Κατηγορία: Οδηγικές Συμβουλές
Εμφανίσεις: 14187
 

Όλοι μας θυμόμαστε τις πρώτες στιγμές με την καινούρια μας μοτοσικλέτα, εκείνη που χαλβαδιάζαμε ώρες στα περιοδικά ή το internet και με την συντροφιά τους, επενδύαμε σε δεκάδες όνειρα πριν ακόμη την αποκτήσουμε. Έχοντας όμως στα χέρια μας μια καινούρια μοτοσικλέτα τι κάνουμε;

Μα φυσικά ξεκινάμε τη διαδικασία στρωσίματος.

Ή μήπως όχι…?

 

running in 1 

Οι πιθανότητες

Υπάρχουν δύο σχολές:

1.Εγώ ακολουθώ με ευλάβεια τη διαδικασία που λέει το εγχειρίδιο του ιδιοκτήτη.

2.Μου είπαν ή γνωρίζω από τη δική μου εμπειρία ότι αν από την αρχή δουλεύω ψηλά τον κινητήρα, στο όριο, αυτός θα έχει καλύτερη απόδοση τελικά (υψηλότερη ισχύ, καλύτερες επιδόσεις, μεγαλύτερη τελική κ.λπ.). Οπότε τα περί στρωσίματος τα αφήνω στους μη γνώστες. Εγώ ξέρω…!

 

Οι πιθανότητες λοιπόν είναι ότι είτε θα ακολουθήσετε την πρώτη σχολή, οπότε, τουλάχιστον θεωρητικά, δεν αντιμετωπίζετε πρόβλημα, είτε θα ακολουθήσετε τη δεύτερη, οπότε ενδεχομένως τα πράγματα να γίνουν περίπλοκα.

Δυστυχώς με το στρώσιμο της μοτοσικλέτας, υπάρχει ένα σημαντικό πρόβλημα:

Γίνεται μόνον μία φορά!

 

Εάν κάτι πάει στραβά, τότε το πρόβλημα που θα δημιουργηθεί, θα ακολουθεί τη μοτοσικλέτα στο υπόλοιπο της ζωής της, ειδικά εάν αφορά τον κινητήρα.

 

Για ποιο λόγο είναι σημαντικό το στρώσιμο;

Κάθε νέος κινητήρας έχει μηχανικά εξαρτήματα τα οποία, για να λειτουργήσουν σωστά πρέπει να «φθαρούν» σε τέτοιο βαθμό, ώστε να συνεργάζονται σωστά μεταξύ τους. Τα κυριότερα εξαρτήματα που πρέπει να υποστούν αυτή τη διαδικασία είναι: οι βαλβίδες, ο κύλινδρος, τα ελατήρια του εμβόλου. Τα εξαρτήματα αυτά πρέπει να «μάθουν» να εφαρμόζουν το ένα με το άλλο, ώστε να εξασφαλίσουν την σωστή λειτουργία σε βάθος χρόνου.

-Οι βαλβίδες

Εάν οι βαλβίδες δεν υποστούν τη διαδικασία του στρωσίματος, δεν θα κάθονται σωστά στις έδρες, δεν θα εξασφαλίζουν τη σωστή στεγανοποίηση του θαλάμου καύσης, οπότε θα υπάρξει μείωση του βαθμού συμπίεσης που θα αφήνει μέρος από το μείγμα καυσίμου/αέρα να φεύγει στο περιβάλλον άκαυστο. Το αποτέλεσμα, κακή απόδοση, αυξημένη κατανάλωση, μειωμένη αξιοπιστία.

-Ο κύλινδρος και τα ελατήρια του εμβόλου

Η επιφάνεια του κυλίνδρου σε έναν καινούριο κινητήρα είναι σχετικά άγρια. Ένα μέρος αυτής της επιφάνειας θα λειανθεί από τα ελατήρια του εμβόλου κατά τη λειτουργία. Εάν η διαδικασία αυτή γίνει ομαλά, θα υπάρξει σωστή εφαρμογή των ελατηρίων και του κυλίνδρου, εξασφαλίζοντας σωστή συμπίεση και χαμηλή κατανάλωση λιπαντικού. Σημαντικός παράγον είναι η θερμοκρασία που επηρεάζει όλη τη διαδικασία στρωσίματος. Εάν η διαδικασία δεν γίνει σωστά και σταδιακά, υπάρχει περίπτωση ο κινητήρας να ανεβάζει ευκολότερα θερμοκρασία, λόγω της ανομοιόμορφης λειτουργίας των ελατηρίων με τον κύλινδρο.

