Μέτρηση συμπίεσης στο Honda ANF 125Innova

Εφόσον είστε βέβαιοι ότι οι βαλβίδες είναι ρυθμισμένες και η κεφαλή δεν έχει λασκάρει για κάποιο λόγο και εφόσον έχετε εξασφαλίσει το εργαλείο μέτρησης συμπίεσης με τον αντάπτορα 10mm, το μπουζόκλειδο και τα πανιά, είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε τη μέτρηση συμπίεσης.

Βάλτε μπροστά τον κινητήρα και αφήστε τον να δουλέψει μερικά λεπτά για να έρθει σε θερμοκρασία λειτουργίας. Όταν γίνει αυτό, θα πρέπει να βγάλετε το μπουζί. Εδώ υπάρχει ένας βαθμός δυσκολίας, επειδή το μπουζί θα καίει και δεν θα μπορείτε να το πιάσετε με γυμνά χέρια. Γι΄ αυτό χρειάζονται τα πανιά. Προσαρμόστε το μπουζόκλειδο και ξεβιδώστε το και μετά πιάστε το με τα πανιά και κουμπώστε και πάλι στην πίπα. Τώρα μαζί με την πίπα ακουμπήστε το μπουζί πάνω σε ένα σημείο της κεφαλής ώστε να κάνει γείωση. Προσέξτε, αν δεν κάνει γείωση μπορεί να προκληθεί βλάβη στα ηλεκτρικά, επομένως μην αγνοήσετε αυτό το βήμα.

Αφού ξεβιδώσετε το (ζεστό) μπουζί κουμπώστε το στην πίπα και ακουμπήστε το στον κινητήρα για να κάνει γείωση. Είναι πολύ ουσιαστικό για την καλή υγεία των ηλεκτρικών.

Βιδώστε το άκρο του συμπιεσόμετρου (ή τον αντάπτορα) εκεί που βιδώνει το μπουζί. Κρατάτε το «ρολόι» του συμπιεσόμετρου στο χέρι. Γυρίζετε την κεντρική κλειδαριά στο ΟΝ και με τέρμα γκάζι μιζάρετε. Θα δείτε ότι με κάθε περιστροφή του κινητήρα η βελόνα του συμπιεσόμετρου ανεβαίνει στην κλίμακα. Εσείς μιζάρετε μέχρι η βελόνα να σταθεροποιηθεί (οπότε έχει σταθεροποιηθεί η πίεση στο σωλήνα του οργάνου). Αν το παπί δεν έχει καλή μπαταρία ή έχετε μοντέλο χωρίς μίζα, μπορείτε να πατήσετε μερικές μανιβελιές, μέχρι να σταθεροποιηθεί η βελόνα του οργάνου.

Βιδώστε τον αντάπτορα στην κεφαλή του παπιού. Υστερα βιδώστε το άκρο του ελαστικού σωλήνα πάνω του. Μετά συνδέστε το συμπιεσόμετρο. Συνήθως πάει φορετό.
Το συμπιεσόμετρο συνδεδεμένο στην κεφαλή. Οι παρατηρητικοί θα έχουν ήδη δει ότι το μπουζί είναι στο πάτωμα. Η θέση του είναι στην πίπα και να γειώνει στον κινητήρα, όπως δείξαμε σε προηγούμενη φωτογραφία. Για να συνεχίσετε την εργασία παίρνετε το ρολόι στο χέρι για να μην πέσει κάτω και πάθει ζημιά.
Όταν κάνετε τη μέτρηση της συμπίεσης έχετε τον κεντρικό διακόπτη στο ON και πατάτε τη μίζα μερικές φορές. Το γκάζι το έχετε τέρμα ανοιχτό.

Τώρα  βελόνα του οργάνου δείχνει μια τιμή. Καταγράψτε τη. Αν δεν είστε βέβαιοι ότι μετρήσατε σωστά, μπορείτε να επαναλάβετε τη μέτρηση. Για να μηδενίσετε το όργανο υπάρχει ένα κουμπί στο κάτω μέρος συνήθως που όταν το πατήσετε εκτονώνει την πίεση από το εσωτερικό του οργάνου και η βελόνα επανέρχεται στην αρχική της θέση.

Η τιμή του δικού μας παπιού είναι στα 140psi – όλο υγεία.

Τι σημαίνει αυτό που γράφει το συμπιεσόμετρο;

Στο δικό μας παπί έδειξε 140psi. Η τιμή αυτή είναι ένδειξη υγείας και πολύ καθησυχαστική για την κατάσταση του κινητήρα. Επίσης είναι κοντά στην τιμή που δίνει ο κατασκευαστής, δηλαδή τα 183psi (171psi για τα Innova με καρμπιρατέρ), επομένως δεν χρειάζεται να προχωρήσουμε σε επιπλέον ελέγχους ή/και επισκευές.

Ποια είναι όμως εκείνη η τιμή η οποία θα πρέπει να μας ανησυχήσει; Το βιβλίο του κατασκευαστή δεν αναφέρει συγκεκριμένη τιμή πίεσης κάτω από την οποία ο κινητήρας πρέπει να επισκευαστεί, επομένως αναζητήσαμε γνώμες από την εμπειρία μηχανικών και από αναφορές στο internet. Είδαμε ότι μπορεί κάλλιστα ένας κινητήρας να έχει πέσει ακόμη και στα 60psi και να εξακολουθεί να λειτουργεί, αλλά σε γενικές γραμμές μια μέτρηση γύρω στα 100psi είναι ένδειξη ότι ο κινητήρας χρειάζεται επισκευή. Οι πιο συντηρητικοί μηχανικοί ανεβάζουν το νούμερο αυτό στα 120psi και κάτω.

