ΚΤΜ 250 EXC TPI (2018) – On board δοκιμή

Η μεγάλη είδηση της χρονιάς ήταν η επάνοδος των δίχρονων enduro μοτοσυκλετών παραγωγής από την KTM με προδιαγραφές Euro 4 και φυσικά δυνατότητα να βγάλουν πινακίδα. Το ενδιαφέρον από τη στιγμή που πάτησαν τα δίχρονα μοντέλα της ΚΤΜ στην Ελλάδα ήταν πολύ μεγάλο και αυτό αποτυπώθηκε και στις πολύ ικανοποιητικές πωλήσεις που σημειώθηκαν.

Στο τέλος του Οκτωβρίου 2017 η ΚΤΜ στην Ελλάδα οργάνωσε ένα μεγάλο test ride event, στα πλαίσια του οποίου διοργανώθηκε και δημοσιογραφική παρουσίαση, όπου είχαμε την ευκαιρία να δούμε καλύτερα τόσο την τεχνολογία, όσο και τη συμπεριφορά των μοτοσυκλετών αυτών στην «πίστα» της Πεντέλης, εκεί που έγιναν και τα test ride όπου ειρήσθω εν παρόδω υπήρχε τόσο μεγάλο ενδιαφέρον, ώστε είχαν κλειστεί οι συμμετοχές μια βδομάδα νωρίτερα.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης οι άνθρωποι της ΚΤΜ έκαναν μια ευρύτατη ενημέρωση για τη συμμετοχή της εταιρίας στους αγώνες, τόσο του παγκοσμίου (στο χώμα αλλά και στα MotoGP) όσο και στα εθνικά πρωταθλήματα, καθώς οι αγώνες είναι πολύ βαθιά ριζωμένοι στη φιλοσοφία της KTM.

Πληροφορηθήκαμε επίσης ότι η KTM ξεπέρασε τις πωλήσεις 200.000 μοτοσυκλετών, έσπασε δηλαδή άλλο ένα ρεκόρ και τοποθετείται ανάμεσα στους μεγαλύτερους ευρωπαίους κατασκευαστές μοτοσυκλετών. Γι’ αυτό άλλωστε επενδύει ποσό της τάξης των €140 εκατ. για να μπορεί να υποστηρίξει αποτελεσματικά τις αυξανόμενες πωλήσεις.

Άλλη μια σημαντική πληροφορία που πήραμε από την παρουσίαση είναι ότι η μάρκα κατασκευής αναρτήσεων WP, θα εξελιχτεί σε ξεχωριστό brand, με δικό της δίκτυο για την συντήρηση των αναρτήσεων, που θα μπορεί να είναι διαφορετικό από αυτό της KTM και της Husqvarna. Την εφαρμογή στην πράξη είναι κάτι που πρέπει να περιμένουμε να το δούμε. Ταυτόχρονα η WP εξελίσσει πλέον ειδικές σειρές αναρτήσεων, τέσσερις τον αριθμό, ειδικά σχεδιασμένες για την κάθε κατηγορία μοτοσυκλετών, με τις ονομασίες Apex για τα Street, Xplor για τα Adventure, Xxact για τα MX και Aphix για τα enduro. Όλες οι σειρές θα έχουν διαφορετικά επίπεδα εξειδίκευσης ανάλογα με τη χρήση που προορίζονται να κάνουν (ερασιτεχνική ή αγωνιστική σε διάφορα επίπεδα). Έχουμε δηλαδή να περιμένουμε πράγματα από την WP.

Τα δίχρονα

Τα δίχρονα μοντέλα της KTM είναι αυτή τη στιγμή δύο: τα KTM 250 EXC TPI και KTM 300 EXC TPI. Αν συνυπολογίσουμε και τις εκδόσεις Six Days τότε είναι τέσσερα. Αντίστοιχα μοντέλα υπάρχουν και στη γκάμα της Husqvarna.

Ακολουθούν τα κύρια χαρακτηριστικά έτσι όπως τα ανακοινώνει το εργοστάσιο:

– EURO IV

– Μείωση της κατανάλωσης έως και 40%!

– Τεχνολογία αιχμής στους δίχρονους κινητήρες

– TPI = Transfer Port Injection

– Τεράστια βελτίωση στην κατανάλωση

– Δεν υπάρχει ανάγκη ρυθμίσεων σε σχέση με τις περιβαλλοντικές αλλαγές

– Δεν υπάρχει ανάγκη για προ-μίξη του καυσίμου

– Μίζα

– Κορυφαία απόδοση

– Εξαιρετική οδηγησιμότητα

– Μείωση του καπνού κατά 50%!

