Project Bikes
Κατηγορία: Project Bikes
Εμφανίσεις: 2095
 

Honda-Innova-alysida-1a

 

Αργά ή γρήγορα θα έρθει η στιγμή να αλλάξετε την αλυσίδα του παπιού. Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, ακολουθεί όλη η διαδικασία βήμα προς βήμα.

Αλλαγή αλυσίδας ήθελα να κάνω στο home project παπί Honda ANF 125i Innova από την αρχή που το πήρα, έλα όμως που τόσο η αλυσίδα όσο και τα γρανάζια που είχε βάλει ο προηγούμενος ιδιοκτήτης ήταν πολύ καλής ποιότητας και χρειάστηκαν πάνω από 22.000km ώστε να πάρω την απόφαση να τα αλλάξω χωρίς να έχω τύψεις. Πρακτικά, η διαδρομή που μπορούσε να κάνει ο άξονας στο ψαλίδι για να μπορώ να τεντώσω την αλυσίδα είχε τελειώσει και πλέον η αλυσίδα είχε κρεμάσει και ακουμπούσε στο κάτω μέρος του προφυλακτήρα. Έχω δει πολλούς από εσάς ότι πετάτε αυτόν τον προφυλακτήρα και βάζετε μικρό και πιο σπορτίβικο ή τίποτα (το γνωστό ζαμανφού). Αυτό είναι λάθος επειδή ο ολόσωμος προφυλακτήρας προστατεύει την (λεπτή) αλυσίδα από νερά και σκόνες και επομένως κρατάει το γράσσο της περισσότερο και άρα φθείρεται λιγότερο. Παραδέχομαι ότι ως εικόνα είναι παλιομοδίτικο. Εχω δει επίσης πολλούς από εσάς να κυκλοφορείτε με κρεμασμένη αλυσίδα και δεν θα ξεχάσω τον κύριο στην άκρη του δρόμου λίγο πριν την Εκάλη που του είχε βγει η αλυσίδα και προσπαθούσε να την ξαναβάλει όπως θα έκανε στο ποδήλατό του. Η αντικατάσταση της αλυσίδας δεν θέλει γνώσεις μηχανολογίας, απαιτεί απλά εργαλεία και θα περάσετε όμορφες στιγμές με το μηχανάκι σας, χώρια ότι θα έχετε την υπερηφάνεια ότι το κάνατε μόνος σας.

honda-papi-manual-banner

Η αγορά

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε πριν λύσετε τα πάντα είναι να αγοράσετε ένα σετάκι αλυσίδα-γρανάζια. Καλό είναι να αλλάζονται μαζί επειδή είναι συνεργαζόμενα μέρη. Και με αυτό ως δεδομένο μπορώ από προσωπική εμπειρία πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων με μικρής ισχύος μηχανάκι, να σας πω ότι δεν είναι έγκλημα να αλλάξετε μόνο την αλυσίδα, εφόσον τα γρανάζια είναι σε καλή κατάσταση (τα δόντια δεν είναι μυτερά δηλαδή) – ο μικρής ισχύος κινητήρας κρατάει τα επίπεδα φθοράς υπό έλεγχο. Η γενική αρχή όμως ότι η αλυσίδα αλλάζεται μαζί με τα γρανάζια ισχύει.

Τώρα, από αλυσίδες για παπί υπάρχουν αρκετές επιλογές. Μπορείτε να πάρετε έτοιμο σετάκι ή αλυσίδα-εμπρός γρανάζι-πίσω γρανάζι ξεχωριστά. Αν πάρετε πολύ φτηνά εξαρτήματα θα πρέπει λογικά να περιμένετε και μια μικρότερη διάρκεια ζωής. Μπορείτε να πάρετε και τα γνήσια από τα ανταλλακτικά της Honda. Εγώ πήρα ένα σετάκι της DID από το εμπόριο που περιέχει μια αλυσίδα 420, 104 κρίκων, ένα γρανάζι με 14 δόντια κι ένα γρανάζι με 35 δόντια (η μαμά διαστάσεις δηλαδή, άρα η αλυσίδα δεν χρειάζεται κόψιμο). Μπορείτε να επιλέξετε και διαφορετικό γρανάζωμα, αλλά δεν έχω πειστεί ότι αξίζει, τουλάχιστον για τη χρήση που κάνω εγώ. Το σετάκι που σας περιέγραψα είναι ασιατικής προέλευσης, όχι Ιαπωνίας και κοστίζει €21.