Τι κάνουμε αν η μέτρηση είναι πολύ χαμηλή;

Αν η μέτρηση είναι χαμηλή οι αιτίες είναι δύο: είτε βλάβη στον κύλινδρο, είτε βλάβη στην κεφαλή (δεν είναι στεγανή). Για να εντοπίσουμε καλύτερα τη βλάβη, μπορούμε να ρίξουμε λίγο λάδι στον κύλινδρο από την τρύπα του μπουζί, με ένα λαδικό και να ξαναμετρήσουμε τη συμπίεση, όπως περιγράψαμε πιο πάνω. Αν η ένδειξη είναι υψηλότερη, τότε η βλάβη εντοπίζεται στον κύλινδρο (πιστόνι – ελατήρια επειδή με το λάδι που ρίξαμε στεγανοποιούμε προσωρινά στα σημεία απωλειών και αυξάνεται η εσωτερική πίεση), ενώ αν δεν αλλάξει, οφείλεται στην στεγανότητα των βαλβίδων (βαλβίδα, έδρες, οδηγοί). Και στις δύο περιπτώσεις ο κινητήρας πρέπει να επισκευαστεί.

Αν η μέτρηση της συμπίεσης είναι χαμηλή καλό είναι να κάνετε άλλη μια μέτρηση αφού ρίξετε μερικές σταγόνες λάδι μέσα στο θάλαμο καύσης με το λαδικό. Αν η μέτρηση με την παρουσία του λαδιού είναι υψηλότερη, τότε η φθορά εντοπίζεται στον κύλινδρο. Αν η μέτρηση μείνει αμετάβλητη, τότε έχετε φθορές στις βαλβίδες και τις έδρες τους.

Κι αν η μέτρηση είναι πολύ υψηλή;

Μπορεί η μέτρηση να είναι πολύ υψηλή και αυτό θα οφείλεται στον σχηματισμό επικαθίσεων άνθρακα στο θάλαμο καύσης και την κορώνα του πιστονιού. Και σε αυτή την περίπτωση καλό είναι να αφαιρέσετε την κεφαλή για να την καθαρίσετε και να ελέγξετε την κατάστασή της γενικότερα. Πάντως η περίπτωση αυτή είναι σπανιότερη. 

Μάζεμα

Αφού τελειώσετε με τη μέτρηση συμπίεσης στο παπί, βάλτε τον κεντρικό διακόπτη στο OFF, ξεβιδώστε το συμπιεσόμετρο από την κεφαλή, ξεκουμπώστε το μπουζί από την πίπα του και βιδώστε το προσεκτικά στην κεφαλή με λίγο γράσο χαλκού στο σπείρωμα. Να θυμάστε πάντα ότι με ζεστό τον κινητήρα, ποτέ δεν σφίγκουμε υπερβολικά το μπουζί (16Nm) Κουμπώστε κατόπιν την πίπα και έχετε τελειώσει. Με το αποτέλεσμα της μέτρησης συμπίεσης που μόλις κάνατε ξέρετε αν χρειάζεστε επισκευή και μπορείτε να προγραμματίσετε, προτού η φθορά κλιμακωθεί σε σημαντική ζημιά.

Τα νούμερα που πρέπει να θυμάστε

Συμπίεση κινητήρα (ένδειξη εργοστασίου)

183 (Innova με ψεκασμό)

Συμπίεση κινητήρα (ένδειξη εργοστασίου)

171 (Innova με καρμπιρατέρ)

Σπείρωμα του μπουζί στην κεφαλή

10mm

Ροπή σύσφιξης μπουζί

16Νm

Λίγα λόγια ακόμη

Η μέτρηση συμπίεσης που μόλις περιγράψαμε δεν αφορά μόνο το παπί, αλλά τον οποιοδήποτε κινητήρα μοτοσικλέτας. Στους πολυκύλινδρους κινητήρες, θα πρέπει να κάνετε την ίδια διαδικασία σε κάθε κύλινδρο αφού βγάλετε όλα τα μπουζί και απομονώσετε τη ροή ρεύματος προς τους πολλαπλασιαστές. Πέρα από την απόλυτη μέτρηση, σε κινητήρες με δύο και άνω κυλίνδρους, ενδιαφέρει η σχετική μέτρηση, στην οποία δεν θα πρέπει να υπάρχει μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στις τιμές που μετρήσατε. Ένας δικύλινδρος κινητήρας π.χ. με 150psi στον ένα κύλινδρο και 153psi στον άλλο είναι σε καλή κατάσταση, ενώ ένας κινητήρας με 150psi στον ένα κύλινδρο και 130psi στον άλλο έχει πρόβλημα που χρειάζεται διερεύνηση.

Αλλα άρθρα που αφορούν το Home Project Honda ANF 125i Innova

1. Αγορά παπιού

2. Αλλαγή λαδιών

3. Ισιωμα μαρσπιέ μετά από πτώση

4. Αλλαγή ελαστικών

5. Αλλαγή μπουζί

6. Ρύθμιση βαλβίδων

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2015

Copyright© MrBike – 2015