– Το λάδι (0,7lt) διαρκεί για τουλάχιστον 5 ρεζερβουάρ βενζίνης

– Μειωμένοι ρύποι

– Μειωμένες αναθυμιάσεις καυσίμου

– Αυξημένη άνεση

Κι αυτό είναι ένα σχέδιο με τα κύρια χαρακτηριστικά των δίχρονων μοντέλων περιληπτικά.

Ψεκασμός στα δίχρονα

Η KTM ξεκίνησε τον σχεδιασμό ενός δίχρονου ψεκαστού κινητήρα ήδη από το 2004, συνάντησε όμως αρκετές δυσκολίες και στην πορεία έπρεπε να εγκαταλείψει τον δρόμο του άμεσου ψεκασμού orbital direct injection που έφτασε στη μορφή του πρωτοτύπου το 2006. Το 2012 το πανεπιστήμιο του Graz στην Αυστρία μαζί με την ΚΤΜ εξέλιξε έναν κινητήρα άμεση ψεκασμού χαμηλής πίεσης και πάνω σ’ αυτόν η KTM δημιούργησε τον κινητήρα TPI που σημαίνει Transfer Port Injection.

Ο κινητήρας TPI βασίζεται στον κινητήρα EXC του 2017 έχει όμως διαφορετική ηλεκτρονική διαχείριση κινητήρα (ΕΜS μαζί μεν καλωδίωση), έχει μπεκ αντί για καρμπυρατέρ, διαφορετικό σύστημα παροχής καυσίμου, ειδικά σχεδιασμένο σύστημα παροχής λαδιού, άλλον κύλινδρο κι άλλο φιλτροκούτι, ενώ διαφορετική και ισχυρότερη είναι και η γεννήτρια.

Προφανώς τα καινούργια δίχρονα είναι πιο πολύπλοκα όσον αφορά τον ηλεκτρονικό τους εξοπλισμό, καθώς για να λειτουργήσει ένας σύγχρονος ψεκασμός πρέπει να έχει μια σειρά από αισθητήρες όπως αισθητήρα ανατροπής, πίεσης στροφαλοθαλάμου, στροφών κινητήρα, θέσης γκαζιού, θερμοκρασίας ψυκτικού, θερμοκρασίας αέρα εισαγωγής, διακόπτη επιλογής χαρτογράφησης (προαιρετικό στη βασική έκδοση, στάνταρ στη Six Days, το ίδιο ισχύει και για το βεντιλατέρ).

Για να λειτουργήσει το σύστημα ψεκασμού TPI δεν έχει μόνο τα μπεκ που ψεκάζουν καύσιμο, έχει και μια αντλία λαδιού που στόχο της έχει να τροφοδοτήσει με λάδι και αέρα (δηλαδή μείγμα αέρα λαδιού) τον στροφαλοθάλαμο.

Πρόκειται για ένα σώμα διαμέτρου 39mm που κατασκευάζεται από την Dell’ Orto, έχει αισθητήρα θέσης γκαζιού για να υπολογίζει την ποσότητα ψεκασμού που πρέπει να δώσει, έχει κουμπί κρύας εκκίνησης και βίδα ρύθμισης ρελαντί. Η γκαζιέρα είναι συμβατική με δύο ντίζες για αξιόπιστη λειτουργία, όχι όμως ride-by-wire. Αφού λοιπόν μπει το μείγμα αέρα λαδιού στο στροφαλοθάλαμο μετά κινείται προς τις θυρίδες μεταφοράς. Εκεί ψεκάζεται από δύο ψεκαστήρες το καύσιμο και αναμειγνύεται κι αυτό με το μείγμα αέρα λαδιού λίγο πριν μπει στο θάλαμο καύσης. Στις χαμηλές στροφές ψεκάζει μόνο τα ένα μπεκ. Για να μπορέσει το καύσιμο να φτάσει στα μπεκ απαιτείται πλέον αντλία καυσίμου μέσα στο 9λιτρο ρεζερβουάρ, ένα χαρακτηριστικό που δεν υπήρχε στους καρμπιρατεράτους δίχρονους κινητήρες με τα συστήματα τροφοδοσίας καθέτου ροής.

