Νομοσχέδιο για τον νέο Κ.Ο.Κ. απαγορεύει στα ATV να βγουν στο δρόμο (update 5/11/2017)

Το Υπουργείο Μεταφορών επεξεργάζεται ένα καινούργιο νομοσχέδιο με στόχο να αλλάξει πολλά πράγματα στον τρόπο υπολογισμού των προστίμων (ώστε να μην είναι εισπρακτικά), να ρυθμίσει την αγορά των ταξί, αυξάνει τα όρια ταχύτητας σε συγκεκριμένους και… απαγορεύει την κυκλοφορία σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους στα ATV. Διαβάστε τι λέει το σχέδιο Νόμου:

«Απαγόρευση κυκλοφορίας σε δημόσιους ασφαλτοστρωμένους δρόμους σε ελαφρές και βαριές τετράτροχες μοτοσυκλέτες καθώς και σε οχήματα υπαίθριων δραστηριοτήτων που είναι σχεδιασμένα για χρήση εντός δρόμου ή και παντός εδάφους».

Η απόφαση είναι πολύ περίεργη επειδή δεν συνοδεύεται από κάποια αιτιολογία.

Οι «τετράτροχες μοτοσυκλέτες» που ταξινομούνται (βγάζουν πινακίδα) πληρούν συγκεκριμένες ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφαλείας, ακριβώς για να κυκλοφορούν με ασφάλεια στο δρόμο.

Στην εικόνα που συνοδεύει το άρθρο του σχεδίου νόμου υπάρχει μια σκηνή ατυχήματος με ένα ATV και ανθρώπους γύρω γύρω. Εύλογα ο συνειρμός είναι ότι πιθανόν να σχετίζεται με τα ατυχήματα στα οποία συμμετέχουν τα ATV και κυρίως αυτά που προκαλούνται το καλοκαίρι από τους τουρίστες που τα νοικιάζουν. Αλλωστε σε πολλούς δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και κυρίως νησιά, τα ATV προτιμώνται από τους τουρίστες σε σχέση με τις μοτοσυκλέτες επειδή είναι τετράτροχα και άρα πιο ασφαλή. Σε κάθε περίπτωση μια τέτοια δραστική κίνηση χρειάζεται μια αιτιολόγηση. Π.χ. μια στατιστική από την ΕΛΣΤΑΤ. Κάτι τέτοιο όμως δεν έχει δημοσιευτεί, επομένως δεν γνωρίζουμε στοιχεία. Ακόμη όμως κι αν υποθέσουμε ότι τα στοιχεία υπάρχουν σε κάποιο συρτάρι του Υπουργείου και ότι οι «γουρούνες» εμφανίζονται ψηλά στην συμμετοχή τους στα τροχαία ατυχήματα, θα περίμενε κανείς πρώτα να ληφθούν μέτρα μείωσης των ατυχημάτων προτού απαγορευτεί μια ολόκληρη και αρκετά δημοφιλής κατηγορία οχημάτων από τους δρόμους.

Ως εκ τούτου πρόκειται για μια απόφαση που είναι εντελώς στον αέρα, χωρίς ορατό και κυρίως χωρίς μετρήσιμο όφελος και που δημιουργεί ουσιαστικά προβλήματα σε εταιρίες που εισάγουν αυτά τα οχήματα και άρα αποτελούν ένα ουσιαστικό κομμάτι του τζίρου τους, αλλά και σε εταιρίες ενοικιάσεων μοτοσυκλετών κατά κύριο λόγο στα νησιά. Να μην ξεχάσουμε και τους ιδιώτες που αγόρασαν ένα ATV (μερικά από αυτά με κόστος μικρομεσαίου αυτοκινήτου). Ολοι όσοι σχετίζονται με τα ATV έχουν ενεργήσει ως τώρα σύμφωνα με το νόμο και έχουν πληρώσει πολύ σεβαστά ποσά σε φορολογία προς το ελληνικό κράτος. Η απαγόρευση των ATV επιπλέον θα πλήξει τις πωλήσεις και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα απώλεια θέσεων εργασίας.

