BMW R 1200 GS Adventure (2014) – On board δοκιμή

bmw-r1200gs-adventure14-8

Panagiotopoulos_2

Κάναμε μια πολύ διασκεδαστική διαδρομή με το BMW R 1200 GS Adventure που μας έδωσε τη δυνατότητα να δοκιμάσουμε τη μοτοσικλέτα σε μια ποικιλία καταστάσεων. Οδηγήσαμε σε βρεγμένους δρόμους και σε στεγνούς, μέσα από χωριά με δρόμους με λακκούβες αλλά και γρήγορα στον καλοστρωμένο αυτοκινητόδρομο Ν-431. Ακολουθήσαμε επίσης ένα στενό στριφτερό δρόμο μέχρι που η άσφαλτος τελείωσε κι έγινε χωματόδρομος, πάνω στον οποίο το μεγάλο BMW ένιωθε το ίδιο καλά σαν στο σπίτι του.

Ρύθμισα τη ζελατίνα, δοκίμασα τους διαφορετικούς χάρτες λειτουργίας, ανασήκωσα τη σέλα και γέμισα τις μεταλλικές βαλίτσες με τον φωτογραφικό μου εξοπλισμό. Τώρα επιστρέφω μόνος μου κατά μήκος της παραλιακού δρόμου προς το ξενοδοχείο της παρουσίασης στο Mojácar της Νότιας Ισπανίας, εντυπωσιασμένος από το νέο BMW R 1200 GS Adventure – αλλά γνωρίζοντας ότι έχω πάρει μια μικρή γεύση από μια μοτοσικλέτα που χρειάζεται ένα εβδομαδιαίο ταξίδι κατά μήκος της ηπείρου, φορτωμένη με εξοπλισμό για camping για να μην την αδικήσω.

Και πώς θα μπορούσε να μην είναι έτσι, τη στιγμή που αυτή η μοτοσικλέτα σχεδιάστηκε για να είναι η πιο σοβαρή, άνετη, ανθεκτική και πιο καλά εξοπλισμένη έκδοση του BMW R 1200 GS – που κι αυτό είναι ήδη δημοφιλές για ακριβώς τους ίδιους λόγους;

Η έκδοση R 1200 GS Adventure δημιουργήθηκε το 2001 ως η πιο hard core εναλλακτική προς το στάνταρντ R 1150 GS κι έγινε μια πολύ δημοφιλής μοτοσικλέτα. Τώρα, ένα χρόνο αφού το στάνταρντ BMW R 1200 GS απέκτησε υγρόψυκτο κινητήρα και άλλες σημαντικές αλλαγές, το BMW R 1200 GS Adventure έχει αναβαθμιστεί με παρόμοιο τρόπο.

bmw-r1200gs-adventure14-29

Οι αλλαγές

Οι περισσότερες από τις διαφορές από στάνταρντ BMW R 1200 GSαπηχούν αυτές του πρηγούμενου Adventure, ξεκινώντας από την πιο προφανή: το μεγάλο 30λιτρο ρεζερβουάρ, τα έξτρα 10 λίτρα του οποίου προσφέρουν μια αύξηση χωρητικότητας κατά 50%. Αυτό το τελευταίο BMW R 1200 GS Adventure διαφέρει από τον προκάτοχό του επειδή το ρεζερβουάρ είναι αλουμινένιο. Είναι κατά 4kg ελαφρύτερο, αλλά αυτό συμβαίνει και επειδή το νέο ρεζερβουάρ έχει 3lt μικρότερη χωρητικότητα σε σχέση με το παλιό πλαστικό ρεζερβουάρ κι έχει αποκτήσει έναν μικρό χώρο που κλειδώνει, κοντά στη τάπα του ρεζερβουάρ. Με κατανάλωση βενζίνης 6,9lt/100kmπου έγραψα (και που εύκολα πέφτουν χαμηλότερα) το ρεζερβουάρ του BMW R 1200 GS Adventure επαρκεί για μια αυτονομία πάνω από 400km.

