KTM 690 Enduro R (2014) – On board δοκιμή

ktm-690-enduro-r-30

Η έννοια on-off road έχει εκπέσει πλέον και μάλιστα πολύ. Τα περισσότερα μεγάλα εργοστάσια φτιάχνουν μοτοσικλέτες που μοιάζουν με on-off, αλλά είναι καθαρά δρόμου. Άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο, είναι οι μοτοσικλέτες της λεγόμενης κατηγορίας adventure όπως έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια όπου έχουν ενταχθεί ακόμη και μοτοσικλέτες με εντελώς ασφάλτινα ελαστικά.

Το KTM 690 Enduro R δεν έχει καμία σχέση με την παραπάνω περιγραφή. Είναι μια μοτοσικλέτα που έχει φτιαχτεί για τον μοτοσικλετιστή που κυκλοφορεί καθημερινά με μοτοσικλέτα του σε όλες του τις διαδρομές και που τα περισσότερα σαββατοκύριακα (ή και παραπάνω) του χρόνου κάνει εκδρομικό enduro, διανύοντας όχι απλά ένα χωματόδρομο μέχρι το εκκλησάκι και μετά με τα πόδια μέχρι το ποταμάκι, αλλά τη χώρα από το Νότο προς το Βορρά από χώμα.

Διαβάστε τις τεχνικές αλλαγές του KTM 690 Enduro R του 2014 και όλης της οικογένειας LC4 του 2014 στο άρθρο από την επίσημη παρουσίαση στη Βαρκελώνη.

Πιο πολύ off παρά on

Η KTM χρησιμοποίησε την παλιά καλή συνταγή της γιαγιάς για να φτιάξει τη μοτοσικλέτα της, και την τελειοποίησε με όλα τα σύγχρονα χαρακτηριστικά της πιο πρόσφατης τεχνολογίας.

Το KTM 690 Enduro R είναι όπως λέει και το όνομά της μια enduro μοτοσικλέτα, με πραγματικά μεγάλες διαδρομές στις αναρτήσεις (250mm), offroad τροχούς (21in εμπρός) αλλά με trail ελαστικά που κάνουν και για το δρόμο, ένα πανίσχυρο μονοκύλινδρο μοτέρ 66 ίππων, αλλά και σύστημα γκαζιού ridebywire με τρεις χάρτες οδήγησης και ABS με δυνατότητα επιλογής off road με κατάλληλο στικάκι. Σημαντικά «όπλα» της μοτοσικλέτας για το χώμα είναι η μεγάλη απόσταση από το έδαφος και το χαμηλό βάρος που με καύσιμα είναι 143kg. Στην πράξη τον πραγματικά καλό εαυτό της αυτή η μοτοσικλέτα τον δείχνει στο χώμα. Αλλά και μια πολύ διασκεδαστική πτυχή του χαρακτήρα της θα την ανακαλύψετε και σε ορεινή διαδρομή με στροφές, όπου θα μπορέσετε να ευχαριστηθείτε το γκάζι στην έξοδο της στροφής, την ακρίβεια και το ωραίο feedback των αναρτήσεων και τα καλά φρένα με την ασφάλεια του ABS.

Στο δρόμο

Αντίθετα, δεν θα περάσετε καλά στον ανοιχτό δρόμο. Η όρθια θέση οδήγησης, οι μεγάλες διαδρομές στις αναρτήσεις και η απόλυτη απουσία προστασίας από τον άνεμο, ταλαιπωρούν τον κορμό του αναβάτη, ενώ ταυτόχρονα το μπροστινό μέρος ελαφρώνει και αρχίζει να κουνάει. Χρειάζεται συμμετοχή του αναβάτη που θα ρίξει το βάρος του εμπρός και θα πάψει να σφίγγει και άρα να τραβάει το τιμόνι για να μπορέσει να εκμεταλλευτεί τη δύναμη του κινητήρα που χαρίζει υψηλές ταχύτητες που ξεπερνούν τα 190km/h (τα 192km/h του ταχυμέτρου αντιστοιχούν 181km/h πραγματικά) ίσως και περισσότερα όταν ο αναβάτης εξοικειωθεί με τη μοτοσικλέτα του και ρυθμίσει τις αναρτήσεις κατάλληλα ώστε να βγάζει μερικά χιλιόμετρα παραπάνω χωρίς νευρικότητα. Επιπλέον, παρά τον αντικραδασμικό άξονα ο μονοκύλινδρος κινητήρας παρουσιάζει κραδασμό στη σέλα και στο τιμόνι, αλλά όταν έχεις τέτοια επιτάχυνση στο χέρι δεν σε νοιάζει και πολύ.