Το Υπουργείο Μεταφορών πρέπει να αιτιολογήσει αυτή την κίνηση με σοβαρά επιχειρήματα. 

Ο Σ.Ε.Α.Α. αντέδρασε εκδίδοντας το ακόλουθο δελτίο τύπου που εκφράζει τις ίδιες εύλογες απορίες που έρχονται στο μυαλό όλων και προσθέτει επίσης την σημαντική πληροφορία ότι αντιβαίνει στο ευρωπαϊκό δίκαιο:

«Σχέδιο Νόμου Υπουργείου Μεταφορών: Απαγορεύει νόμιμα οχήματα

Το σχέδιο νόμου «ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών» του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών (YME) που κυκλοφόρησε στον τύπο 31 Οκτωβρίου 2017, απαγορεύει σε όλες τις τετράτροχες μοτοσικλέτες να κυκλοφορούν σε ασφαλτοστρωμένες οδούς.
Από τότε που ξεκίνησε η σχετική φημολογία αναζητήσαμε την τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία και τους φορείς που στηρίζουν μια τέτοια άποψη, αλλά χωρίς επιτυχία. Αναζητήσαμε επίσης την αιτιολογική έκθεση του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου και πάλι χωρίς επιτυχία.
Μέχρι στιγμής λοιπόν, δεν κατέστη δυνατό να κατανοήσουμε τους λόγους που οδήγησαν το ΥΜΕ σε μια τέτοια κίνηση. Παρόλα αυτά, θεωρούμε καθήκον μας σε αυτή την φάση να προβάλουμε την αλήθεια για τις τετράτροχες μοτοσικλέτες:

– κυκλοφορούν νόμιμα στο σύνολο του οδικού δικτύου της χώρας (εντός και εκτός πόλεων)

– καλύπτουν πραγματικές ανάγκες μετακίνησης επαγγελματιών και ιδιωτών

– καλύπτουν πραγματικές ανάγκες μετακίνησης επισκεπτών σε συγκεκριμένες τουριστικές περιοχές, αναδεικνύοντας παράλληλα τον θεματικό τουρισμό

– δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποστηρίζουν ότι συμμετέχουν δυσανάλογα σε ατυχήματα

– δεν επιβαρύνουν την κυκλοφορία δυσανάλογα σε σύγκριση με άλλα οχήματα

– η προτεινόμενη απαγόρευση θα απαξιώσει πλήρως το περιουσιακό στοιχείο των ιδιωτών ιδιοκτητών

– η προτεινόμενη απαγόρευση θα έχει μη αναστρέψιμες επιπτώσεις σε ένα μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων ενοικίασης τέτοιων οχημάτων

Είναι προφανές ότι μία de facto καθολική απαγόρευση κυκλοφορίας μιας κατηγορίας οχημάτων, τα οποία πληρούν τις προδιαγραφές που ορίζει το ευρωπαϊκό δίκαιο έρχεται σε αντίθεση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία (κανονισμός 168/2013).
Επίσης, σε μια περίοδο που απαιτείται οικονομική σταθερότητα και επενδύσεις, τέτοιου είδους αναιτιολόγητες ρυθμίσεις εντείνουν την ανασφάλεια και συνηγορούν σε ένα μη προβλέψιμο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Συνεπώς, ελπίζουμε πως το ΥΜΕ θα προχωρήσει σε αναθεώρηση της συγκεκριμένης διάταξης πριν την κατάθεση του σχεδίου νόμου στη Βουλή.
Ως Κλάδος Δικύκλων του ΣΕΑΑ βρισκόμαστε πάντα στη διάθεση της πολιτείας, αλλά και των σχετικών θεσμικών φορέων, για να συμβάλλουμε στην αναβάθμιση των συνθηκών οδήγησης των οχημάτων που αντιπροσωπεύουμε.
Αναλυτικές απαντήσεις στις διακινούμενες φήμες γύρω από τις τετράτροχες μοτοσικλέτες αλλά και τις προτάσεις του Κλάδου Δικύκλων του ΣΕΑΑ μπορείτε να βρείτε εδώ.»