Η μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων ήταν πάντα ένα από τα χαρακτηριστικά των Adventure κι αυτό το μοντέλο δεν διαφέρει, με τον ψηλό μπροστινό στα 210mm και το πίσω στα 220mm, έχει δηλαδή 20mm περισσότερα από το στάνταρντ μoντέλο.

Η ανάρτηση Telelever έχει νέα γεωμετρία για πιο γρήγορη είσοδο στις στροφές και όπως και το στάνταρντ μοντέλο απέκτησε αμορτισέρ τιμονιού, ίσως ως ανταπόκριση σε αναφορές κάποιων tank slapping.

Όπως και πριν η ζελατίνα είναι μεγαλύτερη από του στάνταρντ μοντέλου. Τα πλαστικά είναι ξανασχεδιασμένα, διαθέτει φυσικά ράμφος και προστατεύεται από ατσάλινα σωληνωτά κάγκελα. Υπάρχει επίσης μια αλουμινένια ποδιά κάτω από τον κινητήρα. Στα 890mm ή στα 910mm, η γρήγορα ρυθμιζόμενη σέλα (παίρνει και κλίση επειδή έχει δύο βάσεις ρύθμισης) είναι κατά 40mm υψηλότερη από της στοκ μοτοσικλέτας και λίγο πιο στενή από του προηγούμενου BMW R 1200 GS Adventure, ώστε το να φτάνει ο αναβάτης στο έδαφος να είναι πιο εύκολο. Τα μαρσπιέ είναι πιο φαρδιά, οδοντωτά, έτοιμα για off road οδήγηση με ρυθμιζόμενους, ενισχυμένους μοχλούς.

Ο αερο-υγρόψυκτος boxer κινητήρας των 1170cc διαφέρει από τη βασική έκδοση του GS επειδή έχει κατά 950gr βαρύτερο βολάν για να αποδίδει ομαλότερα στις χαμηλές στροφές. Το BMW R 1200 GS Adventure έχει έναν έξτρα αποσβεστήρα κραδασμών ανάμεσα στο κιβώτιο ταχυτήτων και τον άξονα μετάδοσης. Κατά τα άλλα ο 8βάλβιδος κινητήρας με τους δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους δεν έχει αλλαγές, με μέγιστη απόδοση 125hp στις 7750rpm.

bmw-r1200gs-adventure14-20

Ηλεκτρονικά

Όπως και η βασική έκδοση του GS, έτσι και το BMW R 1200 GS Adventure έχει το ASC (Automatic Stability Control) tractioncontrol, συν μια επιλογή από διαφορετικούς χάρτες οδήγησης. Η βασική έκδοση του R 1200GS Adventure έχει μια το κανονικό χάρτη Road στην τον Rain, που κάνει πιο ήπια την απόδοση ισχύος αλλά με την ίδια μέγιστη ισχύ. Υπάρχει η δυνατότητα αναβάθμισης στο χάρτη Riding Pro που περιέχεται στις εκδόσεις AdventureXEκαιTE σε κάποιες χώρες. Όπως και με το απλό BMW R 1200 GSαυτό δίνει τρεις έξτρα χάρτες: Dynamic, Enduro και Enduro Pro. Ο τελευταίος χάρτης απαιτεί μια φισέτα κάτω από τη σέλα. Η απόκριση του γκαζιού γίνεται πιο άμεση ή πιο ήπια αντίστοιχα. Υπάρχει επίσης η έξτρα semi-active ανάρτηση, Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment), που τοποθετείται στα TE και XE επίσης.

BMWR 1200 GSAdventureon board

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το BMWR 1200 GSAdventure είναι μια μεγάλη μοτοσικλέτα, ακόμη κι αν είσαι ψηλός. Ακόμη και το να ανέβει ένας αναβάτης χαμηλότερου αναστήματος θα είναι δύσκολο, όπως και το να το κατεβάσει από το κεντρικό σταντ. Παρά τις προσπάθειες της BMW για μείωση βάρους, ζυγίζει και πάλι 260kg με καύσιμα, από τα οποία τα 20kg είναι καύσιμα. Εχει όμως μια εντυπωσιακή ικανότητα να εξαφανίζει το βάρος της εν κινήσει και ο δύναμή της είναι ελεγχόμενη.

bmw-r1200gs-adventure14-7

Η βροχή που κράτησε όλη τη νύχτα, σταμάτησε με το που ξεκινήσαμε, αλλά οι βρεγμένοι δρόμοι μας έδωσαν την ευκαιρία να δοκιμάσουμε τη μοτοσικλέτα στο χάρτη Rain.