Honda-Innova-alysida-3b

Το πλεονέκτημα με το έτοιμο σετάκι είναι ότι η αλυσίδα είναι ακριβώς υπολογισμένη και δεν χρειάζεται κόψιμο.

Η προετοιμασία – τα εργαλεία

Δεν είναι και πολύ απαιτητική σε εργαλεία η αλλαγή της αλυσίδας. Αν έχετε ένα σετ καρυδάκια, μια πένσα κι ένα ίσιο κατσαβίδι είστε ΟΚ. Θα χρειαστείτε επιπλέον ένα γερμανοπολύγωνο 19mm για να τον πίσω τροχό (δεν χωράει καρυδάκι εκτός αν βγάλετε εξάτμιση και δεν το συνιστώ). Για να έχετε ένα overview των εργασιών εκτός από την αλλαγή αλυσίδας-γραναζιών έχετε υπόψη ότι θα κάνετε τα εξής:

- Αφαίρεση προφυλακτήρα αλυσίδας

- Αφαίρεση καπακιού εμπρός γραναζιού

- Αφαίρεση πίσω τροχού 

Αλλαγή αλυσίδας/ γραναζιών – η εργασία βήμα προς βήμα

Πάμε να δούμε τα βήματα ένα ένα

Αφαίρεση του προφυλακτήρα της αλυσίδας. Τέσσερις βίδες με εξάγωνο κεφάλι 8mm είναι. Εγώ τις έχω αντικαταστήσει με άλλεν. Βάλτε το στην άκρη για να μην το πατήσετε και στραβώσει.

Αφαίρεση του καπακιού του εμπρός γραναζιού. Συγκρατείται από δύο βίδες 8mm και θα βγει εύκολα με ένα καρυδάκι και τη μικρή μανέλα. Αποφύγετε τα γερμανικά κλειδιά γιατί τραυματίζουν τα εξάγωνα κεφάλια. Αν δεν έχετε καρυδάκια προτιμήστε γερμανοπολύγωνα, αλλά θα δυσκολευτείτε να τα χωρέσετε. Το καπάκι είναι πλαστικό και θα χρειαστεί μπόλικο καθάρισμα επειδή θα είναι γεμάτο λάσπη με γράσσα. Βάλτε το καπάκι στην άκρη.

Honda-Innova-alysida-4

Το καπάκι πίσω από το οποίο κρύβεται το εμπρός γρανάζι είναι πλαστικό και είναι στερεωμένο στη θέση του με δύο βίδες.

Honda-Innova-alysida-5

Στο εσωτερικό από το καπάκι του γραναζιού θα πρέπει να είστε έτοιμοι να δείτε τα χειρότερα. Καθαρίστε το καλά.

Απομάκρυνση της παλιάς αλυσίδας. Περιστρέψτε τώρα τον τροχό για να βρείτε τον κρίκο με την ασφάλεια. Πάρτε την πένσα στα χέρια. Για να βγάλετε την ασφάλεια του κρίκου κοντράρετε σε ένα πίρο σπρώξτε τον κρίκο προς τα πίσω. Εφόσον κοντράρετε σωστά η ασφάλεια θα απασφαλίσει πολύ εύκολα.

Honda-Innova-alysida-6

Με τη βοήθεια της πένσας ξεκουμπώστε την ασφάλεια.

Πιάστε τη μετά από το πίσω μέρος πάλι με την πένσα (ή με το μυτοτσίμπηδο) και τραβήξτε τη να βγει. Πάρτε μετά το κατσαβίδι στα χέρια και βάλτε το πίσω από το πλακάκι το οποίο συγκρατούσε η ασφάλεια που μόλις βγάλατε. Αρχίστε να βάζετε δύναμη προσεκτικά προς το μέρος σας μέχρι να βγει τελείως.

Honda-Innova-alysida-7

Τραβήξτε την ασφάλεια προς τα πίσω για να ξεκουμπώσει τελείως, κατά προτίμηση με το μυτοτσίμπηδο.

Honda-Innova-alysida-8

Σπρώξτε το πλακάκι προς τα έξω με τη βοήθεια ενός ίσιου κατσαβιδιού.

Honda-Innova-alysida-9

Βγάλτε τον κρίκο με ένα μυτοτσίμπηδο.

Πιάστε μετά τον κρίκο από την άλλη μεριά και τραβήξτε τον να βγει από τους άλλους κρίκους της αλυσίδας. Αυτό ήταν. Μπορείτε να πάρετε την παλιά αλυσίδα στα χέρια.

