ΚΤΜ Freeride E SX – Παρουσίαση του ηλεκτρικού MX στην Ελλάδα

To ηλεκτρικό KTM Freeride E SX παρουσιάστηκε στην Ελλάδα στο κατάστημα της Λ. Βουλιαγμένης 500.

Την πρώτη ημέρα του bazaar της KTMHusqvarna (7 Ιουλίου 2014) στο κατάστημα της ΚΤΜ στη Λ. Βουλιαγμένης 500 έγινε παρουσίαση στους παρευρισκομένους της ηλεκτρικής μοτοσικλέτας KTM Freeride ESX. Στην παρουσίαση αυτή ο After Sales Manager της ΚΤΜ SEE, κ. Κώστας Καλαντζόπουλος μπήκε σε λεπτομέρειες όσον αφορά την τεχνολογία της μοτοσικλέτας που είναι αρκετά ενδιαφέρουσες.

Πριν αναφερθούμε σε οτιδήποτε άλλο, πρέπει να σας πούμε το «ζουμί» της υπόθεσης, γιατί εδώ κρύβονται οι αλήθειες για όλα τα ηλεκτροκίνητα οχήματα και θα μας επιτρέψετε αμέσως μετά ένα μικρό σχόλιο:

α) πόσο κοστίζει το KTM  FreeerideE; €11.000. Το ποσό αυτό προκύπτει αθροίζοντας τα εξής ποσά. €6500 κοστίζει η μοτοσικλέτα, χωρίς μπαταρία και φορτιστή. €3500 κοστίζει μία μπαταρία και €1000 κοστίζει ο φορτιστής. Μπορεί όποιος θέλει π.χ. να πάρει δύο μπαταρίες ή δύο φορτιστές (και έναν για το σημείο άφιξης π.χ.).

β) Πόση αυτονομία έχει; Εξαρτάται από τον τρόπο οδήγησης, γιατί οι διαφορές μπορεί να είναι μεγάλες. Η μοτοσικλέτα σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα έχει ενέργεια για 40 με 60km ή 20 έως 60 λεπτά της ώρας, ανάλογα με το έδαφος και τον τρόπο οδήγησης.

γ) Πόση ώρα χρειάζεται ο ανεφοδιασμός; 90 λεπτά για το 100% της φόρτισης, αλλά 50 λεπτά για το 80% της φόρτισης.

To KTM Freeride ESX, όπως και το σύνολο σχεδόν των ηλεκτροκίνητων μοτοσικλετών που έχουν δει την παραγωγή έχουν πάνω κάτω τα ίδια βασικά χαρακτηριστικά:

α) είναι ακριβά,

β) έχουν μικρή αυτονομία,

γ) χρειάζονται πολλή ώρα για ανεφοδιασμό.

Αυτή τη στιγμή η τεχνολογία απέχει αρκετά από το να προσφέρει στον μέσο ή και στον εξειδικευμένο χρήστη μια ικανή εναλλακτική του βενζινοκίνητου κινητήρα σε ένα συμφέρον από οικονομικής άποψης πακέτο και με έναν αντίστοιχα πρακτικό χαρακτήρα.

Εχοντας πει αυτά τα κατά τη γνώμη μας βασικά πράγματα, μπορούμε να δούμε το KTM Freeride E SX ως αυτό που πραγματικά είναι: ένα τολμηρό ορόσημο στην ιστορία της ΚΤΜ και του μοτοσικλετισμού γενικότερα που φέρνει την ηλεκτροκίνηση πιο κοντά στον χρήστη και τον μυεί στις ιδιαιτερότητες αυτής της καινούργιας τεχνολογίας, που ασφαλώς έχει πολλά πλεονεκτήματα και αποτελεί έναν από τους πιο καθαρούς τρόπους μετακίνησης.

Ποιος θα το αγοράσει;

Καλή ερώτηση. To KTM Freeride ESX στη μορφή που το είδαμε στην επίσημη παρουσίαση στο κατάστημα της Λ. Βουλιαγμένης 500 δεν έχει εξοπλισμό δρόμου, άρα δεν μπορεί να βγει στο δρόμο νόμιμα. Πληροφορηθήκαμε όμως ότι θα βγει και έκδοση με εξοπλισμό δρόμου που θα μπορεί να κυκλοφορήσει στο δρόμο. Σε ευρωπαϊκές χώρες οι ηλεκτρικές μοτοσικλέτες έχουν βρει εφαρμογή σε πάρκα όπου ο αναβάτης μπορεί να νοικιάσει μια τέτοια μοτοσικλέτα, να κάνει τη βόλτα του (ή την προπόνησή του) στο χώμα, και μάλιστα χωρίς να ενοχλεί κανέναν. Ισως θα μπορούσε να οργανωθεί κάτι παρόμοιο και στη χώρα μας.

