Project Bikes
Κατηγορία: Project Bikes
Εμφανίσεις: 489
 

exaerosi-frenou-papi-1

Για να κάνετε εξαέρωση φρένου στο παπί θα χρειαστείτε εκτός από ένα καινούργιο μπουκαλάκι υγρά φρένων DOT4, ένα πολύγωνο κλειδί 8mm, ένα διαφανές σωληνάκι κι ένα δοχείο με καθαρό υγρό φρένου.

Εξαέρωση στο υδραυλικό κύκλωμα του φρένου επειδή για κάποιο λόγο έχει παγιδευτεί αέρας μέσα στο σωληνάκι. Θα το καταλάβουμε επειδή το φρένο έχει αρχίσει να γίνεται σπογγώδες και η δύναμη του φρένου είναι μικρότερη από αυτή που πρέπει.

Εξαέρωση θα χρειαστεί ας πούμε αν λασκάρει κάποια ένωση στο σωληνάκι (που θα πρέπει να την εντοπίσουμε και να τη σφίξουμε) και σε κάθε περίπτωση όταν αλλάζουμε τα υγρά του φρένου ή αν έχουμε κάνει άλλες επεμβάσεις στο σύστημα (π.χ. αφαίρεση τρόμπας φρένου ή δαγκάνας για καθάρισμα ή επισκευή αν έχουν κολλήσει τα έμβολα κλπ.). Άλλος λόγος για να παρεισφρήσει αέρας στο κύκλωμα είναι διαρροή στο σωληνάκι, αλλά αυτή θα την καταλάβετε επειδή θα δείτε σταγόνες. Θα χρειαστεί επίσης εξαέρωση αν δεν προσέχετε τη στάθμη στο ματάκι της τρόμπας και αδειάσει το δοχείο, οπότε, όταν προσθέσετε υγρό, μοιραία μπαίνει αέρας στο σωληνάκι.

Η δυσκολία

Οι φυσαλίδες μέσα στο σωληνάκι του φρένου είναι αρκετά ύπουλες. Αυτό να το ξέρετε. Μπορεί δηλαδή να βγουν ή μπορεί και… να μη βγουν. Βλέπετε, οι φυσαλίδες αέρα έχουν την τάση να ανέβουν προς τα πάνω στο κύκλωμα, ενώ η διαδικασία που ακολουθούμε είναι να τις σπρώξουμε προς τα κάτω, δουλεύοντας την αντλία φρένου. Μάλιστα οι φυσαλίδες μπορεί και να παγιδευτούν σε σημεία που το σωληνάκι κάμπτεται. Ως εκ τούτου, η εξαέρωση του φρένου είναι μια διαδικασία που μπορεί να κρατήσει μερικά λεπτά ή μπορεί να χρειαστείτε αρκετή ώρα μέχρι να επιτύχετε μια καλή αίσθηση στη μανέτα. Μην το φοβηθείτε αυτό. Μπορείτε να το αντιμετωπίσετε.

Τι θα χρειαστείτε

1. Ένα κομμάτι διαφανές πλαστικό σωληνάκι με εσωτερική διάμετρο 6mm. Θα το βρείτε σε καταστήματα ειδών αυτοκινήτου ή σε βενζινάδικα.

2. Ένα γυάλινο βαζάκι (από μαρμελάδα, μέλι, γλυκόξινη σάλτζα μπαραμπέν ή κάτι παρόμοιο) στο οποίο θα βάλετε δυο δάχτυλα καθαρό υγρό φρένων μέσα για να εμποδίσετε τον αέρα να ξαναμπει στο σωληνάκι από την άλλη μεριά.

3. Ένα καινούργιο κουτάκι υγρά φρένων DOT 4 (όχι ανοιγμένο, γιατί τα υγρά φρένων έχουν την ιδιότητα να δεσμεύουν υγρασία, που δεν την θέλουμε μέσα στο υδραυλικό κύκλωμα

4. Πανιά για να καλύψουμε τα πλαστικά μέρη του παπιού, επειδή τα υγρά φρένων είναι διαβρωτικά για τη βαφή.