Ο κινητήρας είναι πολύ ελαστικός και με πολύ ομαλή τροφοδοσία, τόσο που δεν μπορώ να πω ότι η πιο ήπια απόκριση στο γκάζι χρειαζόταν. Αλλά στους γλιστερούς δρόμους της πόλης, χάρηκα που είχα αυτή την επιλογή, για τον πρόσθετο λόγο ότι το Rain mode αναπροσαρμόζει το tractioncontrol για την μικρότερη πρόσφυση του βρεγμένου δρόμου.

Ευτυχώς οι δρόμοι στέγνωσαν γρήγορα κι έτσι επέλεξα τον χάρτη Road με τον δεξιό μου αντίχειρα και είπα να ξεμουδιάσω το BMWR 1200 GSAdventure στον παραλιακό δρόμο προς το Carboneras. Το BMW είναι μια άνετη μοτοσικλέτα, τόσο επειδή ο κινητήρας του δουλεύει χαλαρά και ξεκούραστα καθώς η μοτοσικλέτα είναι με τελευταία σχέση στο κιβώτιο αλλά επιταχύνει γρήγορα για περιστασιακό προσπέρασμα των φορτηγών, όσο και για τις αναρτήσεις της με τις μεγάλες διαδρομές που τις επιτρέπουν να περνά χωρίς να ενοχλείται πάνω από τα σαμαράκια της τροχαίας, αλλά και τις λακκούβες του δρόμου.

Όπως και στο στάνταρντ BMW R 1200 GS, ο πιο ισχυρός υγρόψυκτος κινητήρας με τις εισαγωγές «κάθετης ροής» και τις επίσης κάθετες εξαγωγές έχει μια εμφανή διαφορά από το προηγούμενο μοντέλο. Ο παλιός 8βάλβιδος boxer ήταν αρκετά δυνατός και με καλή απόκριση στο γκάζι. Αλλά αυτή η μοτοσικλέτα έχει ακόμη περισσότερη αμεσότητα στο γκάζι, πιο ομαλή και είναι πιο εύστροφη με μεγαλύτερο όριο περιστροφής κατά 500rpm που ανεβάζει το κόκκινο στις 9000rpm. Έτσι, είναι πιο γρήγορη και πιο διασκεδαστική.

Η μεγάλη μοτοσικλέτα είναι τώρα ακόμη πιο γρήγορα από πριν, με δυνατότητα να κρατά χωρίς προσπάθεια υψηλές ταχύτητες ταξιδιού και να επιταχύνει προς την τελική ταχύτητα των άνω των 210km/h με ένα άνοιγμα του γκαζιού. Δεν υπάρχει όμως έλλειψη στην απόδοση στις χαμηλές στροφές κι έτσι δεν θα πρέπει να αντιμετωπίσει κανένα θέμα με δύο άτομα σε ταξίδι. Με τελευταία σχέση στο κιβώτιο τραβούσε καθαρά και ομαλά από τις 3000rpm με 80km/h και κρατούσε εύκολα τα 125km/h στο ταχύμετρο με το έξτρα cruise control να κάνει το ταξίδι ακόμη πιο ξεκούραστο.

