KTM 690 Enduro R (2015) – On board δοκιμή στην Ελλάδα

Το KTM 690 Enduro R έχει πραγματικές off road δυνατότητες και έναν από τους δυνατότερους μονοκύλινδρους κινητήρες του κόσμου.

Το KTM 690 Enduro R είναι μια εξαίρετη μοτοσικλέτα που από πολλές απόψεις ταιριάζει γάντι στη χώρα μας. Παρά την επιθετική εντουράδικη όψη της, στην πράξη είναι μια on-off μοτοσικλέτα, από πολλές απόψεις όπως ήταν το Yamaha TT 600 μια φορά κι ένα καιρό. Δεν είναι αγωνιστικό, αλλά έχει φτιαχτεί για τον μοτοσικλετιστή που εξερευνά τους δασικούς δρόμους της περιοχής του, του αρέσει το camping, δεν διστάζει να μπει στη λάσπη, την άμμο και τα κοτρόνια για να φτάσει στο σημείο με την καλύτερη θέα ή την καλύτερη θάλασσα. Ταυτόχρονα ο μοτοσικλετιστής αυτός μπορεί με την ίδια μοτοσικλέτα να κάνει όλες τους τις δουλειές στην αλύπητη ρουτίνα της καθημερινότητας. Μα όσοι είναι 40 με 50 είμαι βέβαιος ότι είχαν ή επιθύμησαν κάποια στιγμή ένα μονοκύλινδρο 600άρι on-off. Τη δεκαετία του ’80 ένα από τα must do του Ελληνα μοτοσικλετιστή ήταν ταξίδι Αλγερία, Τυνησία, Μαρόκο (για να φέρει άμμο από την έρημο στο βαζάκι) ή Μικρασιατικά Παράλια. Τέλος πάντων, όλα αυτά έχουν αλλάξει επειδή έχουν αλλάξει και οι συνήθειές μας. Ακόμη και στην Ελλάδα οι μοτοσικλέτες που πουλάνε περισσότερο είναι δρόμου ή adventure – μοτοσικλέτες δηλαδή με όχι και πολλές δυνατότητες στο χώμα.

ktm-690-enduro-r-my15-13

Πορτοκαλί πλαίσιο χωροδικτύωμα και ο μονοκύλινδρο κινητήρας των 66hp. 

Όχι για να δείχνεις εντουράς, αλλά για να είσαι

Η KTM βελτίωσε όλη την οικογένεια LC4 το 2014 και το μοντέλο του 2015 που οδηγήσαμε δεν διαφέρει από αυτό που οδηγήσαμε και το 2014, ούτε καν στα χρώματα. Είχαμε όμως την τύχη να το οδηγήσουμε περισσότερο στο χώμα.

Το KTM 690 Enduro R είναι μια enduro προδιαγραφών μοτοσικλέτα, με πραγματικά μεγάλες διαδρομές στις αναρτήσεις (250mm), offroad τροχούς της DID (21in εμπρός) αλλά με trail ελαστικά που κάνουν και για το δρόμο, ένα πανίσχυρο μονοκύλινδρο μοτέρ 66 ίππων, αλλά και σύστημα γκαζιού ridebywire με τρεις χάρτες οδήγησης και ABS με δυνατότητα επιλογής off road με κατάλληλο στικάκι. Σημαντικά «όπλα» της μοτοσικλέτας για το χώμα είναι η μεγάλη απόσταση από το έδαφος και το χαμηλό βάρος που με καύσιμα φτάνει τα 143kg. Στην πράξη τον πραγματικά καλό εαυτό της αυτή η μοτοσικλέτα τον δείχνει στο χώμα. Αλλά και μια πολύ διασκεδαστική πτυχή του χαρακτήρα της θα την ανακαλύψετε και σε ορεινή διαδρομή με στροφές, όπου θα μπορέσετε να ευχαριστηθείτε το γκάζι στην έξοδο της στροφής, την ακρίβεια και το ωραίο feedback των αναρτήσεων και τα καλά φρένα με την ασφάλεια του ABS. Κι επειδή κάποια πράγματα πρέπει να λέγονται, η KTM είναι από τις ελάχιστες εταιρίες που δίνει πολύ μεγάλο βάρος στην ποιότητα των περιφερειακών της εξαρτημάτων, συχνά ανεβάζοντας το τελικό κόστος της μοτοσικλέτας. Η ποιότητα της οδήγησης όμως δικαιώνει την επιλογή.

