Track Day Guide – Κανονισμοί Ασφάλειας

Πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν ότι το track day είναι απλώς μια βόλτα στην πίστα. Δυστυχώς ανάμεσά τους είναι και αρκετοί διοργανωτές track day… Τα αποτελέσματα είναι πολλές φορές δυσάρεστα και η κατάληξη απέχει από το αναμενόμενο, που φυσικά είναι η οδηγική απόλαυση. Η πίστα είναι ένας χώρος που χρειάζεται σεβασμό και πειθαρχία αυτός είναι και ο λόγος που μέσα στα πρώτα πράγματα που -πρέπει να- κάνουν οι διοργανωτές είναι να εξηγήσουν τους κανονισμούς ασφάλειας μιας πίστας.

Οι κανονισμοί αυτοί είναι το αντικείμενο αυτής της ενότητας που ως στόχο της έχει να βελτιώσει την κουλτούρα των Ελλήνων αναβατών σε σχέση με τα όσα ισχύουν στις σοβαρότερες πίστες του εξωτερικού, που ο MrBike είχε την τύχη να βρεθεί (Valencia, Catalunuya, Jerez, Misano, Mugello, Brands Hatch, Phillip Island, Eastern Creek, Nogaro, Sugo, Losail, Varano, Hockenheim κ.ο.κ.).

-Η λειτουργία της πίστας ελέγχεται από τον αλυτάρχη ο οποίος βρίσκεται στην έξοδο των Pits (είσοδο στην πίστα) και διατηρεί τον έλεγχο της ομαλής λειτουργίας των sessions.

-Σε κάθε στροφή της πίστας υπάρχουν κριτές, οι οποίοι ελέγχονται από τον αφέτη και αναφέρουν τις παρατηρήσεις τους σε αυτόν.

-Η πίστα έχει μόνον μία είσοδο και μόνον μία έξοδο. Οι αναβάτες πρέπει απαραίτητα να χρησιμοποιούν τις σηματοδοτημένες εισόδους και εξόδους.

-Η πίστα έχει μία και μόνο φορά κίνησης. Απαγορεύεται η κίνηση με φορά αντίθετη από αυτή της κίνησης στην πίστα.

-Απαγορεύεται η εσκεμμένη ακινητοποίηση οχήματος μέσα στην πίστα.

-Κατά τη διάρκεια των sessions απαγορεύονται ασκήσεις ακριβείας ή επίδειξης οδηγικών ικανοτήτων (σούζες, endos κ.λπ.).

-Σε περίπτωση ατυχήματος ΠΟΤΕ δεν σταματάμε μέσα στην πίστα. Οδηγούμε σε χαμηλή ταχύτητα τη μοτοσικλέτα μας στον χώρο των pits, όπου αναφέρουμε το συμβάν.

-Δεν κάνουμε νοήματα ή συνεννοήσεις με τους υπόλοιπους αναβάτες μέσα στην πίστα. Δεν σχηματίζουμε ομάδες.

-Πριν μπούμε στην πίστα φροντίζουμε να γνωρίζουμε τη σημασία που έχουν οι σημαίες που έχουν οι κριτές και ο αφέτης, ώστε όταν τις δούμε να ξέρουμε πως πρέπει να αντιδράσουμε.

-Μέσα στην πίστα απαγορεύεται να υπάρχει συνεπιβάτης στη μοτοσικλέτα.

-Πριν την έναρξη των sessions οι αναβάτες πρέπει να έχουν παρακολουθήσει το meeting των οδηγών.

Φροντίζουμε η μοτοσικλέτα μας να βρίσκεται σε καλή κατάσταση (δες προηγούμενη ενότητα) και να περάσουμε τον τεχνικό έλεγχο (οι διοργανωτές πρέπει να φροντίσουν οι μοτοσικλέτες που μπαίνουν στην πίστα να έχουν απαραίτητα περάσει τεχνικό έλεγχο). Από τον τεχνικό έλεγχο περνάει και ο εξοπλισμός του αναβάτη (φόρμα, μπότες, κράνος, γάντια, προστατευτικά).