Honda-Innova-alysida-10

Ημουν πάντα σχολαστικός με τη λίπανση της αλυσίδας, γι΄αυτό μου έβγαλε πολλά χιλιόμετρα. Παρόλα αυτά ο ένας πίρος ήταν λαδωμένος (δεξιά) κι άλλος ήταν στεγνός και σκουριασμένος (αριστερά)!!!

Honda-Innova-alysida-11

Η εικόνα αυτή δείχνει πόσο έχει επιμηκυνθεί η παλιά αλυσίδα (πάνω) σε σχέση με την καινούργια. Στην περίπτωση του δικού μας παπιού έχει επιμηκυνθεί κατά ένα ολόκληρο κρίκο!

Αφαίρεση εμπρός γραναζιού: Για να λασκάρει το πίσω γρανάζι πρέπει να είναι ακινητοποιημένος ο πίσω τροχός. ΜΜπορεί ένας βοηθός να πατάει το πίσω φρένο π.χ. Εγώ ήμουν μόνος κι έτσι έβαλα το παπί στο πλάγιο σταντ. Αυτό ήταν αρκετό. Πάρτε ένα 10mm καρυδάκι για να ξεβιδώσετε τις δύο βίδες από το πλακάκι που κρατά το γρανάζι στο πολύσφηνο. Δεν πρέπει να σας αντισταθούν και πολύ.

Honda-Innova-alysida-12

Ξεβιδώστε τις βίδες στο γρανάζι. Αν γυρίζει τρελά, βάλτε ταχύτητα.

Αφού τις βγάλετε, γυρίστε λίγο το πλακάκι ώστε τα δοντάκια στην περίμετρό του να έρθουν στην ίδια ευθεία με τα δοντάκια του πολύσφηνου και τραβήξτε το προς το μέρος σας για να βγει. Τώρα το γρανάζι μπορεί να βγει. Βάλτε το στην άκρη.

Honda-Innova-alysida-13

Για να βγει το πλακάκι πρέπει να το περιστρέψετε λίγο προς τα δεξιά έτσι ώστε τα δοντάκια του να έρθουν στην ίδια ευθεία με αυτά του πολύσφηνου. Μετά το γρανάζι μπορεί να βγει εύκολα.

Αφαίρεση πίσω γραναζιού: Για να βγει το πίσω γρανάζι, πρέπει να βγάλετε τον τροχό. Αρα βάλτε το παπί στο κεντρικό σταντ και ξεκινήσετε λύνοντας το ρεγουλατόρο του φρένου. Βγάλτε τον και βάλτε και το ελατήριο σε ένα σκαφάκι. Μετά ξεβιδώστε και την κόντρα του ταμπούρου στο ψαλίδι. Βοηθάει ώστε ο τροχός να βγει μαζί με το ταμπούρο, αλλιώς έχει παίδεμα. Λασκάρετε τους ρεγουλατόρους της αλυσίδας αρκετά. Πάρτε το 19mm γερμανοπολύγωνο και ξεβιδώστε τον άξονα από την πλευρά της εξάτμισης. Μπορεί να χρειαστεί να κοντράρετε από την άλλη μεριά του άξονα – σ’ εμένα ο άξονας έχει λύσει χωρίς κόντρα όλες τις φορές, αλλά αυτό δεν είναι ο κανόνας. Τραβήξτε τον άξονα έξω (μπορεί να θέλει ελαφρύ χτυπηματάκι) και βάλτε τον σε ένα πανί. Φυλάξτε τον δεξιό τεντωτήρα της αλυσίδας και τον αποστάτη του τροχού σε ένα σκαφάκι. Τραβήξτε τον τροχό προς τα πίσω και ακουμπήστε τον κάτω (σε ένα πανί). Κατά πάσα πιθανότητα το γρανάζι θα πέσει μαζί με τη γραναζιέρα.

Honda-Innova-alysida-14

Οταν θα βγάλετε τον πίσω τροχό πιθανότατα η γραναζιέρα θα πέσει στο πλάι. Με την ευκαιρία δείτε την κατάσταση από τα λάστιχα. Αν το γρανάζι έχει τζόγο όταν το στερεώσετε πάνω στα λάστιχα θέλουν άλλαγμα. Κάντε νοικοκυρεμένη δουλειά και αλλάξτε τα μαζί με την αλυσίδα.