Στην πόλη

Ο κραδασμός δεν εμφανίζεται σε χαμηλές στροφές, όπου το μοτέρ διακρίνεται για την ομαλή του λειτουργία (δεν είναι αυτονόητο για τόσο δυνατό και μεγάλου κυβισμού μονοκύλινδρο μοτέρ) και την ευστροφία του, άρα σε συνθήκες πόλης ο κινητήρας είναι εξαιρετικά εύχρηστος, προσφέροντας ταχύτητα. Το χαμηλός βάρος είναι πλεονέκτημα και στην πόλη, όπου οι διαδρομές ρουτίνας μπορεί να γίνουν πραγματικά κουραστικές, αλλά πάλι η σέλα είναι εντουράδικη και δεν προσφέρει άνεση για πολλή ώρα. Για να είμαι δίκαιος όμως πρέπει να πω ότι παρά το μεγάλο ύψος σέλας στα 910mm, όταν έκατσα στη σέλα πατούσα με ασφάλεια και τα δύο πόδια μου στην άσφαλτο (είμαι 1,76μ.), καθώς οι εντουράδικες αναρτήσεις ενέδωσαν στο βάρος μου. Από πρακτικής άποψης δηλαδή είναι απόλυτα εφικτή η κυκλοφορία σε καθημερινή βάση με το KTM 690 Enduro R.

Ο συνεπιβάτης πάντως δεν θα είναι και πολύ ευχαριστημένος στο μικρό και λεπτό κομμάτι σέλας που το αναλογεί. Αν μάλιστα κάνει λίγο πιο πίσω θα κάθεται πάνω στην τριγωνική τάπα του ρεζερβουάρ. Δεν έχει επίσης από πού να κρατηθεί, αλλά τα μαρσπιέ του συνεπιβάτη έχουν ελαστικό κάλυμμα και δεν είναι και πολύ ψηλά τοποθετημένα.

Κατανάλωση

Ο κινητήρας των 690cc δέχτηκε μερικές σημαντικές αλλαγές για το 2014, όπως τη νέα κεφαλή με τα δύο μπουζί και τα νέα ηλεκτρονικά που προβλέπουν τρεις χάρτες οδήγησης. Η κατανάλωση του KTM 690 Enduro R κυμαίνεται σε ενθαρρυντικά για την κατηγορία (και τις επιδόσεις του) επίπεδα, στα 5,5lt/100km. Η επίδοση αυτή σίγουρα μπορεί να βελτιωθεί εφόσον ο αναβάτης είναι πιο προσεκτικός στο γκάζι. Το ρεζερβουάρ έχει χωρητικότητα 12 λίτρων και πραγματικά για εξορμήσεις μεγάλων αποστάσεων θα ήταν ωραίο αν ήταν μεγαλύτερο. Θυμίζουμε όμως ότι το ρεζερβουάρ αποτελεί ταυτόχρονα και το υποπλαίσιο της μοτοσικλέτας, πράγμα που εξοικονομεί βάρος. Ακόμη κι έτσι η αυτονομία του KTM 690 Enduro R αγγίζει τα 220km.

Αλλα χαρακτηριστικά

Το νέο KTM 690 Enduro R έχει τρεις χάρτες οδήγησης, ωστόσο η επιλογή του γίνεται από διακόπτη κάτω από τη σέλα. Πρέπει να αποφασίσεις από πριν τον χάρτη τον οποίο θα επιλέξεις (οι χάρτες είναι comfort, street, sport) για τη διαδρομή που θα ακολουθήσεις και τις συνθήκες που επικρατούν. Η διαφορά τους είναι στην αμεσότητα στην απόκριση του γκαζιού. Η τροφοδοσία της μοτοσικλέτας πάντως είναι αψεγάδιαστη και «ακούει» στο γκάζι καθαρά, ακόμη κι αν οι στροφές έχουν πέσει πολύ χαμηλά.

Ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει η KTM έναντι των περισσοτέρων ανταγωνιστών της είναι η οι υψηλού επιπέδου αναρτήσεις της WP. Το μοντέλο του 2014 έχει το νέο πιρούνι (διάμετρος καλαμιών 48mm) όπου το κύκλωμα λαδιού της απόσβεσης συμπίεσης είναι ξεχωριστό από το κύκλωμα της απόσβεσης επαναφοράς. Με τον τρόπο αυτό, η αλλαγή των χαρακτηριστικών στη μία από τις δύο παραμέτρους, δεν επηρεάζει την άλλη κι έτσι η ρύθμιση της ανάρτησης μπορεί να γίνει με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια.

Τα φρένα με τις δαγκάνες της Brembo είναι εντουράδικα, επομένως λειτουργούν άριστα, τόσο στο δρόμο όσο και στο χώμα.

Τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης του KTM 690 Enduro R είναι τα Metzeler Enduro 3 Sahara, ένα δοκιμασμένο trail λάστιχο, καλό τόσο για χώμα όσο και για άσφαλτο.

Τον πίνακα οργάνων θα παρακαλούσα κάποια στιγμή την ΚΤΜ να τον εκσυγχρονίσει. Το στροφόμετρο μοιάζει πλέον πραγματικά παρωχημένης σχεδίασης ενώ δεν ταιριάζει και με το ποιοτικό επίπεδο της υπόλοιπης μοτοσικλέτας. Η οθόνη υγρών κρυστάλλων είναι μικρή και υστερεί σε χρηστικότητα, καθώς οι εναλλαγές στις πληροφορίες της οθόνης γίνονται από τα κουμπιά που έχει πάνω του το όργανο και όχι στο τιμόνι.

