Black Douglas Sterling (2016) – On board δοκιμή

Ενας από τους καλύτερους τρόπους για να μαζέψεις τα βλέμματα είναι να οδηγείς μια μοτοσικλέτα που δεν μοιάζει με καμία άλλη. Επειδή οι μοτοσικλέτες του 1920 είναι πολύ σπάνιες και πολύ απαιτητικές στο δούλεμά τους (όταν δουλεύουν) φτιάχτηκε η Black Douglas, μια σύγχρονη μοτοσικλέτα, που μοιάζει με εκείνα τα ιστορικά κομμάτια κι έχει και πολλή πλάκα ταυτόχρονα.

Το να οδηγώ το Black Douglas Sterling μέσα στο Cambridge είναι μια μοναδική και πολύ διασκεδαστική εμπειρία – και δεν είναι ακριβώς αυτό που φαίνεται. Κάθομαι σαν κατάρτι στη σέλα πιάνοντας ένα φαρδύ και προς τα πίσω τραβηγμένο τιμόνι και βλέπω μπροστά μου ένα τεράστιο vintage προβολέα κι ένα μακρύ, στενό ρεζερβουάρ με επίπεδα τοιχώματα και το πλαίσιο να περνά από πάνω του.

Καθώς το χωρίς πίσω ανάρτηση (ξερό) Black Douglas ταξιδεύει κατά μήκος ενός δεντροφυτεμένου δρόμου στην Αγγλική Πανεπιστημιούπολη, το μονόσελο στο οποίο κάθομαι ταλαντώνεται απαλά στα διπλά του ελατήρια κι εγώ απολαμβάνω την γλυκιά απόδοση του μονοκύλινδρου κινητήρα και τον χαμηλό ήχο της εξάτμισης.

Το Black Douglas Sterling περνάει μέσα από την κίνηση και συχνά οι πεζοί, οι ποδηλάτες και ακόμη και κάποιοι οδηγοί αυτοκινήτου χαμογελούν καθώς το πιάνει η ματιά τους.

Μοιάζει μόνο με παλιό

Πρέπει να πω ότι η αίσθηση που δίνει είναι πολύ κοντά σε ένα Douglas της δεκαετίας του ’20 που οδήγησα πριν μερικά χρόνια, αλλά αυτή η μοτοσικλέτα είναι πολύ διαφορετική. Το παλιό Douglas έπαιρνε μπροστά με σπρώξιμο, είχε λεβιέ ταχυτήτων στο χέρι και δεν είχε συμπλέκτη. Αντιθέτως το Black Douglas έχει μίζα, συμπλέκτη με ελαφριά μανέτα, μαλακό 5τάχυτο κιβώτιο και είναι εύκολο στην οδήγηση όπως κάθε άλλη μικρομεσαία μοτοσικλέτα πόλης. Βλέπετε το Sterling δεν είναι μοτοσικλέτα με έναν αιώνα στην πλάτη της αλλά το πρώτο μοντέλο της Black Douglas Motorcycles από την Ιταλία. Η εταιρία έχει την έδρα της στο Μιλάνο κι έχει φτιάξει ήδη μερικές μοτοσικλέτες μέσα στη χρονιά. Το Sterling δεν έχει καμία σχέση με τα εύθραυστα ιστορικά κομμάτια τα οποία εκτιμούν μόνο γηραλέοι ενθουσιώδεις μοτοσικλετιστές. Αντίθετα είναι μια εντελώς νέα μοτοσικλέτα που συνδυάζει το vintage look με την φιλικότητα και την απλότητα στη χρήση.

Με δεδομένα αυτά πρέπει να πω ότι το Sterling δεν είναι μια συμβατικά φτιαγμένη μοτοσικλέτα.