5. Ένα σταυροκατσάβιδο

6. Ένα πολύγωνο κλειδί 8mm

Η διαδικασία

1. Ξεβιδώνετε τις δύο σταυρόβιδες στο καπάκι της αντλίας φρένου. Αυτό το βήμα μπορεί να ακούγεται απλό, ωστόσο, μπορεί να εξελιχτεί πολύ δυσάρεστα.

exaerosi-frenou-papi-2

Οι βίδες στο καπάκι της αντλίας φρένου μπορεί να προκαλέσουν μεγάλο μπελά αν έχουν κολλήσει. Εγώ προτιμώ να τις βγάζω με τη μανέλα με μια προσεκτικά επιλεγμένη μύτη για να μπορώ να ασκώ αποτελεσματική κάθετη πίεση με το αριστερό χέρι, ταυτόχρονα με την περιστροφή. Στην εικόνα δεν βλέπετε το αριστερό μου χέρι να ασκεί πίεση επειδή θα έκρυβε τη μανέλα...!

Το πρόβλημα είναι ότι οι βίδες στις περισσότερες αντλίες φρένου (και στο Innova) είναι μέτριας έως χαμηλής ποιότητας και το πράγμα γίνεται ακόμη χειρότερο από το γεγονός ότι είναι συνεχώς εκτεθειμένες στα στοιχεία της φύσης. Καθώς είναι φτιαγμένες από σίδερο θα σκουριάσουν και θα κολλήσουν μέσα στο αλουμινένιο σπείρωμα της αντλίας κι επειδή το υλικό είναι μαλακό, αν δεν προσέξετε θα χαλάσετε το κεφαλάκι της βίδας. Στην αντλία του δικού μου παπιού, η μία βίδα βγήκε με εξαιρετική ευκολία. Η άλλη με εξαιρετική δυσκολία. Για να τη βγάλω δοκίμασα όλες τις μύτες που έχω διαθέσιμες και αφού κατέληξα σ’ αυτή που ταιριάζει πιο καλά, τη προσάρμοσα στα μανέλα, επειδή μπορώ να την πιέζω καλύτερα εφαρμόζοντάς της κάθετη δύναμη με το αριστερό χέρι, καθώς την περιστρέφω με το δεξί. Ευτυχώς η βίδα γύρισε και μάλιστα χωρίς να τραυματιστεί ο σταυρός. Αμέσως μετά τις ψέκασα με WD-40 και τις άφησα στην άκρη μακριά από εκεί που δούλευα για να μην τις κλωτσήσω.

2. Βγάζετε το αλουμινένιο καπάκι, το πλαστικό πλακάκι και τη λαστιχένια μεμβράνη (τρία πράγματα). Ελέγξτε τη μεμβράνη μήπως είναι σκισμένη. Αν είναι σκισμένη ή έχει ρωγμές θα χρειαστείτε ανταλλακτικό. Βάζετε και τα τρία αυτά εξαρτήματα στην άκρη. Καλό είναι να τα καθαρίσετε με ένα πανί.

exaerosi-frenou-papi-3

Τρία πράγματα θα βγάλετε από την αντλία φρένου: το αλουμινένιο καπάκι, το πλαστικό πλακάκι και την ελαστική μεμβράνη.

3. Στο σημείο δείτε αν υπάρχει υγρό φρένων στο δοχείο (μπορεί το ματάκι να ξεγελάει) και εφόσον υπάρχει, τρομπάρετε (με το μαλακό και αργά) τη μανέτα. Αν υπάρχουν φυσαλίδες ψηλά στο κύκλωμα θα τις δείτε να βγαίνουν στην επιφάνεια. Ξαναβάλτε προσωρινά το αλουμινένιο καπάκι για να μην πέσουν μέσα σκουπιδάκια και πάμε τώρα κάτω στη δαγκάνα.

exaerosi-frenou-papi-4

Στη διαδικασία της εξαέρωσης θα χρειαστεί να πιέσετε τη μανέτα αρκετές φορές. Είναι καλύτερα να έχετε ένα βοηθό.

4. Βγάλτε το λαστιχένιο καπάκι από τον μαστό εξαέρωση στη δαγκάνα. Καθαρίστε τον γιατί σίγουρα έχει μαζέψει σκόνη.

exaerosi-frenou-papi-5

Ο μαστός εξαέρωσης της δαγκάνας έχει ένα λαστιχένιο καπάκι για να μην μαζεύει χώματα και βουλώνει. Δεν προστετεύεται 100% όμως, γι΄αυτό ψεκάστε τον με σπρέι καθαριστικό φρένου και σκουπίστε καλά.