Προσοχή πρέπει να δοθεί στο σημείο αυτό, διότι εάν ο κύλινδρος δεν αποκτήσει τη σωστή επιφάνεια, η μόνη λύση για να μπορέσει να λειτουργήσει σωστά, είναι να αφαιρεθεί και να γίνει εκ νέου κατεργασία της επιφάνειάς του (και ξανά στρώσιμο από την αρχή με νέα ελατήρια). Η διαδικασία αυτή είναι χρονοβόρα και έχει μεγάλο κόστος.

Απλούστερα…

Τα εξαρτήματα του κινητήρα πρέπει να «φθαρούν» σωστά μεταξύ τους για να εξασφαλίσουν: καλή απόδοση, αξιοπιστία και μακροζωία. Είναι τόσο απλό. Εάν τα εξαρτήματα αυτά δεν υποστούν τη διαδικασία αυτή, η πτώση της απόδοσης θα είναι σε πολλαπλά επίπεδα. Η ισχύς θα είναι μικρότερη, η οικονομία θα είναι χειρότερη, η κατανάλωση λαδιού θα είναι μεγαλύτερη και πολλά άλλα προβλήματα θα ακολουθήσουν.

 

running in 5

 

Όλα τα μηχανικά μέρη του κινητήρα πρέπει να "μάθουν" να συνεργάζονται μεταξύ τους

 

Ο τρόπος 

-Μέθοδος Α

Ακολουθούμε ακριβώς ότι λέει το Εγχειρίδιο Χρήσης της μοτοσικλέτας μας:

Οδηγούμε με ομαλές επιταχύνσεις σε συγκεκριμένο φάσμα στροφών. Σταδιακά αυξάνουμε αυτό το φάσμα (σταδιακά σημαίνει ότι ακόμη και μετά τα 1.000km συνεχίζουμε να αυξάνουμε σταδιακά το ρυθμό οδήγησης). Δεν απαγορεύονται μικρά διαστήματα που ο κινητήρας μπορεί να ανεβαίνει και πάνω από το όριο rpm που κάθε φορά τίθεται.

Παράδειγμα:

(Διαβάζουμε από το Εγχειρίδιο Χρήστη μεγάλου κατασκευαστή μοτοσικλετών)

 «Στρώσιμο» είναι η διαδικασία που ακολουθούμε τις πρώτες ώρες λειτουργίας ενός οχήματος. Ειδικότερα, οι εσωτερικές τριβές του κινητήρα είναι μεγαλύτερες όταν τα εξαρτήματα είναι καινούρια. Αργότερα, όταν όλα τα εξαρτήματα του κινητήρα έχουν «δουλέψει» μεταξύ τους, η τριβές θα μειωθούν σημαντικά. Μια προσεκτική περίοδος «στρωσίματος» εξασφαλίζει: χαμηλότερους ρύπους, καλύτερη απόδοση, οικονομία καυσίμου, μακροζωία στον κινητήρα και τα λοιπά εξαρτήματα.

Για τα πρώτα 700km:

-Μην οδηγείτε με τέρμα ανοικτό το γκάζι

-Αποφύγετε την οδήγηση σε υψηλές ταχύτητες

-Αποφύγετε να οδηγείτε με τον κινητήρα να περιστρέφεται σε σταθερό αριθμό στροφών (δεν έχει σημασία αν είναι χαμηλές rpm ή υψηλές rpm) για μεγάλα διαστήματα (πρέπει οι στροφές να ανεβοκατεβαίνουν)

-Αποφύγετε έντονες/απότομες επιταχύνσεις/επιβραδύνσεις, εκτός, φυσικά, από περίπτωση ανάγκης

-Μην ογηγείτε με ταχύτητες μεγαλύτερες από τα ¾ του μέγιστου αριθμού περιστροφής, έως τα 1.500-2.000km.

-Ο ρυθμός περιστροφής του κινητήρα μπορεί να αυξάνει για μικρά χρονικά διαστήματα, είτε κατά τη διάρκεια, είτε μετά το «στρώσιμο»

-Μην αυξάνετε απότομα και πολύ τις στροφές του κινητήρα όταν δεν είναι σε θερμοκρασία λειτουργίας

-Μην οδηγείτε με τον κινητήρα σε πολύ χαμηλές στροφές. Είναι το ίδιο καταστροφικό με το να οδηγείτε με τον κινητήρα σε πολύ υψηλές στροφές. Προσπαθείστε να διατηρείτε τις στροφές, στο σημείο που ο κινητήρας έχει δύναμη.

 

running in 3

 

-Μέθοδος Β (ακολουθείται με ευθύνη του αναβάτη)

«Στρώσιμο» του κινητήρα χρησιμοποιώντας μεγαλύτερα διαστήματα με εναλλαγές στροφών, περιλαμβάνοντας διαστήματα λειτουργείας και σε υψηλές rpm.

Πρώτα απ’ όλα πρέπει να βρείτε την ανάλογη διαδρομή, που, ιδανικά, είναι μια πίστα ή μια μοναχική διαδρομή με συνεχείς στροφές.