-Στους πρώτους δύο γύρους κάθε session απαγορεύονται τα προσπεράσματα και καλό είναι, εάν γίνονται, να γίνονται με σύνεση, ώστε τα ελαστικά να έρχονται σε κατάσταση λειτουργίας.

Την ευθύνη της προσπέρασης έχει πάντα ο αναβάτης που κάνει την προσπέραση. Ο αναβάτης που δέχεται προσπέραση έχει ευθύνη να μην αλλάξει τη γραμμή του και να γνωρίζει ότι κάποιος τον προσπερνά.

-Σε περίπτωση που μας προσεγγίζει ταχύτερος αναβάτης, ποτέ δεν προσπαθούμε να τον διευκολύνουμε αλλάζοντας τη γραμμή οδήγησής μας. Εκείνος έχει την ευθύνη να περάσει και θα το κάνει με μεγαλύτερη ασφάλεια, εάν εμείς διατηρήσουμε την γραμμή μας.

-Σε περίπτωση που μας προσεγγίζει ταχύτερος αναβάτης, οι κριτές οφείλουν να βγάλουν τις μπλε σημαίες. Εάν το κάνουν και ο αναβάτης που κινείται πιο αργά εμποδίζει τον ταχύτερο, τότε απομακρύνεται από το session με μαύρη σημαία.

-Όταν έχω αποφασίσει ότι θα βγω από την πίστα (είτε επειδή τελείωσε το session) είτε επειδή εγώ το αποφάσισα, δύο/τρεις στροφές πριν βγω σηκώνω το χέρι μου και κόβω ταχύτητα, ώστε να προειδοποιήσω τους αναβάτες που ακολουθούν για την πρόθεσή μου να βγω από την πίστα.

-Ακόμη και αν θεωρώ ότι αντέχω, ποτέ δεν οδηγώ δύο sessions στη σειρά. Η κούραση συσσωρεύεται γρήγορα και πολλές φορές δεν γίνεται αντιληπτή. Χρειαζόμαστε διαλλείματα ανάμεσα στα sessions οδήγησης.

-Σε ένα track day, που δεν είναι αγώνας, δεν οδηγούμε στο ρόδα του μπροστινού αναβάτη (πολύ κοντά του δηλαδή). Δεν ξέρουμε ποιος είναι, εάν έχει εμπειρία, εάν η μοτοσικλέτα του είναι σε καλή κατάσταση και πως ο ίδιος αντιδρά σε περίπτωση πανικού. Τυχόν λάθος του, τυχόν μηχανική βλάβη, ενδέχεται να μας δημιουργήσει προβλήματα. Πολύ συχνά έχουν συμβεί πτώσεις  με τον τρόπο αυτό. Με δεδομένο δε ότι ο αναβάτη που βρίσκεται πίσω έχει την ευθύνη, δεν αποκλείεται να φταίμε, τελικά.

Οι σημαίες

Επειδή μέσα στην πίστα η επικοινωνία με τους κριτές ή τα pits είναι δύσκολη… έχει αναπτυχθεί ένα σύστημα επικοινωνία με σημαίες που θεωρείται δεδομένο ότι καθένας που μπαίνει στην πίστα γνωρίζει. Οι συμβολισμοί αυτοί ισχύουν σε όλες τις πίστες και ανεξάρτητα με το εάν πρόκειται για track day είτε για αγώνα, είτε μιλάμε για μοτοσικλέτες, είτε για αυτοκίνητα, είτε για kart είτε για κάποιο άλλο μηχανοκίνητο σπορ.

Κάθε κριτής πρέπει να έχει μαζί του τις εξής σημαίες: πράσινη, κόκκινη, κίτρινη, κίτρινη με κόκκινες ρίγες και μπλε. Η καρό και η μαύρη σημαία βρίσκονται στην κατοχή του αφέτη στην εκκίνηση.