Πως προέκυψε το Black Douglas

Η εταιρία Black Douglas ανήκει στον «μοτομανή» Ιταλό επιχειρηματία Fabio Cardoni. Όμως το Sterling σχεδιάστηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο από τον custom builder, Benny Thomas που έχει την έδρα του στο Birmingham. Ο Thomas είναι πιο γνωστός στην custom σκηνή από τα Boneshaker choppers με κινητήρα HarleyDavidson. Ο κινητήρας του Sterling είναι ένας κινέζικος μονοκύλινδρος 230cc από την Zonghshen. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα αντίγραφο του κινητήρα του Honda CG 230 [μια μικρή μοτοσικλέτα από τη Βραζιλία – από όσο ξέρω δεν ήρθε ποτέ στην Ελλάδα ή την Ευρώπη. Δ.Μ.].

Αυτή η πολυεθνική δημιουργία προέκυψε, αφού ο Cardoni, ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας με μεγάλη συλλογή μοτοσικλετών, κατάλαβε ότι δεν απολάμβανε πια να οδηγεί τις γρήγορες μοτοσικλέτες του όπως παλιότερα. Εχοντας ήδη δημιουργήσει σχέση με τον Benny, αφού του είχε παραγγείλει κάποια custom από τη Boneshaker, τού ζήτησε να φτιάξει απλούστερες μοτοσικλέτες που να είναι ωραίες και διασκεδαστικές στις χαμηλές ταχύτητες.

Ο Thomas, που είχε ήδη εμπειρία με μικρού κυβισμού κινέζικες μοτοσικλέτες, έφτιαξε τρεις διαφορετικές μοτοσικλέτες, από τις οποίες το Sterling με το επίπεδο ρεζερβουάρ κάτω από το σωλήνα του σκελετού ήταν το αγαπημένο του Cardoni.

Όταν ο καινούργιος του ιδιοκτήτης άρχισε να το οδηγεί στην πατρίδα του στη Βόρειο Ιταλία, ανακάλυψε ότι, όχι μόνο το διασκέδαζε, αλλά κι ότι προσέλκυε και αρκετό ενδιαφέρον. Έτσι του ήρθε η ιδέα να βάλει μια παρόμοια μοτοσικλέτα σε παραγωγή.

Με τον τρόπο αυτό δημιουργήθηκε η Black Douglas Motorcycle που ονομάστηκε έτσι από έναν από τους προσωπικούς ήρωες του Cardoni, που αγαπά και την ιστορία: τον James Douglas, έναν σκοτσέζο ιππότη του 14ου αιώνα που πολέμησε στον αγώνα για την Ανεξαρτησία της Σκωτίας και είχε πάρει το προσωνύμιο Black Douglas. «Ηταν ένας ήρωας που πολέμησε για τους απλούς ανθρώπους» λέει ο Cardoni που βλέπει έναν παραλληλισμό στην επίθεση της εταιρίας του στην κατηγορία των commuter στην οποία κυριαρχεί η Honda και η Piaggio (στην Ιταλία). [δικαίως σας έρχεται στο μυαλό William Wallace από την ταινία Braveheart της ίδιας ιστορικής εποχής, μόνο που η ταινία είναι από τις πιο ιστορικά ανακριβείς που έχουν φτιαχτεί ποτέ. ΔΜ].

Κινητήρας

Οι μηχανικοί της Honda θα ήταν ενθουσιασμένοι όταν θα έβλεπαν τον κινητήρα του CG που σχεδίασαν να είναι βιδωμένος στο ατσάλινο πλαίσιο του Sterling, η κεντρική δοκός του οποίου περνάει πάνω από το επίπεδο ρεζερβουάρ με χωρητικότητα 9 λίτρων. Ο αερόψυκτος κινητήρας με τα ωστήρια αναπνέει από καρμπιρατέρ Keima, αντίγραφα των Keihin, κι έχει ανοξείδωτη εξάτμιση με καταλύτη. Η απόδοσή του είναι 14hp στις 6.000rpm.

Ο κινητήρας είναι κινέζικος της Zongshen με 230cc και 14hp.  Εχει 5τάχυτο κιβώτιο και μίζα.