Όπως και πριν το BMW R 1200 GS Adventure έχει το πλεονέκτημα σε σχέση με το απλό GS στην υψηλή ταχύτητα και τις μεγάλες αποστάσεις λόγω της μεγαλύτερης ζελατίνας. Μάλιστα τώρα είναι ακόμη μεγαλύτερη κι έκανε πολύ καλή δουλειά καθώς κρατούσε τους στροβιλισμούς μακριά μου παρά το ότι είμαι πολύ ψηλός. Το BMW R 1200 GS Adventure έχει τον άριστο βιδωτό ρυθμιστή για τη ζελατίνα που έχει και το απλό BMW R 1200 GS και που μπορεί να χρησιμοποιηθεί εν κινήσει με το αριστερό χέρι. Έχοντας αναπτύξει ταχύτητα διαπίστωσα ότι μερικές φορές το κουμπί δεν γυρνούσε, ίσως λόγω αυξημένης τριβής από την πίεση του αέρα, γιατί κατά τα άλλα λειτουργούσε κανονικά. Προστασία προσφέρουν επίσης οι χούφτες που είναι στον στάνταρντ εξοπλισμό, ενώ τα θερμαινόμενα γκριπ είναι αξεσουάρ.

Με δεδομένο το ύψος, το βάρος και τις μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων, ήταν πολύ σταθερό και σ’ αυτό φαίνεται ότι βοηθά και το ράμφος που έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει περισσότερη αεροδυναμική πίεση προς τα κάτω. Με μεγάλη ταχύτητα στην ευθεία και στις γρήγορες ανοιχτές στροφές η μοτοσικλέτα έδινε μια κάπως ασαφή αίσθηση, αλλά ποτέ ανησυχητικά. Στις χαμηλότερες ταχύτητες ήταν εντυπωσιακά συγκροτημένη, ειδικά όταν επέλεγα το Dyanamic Mode, που σφίγγει αυτομάτως την semi active ανάρτηση και κάνει την απόκριση στο γκάζι πιο άμεση.

bmw-r1200gs-adventure14-3

Σταθερότητα και έλεγχος

Οι αναρτήσεις Dynamic ESA είναι πολύ πιο χρήσιμες σε μοτοσικλέτα με μεγάλη διαδρομή αναρτήσεων καθώς οι semi active αναρτήσεις μπορούν να σφίγγουν ή να μαλακώνουν τις αποσβέσεις εμπρός ή πίσω, ανάλογα με την ταχύτητα και με το πόσο γρήγορα επιταχύνει ή επιβραδύνει ο αναβάτης. Όταν ο δρόμος στένεψε και έστριβε πιο συχνά, το BMW αισθανόταν άνετα με το να πλαγιάζει στις στροφές και με τις αναρτήσεις του να παραμένουν αξιοσημείωτα σφιχτές. Ακόμη και τα δυνατά φρένα δεν την ενόχλησαν και το Adventure ήταν πολύ ικανό σε αυτό. Οι ακτινικής στήριξης τετραέμβολες δαγκάνες της Brembo εμπρός δαγκώνουν δυνατά τους δίσκους και προσθέτουν και λίγο πίσω φρένο ταυτόχρονα, καθώς το σύστημα φρένων είναι συνδυαζόμενο, ενώ όλη η διαδικασία του φρεναρίσματος ελέγχεται από ένα άριστο ABS. Τα ελαστικά Michelin Anakee III με τον κυρίως ασφάλτινο προορισμό τους, έκαναν άριστη δουλειά.

Μπορείτε να παραγγείλετε αν θέλετε το BMW R 1200 GSA dventure με λάστιχα με τακούνια χωρίς έξτρα κόστος. Θα μας ήταν χρήσιμα τέτοια λάστιχα στην επόμενη ευθεία, όπου ο δρόμος στένεψε και η άσφαλτος εναλλασσόταν με κομμάτια χωματόδρομου. Η μοτοσικλέτα απαιτούσε μόνο το πάτημα ενός κουμπιού για να επιλεγεί το Enduro mode έτσι ώστε να μαλακώσουν οι αναρτήσεις και να ξαναρυθμιστούν το ABS και το traction control και να μπορούμε να απολαύσουμε τη βόλτα μας στο χαλαρό έδαφος με τα ηλεκτρονικά να βοηθούν να διατηρούμε τον έλεγχο.

Αν και είχα σχεδόν γεμάτο ρεζερβουάρ δεν μου έγινε αντιληπτό το έξτρα βάρος σε σχέση τη βασική έκδοση του BMW R 1200 GS που είχα οδηγήσει πρόσφατα off road, και για άλλη μια φορά το Adventure απεδείχθη μια πολύ ικανή μοτοσικλέτα για το μέγεθός της. Θα πρέπει να είναι επίσης πιο ευέλικτο σε σχέση με το παλιότερο μοντέλο καθώς και πιο γρήγορο και –χάρη στα ηλεκτρονικά- πιο ασφαλές και εύκολο στην οδήγηση.