Μην αφήσετε τον κινητήρα να λειτουργήσει ή να ζοριστεί σε χαμηλές στροφές ούτε να οδηγγείτε με χαμηλές στροφές. Η ιδέα είναι να οδηγείτε με τον κινητήρα να μην μένει σταθερά σε ένα συγκεκριμένο αριθμό στροφών. Μην ασχοληθείτε να οδηγήσετε σε αυτοκινητόδρομο για τα πρώτα 800km, αλλά εάν το κάνετε θυμηθείτε να ανοίγετε και να κλείνετε το γκάζι. Είναι το ίδιο κακό να προσέχετε υπερβολικά τη λειτουργία του κινητήρα οδηγώντας σε χαμηλές στροφές, όσο και να οδηγείτε επιθετικά με τον κινητήρα να… ουρλιάζει. Πρέπει να βρείτε μια μέση κατάσταση.

 

-Πρόγραμμα αλλαγών λιπαντικού και φίλτρου λαδιούrunning in

Εξασφαλίστε ότι δεν θα χρησιμοποιήσετε καθόλου συνθετικό λιπαντικό στα πρώτα 2.000km. Χρησιμοποιήστε μόνον ορυκτέλαιο SAE 10W40 που καλύπτει τις προδιαγραφές API SG and JASO MA2. Εάν δεν είστε σίγουροι για το τι λιπαντικό έχει ο κινητήρας, αλλάξτε το με το παραπάνω. Αλλάξτε και το φίλτρο.

 

30km – Αλλάξτε λιπαντικό και φίλτρο (ορυκτέλαιο)

80km – Αλλάξτε λιπαντικό και φίλτρο (ορυκτέλαιο)

300km – Αλλάξτε λιπαντικό και φίλτρο (ορυκτέλαιο)

800km – Αλλάξτε λιπαντικό και φίλτρο (ορυκτέλαιο)

2000km – Αλλάξτε λιπαντικό και φίλτρο (ορυκτέλαιο ή συνθετικό λιπαντικό εάν θέλετε)

 

Δηλαδή:

1.Πριν οδηγήσετε

Εξασφαλίστε ότι το σωστής ποιότητας λιπαντικό βρίσκεται στον κινητήρα και επίσης στη σωστή ποσότητα (ελέγξτε με τον δείκτη). Εκκινήστε τον κινητήρα και αφήστε τον να έρθει σε θερμοκρασία λειτουργίας. Αφού ο κινητήρας ζεσταθεί, είναι έτοιμος για το στρώσιμο.

 

 

Πίνακας I. Eύρος λειτουργίας ανάλογα με το όριο στροφών (σε rpm)

 

rpm κόφτη

0-30km

30-80km

80-300km

300-800km

800-2000km

8.000

2.500-4.500

3.500-5.500

4.500-6.500

5.500-7.500

6.500-8.500

10.000

3.000-5.000

4.000-6.000

5.000-7.000

6.000-8.000

7.000-9.000

11.000

3.500-5.500

4.500-6.500

5.500-7.500

6.500-8.500

7.500-9.500

12.000

4.000-6.000

5.000-7.000

6.000-8.000

7.000-9.000

8.000-10.000

13.000

4.500-6.500

5.500-7.500

6.500-8.500

7.500-9.500

8.500-10.500

15.000

5.500-7.500

6.500-8.500

7.500-9.500

8.500-10.500

9.500-11.500

 

2.Η πρώτη βόλτα

Εξασφαλίστε ότι θα έχετε να αντιμετωπίσετε την λιγότερη δυνατή κίνηση και ότι οδηγείτε σε δρόμο που μπορείτε να «ανοίξετε», τουλάχιστον στις πρώτες σχέσεις του κιβωτίου. Χρησιμοποιήστε τον κινητήρα στο μεσαίο φάσμα των στροφών λειτουργίας, ανεβάζοντας από το χαμηλό μέρος του μεσαίου φάσματος έως το άνω μέρος του μεσαίου φάσματος. Η βόλτα δεν πρέπει να ξεπερνά τα 30km.

Για την ακρίβεια στα πρώτα 15km καλό είναι να κινείστε από το 1/3 έως το 1/2 του φάσματος των στροφών λειτουργίας.

Εάν δηλαδή ο κινητήρας σας έχει το κόκκινο στις 10.000rpm καλό είναι να τον δουλεύετε μεταξύ 3.000rpm και 5.000rpm (δες Πινακα Ι, για να δεις το ρυθμό που θα κινηθείς ανάλογα με το που έχει τον κόφτη στροφών η μοτοσικλέτα σου). Όσο βέβαια αυτό είναι δυνατόν.

Αφού κάνετε 15km μετά σταματήστε για 20min και επιστρέψτε.