Πλαίσιο – στήσιμο

Το πλαίσιο είναι hard tail, με άκαμπτη στήριξη του πίσω τροχού. Για την άνεση του αναβάτη υπάρχουν δύο ελατήρια κάτω από το δερμάτινο μονόσελο. Μπορεί να τοποθετηθεί και μονόσελο συνεπιβάτη, κι αυτό με ελατήρια, πάνω στην απλή σχάρα. Η εμπρός ανάρτηση είναι κατασκευασμένη σε παραδοσιακή αρχιτεκτονική girder με καλάμια από αλουμίνιο και κεντρικά τοποθετημένο αμορτισέρ της Alcotech που είναι ρυθμιζόμενο ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου και την απόσβεση επαναφοράς.

Το αμορτισέρ εδράζεται κάτω από έναν μεγάλο προβολέα της Bosch και πίσω από μια ταιριαστή μικρότερη κόρνα. Οι τροχοί είναι ακτινωτοί με τεράστια διάμετρο 21in εμπρός και πίσω και περιβάλλονται από μεγάλα φτερά.

Τα φρένα αναλαμβάνονται από μικρά μονού μοχλού ταμπούρα σε κάθε άκρο.

Φινίρισμα και λεπτομέρειες

Ολόκληρη η μοτοσικλέτα διατηρεί το vintage look και διαθέτει και σχολαστικά προσεγμένες λεπτομέρειες, όπως το σκούρο πράσινο ρεζερβουάρ με τις γραμμές και τα πλαϊνά καπάκια. Το πρωτότυπο είναι σε πολύ καλή κατάσταση παρά το ότι ο Cardoni το καβάλησε για να κάνει το ταξίδι από το Μιλάνο στο Birmingham, κάπου 1700km.

Σχεδόν τα πάντα πάνω του είναι μεταλλικά και το λίγο πλαστικό που έχει είναι για να κρύβει την καλωδίωση. Τα χειριστήρια και άλλα εξαρτήματα είναι νίκελ και όχι χρώμιο για να είναι το φινίρισμα αντίστοιχο με την εποχή αναφοράς. Τα καλώδια είναι τυλιγμένα σε ειδικό βαμβακερό ύφασμα και τα φλας είναι αρκετά μικρά γι να μην είναι επιθετικά στο μάτι. Ενεργοποιούνται από ένα μικρό διακόπτη που περιλαμβάνει και τη μίζα και είναι δίπλα από το καφέ γκριπ του γκαζιού στα δεξιά του τιμονιού.

Πολύ ωραίο δερμάτινο μονόσελο. Τα μακριά ελατήρια είναι απαραίτητα επειδή δεν υπάρχει πίσω ανάρτηση.

Black Douglas Sterlingon board

Η πρώτη μου εντύπωση όταν είδα το Sterling από κοντά, ήταν η έκπληξη που ένιωσα από το πόσο μεγάλο είναι. Το τιμόνι είναι ψηλό και φαρδύ, οι ζάντες τεράστιες, το μεταξόνιο στα 1500mm είναι μεγαλύτερο κι από τουριστική μοτοσικλέτας. Ακόμη και η σέλα είναι ψηλά στα 830mm συμβάλλοντας στην ευρύχωρη και άνετη θέση οδήγησης. Με βάρος όμως μικρότερο από 100kg χωρίς καύσιμα, το Black Douglas είναι ελαφρύ και καθώς είναι και λεπτό είναι πολύ εύκολο στις μανούβρες.

Η ίδια αυτή αίσθηση παρέμεινε και αφού είχε γυρίσει τον διακόπτη της ανάφλεξης στο αριστερό πλαϊνό καπάκι της μοτοσικλέτας, πάτησα το κουμπί της μίζας, έβαλα πρώτη με την αριστερή μου μπότα κι άφησα την ελαφριά μανέτα για να ξεκινήσω. Αν και μοιάζει για 100 ετών μοτοσικλέτα το Sterling ήταν εύκολο στην οδήγηση όπως περιμένει κανείς από μια σύγχρονη ελαφριά μοτοσικλέτα. Επιτάχυνε χωρίς προσπάθεια, η τροφοδοσία ήταν πολύ ομαλή και το μόνο αρνητικό που είδα ήταν ένα μάγκωμα από τη μακριά αλυσίδα στις χαμηλές ταχύτητες.