Η σέλα έχει εντουράδικες προδιαγραφές και γι΄ αυτό δεν βολεύει για τουρισμό. Ο συνεπιβάτης θα υποφέρει μετά από λίγη ώρα.

Στο δρόμο

Στον ανοιχτό δρόμο τα πράγματα δεν είναι το ίδιο καλά όπως στις στροφές ή στο χώμα. Η όρθια θέση οδήγησης, οι μεγάλες διαδρομές στις αναρτήσεις και η απόλυτη απουσία προστασίας από τον άνεμο, ταλαιπωρούν τον κορμό του αναβάτη, ενώ ταυτόχρονα το μπροστινό μέρος ελαφρώνει και αρχίζει να κουνάει. Χρειάζεται συμμετοχή του αναβάτη που θα ρίξει το βάρος του εμπρός και θα πάψει να σφίγγει και άρα να τραβάει το τιμόνι για να μπορέσει να εκμεταλλευτεί τη δύναμη του κινητήρα που χαρίζει υψηλές ταχύτητες που ξεπερνούν τα 190km/h (τα 192km/h του ταχυμέτρου αντιστοιχούν 181km/h πραγματικά) ίσως και περισσότερα όταν ο αναβάτης εξοικειωθεί με τη μοτοσικλέτα του και ρυθμίσει τις αναρτήσεις κατάλληλα ώστε να βγάζει μερικά χιλιόμετρα παραπάνω χωρίς νευρικότητα. Επιπλέον, παρά τον αντικραδασμικό άξονα ο μονοκύλινδρος κινητήρας παρουσιάζει κραδασμό στη σέλα και στο τιμόνι, αλλά όταν έχεις τέτοια επιτάχυνση στο χέρι δεν σε νοιάζει και πολύ.

Οι ποιοτικές αναρτήσεις, ο πολύ δυνατός κινητήρας και η στρωτή τροφοδοσία συνθέτουν μια ωραία πτυχή του χαρακτήρα του KTM 690 Enduro R, που θα μπορέσετε να εκμεταλλευτείτε στην άσφαλτο.

Στην πόλη

Ο κραδασμός δεν εμφανίζεται σε χαμηλές στροφές, όπου το μοτέρ διακρίνεται για την ομαλή του λειτουργία (δεν είναι αυτονόητο για τόσο δυνατό και μεγάλου κυβισμού μονοκύλινδρο μοτέρ) και την ευστροφία του, άρα σε συνθήκες πόλης ο κινητήρας είναι εξαιρετικά εύχρηστος, προσφέροντας ταχύτητα. Το χαμηλός βάρος είναι πλεονέκτημα και στην πόλη, όπου οι διαδρομές ρουτίνας μπορεί να γίνουν πραγματικά κουραστικές, αλλά πάλι η σέλα είναι εντουράδικη και δεν προσφέρει άνεση για πολλή ώρα. Για να είμαι δίκαιος όμως πρέπει να πω ότι παρά το μεγάλο ύψος σέλας στα 910mm, όταν έκατσα στη σέλα πατούσα με ασφάλεια και τα δύο πόδια μου στην άσφαλτο (είμαι 1,76μ.), καθώς οι εντουράδικες αναρτήσεις ενέδωσαν στο βάρος μου. Από πρακτικής άποψης δηλαδή είναι απόλυτα εφικτή η κυκλοφορία σε καθημερινή βάση με το KTM 690 Enduro R. Ομολογώ ότι θα του έβαζα μια σχάρα για να μπορώ να κουβαλάω top case ώστε να μην φορτώνομαι την τσάντα με το lap top που σταδιακά μου κόβει την πλάτη.

Ο συνεπιβάτης πάντως δεν θα είναι και πολύ ευχαριστημένος στο μικρό και λεπτό κομμάτι σέλας που το αναλογεί. Αν μάλιστα κάνει λίγο πιο πίσω θα κάθεται πάνω στην τριγωνική τάπα του ρεζερβουάρ. Δεν έχει επίσης από πού να κρατηθεί, μέχρι να βάλετε τη σχάρα που λέγαμε. Πάντως τα μαρσπιέ του συνεπιβάτη έχουν ελαστικό κάλυμμα ώστε να μην περνά πολύς κραδασμός στα πέλματά του και δεν είναι και πολύ ψηλά τοποθετημένα, άρα θα έχει χώρο για τα πόδια του.