Βεβαιωθείτε ότι η θερμοκρασία του κινητήρα είναι σε κανονικό επίπεδο.

Ο λόγος που θέλουμε να γίνει η στάση είναι ο εξής: Καθώς μέσα στον καινούριο κινητήρα υπάρχουν σημεία τριβής, δημιουργούνται σημεία αυξημένης θερμοκρασίας (hot spots) κατά τη λειτουργία. Διακόπτοντας τη λειτουργία, επιτυγχάνυομε εξομάλυνση των θερμοκρασιών σε αυτά τα σημεία.

Στη διάρκεια των επόμενων 15km αυξήστε το μέγιστο των στροφών που θα «δουλεύετε» τον κινητήρα κατά 1.000rpm. Δηλαδή, στο παράδειγμά μας, δουλεύοντας τον κινητήρα μεταξύ 3.000rpm και 6.000rpm.

Καλό είναι στη διάρκεια της οδήγησης να χρησημοποιείται, όσο είναι δυνατόν, το φρένο του κινητήρα, όταν κλείνετε το γκάζι.

 

3.Πρώτη αλλαγή λιπαντικού και φίλτρου λαδιούrunning in 6

Στα  30km, αλλάξτε το λιπαντικό και το φίλτρο λαδιού, όσο ο κινητήρας είναι ακόμη ζεστός. Ελέγξτε το λιπαντικό και το φίλτρο για στερεά κατάλοιπα. Μικρά κομματάκια μετάλλου μπορεί να υπάρχουν, όμως αυτό είναι κάτι απόλυτα φυσιολογικό.

4.Η δεύτερη βόλτα

Πριν ξεκινήσετε τον κινητήρα, ελέγξτε τη στάθμη του λιπαντικού. Αφού ζεστάνετε τον κινητήρα προσεκτικά ξεκινήστε για μια βόλτα 50km. Θα αυξομειώνετε τις στροφές του κινητήρα συνεχώς όπως και πριν.  

Στα πρώτα 25km από τα 50km θα χρησιμοποιείτε τον κινητήρα σε ένα φάσμα μεταξύ 1/3 του εύρους στροφών και του ½, προσθέτοντας όμως 1.000rpm σε κάθε τμήμα. Δηλαδή, στον κινητήρα με το κόκκινο των 10.000rpm, θα κινηθούμε μεταξύ 4.000rpm και 6.000rpm.  

 Αφού κάνουμε τα πρώτα 25km σταματάμε, σβήνουμε τον κινητήρα και αφήνουμε τον κινητήρα να κρυώσει για 20min. Στη συνέχεια επιστρέφουμε «δούλεύοντας» τον κινητήρα όπως πριν αυξάνοντας όμως το άνω όριο κατά 1.000rpm, στις 7.000rpm.

 

5.Δεύτερη αλλαγή λιπαντικού

Στα 80km αλλάξτε λιπαντικό και φίλτρο λαδιού όσο είναι ακόμη ζεστό. Ελέγξτε το λιπαντικό και το φίλτρο για στερεά κατάλοιπα. Μικρά κομματάκια μετάλλου μπορεί να υπάρχουν, όμως αυτό είναι κάτι απόλυτα φυσιολογικό.

 

6.Οδηγώντας για τα υπόλοιπα χιλιόμετρα του στρωσίματος

Τα υπόλοιπα χιλιόμετρα πρέπει να οδηγηθούν συνεχίζοντας τη λογική της λειτουργίας του κινητήρα σε ρυθμό που συνεχώς αλλάζει. Επιτρέπονται μικρά διαστήματα οδήγησης κοντά στο όριο των στροφών.

 

7.Τρίτη αλλαγή λιπαντικού και φίλτρου λαδιού

Στα 300km, αλλάξτε το λιπαντικό και το φίλτρο λαδιού ενώ ο κινητήρας είναι ζεστός. Ελέγξτε το λιπαντικό και το φίλτρο για στερεά κατάλοιπα. Μικρά κομματάκια μετάλλου μπορεί να υπάρχουν, όμως αυτό είναι κάτι απόλυτα φυσιολογικό.

8.Εξακολουθήστε να οδηγείτε με συνεχή αλλαγή των στροφών λειτουργίας του κινητήρα (μην οδηγείτε σε σταθερές στροφές για μεγάλα διαστήματα).

 

9.Η τέταρτη αλλαγή λιπαντικού

Στα 800km αλλάξτε το λιπαντικό και το φίλτρο λαδιού με τον κινητήρα ζεστό. Ελέγξτε το λιπαντικό και το φίλτρο για στερεά κατάλοιπα. Μικρά κομματάκια μετάλλου μπορεί να υπάρχουν, όμως αυτό είναι κάτι απόλυτα φυσιολογικό.