Η σημασία των σημαιών:

Πράσινη
Η σημαία αυτή σημαίνει ότι οι αναβάτες μπορούν να ξεκινήσουν το session, ότι η έξοδος του pitlane είναι ανοικτή. Παράλληλα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δηλώσει ότι ο αγώνας συνεχίζεται μετά από κάποιο πρόβλημα κατά το οποίο είχε βγει κίτρινη σημαία.
Σε πολλές πίστες οι κριτές δείχνουν κινούμενες τις πράσινες σημαίες κατά τη διάρκεια του γύρου προθέρμανσης, ή του γύρου επισκόπησης της πίστας.

Μπλε
Πλησιάζει ταχύτερος αναβάτης. Είναι σημαία που αφορά την πληροφόρηση για το ότι πλησιάζει ταχύτερος αναβάτης. Ο πιο αργός αναβάτης δεν αλλάζει τη γραμμή ή το ρυθμό του. Απλώς δεν εμποδίζει τον ταχύτερο να περάσει. Σε πολλές περιπτώσεις ο πιο αργός αναβάτης δείχνει με χέρι ή πόδι στον ταχύτερο την πλευρά ώστε να περάσει.

Κίτρινη σταθερή
Προσοχή έχει συμβεί κάποιο απρόοπτο μέσα στην πίστα (πιθανώς πτώση) και χρειάζεται να έχουμε τεταμένη προσοχή. Όταν η κίτρινη σημαία είναι σταθερή το προσπέρασμα επιτρέπεται.

Κίτρινη κινούμενη
Κίνδυνος! Προσεγγίζουμε την περιοχή στην οποία έχει γίνει κάποιο απρόοπτο συμβάν. Απαγορεύεται το προσπέρασμα, συνεχίζουμε με προσοχή.

Κίτρινη με κόκκινες λωρίδες
Ολισθηρό οδόστρωμα! Είτε άρχισε να βρέχει, είτε λόγω κάποιου συμβάντος έχει μειωθεί η τριβή του οδοστρώματος (πιθανώς από υγρά που χύθηκαν από προπορευόμενο αναβάτη).

Κόκκινη
Διακοπή του session ή του αγώνα. Ελαττώνουμε ταχύτητα και ολοκληρώνουμε το γύρο και μπαίνουμε στα pits.

Μαύρη διπλωμένη
Ο αφέτης δείχνει μαύρη διπλωμένη σημαία στον αναβάτη ως προειδοποίηση για επικίνδυνη οδήγηση. Εάν συνεχίσει του δείχνει κανονική μαύρη σημαία.

Μαύρη
Αποκλεισμός – έξοδος από την πίστα. Ο αφέτης δείχνει μαύρη σημαία σε έναν αναβάτη δηλώνοντας του ότι πρέπει να βγει άμεσα από την πίστα. Αυτό μπορεί να συμβεί είτε λόγω επικίνδυνης οδήγησης, είτε λόγο κάποιας βλάβης που έχει διαπιστωθεί από τα pits. Ο αναβάτης υποχρεούται να μειώσει ταχύτητα να αφήσει ελεύθερη την αγωνιστική γραμμή και να επιστρέψει στα pits.

Καρό
Τέλος του session. Ο αφέτης δείχνει καρό σημαία για να δηλώσει το τέλος του session. Οι αναβάτες μειώνουν ταχύτητα και επιστρέφουν στα pits. Επειδή στα track days δεν είναι αγώνας και προφανώς δεν έχτε κερδίσει πανηγυρισμοί με σούζες burn outs κ.λπ. μάλλον θα σας κακοχαρακτηρίσουν…

Yπάρχουν και σημαίες που συναντάμε πιο σπάνια και οι οποίες είναι:

Λευκή
Την χρησιμοποιεί ο αλυτάρχης για να δηλώσει ότι ξεκίνησε ο τελευταίος γύρος του αγώνα.
Λευκή σημαία δηλώνει επίσης ότι οι αναβάτες μπορούν να αλλάξουν μοτοσικλέτες, σε περίπτωση που έχει διαπιστωθεί αλλαγή συνθηκών (για παράδειγμα βροχή).

Πράσινη/Λευκή
Την χρησιμοποιεί ο αλυτάρχης για να δηλώσει τη μέση του αγώνα.