Θα δείτε ότι ο μαστός έχει στο σημείο που ενώνεται με τη δαγκάνα ένα εξάγωνο παξιμάδι. Εκεί θα προσαρμόσετε το πολύγωνο 8mm. Αποφύγετε γερμανικό κλειδί επειδή το παξιμάδι είναι αρκετά σφιχτό και μπορεί να κάνετε ζημιά στο σφίξιμο ή το λασκάρισμα όταν θα εφαρμόζετε δύναμη.

exaerosi-frenou-papi-6

Περάστε το πολύγωνο κλειδί στο εξάγωνο παξιμάδι και "φορέστε" μετά το διαφανές σωληνάκι στον μαστό της δαγκάνας.

5. Προσαρμόστε τη μία άκρη από το πλαστικό σωληνάκι στο μαστό της δαγκάνα. Το άλλο άκρο βυθίστε το στο υγρό φρένων στο δοχείο.

exaerosi-frenou-papi-7

Η άλλη άκρη από το σωληνάκι πρέπει να είναι βυθισμένη μέσα στο δοχείο με το υγρό φρένων.

6. Βγάλτε πάλι το καπάκι από την αντλία φρένου γιατί ξεκινάμε. Γεμίστε με υγρό φρένων το δοχείο και φροντίστε να μην πέσει αδειάσει ΠΟΤΕ. Αλλιώς ξαναμπαίνει αέρας στο κύκλωμα, δημιουργείτε κατάσταση “Πίθου των Δαναΐδων” και δεν τελειώσετε ποτέ.

7. Πιέστε αργά τη μανέτα τρεις με τέσσερις φορές και κρατήστε τη πατημένη. (Εδώ καλό θα ήταν να έχετε ένα βοηθό για να δουλεύει τη μανέτα). Καθώς κρατάτε πατημένη τη μανέτα, λασκάρετε κατά ένα τέταρτο της στροφής τον μαστό στη δαγκάνα από το γερμανοπολύγωνο κλειδί. Αμέσως θα νιώσετε τη μανέτα να υποχωρεί προς το τιμόνι και θα δείτε υγρό να βγαίνει από το σωληνάκι. Αν το κύκλωμα έχει αέρα, τότε θα δείτε τις φυσαλίδες μέσα στο υγρό. Σφίγγετε τον μαστό και αφήνετε τη μανέτα σιγά – σιγά. Επαναλαμβάνετε τη διαδικασία (3-4 φορές πίεση στη μανέτα και πατημένος, λασκάρισμα, σφίξιμο του μαστού εξαέρωσης και μετά σταδιακή απελευθέρωση της μανέτας) όσες φορές χρειαστεί μέχρι να βγαίνει υγρό χωρίς φυσαλίδες. Ταυτόχρονα θα πρέπει να νιώθετε τη μανέτα σφιχτή. Προσέχετε πάντα τη στάθμη στο δοχείο.

exaerosi-frenou-papi-1

Αυτή είναι η διάταξη που θα έχετε φτιάξει για να κάνετε την εξάερωση. Πατάτε μερικές φορές τη μανέτα και την κρατάτε πατημένη. Λασκάρετε τον μαστό, βγαίνει υγρό και υποχωρεί η μανέτα. Σφίγγετε τον μαστό και αφήνετε σιγά σιγά τη μανέτα. Επαναλαμβάνετε για όσο χρειάζεται, μέχρι να μην έχει φυσαλίδες το υγρό που βγαίνει από τη δαγκάνα.

8. Όταν έχετε τελειώσει τσεκάρετε τη στάθμη για μια τελευταία φορά και τοποθετήστε και πάλι τη μεμβράνη, το πλακάκι και το καπάκι. Καθαρίστε καλά τις βίδες, βάλτε τους μια σταγόντα λάδι ή WD-40 και βιδώστε τες πάλι, σφίγγοντας καλά με το χέρι.

exaerosi-frenou-papi-8

Κάθε φορά που ξεβιδώνετε το μαστό και έχετε πατημένη τη μανέτα θα βγαίνει και λίγο υγρό φρένου με φυσαλίδες. Στο δικό μας παπί δεν είχε φυσαλίδες, επειδή δεν είχε πρόβλημα το φρένο και κάναμε την εργασία για τις ανάγκες του άρθρου.