10. Συνεχίστε, όπως και πριν να οδηγείτε με συνεχή αλλαγή των στροφών λειτουργίας του κινητήρα. Σε αυτή τη φάση μπορείτε να κινηθείτε για μικρά διαστήματα και σε αυτοκινητόδρομο, εάν θέλετε, όμως συνεχίστε να οδηγείτε σε δρόμους με στροφές κατά διαστήματα.

 

11.Η Πέμπτη αλλαγή λιπαντικού και φίλτρου λαδιού

Στα 2.000km αλλάξτε το λιπαντικό και το φίλτρο λαδιού με τον κινητήρα ζεστό. Αυτή είναι η κατάλληλη στιγμή για να αλλάξετε σε ένα συνθετικό λιπαντικό, εάν θέλετε. Διαφορετικά, βεβαιωθείτε ότι το λιπαντικό που θα επιλέξετε είναι κατάλληλο για τη μοτοσικλέτα σας και τη χρήση που θέλετε να κάνετε. Όπως πάντα, ελέγξτε το λιπαντικό και το φίλτρο για στερεά κατάλοιπα. Μικρά κομματάκια μετάλλου μπορεί να υπάρχουν, όμως αυτό είναι κάτι απόλυτα φυσιολογικό.

 

12. Σε αυτό το σημείο η μοτοσικλέτα σας θεωρείται ότι έχει περάσει τη διαδικασία του στρωσίματο, για κάθε πιθανή χρήση,. Από το σημείο αυτό μπορείτε να οδηγείτε όπως ακριβώς θέλετε. Μην ξεχνάτε όμως να κάνετε τακτικούς ελέγχους ώστε να είστε σίγουροι ότι είναι σε καλή κατάσταση.

 

Εκτός του κινητήρα

Η μοτοσικλέτα, εκτός του κινητήρα, αποτελείται από πολλά άλλα μηχανικά εξαρτήματα τα οποία, για τους ίδιους ακριβώς λόγους, απαιτούν ένα διάστημα «προσαρμογής», ώστε να μπορούν να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή απόδοση. Τα φρένα, οι αναρτήσεις, ακόμη και τα ελαστικά και οι τροχοί, απαιτούν ένα διάστημα κατά τη διάρκεια του οποίου καλό είναι η οδήγηση να γίνεται ομαλά και σαφώς να μην φέρνει κανένα από τα εξαρτήματα στα όρια λειτουργίας του.

Το διάστημα αυτό είναι συνήθως μικρότερο από αυτό που απαιτεί ο κινητήρας, οπότε εάν ακολουθήσετε την γενική οδηγία: «οδηγώ ομαλά για τα πρώτα χιλιόμετρα» θα είστε βέβαιοι ότι το στρώσιμο έχει γίνει σωστά και για τα υπόλοιπα εξαρτήματα.

 

running in 2

 
Οι σούζες ας περιμένουν λίγο... Είναι για το καλό της!

 

Το αγωνιστικό

Πολλοί πιστεύουν ότι για να πηγαίνει η μοτοσικλέτα τους «πιο γρήγορα», σαν… αγωνιστική, πρέπει από τα πρώτα χιλιόμετρα να οδηγούν σε ψηλές στροφές και να αγνοούν τις οδηγίες του κατασκευαστή για το στρώσιμο.

Οι αγωνιστικές μοτοσικλέτες, είναι ειδικές κατασκευές. Έχουν κατασκευαστεί ως αγωνιστικές ή ο ιδιοκτήτης τους έχει αποφασίσει ότι η μοτοσικλέτα του θα οδηγηθεί σε αγώνες.

Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι το όριο λειτουργίας του κινητήρα περιορίζεται σε μια αγωνιστική σεζόν (άντε δύο). Ακόμη όμως και τότε, οι κατασκευαστές ζητούν από τους ιδιοκτήτες να οδηγήσουν τη μοτοσικλέτα ομαλά για τα πρώτα χιλιόμετρα (ή τις πρώτες ώρες λειτουργίας, για τα χωμάτινα μοντέλα), ώστε να γίνει το απαραίτητο στρώσιμο.

 

Είναι σημαντικότατη διαδικασία

Τα πράγματα είναι απλά: Εάν θέλεις η μοτοσικλέτα σου να έχει μια υγιή ζωή για πολλά χιλιόμετρα και να νιώθεις ασφαλής όταν την οδηγείς, πρέπει να της διαθέσεις την προσοχή σου για τα πρώτα χιλιόμετρα, ώστε να εξασφαλίσεις ότι όλα της τα εξαρτήματα θα μάθουν να συνεργάζονται σωστά.

Δεν υπάρχει άλλη λύση.