Κατά τη διάρκεια που ένα session βρίσκεται σε εξέλιξη στην έξοδο των pits υπάρχει η σημαία που δείχνει την κατάσταση στην πίστα. Συνήθως «Πράσινη Σημαία» όταν όλα βαίνουν καλώς. Για παράδειγμα όταν όλα βαίνουν καλώς αλλά βρέχει στην έξοδο των pits υπάρχει πράσινη και κίτρινη σημαία με κόκκινες ρίγες που δηλώνει ότι η πίστα είναι ανοικτή αλλά το οδόστρωμα είναι ολισθηρό.

Οι συμβουλές μας

Μετά από αρκετά χρόνια εμπειρίας στις πίστες, αποφασίσαμε να σου δώσουμε μερικές επιπλέον συμβουλές ώστε να απολαύσεις καλύτερα τα track days:

-Την προηγούμενη ημέρα κοιμήσου καλά. Μέσα στην πίστα θα χρειαστείς όλες σου τις δυνάμεις, πνευματικές και σωματικές.

-Την προηγούμενη ημέρα φρόντισε να έχεις φάει καλά και να έχεις πιει πολλά υγρά. Το πρωί φρόντισε επίσης να φας ένα καλό πρωινό με πολλά υγρά.

-Έλεγξε από την προηγουμένη τον εξοπλισμό σου.

Έλεγξε προσωπικά ότι η μοτοσικλέτα σου είναι σε καλή κατάσταση. Εσύ θα την οδηγήσεις, όχι ο μηχανικός σου… (στο εξωτερικό υπάρχουν συνεργεία που έχουν συγκεκριμένη διαδικασία προετοιμασίας για track days!).

Τα ελαστικά πρέπει να είναι σε άριστη κατάσταση!

Ξεκίνα χαλαρά και ανέβασε σταδιακά ρυθμό.

-Μην φοβάσαι να ρωτάς τους πιο έμπειρους αναβάτες για απορίες που έχεις. Όλοι είχαμε τις ίδιες απορίες όταν ξεκινούσαμε.

-Το πρωί βοηθά να έχεις κάνει διατάσεις (να τεντώσεις τους μύες σου) και γενικά να φροντίσεις να είσαι χαλαρός.

-Εάν οδηγώντας νιώσεις να χάνεις την συγκέντρωσή σου ή να ζαλίζεσαι είναι πιθανό να έχεις πάθει αφυδάτωση. Χαμήλωσε ρυθμό και κινήσου αργά προς τα pits. Δεν έχει νόημα να συνεχίσεις διότι ο οργανισμός σου έχει ήδη εξαντληθεί. Να θυμάσαι ότι πολλά ατυχήματα έχουν συμβεί από αναβάτες που υπέρβαλλαν στον τομέα αυτό.

Εάν νιώσεις την όποια αδιαθεσία, προτίμησε να μην μπεις στην πίστα. Δεν είναι το τελευταίο track day του κόσμου…

-Όταν δεν οδηγείς, κάτσε σε σκιερό μέρος, πιες υγρά και ξεκουράσου.

-Εάν κάνεις συχνά track days φρόντισε να αντικαταστήσεις το υγρό του ψυγείου με απεσταγμένο νερό ή με αντιψυκτικό που δεν περιέχει γλυκόλη. Εάν δεν το κάνεις και χυθεί αντιψυκτικό στην πίστα τότε υπάρχει σοβαρός κίνδυνος γλιστρήματος.

-Καλό είναι να έχεις καλύψει με ταινία τα φώτα της μοτοσικλέτας σου. Πρώτα όμως αφαίρεσε τις λάμπες, ώστε να μην λιώσουν τα πάντα…

-Καλό είναι να καλύψεις με ταινία και το ταχύμετρο. Δεν σου χρειάζεται μέσα στην πίστα… Πιθανότατα δε, θα σε αποσυντονίζει. Ομοίως και οι καθρέπτες.

-Όταν κινείσαι στα pits χρησιμοποίησε μόνο την 1η σχέση και μην ξεπερνάς τα 5km/h (σε πίστες του εξωτερικού αυτό είναι υποχρεωτικό!