Κατανάλωση

Ο κινητήρας των 690cc δέχτηκε μερικές σημαντικές αλλαγές για το 2014, όπως τη νέα κεφαλή με τα δύο μπουζί και τα νέα ηλεκτρονικά που προβλέπουν τρεις χάρτες οδήγησης. Η κατανάλωση του KTM 690 Enduro R κυμαίνεται σε ενθαρρυντικά για την κατηγορία (και τις επιδόσεις του) επίπεδα, στα 5,5lt/100km. Η επίδοση αυτή σίγουρα μπορεί να βελτιωθεί εφόσον ο αναβάτης είναι πιο προσεκτικός στο γκάζι. Το ρεζερβουάρ έχει χωρητικότητα 12 λίτρων και πραγματικά για εξορμήσεις μεγάλων αποστάσεων θα ήταν ωραίο αν ήταν μεγαλύτερο. Θυμίζουμε όμως ότι το ρεζερβουάρ αποτελεί ταυτόχρονα και το υποπλαίσιο της μοτοσικλέτας, πράγμα που εξοικονομεί βάρος. Ακόμη κι έτσι η αυτονομία του KTM 690 Enduro R αγγίζει τα 220km.

Πρακτικότητα και άλλα χαρακτηριστικά

Το νέο KTM 690 Enduro R έχει τρεις χάρτες οδήγησης, ωστόσο η επιλογή του γίνεται από διακόπτη κάτω από τη σέλα. Πρέπει να αποφασίσεις από πριν τον χάρτη τον οποίο θα επιλέξεις (οι χάρτες είναι comfort, street, sport) για τη διαδρομή που θα ακολουθήσεις και τις συνθήκες που επικρατούν. Αν αλλάξεις γνώμη πρέπει να σταματήσεις, να βγάλεις τη σέλα και να αλλάξεις θέση στο διακοπτάκι. Η διαφορά τους είναι στην αμεσότητα στην απόκριση του γκαζιού. Η τροφοδοσία της μοτοσικλέτας πάντως είναι αψεγάδιαστη και «ακούει» στο γκάζι καθαρά, ακόμη κι αν οι στροφές έχουν πέσει πολύ χαμηλά.

Ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει η KTM έναντι των περισσοτέρων ανταγωνιστών της είναι η οι υψηλού επιπέδου αναρτήσεις της WP. Το μοντέλο του 2014 έχει το νέο πιρούνι (διάμετρος καλαμιών 48mm) όπου το κύκλωμα λαδιού της απόσβεσης συμπίεσης είναι ξεχωριστό από το κύκλωμα της απόσβεσης επαναφοράς. Με τον τρόπο αυτό, η αλλαγή των χαρακτηριστικών στη μία από τις δύο παραμέτρους, δεν επηρεάζει την άλλη κι έτσι η ρύθμιση της ανάρτησης μπορεί να γίνει με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια.

Τα φρένα με τις δαγκάνες της Brembo είναι εντουράδικα, επομένως λειτουργούν άριστα, τόσο στο δρόμο όσο και στο χώμα.

Τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης του KTM 690 Enduro R είναι τα Metzeler Enduro 3 Sahara, ένα δοκιμασμένο trail λάστιχο, καλό τόσο για χώμα όσο και για άσφαλτο.

Η KTM εξακολουθεί και το 2015 να βάζει τέτοια όργανα στις μοτοσικλέτες της, αγνοώντας τις εκκλήσεις μας να τα εκσυγχρονίσει. Το στροφόμετρο μοιάζει πλέον παρωχημένης σχεδίασης ενώ δεν ταιριάζει και με το ποιοτικό επίπεδο της υπόλοιπης μοτοσικλέτας. Η οθόνη υγρών κρυστάλλων είναι μικρή και υστερεί σε χρηστικότητα, καθώς οι εναλλαγές στις πληροφορίες της οθόνης γίνονται από τα κουμπιά που έχει πάνω του το όργανο και όχι στο τιμόνι.

Ξεπερασμένης πια σχεδίασης το στροφόμετρο και η οθόνη θα μπορούσε να έχει περισσότερες χρήσιμες ενδείξεις με επιλογή από διακόπτη στο χέρι. Το κόστος της μοτοσικλέτας θα δικαιολογούσε κάτι πιο σύγχρονο.