Όποιος ψάχνει για επιδόσεις που μακραίνουν τα χέρια δεν πρόκειται να τις βρει εδώ, όμως εκείνη την όμορφη φθινοπωρινή μέρα το Sterling έκανε τη δουλειά του εξαιρετικά καθώς διέσχιζε το Cambridge και ύστερα κατευθυνόταν δυτικά προς τους πιο ανοικτούς δρόμους. Στην πόλη ήταν πολύ πιο ευέλικτο από όσο περίμενα με το μεγάλο κόψιμο του τιμονιού να βοηθά στο να περνά ανάμεσα από την κίνηση και με το μαλακό 5τάχυτο κιβώτιο με τον μακρύ λεβιέ με μπράτσο για τη φτέρνα να προσφέρει αξιοπρεπή επιτάχυνση από τα φανάρια.

Στους γρηγορότερους δρόμους ήταν αρκετά δυνατό για να είναι διασκεδαστικό φτάνοντας τα 100km/h αρκετά γρήγορα και βλέποντας τελικά τα 113km/h στο μικρό στρογγυλό ταχύμετρο που είναι σχεδιασμένο για να μοιάζει με όργανο μέτρησης πίεσης λαδιού και βρίσκεται δίπλα από το αριστερό μου γόνατο. Ενιωσα κάποιους κραδασμούς στις υψηλότερες στροφές, αλλά τίποτα το ανησυχητικό εκτός κι αν σχεδιάζεις μακρύ ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο.

Η απόδοση του στησίματος ήταν αποδεκτή συνδυάζοντας σταθερότητα και εύκολες αλλαγές κατεύθυνσης, χάρη στο μικρό βάρος και τον καλό μοχλό που προσέφερε το φαρδύ τιμόνι. Χωρίς πίσω ανάρτηση όμως κα με τα στενά ελαστικά Ensign Universal με την αμφίβολη πρόσφυση, δεν παρασύρθηκα και πολύ στις στροφές.

Το τετρακάλαμο (girder) μπροστινό είχε την τάση να χτυπάει στις ανωμαλίες του δρόμου, πράγμα που δεν ήταν περίεργο επειδή το αμορτισέρ έχει μικρή διαδρομή. Όμως το άκαμπτο πίσω μέρος ήταν αρκετά άνετο χάρη στα ελατήρια στη σέλα που είναι χωρίς αμορτισέρ και ανεβοκατέβαιναν με τρόπο που μου προκαλούσε σύγχυση στις στροφές μέχρι που το συνήθισα.

Τα φρένα ήταν επαρκή για μια τόσο ελαφριά μοτοσικλέτα, με το μικροσκοπικό ταμπούρο διαμέτρου 170mm να τα καταφέρνει καλά στις χαμηλές ταχύτητες, αλλά χρειαζόταν οπωσδήποτε τη βοήθεια του μεγαλύτερης διαμέτρου πίσω φρένου στα 180mm εφόσον η ταχύτητα έφτανε τον χαρακτηρισμό «βιασύνη».

Κόστος, γκάμα Black Douglas και μελλοντικά σχέδια

Η Black Douglas αναβάθμισε το μπροστινό φρένο από τότε που παρουσίασε το πρωτότυπο στο μεταξύ. Τo Sterling παραγωγής που παρέλαβε ο ιδιοκτήτης του την ημέρα που του τηλεφώνησα είχε διαφορετικό ταμπούρο με διπλούς ενεργούς βραχίονες.