Ξαναβάλτε το πάνω τα λάστιχά του με το γρανάζι προς τα πάνω (επειδή θα το βγάλουμε). Ακινητοποιήστε τον τροχό σε ένα σταθερό σημείο από την πάνω μεριά (ένα σκαλί) και με το πόδι στην κάτω μεριά (πρέπει να αρκεί) και ξεβιδώστε τις βίδες του γραναζιού από τη γραναζιέρα με ένα καρυδάκι και κατά προτίμηση μια μακριά μανέλα. Τα παξιμάδια είναι ασφαλείας και είναι σφιχτά. Μπορεί να χρειαστείτε βοήθεια για την ακινητοποίηση του τροχού, εγώ πάντως τα κατάφερα εύκολα μόνος μου.

Honda-Innova-alysida-14a

Για να λασκάρετε τις βίδες του γραναζιού χρειάζεστε κόντρα. Θα αξιοποιήσετε ένα βοηθό ή θα κοντράρετε με το πόδι προς ένα σταθερό σημείο (σκαλί π.χ.).

Τοποθέτηση εμπρός γραναζιού: Ανοίξτε τη συσκευασία, βγάλτε το μικρό γρανάζι. Τοποθετήστε το με τα γράμματα προς τα έξω στο πολύσφηνο. Καθαρίστε το ελλειοψοειδές πλακάκι και βάλτε το κι αυτό στο πολύσφηνο και περιστρέψτε το ώστε να έρθουν οι τρύπες του με τα σπειρώματα πάνω στο γρανάζι στην ίδια ευθεία. Βιδώστε με το χέρι. Θα σφίξετε τελικά με 12Nm, αφού έχετε βάλει την αλυσίδα γιατί δεξιόστροφα το γρανάζι γυρίζει ακόμη κι αν έχει ταχύτητα. 

Honda-Innova-alysida-15

Δεν έχει δυσκολία η τοποθέτηση του εμπρός γραναζιού, πέρα από το ότι για να σφίξετε πρέπει να υπάρχει αλυσίδα και να πατάει ο πίσω τροχός στο έδαφος για να κοντράρει, αλλιώς το γρανάζι δεξιόστροφα γυρίζει ακόμη και με ταχύτητα.

Τοποθέτηση πίσω γραναζιού: Πάρτε τώρα το καινούργιο πίσω γρανάζι και ακουμπήστε το στη γραναζιέρα, έτσι ώστε οι τρύπες του να ευθυγραμμίζονται με τα σπειρώματα. Βιδώστε τις βίδες σταυρωτά με 20Nm. Αν δεν μπορείτε να κοντράρετε μόνος σας, φωνάξτε πάλι το βοηθό σας.

Honda-Innova-alysida-16

Η μόνη δυσκολία για να βάλετε το πίσω γρανάζι είναι να ακινητοποιήσετε τον τροχό και να σφίξετε με 20Nm. Κοντράρετε με το πόδι με το λάστιχο ακουμπισμένο στον τοίχο ή φωνάζετε ένα βοηθό να κρατάει.

Τοποθέτηση πίσω τροχού: Ξαναβάλτε τον πίσω τροχό στη θέση του. Φορέστε του το ταμπούρο και σπρώξτε τον μέσα στο ψαλίδι. Φορέστε του και τους αποστάτες. Καθαρίστε τον άξονα, βάλτε το ένα λεπτό φιλμ γράσου και περάστε τον (με φορεμένο τον αριστερό τεντωτήρα στον τροχό (μην ξεχάσετε τον αριστερό αποστάτη) μέχρι να προβάλλει από την άλλη μεριά. Περάστε μετά τον δεξιό αποστάτη και σπρώξτε αποφασιστικά τον άξονα. Δεν χρειάζεται να τον κοπανάτε με σφυριά, γίνεται με το χέρι. Αν δεν γίνεται τότε ο αποστάτης δεν είναι ευθυγραμμισμένος σωστά. Βάλτε τον δεξιό ρεγουλατόρο της αλυσίδας και βάλτε το παξιμάδι σφίγγοντάς το με το χέρι. Βιδώστε τώρα την κόντρα του ταμπούρου και μετά περάστε τη βέργα του ταμπούρου στο μοχλό της. Περάστε το ελατήριο και το παξιμάδι της βέργας και σφίξτε το προσέχοντας να μην ακινητοποιηθεί ο τροχός. Το φρένο θα το ρυθμίσετε αργότερα.

Honda-Innova-alysida-17

Στην τοποθέτηση του πίσω τροχού, μην ξεχάσετε και μην μπερδέψετε τους αποστάτες.