Ωριμη επιλογή 

Το KTM 690 Enduro R είναι μια μοτοσικλέτα για αναβάτες που αγοράζουν μοτοσικλέτα για τον εαυτό τους και πραγματικά ξέρουν τι θέλουν. Το κύριο πλεονέκτημά του είναι ότι πάει πολύ καλά στο χώμα προσφέροντας επιπλέον δυνατότητες με τον σύγχρονο ηλεκτρονικό του εξοπλισμό. Ξέρω ότι είναι πολλοί από εσάς εκεί έξω που το ταξίδι με τη μοτοσικλέτα το αντιλαμβάνεστε να περνά από ορεινές διαδρομές με μπόλικο χώμα, παρακάμπτοντας τον αυτοκινητόδρομο. Ωστόσο, ανασταλτικός παράγοντας ανάμεσα στους περισσότερους από εσάς στέκεται το υψηλό κόστος της μοτοσικλέτας. Το KTM 690 Enduro R φτάνει να κοστίζει σχεδόν τα ίδια λεφτά με 800άρια Adventure μοντέλα άλλων εταιριών που δεν πηγαίνουν το ίδιο καλά στο χώμα αλλά πηγαίνουν καλύτερα στην άσφαλτο, είναι φιλικότερα στον συνεπιβάτη και έχουν πολλά τουριστικά αξεσουάρ.

Αρα εκείνος που θα επιλέξει το KTM 690 Enduro R θα το κάνει ξέροντας συνειδητά ότι θα τον βοηθήσει να κάνει εκδρομικό enduro πιο απολαυστικά από τα παλιά XT που εξακολουθούν να αφήνουν τις ροδιές τους στα βουνά, ή από πιο καθαρόαιμα (έστω και παλιά) enduro που είναι περισσότερο σχεδιασμένα για αγώνες, παρά για εκδρομή. Κι αν δεν έχετε υπόψη σας να ταξιδεύετε στον αυτοκινητόδρομο με δεύτερο άτομο και μπαγκάζια (το αδύναμο σημείο του μοντέλου αυτού) τότε θα μπορέσετε να εκμεταλλευτείτε μια ασύγκριτα καλύτερη ποιότητα οδήγησης (επομένως μια πιο συναρπαστική εμπειρία) στο χώμα, την πόλη και την ορεινή άσφαλτο.

Τιμοκατάλογος ΚΤΜ

Copyright© Φωτογραφίες: Χρήστος Καραγιωργάκης – 2015

KTM (επίσημο site)

Τεχνικά Χαρακτηριστικά KTM 690 Enduro R (2015) Κινητήρας KTM, τετράχρονος, υγρόψυκτος, μονοκύλινδρος, με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο και έναν επικεφαλής εκκεντροφόρο Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 102,0 x 84,5 Χωρητικότητα (cc) 690 Σχέση συμπίεσης 11,8:1 Μέγιστη ισχύς 49,0 kW (66hp) Μέγιστη ροπή – Τροφοδοσία Ψεκασμός Keihin EFI με σώμα ψεκασμού 46mm και σύστημα ride-by-wire Εκκίνηση Μίζα Λίπανση Ξηρό κάρτερ με δύο αντλίες Eaton Κιβώτιο 6 σχέσεων, συμπλέκτης APTC ολίσθησης με υδραυλική ενεργοποίηση I – II – III – IV – V – VI – Πρωτεύουσα μετάδοση 2,194 (36/79) Τελική μετάδοση 3,000 (15/45) Πλαίσιο Χαλύβδινο χωροδικτύωμα με τον κινητήρα ενεργό τμήμα του Μπροστινή ανάρτηση Ανεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι WP D48/26MA 48mm, με διαδρομή 250mm. Ρυθμίσεις: Απόσβεση Επαναφοράς, Απόσβεση Συμπίεσης Πίσω ανάρτηση Μονό αμορτισέρ WP με μοχλισμό, με διαδρομή 250mm. Ρυθμίσεις: Προφόρτιση Ελατηρίου, Απόσβεση Επαναφοράς, Απόσβεση Συμπίεσης Μπροστινό φρένο Δίσκος,  διαμέτρου 300mm. Δαγκάνες Brembo 4 εμβόλων, ακτινικής στήριξης Πίσω φρένο Δίσκος διαμέτρου 240mm, με δαγκάνα Brembo 1 εμβόλου Μπροστινό ελαστικό 90/90-21 Πίσω ελαστικό 140/80-18 Μήκος (mm) – Πλάτος (mm) – Υψος (mm) – Υψος σέλας (mm) 910 Μεταξόνιο (mm) 1.504 Ιχνος (mm) – Γωνία Caster 27° Βάρος (kg) 143 Ρεζερβουάρ (lt) 12 Μετρήσεις MrBike   Κατανάλωση (lt/100km) 5,5 Τελική ταχύτητα (km/h) 181 (192 στο ταχύμετρο)