Αυτή είναι μία μόνο από τις πολυάριθμες βελτιώσεις πάνω στις οποίες δουλεύει ο Cardoni, μεταξύ των οποίων είναι η τοποθέτηση ψεκασμού και δισκόφρενων με ABS που χρειάζονται για να καλύπτει η μοτοσικλέτα την Euro 4. Αυτό θα επιτρέψει και την εξαγωγή της σε περισσότερες χώρες, όπως της Βόρειας Αμερικής. Δουλεύει επίσης πάνω σε ένα ηλεκτρικό Sterling, συν ένα πιο ισχυρό μοντέλο, το Sterling Imperial με κινητήρα 350cc που έχει σχεδιαστεί και θα παράγεται στην Ιταλία.

Στο μεταξύ αυτό το πρώτο μοντέλο, το Sterling με την μικρής κλίμακας παραγωγή σε διάφορες παραλλαγές, όπως αυτό το πράσινο Original Drayton, στην βασική του έκδοση κοστίζει €10.000. Εκδόσεις με άλλα χρώματα με ονόματα όπως Silent Grey και Claret Classic έχουν παρόμοιες τιμές. Υπάρχουν και πιο ακριβά μοντέλα όπως το Sport Imperial και το Countryman Deluxe με εξοπλισμένα με αξεσουάρ όπως πάνινες τσάντες, ψάθινο καλάθι και βάση μεταφοράς ομπρέλας.

Ακόμη και το φθηνότερο Original Drayton είναι ακριβό για ένα commuter με κινέζικο κινητήρα 230cc, το Black Strerling είναι όμως μια μοτοσικλέτα που προσφέρει πολλά περισσότερα από όσα φανερώνουν τα τεχνικά της χαρακτηριστικά.

Η ιδέα είναι ευφάνταστη, η εκτέλεση είναι εξαιρετική και είναι αδύνατον να οδηγήσεις αυτή την εκκεντρική μοτοσικλέτα χωρίς να γελάσεις και χωρίς να κάνεις άλλους ανθρώπους να γελάσουν. Αυτό και μόνο δεν είναι αρκετό;

Black Douglas Sterling. Το οδηγείς και γελάς και κάνεις και τους άλλους να χαμογελούν. Αυτό δεν φτάνει;

Copyright© Roland Brown – 2016

Φωτογραφίες: Jason Critchell

Black Douglas (επίσημο site)

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Black Douglas Sterling Original Drayton Κινητήρας Zongshen τετράχρονος, αερόψυκτος, μονοκύλινδρος, με δύο επικεφαλής βαλβίδες (ohv) και ωστήρια Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 67 x 65 Χωρητικότητα (cc) 229 Σχέση συμπίεσης 11,2:1 Μέγιστη ισχύς 14hp (10,5 kW) / 6.000rpm Μέγιστη ροπή 1,86kgm (18,3Nm)/ 4.500rpm Τροφοδοσία Καρμπιρατέρ Keima Εκκίνηση Mίζα Λίπανση Υγρό κάρτερ Κιβώτιο 5 σχέσων I 2,909 (11/32) II 1,866 (15/28) III 1,388 (18/25) IV 1,150 (20/23) V 0,958 (23/24) VI 0,954 (22/21) Πρωτεύουσα μετάδοση 1,840 Τελική μετάδοση 2,666 (15/40) Πλαίσιο Ατσάλινο σωληνωτό Μπροστινή ανάρτηση Girder τετρακάλαμο με μονό αμορτισέρ Alcotech Πίσω ανάρτηση Καμία πίσω ανάρτηση. Ακαμπτο πλαίσιο Μπροστινό φρένο Μονό ταμπούρο διαμέτρου 170mm Πίσω φρένο Μονό ταμπούρο διαμέτρου 180mm Μπροστινό ελαστικό 2,71×21 Ensign Universal Πίσω ελαστικό 3.00×21 Ensign Universal Μήκος (mm) 2.180 Πλάτος (mm) 620 Υψος (mm) 960 Υψος σέλας (mm) 830 Μεταξόνιο (mm) 1.500 Ιχνος (mm) – Γωνία Caster – Βάρος (kg) 98 (με καύσιμα) Ρεζερβουάρ (lt) 9