Σύμφωνα με την ΚΤΜ το target group της νέας μοτοσικλέτας είναι αναβάτες που αγαπούν το χώμα, motocross και trial και ταυτόχρονα δείχνουν προτίμηση στις νέες και zero emission τεχνολογίες. Το εργοστάσιο δεν μας κρύβει ότι κλείνει το μάτι στον ψυχολογικό παράγοντα όσον ανάμεσα σε εμάς θέλουμε να είμαστε πρώτοι που θα πιάσουμε στα χέρια μας μια νέα τεχνολογία. Μην το υποτιμάτε καθόλου! Να σας θυμίσουμε τι γίνεται στα καταστήματα όταν παρουσιάζεται καινούργια γενιά I-phone ή Playstation. Επίσης η ΚΤΜ ορίζει ως target group της αρχάριους μοτοσικλετιστές, νεοεισερχόμενους στο χώρο της μοτοσικλέτας, που πρέπει να ομολογήσουμε ότι αυτοί οι νέοι αναβάτες θα είναι που θα μπορέσουν να «ξεκλειδώσουν» τις ιδιαιτερότητες που έχει η ηλεκτροκίνηση.

Κινητήρας – μπαταρία

Ειδικότερα τώρα, το KTM Freeride E έχει στόχο του να προσομοιάσει στις επιδόσεις του με ένα τετράχρονο 125cc. Το χαλύβδινο περιμετρικό πλαίσιό του σχετίζεται με του ΚΤΜ Freeride 350/250 R με μια αλουμινένια ενίσχυση στο εμπρός μέρος. Ο κινητήρας και η ενίσχυση παίζουν ενεργό ρόλο στο πλαίσιο. Οι αναρτήσεις του προέρχονται από το KTM 85 SX, εμπρός και πίσω με πιο σκληρή ρύθμιση, ενώ το ψαλίδι είναι σφυρήλατο αλουμινίου. Το τιμόνι είναι μεταβλητής διατομής, όπως μας έχει συνηθίσει η ΚΤΜ. Το πίσω φρένο ενεργοποιείται από μανέτα με το αριστερό χέρι, αλλά υπάρχει και κιτ μετατροπής για όσους δεν θέλουν να το συνηθίσουν.

Επειδή η νέα μοτοσικλέτα είναι ηλεκτροκίνητη διαθέτει ένα αρκετά υψηλό επίπεδο τεχνολογίας που αφορά τον έλεγχο και την ασφάλεια των ηλεκτρικών συστημάτων.

Ο ηλεκτροκινητήρας είναι μόνιμου μαγνήτη (PMSM) αξονικής ροής (με μορφή δίσκου) με επαφής υψηλής τάσης (HV) και μπαταρία ιόντων λιθίου (Li-ion) των 2,6kW και τάσης 2,8 έως 4,0V που περιλαμβάνει την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου της (BMS) και την πρίζα φόρτισης. Tο βάρος της μπαταρίας είναι 27kg. Ο κινητήρας διαθέτει κι άλλη ηλεκτρονική μονάδα ECU και converter DC/DC για τη μετατροπή του ρεύματος σε υψηλή (για την κίνηση της μοτοσικλέτας) και χαμηλή για τα υπόλοιπα συστήματα (όργανα, εξοπλισμό δρόμου). Τα ενεργά στοιχεία του κινητήρα κατασκευάζονται με προδιαγραφές που έχει δώσει η ΚΤΜ και συναρμολογούνται μόνο στο εργοστάσιο της ΚΤΜ για να επιτευχθεί η σωστή ακρίβεια στα διάκενα των στοιχείων.

Ο ηλεκτροκινητήρας του Freeride έχει απόδοση 21hp περίπου, το κυρίως χαρακτηριστικό του όμως είναι η μεγάλη απόδοση ροπής 42Nm στις 0rpm.

Το γκάζι του είναι ηλεκτρικό και η γκαζιέρα είναι ίδια με άλλων μοτοσικλετών της ΚΤΜ που έχουν γκάζι ride-by-wire.