Για όσους το χώμα δεν είναι μόνο φιγούρα

Οσοι μάθαμε να οδηγούμε την δεκαετία του ’80 και πήραμε μοτοσικλέτα τη δεκαετία του ’90 ζυμωθήκαμε μαζί με τα 600άρια on-off. Ήταν η εποχή που μέσα στον προγραμματισμό των καλοκαιρινών διακοπών ήταν το ταξίδι στη Μικρά Ασία και φυσικά Μαρόκο, Αλγερία, Τυνησία. Είμαι σίγουρος ότι πολλοί από εμάς θα ήθελαν να είχαν τότε μια μοτοσικλέτα σαν αυτό το KTM 690 Enduro R αντί για τα XT 600, DR 650, XL 500/600 (όχι ότι και εκείνα δεν τα κατάφεραν καλά, έτσι;). Το τότε όμως είναι τότε και το τώρα είναι τώρα. Τότε τα KΤΜ δεν είχαν μίζα και ήταν δύστροπα, ενώ τώρα γιαπωνέζικα μονοκύλινδρα on-off δεν υπάρχουν πια. Και υπάρχει ένας καλός λόγος που δεν υπάρχουν – απλά άλλαξαν οι μοτοσυνήθειές μας και δεν είχαν ζήτηση πια. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι εξαφανίστηκαν οι αναβάτες που μπορούν να εκτιμήσουν μια καλή εντουράδα χωρίς να πρέπει να πάρουν ένα καθαρόαιμο για αυτή τη δουλειά. Και η ΚΤΜ, με την τεράστια παράδοση στο χώμα, αλλά και που έχει δείξει κορυφαίες μοτοσικλέτες δρόμου, είναι σε θέση σήμερα να κατασκευάσει μια πραγματική on-off με ποιότητα, αντοχή, τεχνολογία, επιδόσεις και υψηλό fun factor.

Το κόστος της πάντως δεν είναι χαμηλό και είναι μάλλον αντίστοιχο με άλλων adventure μοντέλων μεσαίου κυβισμού που έχουν πιο τουριστικό χαρακτήρα, πιο πολυτελή εξοπλισμό και περισσότερες δυνατότητες μεταφοράς δεύτερου ατόμου και αποσκευών. Ζυγίστε τι θέλετε πιο πολύ όταν αγοράζετε μοτοσικλέτα, βάλτε κάτω τα πραγματικά σας θέλω κι αν σ’ αυτά δεν είναι το ταξίδι με βαλίτσες και δεύτερο άτομο, τότε αξίζει να κάνετε ένα test ride και στο KTM 690 Enduro R.

KTM (επίσημο site)

Τεχνικά Χαρακτηριστικά KTM 690 Enduro R (2014) Κινητήρας KTM, τετράχρονος, υγρόψυκτος, μονοκύλινδρος, με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο και έναν επικεφαλής εκκεντροφόρο Διάμετρος  x Διαδρομή (mm) 102,0 x 84,5 Χωρητικότητα (cc) 690 Σχέση συμπίεσης 11,8:1 Μέγιστη ισχύς  49,0 kW (66hp) Μέγιστη ροπή – Τροφοδοσία Ψεκασμός Keihin EFI με σώμα ψεκασμού 46mm και σύστημα ride-by-wire Εκκίνηση Μίζα Λίπανση Ξηρό κάρτερ με δύο αντλίες Eaton Κιβώτιο 6 σχέσεων, συμπλέκτης APTC ολίσθησης με υδραυλική ενεργοποίηση I – II  – III  – IV  – V  – VI  – Πρωτεύουσα μετάδοση 2,194 (36/79) Τελική μετάδοση 3,000 (15/45) Πλαίσιο Χαλύβδινο χωροδικτύωμα με τον κινητήρα ενεργό τμήμα του Μπροστινή ανάρτηση Ανεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι WP D48/26MA 48mm, με διαδρομή 250mm. Ρυθμίσεις: Απόσβεση Επαναφοράς, Απόσβεση Συμπίεσης Πίσω ανάρτηση Μονό αμορτισέρ WP με μοχλισμό, με διαδρομή 250mm. Ρυθμίσεις: Προφόρτιση Ελατηρίου, Απόσβεση Επαναφοράς, Απόσβεση Συμπίεσης Μπροστινό φρένο Δίσκος,  διαμέτρου 300mm. Δαγκάνες Brembo 4 εμβόλων, ακτινικής στήριξης Πίσω φρένο Δίσκος διαμέτρου 240mm, με δαγκάνα Brembo 1 εμβόλου Μπροστινό ελαστικό 90/90-21 Πίσω ελαστικό 140/80-18 Μήκος (mm) – Πλάτος (mm) – Υψος (mm) – Υψος σέλας (mm) 910 Μεταξόνιο (mm) 1.504 Ιχνος (mm) – Γωνία Caster 27° Βάρος (kg) 143 Ρεζερβουάρ (lt) 12 Μετρήσεις MrBike    Κατανάλωση (lt/100km)  5,5 Τελική ταχύτητα (km/h) 181 (192 στο ταχύμετρο)