 

Οι γνώμες των μηχανικών

Είναι προφανές από τα παραπάνω, ότι θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική τη διαδικασία του στρωσίματος. Όμως αποφασίσαμε να θέσουμε μερικές ερωτήσεις σε σχέση με το στρώσιμο σε μια σειρά από αναγνωρισμένους Έλληνες μηχανικούς και σας παραθέτουμε τις απόψεις τους:

 

Ανδρέας Κοσκινάς

Τεχνικός Διευθυντής Μοτοδυναμική ΑΕΕ (επίσημος διανομέας της Yamaha)

Ο κ. Κοσκινάς ως απάντηση στις ερωτήσεις που θέσαμε μας παρέπεμψε στις τυπικές οδηγίες για το στρώσιμο του κινητήρα που δίνει η Yamaha τις οποίες παραθέτουμε:

“Ροντάρισμα κινητήρα

Δεν υπάρχει πιο σημαντική περίοδος στη ζωή του κινητήρα από το διάστημα μεταξύ 0 και 1.600km. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να διαβάσετε τα ακόλουθα προσεκτικά. Επειδή ο κινητήρας είναι καινούργιος μην τοποθετείτε υπερβολικό φορτίο για τα πρώτα 1.600km. Τα διάφορα εξαρτήματα του κινητήρα φθείρονται και τρίβονται μεταξύ τους έως ότου αποκτήσουν τις ιδανικές ανοχές λειτουργίας. Στο διάστημα αυτό, θα πρέπει να αποφεύγεται η παρατεταμένη λειτουργία με το γκάζι στο τέρμα της διαδρομής του ή οποιαδήποτε άλλη κατάσταση που μπορεί να υπερθερμάνει τον κινητήρα.

0-1000km

Αποφύγετε την παρατεταμένη λειτουργία πάνω από τις 5.000rpm. ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ: Μετά από 1000km λειτουργίας, το λάδι του κινητήρα πρέπει να αλλαχθεί και η σίτα λαδιού ή το στοιχείο του φίλτρου λαδιού πρέπει να αντικατασταθεί.

1000-1600km

Αποφύγετε την παρατεταμένη λειτουργία πάνω από τις 6.000rpm

1600km

Τώρα μπορείτε να οδηγήσετε το όχημα κανονικά.

Παρατήρηση

-          Μην ανεβάζετε τις στροφές του κινητήρα στην κόκκινη ζώνη του στροφομέτρου.

Εάν εμφανιστεί κάποιο πρόβλημα την περίοδο του ρονταρίσματος του κινητήρα, το όχημα πρέπει να ελεγχθεί άμεσα από εξουσιοδοτημένο συνεργείο της Yamaha”.

 

Τάσος Αθανασόπουλος

Αρχιμηχανικός KTM South East Europe AE

 

MrBike: Πιστεύετε ότι οι μοτοσικλέτες χρειάζονται στρώσιμο;

Τάσος Αθανασόπουλος: Βέβαια. Το στρώσιμο είναι απαραίτητο.

MrBike: Υπάρχουν λόγοι που κανείς πρέπει ή μπορεί να αποφύγει το στρώσιμο;

Τ.Α.: Όχι! Το στρώσιμο πρέπει να γίνεται όπως και να έχει! Τα μηχανικά μέρη της μοτοσικλέτας –έμβολα, ελατήρια, ρουλεμάν κλπ. – πρέπει να έρθουν σε θερμοκρασία λειτουργίας, να δουλέψουν μαζί με φορτίο. Όλα είναι στην αρχή της ζωής τους και πρέπει να δουλευτούν ώστε να πάνε στη θέση τους. Αυτό είναι μεγάλης σημασίας για την μακροζωία του κινητήρα. Ότι οι μοτοσικλέτες είναι στρωμένες στο εργοστάσιο, είναι μύθος. Το κρύο στρώσιμο δεν είναι ολοκληρωμένο, χωρίς δηλαδή τη θερμοκρασία και χωρίς να δημιουργηθούν οι ανοχές στα κινούμενα μέρη.

MrBike: Εάν ο αναβάτης επιλέξει να μην στρώσει τη μοτοσικλέτα του και να ξεκινήσει από τα 50km να δουλεύει τον κινητήρα στον κόφτη ποιοι είναι οι κίνδυνοι;

Τ.Α.: Στην περίπτωση αυτή οι ανοχές στο εσωτερικό του κινητήρα δεν θα είναι ακόμη σωστές. Μπορεί να κολλήσει το πιστόνι ή να αρπάξει. Η υπερθέρμανση θα οδηγήσει σε καταστροφή σημαντικών εδράσεων, σε κουζινέτα και σε μπιέλες. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα άμεση βλάβη, σίγουρα το κακό στρώσιμο μειώνει την αξιοπιστία του κινητήρα της μοτοσικλέτας στο μέλλον.