Η ισχύς του κινητήρα είναι 11kW στις 5.500rpm, ενώ η μέγιστη ισχύς είναι 16kW στις 4.500rpm. Η μέγιστη ροπή είναι 42Nm στις 0rpm και ναι, καλά διαβάσατε, η μέγιστη ροπή αποδίδεται με το θα ανοίξετε το γκάζι να ξεκινήσετε. Είπαμε και πιο πριν, ότι η ηλεκτροκίνηση (κυρίως σε οχήματα επιδόσεων) φέρνει νέες συνήθειες στην οδήγηση μαζί της.

Ο φορτιστής είναι 3kW και όπως είπαμε για μια πλήρη φόρτιση της μπαταρίας χρειάζονται 90 λεπτά.

Η μπαταρία του Freeride E ζυγίζει 27kg. Χρειάζεται μιάμισι ώρα για να φορτίζει πλήρως και χαρίζει οδηγική απόλαυση μηδενικών ρύπων για μια ώρα περίπου στην καλύτερη περίπτωση.

Ενας άλλος κόσμος

Δεν είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το νέο KTM Freeride ESX στη σύντομη παρουσίαση που περιγράψαμε, από αυτό που είδαμε όμως είμαστε πεπεισμένοι ότι βλέπουμε την ιστορία να γράφεται. Σε ένα πολύ κοντινό (κατά την άποψή μας) μέλλον τα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι περισσότερα, καλύτερα και οικονομικότερα.

Σίγουρα θα χρειαστεί πολύ περισσότερος χρόνος μέχρι τα ηλεκτρικά οχήματα να μπορούν να αποτελούν μια ολοκληρωμένη εναλλακτική των οχημάτων με θερμικό χαρακτήρα. Ιδίως στις μοτοσικλέτες θα χρειαστούν μερικά τεχνολογικά breakthroughs στις μπαταρίες ώστε να αποκτήσουν μεγαλύτερη χωρητικότητα σε μικρότερο μέγεθος. Βλέπετε, όλοι μας κάνουμε το ίδιο λάθος όταν μιλάμε για ηλεκτροκίνηση: έχουμε στο μυαλό μας το όχημα που δεν θα χρειάζεται να του βάζουμε βενζίνη (!) αλλά θα μας κάνει όλες τις δουλειές ακριβώς όπως το βενζινοκίνητο όχημά μας, και θα κοστίζει όσο κι αυτό. That’s not the case. Ακόμα τουλάχιστον. Όμως αυτή τη στιγμή δίνεται η ευκαιρία σε εκείνους που έχουν την οικονομική δυνατότητα (αλλά και την τόλμη) να αποκτήσουν κάτι πραγματικά ιδιαίτερο με το οποίο θα ζήσουν καινούργιες εμπειρίες, πολύ πριν (και αν) γίνει η ηλεκτροκίνηση τεχνολογία του συρμού…

Γινόμαστε μάρτυρες στην ανατολή μιας νέας εποχής, της οποίας δεν μπορούμε ακόμη να κατανοήσουμε όλες τις ιδιαιτερότητες. Το KTM Freeride E SX πάντως είναι στην αιχμή της νέας τεχνολογίας της ηλεκτροκίνησης και δείχνει ότι είναι μπορεί να γίνει μια πολύ συναρπαστική μοτοσικλέτα – με τον δικό της τρόπο.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά KTM Freeride E SX Κινητήρας ΚΤΜ σύγχρονος ηλκετροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη σε δισκοειδή διάταξη Μέγιστη ισχύς 21,4hp (16kW) / 4.500rpm Μέγιστη ροπή 4,28kgm (42Nm) / 0rpm Μπαταρία Ιόντων λιθίου αφαιρούμενη 3kWh Χρόνος φόρτισης 90 λεπτά Πλαίσιο Περιμετρικό από ατσάλινους σωλήνες και χυτά προφίλ αλουμινίου Μπροστινή ανάρτηση Τηλεσκοπικό πιρούνι WP διαμέτρου 43mm με διαδρομή 250mm Πίσω ανάρτηση Monoshock WP PDS με διαδρομή 260mm Μπροστινό φρένο Δίσκος  διαμέτρου 240mm Πίσω φρένο Δίσκος  διαμέτρου 210mm Μπροστινό ελαστικό 80/100-21 Πίσω ελαστικό 110/90-18 Μήκος (mm) – Πλάτος (mm) – Υψος (mm) – Υψος σέλας (mm) 910 Μεταξόνιο (mm) 1.418 Ιχνος (mm) – Γωνία Caster – Βάρος (kg) 104 (με την μπαταρία βάρους 27kg)

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2014

Φωτογραφίες: Χρήστος Καραγιωργάκης – 2014

Copyright© MrBike – 2014

KTM (επίσημο site)