Δεν είχα το χρόνο να ρυθμίσω το τιμόνι, που για μένα ήταν αρκετά χαμηλά, αλλά μπορεί να περιστραφεί ώστε να ανέβει σε υψηλότερη θέση. Θα ήταν ωραίο να μπορεί να ρυθμιστεί ακόμη περισσότερο, αλλά αυτό δεν αποτελεί σημείο κριτικής. Αποστάτες μεταβολής ύψος του τιμονιού (bar risers) υπάρχουν στο μεγάλο κατάλογο των αξεσουάρ που είναι διαθέσιμα για το BMW R 1200GS Adventure καθώς η δημοφιλία του προηγούμενου μοντέλου στα μεγάλα ταξίδια ήταν πολύ μεγάλη.

Δυστυχώς ο χωματόδρομος ξαναέγινε άσφαλτος αρκετά γρήγορα και η σύντομη διαδρομή μου τελείωσε. Ένιωσα λίγο απογοητευμένος καθώς επέστρεψα από τον παραλιακό δρόμο του Mojácar στο ξενοδοχείο της παρουσίασης με μισογεμάτο ρεζερβουάρ. Το πρωινό πίσω από το τιμόνι του BMW R 1200G SAdventure ήταν συναρπαστικό αλλά η βαυαρική μοτοσικλέτα που είναι κατάλληλη για μαραθώνιες διαδρομές δεν είχε βγάλει ούτε σταγόνα ιδρώτα.

Ετσι είναι όμως τα BMW R 1200 GS Adventure και το ίδιο θα ίσχυε ακόμη κι αν οδηγούσαμε επί δυο ημέρες την τετραπλάσια απόσταση. Αυτή η καλά αναβαθμισμένη μοτοσικλέτα δεν δημιουργήθηκε για να περιορίζεται από τους προϋπολογισμούς των επίσημων παρουσιάσεων ή από τις προθεσμίες των περιοδικών, πόσω μάλλον από την υποχρέωση να είναι είσαι πίσω για το μεσημεριανό. Είναι φτιαγμένο για να το φορτώνεις και να πηγαίνεις, ένας θεός ξέρει που, για όσο κρατήσει. Αν μπορείς να κουμαντάρεις το μέγεθος, τότε δεν υπάρχει καλύτερη μοτοσικλέτα για να το κάνεις.

bmw-r1200gs-adventure14-14

FlorianSchmid 4Florian Schmid, επικεφαλήςτου Project Adventure

«Μία από τις εμπνεύσεις μας ήταν το “The Long Way Round”. Ένα από τα πράγματα που θέλαμε να κάνουμε με το Adventure ήταν να δημιουργήσουμε μια μοτοσικλέτα την οποία να μπορείς να αγοράσεις από τον dealer και να γυρίσεις τον κόσμο. Μπορεί να χρειαστεί να αλλάξεις κάποια πράγματα αλλά τα βασικά είναι εκεί. Με αυτό το BMW R 1200 GS Adventure είχαμε την ευκαιρία να αλλάξουμε λίγα περισσότερα σε σχέση με το παρελθόν, επειδή τώρα αποτελεί ένα πολύ σημαντικό μοντέλο για τη BMW.

Οι συμβιβασμοί που έπρεπε να κάνουμε στο παρελθόν ήταν μεγαλύτεροι. Τώρα έχουμε πολλούς πελάτες και παίρνουμε πολλές πληροφορίες απ’ αυτούς. Ξέρουμε τι θέλουν και προσπαθούμε να τους το δώσουμε.