MrBike: Εάν κάποιος είναι σχολαστικός ποιά θα ήταν η συμβουλή σας σε σχέση με το στρώσιμο και τη μακροζωία του κινητήρα;

Τ.Α.: Να ζεσταίνει τον κινητήρα πριν ξεκινήσει για ένα περίπου λεπτό ώστε να ανέβει το λάδι στην κεφαλή και να κινείται μέχρι τις 2.500rpm. Αφού ζεσταθεί ο κινητήρας πρέπει να κινείται μέχρι το μισό των μέγιστων στροφών. Να αλλάζει τις σχέσεις στη ροπή του κινητήρα. Οι μικρότερου κυβισμού μοτοσικλέτες να μην πάρουν δεύτερο άτομο, οι μεγαλύτερου κυβισμού μπορούν να πάρουν δεύτερο άτομο, αλλά δεν θέλουν ζόρισμα. Σημαντική είναι και η θερμοκρασία του περιβάλλοντος για το στρώσιμο. Το καλοκαίρι που κάνει ζέστη, προτιμότερη ώρα είναι το απόγευμα. Κατά τη διάρκεια του στρωσίματος να ελέγχει τακτικά το λάδι και το αντιψυκτικό. Πρέπει να έχουμε υπόψη ότι κατά τη διάρκεια του στρωσίματος μπορεί η κατανάλωση λαδιού να είναι αυξημένη, ακριβώς επειδή δεν έχουν σχηματιστεί ακόμη οι ακριβείς ανοχές. Μετά τα 1000km (και το σέρβις) εξακολουθούμε να στρώνουμε, αλλά ανεβάζουμε σταδιακά στροφές ανά 300 ή 400km. Οι κινητήρες είναι σφιχτοί μέχρι και τα 6.000km.

 

Βασίλης Ευθυμίου

Αγωνιζόμενος στο Πανελλήνιο Π.Τ., Εξουσιοδοτημένος μηχανικός MV Agusta

MrBike: Πιστεύετε ότι οι μοτοσικλέτες χρειάζονται στρώσιμο;

Βασίλης Ευθυμίου: Θα προσπαθήσω να απαντήσω αναφερόμενος τόσο γενικά για τους περισσότερους

Κατασκευαστές, όσο και ειδικότερα με την εταιρία που έχω άμεση εμπλοκή, την MV

AGUSTA.

Οι περισσότεροι κατασκευαστές προτείνουν ένα πρόγραμμα ρονταρίσματος των μοτοσικλετών τους που ειδικότερα τα τελευταία χρόνια είναι και κλιμακούμενο - π.χ από 0-500χλμ έως 5.000rpm, 500-1000χλμ έως 6500rpm,1000-1500χλμ έως 8.000rpm. Παρόλο που οι μηχανουργικές κατεργασίες

έχουν φτάσει σε πολύ υψηλό επίπεδο και οι κινητήρες έχουν δοκιμαστεί στην γραμμή παραγωγής με ένα τυποποιημένο πρόγραμμα αυξομείωσης στροφών, όπου παράλληλα ελέγχονται και οι παράμετροι λειτουργίας του κινητήρα, όλοι επιμένουν στο ροντάρισμα της μοτοσικλέτας.

Όπως μπορεί να διαπιστώσατε, αναφέρομαι στο ροντάρισμα της «μοτοσυκλετας» κα .όχι του κινητήρα. Αυτό γιατί το ροντάρισμα εκτός από τα μηχανικά μέρη που παράγουν την δύναμη του κινητήρα (έμβολα, κύλινδροι, μπιέλες, βαλβίδες, στρόφαλος κλπ.) αφορά και όλα τα άλλα συστήματα της μοτοσικλέτας, όπως μετάδοση, φρένα κλπ. Είναι πολύ σημαντικό όλα τα συνεργαζόμενα εξαρτήματα να ξεκινήσουν να δέχονται τις δυνάμεις-πιέσεις-τριβές-θερμοκρασίες, στους πρώτους κύκλους λειτουργίας τους προοδευτικά. Αυτό θα έχει θετικό πρόσημο στην μακροζωία τους και τον μηχανικό βαθμό απόδοσης τους.

Για τους παραπάνω λόγους πιστεύω πως πρέπει να ακολουθούνται οι οδηγίες των κατασκευαστών.

Υπάρχουν λόγοι που κανείς πρέπει ή μπορεί να αποφύγει το στρώσιμο;

Β.Ε.: Δεν βρίσκω κάποιο λόγο να αποφύγει κάποιος το στρώσιμο.

MrBike: Εάν ο αναβάτης επιλέξει να μην στρώσει τη μοτοσικλέτα του και να ξεκινήσει από τα 50km να δουλεύει τον κινητήρα στον κόφτη ποιοί είναι οι κίνδυνοι;

Β.Ε. Ακόμα και σε μια μοτοσικλέτα που έχει γίνει κανονικό ροντάρισμα πρέπει να αποφεύγεται η χρήση του κινητήρα στο όριο περιστροφής του. Συνήθως ο κόφτης βρίσκεται λίγο μετά την αρχή της «κόκκινης» περιοχής του στροφόμετρου μας. Ο λόγος που ο κατασκευαστής τον έχει τοποθετήσει είναι για να προστατέψει τον κινητήρα από κακό χειρισμό. Π.χ. άτσαλο κατεβασμα, «νεκρή» σχέση ανάμεσα σε ταχύτητες κλπ.