Τοποθέτηση καινούργιας αλυσίδας: Πάρτε και την αλυσίδα από τη συσκευασία. Περάστε τη πάνω στα γρανάζια, να αγκαλιάσει το εμπρός και το πίσω γρανάζι έτσι ώστε οι δύο άκρες να «βλέπουν» η μία την άλλη. Αν δεν είχατε λασκάρει τους ρεγολατόρους της αλυσίδας θα έχετε ήδη δυσκολίες, άρα κάντε το τώρα.

Honda-Innova-alysida-18

Περάστε την αλυσίδα γύρω από τα γρανάζια και φέρτε τον ένα κρίκο δίπλα από τον άλλο.

Πάρτε τον κρίκο σύνδεσης από τη συσκευασία και βάλτε στα πιράκια λίγο γράσσο. Περάστε τον στις τρυπούλες της αλυσίδας (ένα πιράκι στον κρίκο της μίας άκρης, ένα πιράκι στον κρίκο της άλλης άκρης). Βάλτε μετά το πλακάκι και περάστε και την ασφάλεια (φορά αντίθετη από αυτή τη κίνησης για να μην ξεκουμπώσει με τη φυγόκεντρο) και κουμπώστε τη με το πενσάκι (ανάποδη διαδικασία από αυτή που το βγάλατε), κοντράροντας στο κεφαλάκι ενός πίρου.

Honda-Innova-alysida-19

Περνάτε τον κρίκο-κούμπωμα στα δύο ελεύθερα άκρα της αλυσίδας. Προαιρετικά βάλτε λίγο γράσσο. Δεν βλάπτει.

Honda-Innova-alysida-20

Βάλτε το πλακάκι του κουμπώματος...

Honda-Innova-alysida-21

...όσο πάει μέσα ώστε να φαίνονται τα δύο αυλάκια μέσα στα οποία πάει η ασφάλεια.

Honda-Innova-alysida-22

Τέλος βάζετε την ασφάλεια με τη βοήθεια της πένσας, κοντράροντας τη μία σιαγώνα της πένσας σε ένα πίρο.

Honda-Innova-alysida-23

Κούμπωσε!

Ρύθμιση αλυσίδας: Κοντεύουμε: πρέπει τώρα να ρυθμίσετε την αλυσίδα. Φέρτε με το χέρι τον τροχό προς τα πίσω και μετά ευθυγραμμίστε τον τροχό με τη βοήθεια των ρεγουλατόρων της αλυσίδας και με τις γραμμούλες πάνω στο ψαλίδι. Μην σφίξετε την αλυσίδα πάρα πολύ. Θα πρέπει να υπάρχει ένας τζόγος 35mm πάνω-κάτω. Αν βάλετε τον προφυλακτήρα της αλυσίδας, τότε θα σας βοηθήσει το ματάκι που είναι υπολογισμένο στην απόσταση αυτή. Αφού φέρετε τον τροχό εκεί που θέλετε, σφίξτε τα κόντρα παξιμάδια στους ρεγουλατόρους και μετά σφίξτε τον τροχό (59Nm).

Τοποθετήστε το καπάκι γραναζιού εμπρός βάζοντας τις δύο βίδες και ξαναβάλτε τον προφυλακτήρα της αλυσίδας. Οδηγήστε το παπί και μετά ελέγξτε πάλι το τέντωμα της αλυσίδας. Γρασάρετε την αλυσίδα.

Για την αλλαγή της αλυσίδας χρειάστηκα περίπου μία ώρα μαζί με το τράβηγμα των φωτογραφιών και διάλειμμα για να φτιάξω καινούργιο καφέ επειδή κλώτσησα το φλιτζάνι μου.

Αλλα άρθρα που αφορούν το Home Project Honda ANF 125i Innova

1. Αγορά παπιού

2. Αλλαγή λαδιών

3. Ισιωμα μαρσπιέ μετά από πτώση

4. Αλλαγή ελαστικών – δοκιμή ελαστικών 20.000km

5. Αλλαγή μπουζί

6. Ρύθμιση βαλβίδων

7. Μέτρηση συμπίεσης

8. Αλλαγή φίλτρου αέρα

9. Αλλαγή φρένου εμπρός (τακάκια)

10. Παραπάνω λάδια – πρώτες βοήθειες

11. Honda ANF 125i Innova - Travel Test

12. Εξαέρωση φρένου

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2018

Copyright© MrBike – 2018

 

MrBike on Facebook
MrBike on Twitter

Views-of-Greece

rcdevil_mrbike-2

rcdevil_mrbike-2

Off-Road-Team

jet_ski_world