Αν η αίσθηση του φρένου δεν είναι καλή μετά την εξαέρωση

Αν μετά την εξαέρωση δεν έχει αποκατασταθεί η αίσθηση του φρένου, τότε κατά πάσα πιθανότητα υπάρχει μέσα στο σωληνάκι παγιδευμένος αέρας που δεν μπορεί να πιεστεί προς τα κάτω. Στην περίπτωση αυτή θα χρειαστεί αρκετή χαμαλοδουλειά. Θα πρέπει να λύσετε το σωληνάκι και να το λυγίσετε σε διάφορα σημεία του έτσι ώστε να ενθαρρύνετε τον παγιδευμένο αέρα να αλλάξει θέση. Στην έσχατη ανάγκη θα πρέπει να βγάλετε όλο το σετ (τρόμπα, σωληνάκι, δαγκάνα) για να το αναποδογυρίσετε και να αναγκάσετε τον αέρα να μετακινηθεί. Όλα αυτά όμως γίνονται μόνο αν για κάποιο λόγο έχετε βγάλει τα πλαστικά. Αλλιώς είναι προτιμότερο να αφαιρέσετε όλα τα υγρά (με μια σύριγγα ή με ειδική τρόμπα κενού αέρα που υπάρχει στο εμπόριο) και να βάλετε καινούργια. Καθώς τα υγρά μαυρίζουν όταν παλιώνουν, θα καταλάβετε αμέσως όταν τα παλιά υγρά τελειώσουν γιατί στο σωληνάκι θα βλέπετε, καθαρά, ξανθά υγρά.

exaerosi-frenou-papi-9b

Αυτή την εικόνα την έφτιαξα για να σας βοηθήσω λίγο με το διαφανές σωληνάκι που θα χρειαστείτε. Η εσωτερική του διάμετρος πρέπει να είναι περί τα 6mm επειδή ο μαστός πάνω στον οποίο εφαρμόζει είναι 7mm. (συγχωρέστε μου τις αποκλίσεις στις φωτογραφίες). Θα το βρείτε σε μεγάλα βενζινάδικα ή είδη αυτοκινήτου. Αυτό που πήρα εγώ μου κόστισε 4€ το μέτρο, επειδή είναι σωληνάκι βενζίνης. 

Τελειώσατε

Μετά απ’ αυτά κι αφού μαζέψετε τα εργαλεία, τα σκουπίσετε και τα βάλετε στη θέση του, θα έχετε τελειώσει. Τα παλιά υγρά δεν θα τα πετάξετε επ’ ουδενί στο περιβάλλον (π.χ. στη τουαλέτα) γιατί είναι εξαιρετικά βλαβερά για τους ζωντανούς οργανισμούς. Κανονικά πρέπει να τα φυλάξετε σε ένα δοχείο και να τα πάτε σε μια μονάδα συλλογής και καταστροφής επικίνδυνων υλικών. Το πρόβλημα εδώ είναι ότι η καταστροφή τους έχει κόστος (σε αντίθεση με την ανακύκλωση λαδιών κινητήρα και μπαταριών που αποφέρουν έσοδα), άρα δεν τα παραλαμβάνουν τα συνεργεία, ή τα βενζινάδικα (εκτός κι αν είστε γνωστός κι αφήσετε κατιτίς), ενώ οι μεγάλες μονάδες ανακύκλωσης δεν ασχολούνται με τις μικροποσότητες που παράγει ένας do-it-yourselfer σαν κι εμάς. Σε κάθε περίπτωση φερθείτε υπεύθυνα με τα παλιά υγρά.

Αλλα άρθρα που αφορούν το Home Project Honda ANF 125i Innova

1. Αγορά παπιού

2. Αλλαγή λαδιών

3. Ισιωμα μαρσπιέ μετά από πτώση

4. Αλλαγή ελαστικών

5. Αλλαγή μπουζί

6. Ρύθμιση βαλβίδων

7. Μέτρηση συμπίεσης

8. Αλλαγή φίλτρου αέρα

9. Αλλαγή φρένου εμπρός (τακάκια)

10. Παραπάνω λάδια – πρώτες βοήθειες

11. Honda ANF 125i Innova - Travel Test

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2016

Copyright© MrBike – 2016

 

MrBike on Facebook
MrBike on Twitter

Views-of-Greece

rcdevil_mrbike-2

rcdevil_mrbike-2

Off-Road-Team

jet_ski_world