Ανάρτηση

Οι αναρτήσεις είναι μας είναι ήδη γνωστές στη σειρά EXC, όμως για το 2018 έχουν δεχτεί κάποιες βελτιώσεις. Το πιρούνι WP Xplor 48 έχει ρύθμιση απόσβεσης συμπίεσης και απόσβεσης και επαναφοράς στην επάνω πλευρά, βνα σχεδίαση της βιδωτής τάπας, νέο Hydro-stop για μεγαλύτερη αντοχή στο κατώτερο σημείο και είναι ελαφρύτερο κατά 200gr περίπου. Το αμορτισέρ έχει πολύ περισσότερες βελτιώσεις: εξακολουθεί να είναι τεχνολογίας PDS (προοδευτικής λειτουργίας χωρίς μοχλικό) αλλά με νέα σχεδίαση που περιλαμβάνει λεπτότερο έμβολο 46mm αντί για 50mm, μικρότερο μέγεθος ώστε να ταιριάζει στο νέο πλαίσιο και (προσέξτε) μειωμένο βάρος κατά 600gr.

To νέο KTM 250 EXC TPI οδήγησε ο συνεργάτης (και φίλος)του MrBike, Βασίλης Μωραΐτης, που μας μεταφέρει τις εντυπώσεις του. To 300άρι δυστυχώς δεν είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε εξαιτίας μιας πτώσης ενός αναβάτη νωρίτερα.

KTM 250 EXC TPI – on board

Το νέο ΚΤΜ 250 EXC TPI είναι μεν μία από τις ολοκαίνουργιες μοτοσικλέτες της Αυστριακής εταιρείας ωστόσο, η καταγωγή της από την θρυλική 250 EXC είναι εμφανής. Από τη στιγμή που θα ανέβεις πάνω στη σέλα της και θα διανύσεις για πρώτο μονοπάτι «δένεσαι» με αυτή με ένα μοναδικό οικείο και φιλικό τρόπο. Αποτελεί μία καταπληκτική μοτοσικλέτα στο είδος της που είναι μεν δυνατή σε όλο το φάσμα των στροφών ωστόσο, είναι πιο ομαλή και στρωτή στην κλιμάκωση της ισχύος γεγονός που την καθιστά πιο κατάλληλη για χρήση Enduro. Ο κινητήρας του ΚΤΜ 250 EXC TPI είναι δυνατός, ωστόσο, στο άνοιγμα του γκαζιού δεν σου ξεκολλάει τα χέρια. Μπορείς να ελέγξεις την ισχύ κυρίως με τον δεξί καρπό και τον συμπλέκτη που είναι μαλακός κι εύχρηστος και συνεργάζεται πλήρως με το ανάλαφρο σε αίσθηση κιβώτιο.

Στο σύνολο πλαίσιο, αναρτήσεις, φρένα και κινητήρας συνεργάζονται άψογα με μοναδική αρμονία και εσύ δεν κοιτάς πως θα προσαρμοστείς σε αυτό αλλά απλά το οδηγείς με ένα μοναδικό ρυθμό υπερβαίνοντας συνεχώς τα όριά σου. Η οδική του συμπεριφορά είναι προβλέψιμη κι αυτό είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του που το καθιστούν τόσο δημοφιλές. Στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης υπακούει πειθήνια στις εντολές του αναβάτη και η γεωμετρία του σε βοηθάει να το πλασάρεις κατάλληλα και με όποια γωνία κλίσης επιθυμείς στην στροφή ανάλογα με το τερέν που κινείσαι.

Πολύ καλές εντυπώσεις άφησαν και οι αναρτήσεις ιδίως στα σκληρά σημεία της πίστας. Καλοζυγισμένο, το νιώθεις πραγματικά να είναι εναρμονισμένο, ένα με το σώμα σου καθώς προσπαθείς να ανεβάσεις κι άλλο το ρυθμό σου. Δύσκολα θα κάνεις λάθος όταν το οδηγείς κι ακόμη πιο δύσκολα θα χάσεις τον έλεγχο.  Στο σύνολό του το ΚΤΜ 250 EXC TPI αποτελεί ένα καλοστημένο όπλο για τους λάτρες του Enduro είτε είναι χομπίστες είτε έμπειροι αθλητές που κυνηγούν την νίκη σε κάθε αγώνα που συμμετέχουν.

Copyright© Βασίλης Μωραΐτης – 2017

Copyright© Δημήτρης Μπαζίνας – 2017

Φωτογραφίες: KTM, Χρήστος Καραγιωργάκης

KTM – επίσημο site