Δεν ταξιδεύουν και πολλοί πελάτες σε όλο τον κόσμο. Οι περισσότεροι πάνε στα βουνά και διασκεδάζουν εκεί, αλλά μερικοί κάνουν μεγάλα ταξίδια και για εμάς είναι πολύ σημαντικό το να μπορούν να το κάνουν. Θέλαμε να διευρύνουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί το BMW R 1200GS Adventure: να το κάνουμε καλύτερο για χρήση off road και για τουρισμό. Είναι βαριά μοτοσικλέτα, βαρύτερη από το απλό GS, επομένως ένα σημαντικό χαρακτηριστικό είναι ευκολία στην οδήγηση. Εξετάσαμε τον τρόπο που κάθεται ο αναβάτης στη μοτοσικλέτα και τους χειρισμούς που κάνει. Αν πρέπει να σκεφτείς για να κάνεις τους χειρισμούς στη μοτοσικλέτα, τότε χάνεις την αυτοσυγκέντρωσή σου για άλλα πράγματα.

Προσπαθήσαμε να συγκεντρώσουμε τις μάζες στο κέντρο της μοτοσικλέτας. Αυτό την κάνει εύκολη στην οδήγηση. Το κάναμε αυτό φέρνοντας το ρεζερβουάρ πιο κεντρικά και κάνοντας κι άλλα μικρότερα πράγματα, όπως π.χ. τα έξτρα φώτα που δεν είναι ψηλά και μπροστά πλέον αλλά πιο συμμαζεμένα. Είναι σαν ψηφιδωτό που αποτελείται από πολλές μικρές πετρούλες τις οποίες σκεφτήκαμε πώς μπορούμε να τις βάλουμε διαφορετικά. Και το κάναμε».

bmw-r1200gs-adventure14-35

Διαβάστε επίσης τη δοκιμή του υγρόψυκτου BMW R 1200GS + video

Διαβάστε επίσης την επίσημη παρουσίαση του BMW R 1200GS Adventure του 2014

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

BMW R 1200 GS Adventure 2014

Κινητήρας ΒΜW τετράχρονος, δικύλινδρος, boxer, υγρόψυκτος, με τέσσερις βαλβίδες και δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους Διάμετρος x Διαδρομή (mm) 101 x 73 Χωρητικότητα (cc) 1170 Σχέση συμπίεσης 12,5:1 Μέγιστη ισχύς 125hp (92kW) / 7.700rpm Μέγιστη ροπή 12,74kgm (125Nm) / 6.500rpm Τροφοδοσία Ηλ. Ψεκασμός BMS-X Εκκίνηση Μίζα Λίπανση Συμβατικό κάρτερ Κιβώτιο 6 σχέσεων με συμπλέκτη ολίσθησης I 1,650 II 2,438 III 1,714 IV 1,296 V 1,059 VI 0,943 Πρωτεύουσα μετάδοση 0,848 Τελική μετάδοση 2,910 Αξονας Πλαίσιο Χαλύβδινο χωριδικτύωμα Μπροστινή ανάρτηση Telelever με διαδρομή 210mm Πίσω ανάρτηση Evo Paralever με διαδρομή 220mm Μπροστινό φρένο 2 δίσκοι διαμέτρου 305mm, Integral ABS Πίσω φρένο Δίσκος διαμέτρου 276mm Integral ABS Μπροστινό ελαστικό 120/70-19 Ακτινωτή ζάντα Michelin Anakee III Πίσω ελαστικό 170/60-17 Ακτινωτή ζάντα Michelin Anakee III Μήκος (mm) 2.255 Πλάτος (mm) 980 Υψος (mm) – Υψος σέλας (mm) 890-910 Μεταξόνιο (mm) 1.510 Ιχνος (mm) 92,7 Γωνία Caster 24˚5′ Βάρος (kg) 260 με καύσιμα Ρεζερβουάρ (lt) 30 Επιδόσεις κατασκευαστή   0-100km/h 3,75 δευτερόλεπτα Τελική ταχύτητα Πάνω από 200km/h Κατανάλωση κατασκευαστή   με 90km/h 4,3lt/100km με 120km/h 5,9lt/100km

Copyright© Roland Brown – 2014

Απόδοση στα Ελληνικά: Δημήτρης Μπαζίνας

Φωτογραφίες: Albert Debus, Jörg Künstle, Peter Musch

Copyright© MrBike – 2014

BMW