Οι κίνδυνοι εκτεταμένης χρήσης ενός κινητήρα, πλέον του ορίου περιστροφής του (δηλαδή στα κόκκινα) μπορεί να είναι και η καταστροφή του.

MrBike: Εάν κάποιος είναι σχολαστικός ποιά θα ήταν η συμβουλή σας σε σχέση με το στρώσιμο και τη μακροζωία του κινητήρα;

Β.Ε. Σε ότι αφορά το ροντάρισμα της μοτοσικλέτας, ό,τι ο κατασκευαστής ορίζει, είναι αρκετό. Επίσης πολύ σημαντικό είναι να γίνει και η πρώτη αλλαγή λαδιών όπως ορίζεται και συνήθως είναι στα 1000χλμ. Αυτο δεν είναι και το τέλος του ρονταρίσματος, είναι η πρώτη απορρύπανση του κινητήρα. Επίσης θετικός παράγοντας για την μακροζωία του κινητήρα είναι η προβλεπόμενη από τον κατασκευαστή συντήρηση και η συχνή αλλαγή λαδιών (πχ. αν ο κατασκευαστής λέει αλλαγή λαδιών κάθε 10.000χλμ, εγω θα πρότεινα αλλαγή 5000-7000χλμ και πάντα σε συνάρτηση με την χρήση της μοτοσικλέτας).

 

Κώστας Θεοδωρίδης

Εξουσιοδοτημένος μηχανικός Honda, MV Agusta

MrBike: Πιστεύετε ότι οι μοτοσικλέτες χρειάζονται στρώσιμο;

Κώστας Θεοδωρίδης: Εννοείται ότι χρειάζεται. Το στρώσιμο είναι απαραίτητο σε ένα καινούργιο κινητήρα.

Υπάρχουν λόγοι που κανείς πρέπει ή μπορεί να αποφύγει το στρώσιμο;

Κ.Θ.: Που να πρέπει όχι, που να μπορεί και πάλι όχι. Το στρώσιμο πρέπει να γίνεται απλά με ευλάβεια και σε ρυθμούς βόλτας. Και το στρώσιμο δεν είναι απαραίτητα 1000km - το στρώισμο είναι μια σχετική έννοια. Οι περισσότερες εταιρίες ζητούν από τον ιδιοκτήτη να τις στρώσει: η Honda π.χ. 500km, η ΜV Agusta λέει να δουλεύεις τον κινητήρα σε κάποιες στροφές και δίνει μια ανάλογη κλιμάκωση. Στρώσιμο χρειάζεται αλλά δεν αποφεύγεται. Υπάρχει μια φιλολογία ότι αν ξεχειλώσεις τον κινητήρα, τότε πάει καλύτερα. Αλλά αυτό δεν ισχύει. Τον στρώνεις και τον ξεχειλώνεις μετά.

MrBike: Εάν ο αναβάτης επιλέξει να μην στρώσει τη μοτοσικλέτα του και να ξεκινήσει από τα 50km να δουλεύει τον κινητήρα στον κόφτη ποιοί είναι οι κίνδυνοι;

Κ.Θ.: Η μηχανή να πάψει να είναι αξιόπιστη, ή και να πάθει κάτι, αν και ο κίνδυνος στις σύγχρονες μοτοσικλέτες να γίνει άμεση βλάβη είναι μικρός. Μπορεί να αρχίσει να καίει λάδια, ή να πάθει και άλλα πράγματα. Σε κάθε περίπτωση ο κινητήρας δεν θα είναι στο πλαίσιο της αξιοπιστίας που έχει σχεδιαστεί. Δεν αξίζει να το ρισκάρει κανείς. Εκτός αν πάρει τη μοτοσικλέτα δώρο.

MrBike: Εάν κάποιος είναι σχολαστικός ποιά θα ήταν η συμβουλή σας σε σχέση με το στρώσιμο και τη μακροζωία του κινητήρα;

Κ. Θ.: Να οδηγεί σε ρυθμό βόλτας, χαμηλές θερμοκρασίες, βραδάκι αν είναι καύσωνας, όχι στην εθνική για να δουλέψει το σασμάν, οι αναρτήσεις, τα φρένα.

 

MrBike on Facebook
MrBike on Twitter

Views-of-Greece

rcdevil_mrbike-2

rcdevil_mrbike-2

Off-Road-Team

jet_ski_world