Αγορά μεταχειρισμένης μοτοσικλέτας – Ενας πρακτικός οδηγός

Ισως να μην υπάρξει ποτέ ξανά τόσο ευνοϊκό περιβάλλον για την αγορά μεταχειρισμένης μοτοσικλέτας! Λόγω παρατεταμένης ύφεσης ασφαλώς, μπορεί κανείς να βρει καλά μεταχειρισμένα σε τιμές που δεν μπορούσαμε να διανοηθούμε πριν μερικά χρόνια. Βέβαια οι συνθήκες αυτές δημιουργήθηκαν μέσα από μια αρκετά τραυματική διαδικασία για πολλούς από εμάς και γι’ αυτό εκεί έξω υπάρχουν πραγματικές ευκαιρίες που ίσως να μην έβγαιναν προς πώληση ποτέ! Αυτό όμως μας κάνει και πιο δύσκολους πελάτες: σήμερα περισσότερο από άλλες (καλύτερες) εποχές θα πρέπει να προσέξουμε πολύ περισσότερο όταν αγοράζουμε μεταχειρισμένο. Εδώ θα διαβάστε μερικές γενικές συμβουλές, ώστε να μην φορτωθείτε το σαράβαλο κάποιου θέλησε να το ξεφορτωθεί χωρίς να χάσει ούτε ένα ευρώ…

konter

Η αγορά μεταχειρισμένης μοτοσικλέτας είναι καλή ιδέα, επειδή μπορείτε να βρείτε καλά δείγματα σε λογικές τιμές. Οι παγίδες υπάρχουν όμως πάντα.

Προσοχή! Το μεταχειρισμένο δεν είναι καινούργιο…

Είναι γνωστό ότι η αγορά μεταχειρισμένης μοτοσικλέτας κρύβει παγίδες. Πριν αναφέρουμε τις παγίδες όμως, ας ξεκαθαρίσουμε ότι η αγορά μεταχειρισμένης μοτοσικλέτας δεν είναι το ίδιο με την αγορά καινούργιας μοτοσικλέτας! Μπορεί να ακούγεται, αυτονόητο αλλά για πολλούς δεν είναι: το μεταχειρισμένο, όπως λέει η λέξη, το έχει χρησιμοποιήσει κάποιος άλλος πριν από μας. Άρα έχει επάνω του φυσική φθορά την οποία θα κληθούμε να πληρώσουμε ταχύτερα σε σχέση με το αν αγοράζαμε μια καινούργια. Κι αυτό αφορά τον κινητήρα (ελατήρια εμβόλου, καδένα, εκκεντροφόροι, βαλβίδες κλπ. από τα 50-60.000km και μετά, ανάλογα τη μοτοσικλέτα) αλλά και τα περιφερειακά (αναρτήσεις – από τα 20.000km και μετά και φρένα (από τα 50.000km και μετά, πάντα ανάλογα με τη μοτοσικλέτα και τη χρήση).

Παγίδες

Ακόμα χειρότερα είναι αν η μοτοσικλέτα έχει ζημιά ή ατύχημα τα οποία ο προηγούμενος ιδιοκτήτης έχει καμουφλάρει για να μην πέσει η μεταπωλητική αξία: πτώσεις, τρακαρίσματα, βασικές βλάβες στον κινητήρα που κάνουν την επισκευή ασύμφορη. Προσέξτε: αν η μοτοσικλέτα έχει πέσει δεν είναι απαραίτητα και για πέταμα. Κάντε μια καταγραφή των πραγμάτων που χρειάζετε και μάθετε το κόστος της επισκευής τους. Οταν ξέρετε το ποσό αποφασίστε τι θα κάνετε.

Πρώτα όμως η επιλογή

Οι αποφασιστικοί παράγοντες για την επιλογή της μοτοσικλέτας (η σειρά προτεραιότητας μπορεί να διαφέρει από αναβάτη σε αναβάτη):

·          Διαθέσιμα χρήματα

·          Χρήση (πόλη, ταξίδια, χώμα, πίστα, όλα μαζί!)

·          Δυνατότητα ή όχι μεταφοράς συνεπιβάτη – αποσκευών

·          Κατανάλωση

·          Διαστήματα service

·          Κόστος ανταλλακτικών και διαθεσιμότητα

·          Κόστος αναλωσίμων (ελαστικών, αλυσίδας, φρένων)

·          Χρηματοδότηση (δυνατότητες, όροι, προκαταβολή)

·          Κόστος τελών κυκλοφορίας

·          Ετήσιο κόστος ασφάλειας

Σκόπιμο είναι ΟΛΑ τα παραπάνω να τα γνωρίζετε ΠΡΙΝ πάτε να αγοράσετε τη μοτοσικλέτα των ονείρων σας για να ξέρετε αν είναι πραγματικά αυτό που θέλετε κι αν τη σηκώνει η τσέπη σας.

Κάντε μια λίστα με τις μοτοσικλέτες που θέλετε να δείτε και φροντίστε να τις δείτε ΟΛΕΣ. Σύμφωνα με το νόμο του Μέρφυ βέβαια, η μοτοσικλέτα των ονείρων σας θα εμφανιστεί την επόμενη ημέρα από όταν θα έχετε αγοράσει κάποια άλλη, αλλά ας μην γινόμαστε πεσιμιστές τώρα. Οπλιστείτε με υπομονή και επιμονή και πάρτε κι ένα φίλο μαζί που θα σας συμβουλεύει, θα σας συγκρατεί από αυθόρμητες κινήσεις ενθουσιασμού και θα σας βοηθήσει στους ελέγχους που πρέπει να κάνετε. Καλό είναι να έχετε ενημερωθεί για ανακλήσεις του μοντέλου που έχουν ανακοινωθεί για να ρωτήσετε τον ιδιοκτήτη αν έχει κάνει τις επισκευές που πρέπει. Το internet είναι μια καλή πηγή σε site όπως το www.used-moto.gr που περιέχει, εκτός από αγγελίες, πλήθος πληροφοριών για μεταχειρισμένες μοτοσικλέτες.

Προσοχή στα κλεμμένα

Δείτε πριν από όλα τον αριθμό πλαισίου. Βεβαιωθείτε ότι υπάρχει και δεν είναι λιμαρισμένος (!) και βέβαια ότι συμφωνεί με τον αριθμό στην πρωτότυπη άδεια κυκλοφορίας (όχι φωτοαντίγραφο!). Αν αγοράζετε μεταχειρισμένο από κατάστημα μοτοσικλετών, τότε έχετε μια πολύ μεγαλύτερη εξασφάλιση ότι τα χαρτιά του είναι εντάξει. Βεβαιωθείτε επίσης ότι υπάρχει η πινακίδα. Πολλοί τη βγάζουν για να μην τους πιάνουν οι κάμερες και μετά τη χάνουν στη μετακόμιση ή τους την τρώει ο παπαγάλος τους, αμελούν να την αντικαταστήσουν ή βάζουν μια φτιαχτή που είναι παράνομη και η αστυνομία δεν τη δέχεται.

arithmos-plaisiou

Δείτε στο λαιμό (εκεί είναι συνήθως) τον αριθμό πλαισίου. Πρέπει να υπάρχει, να είναι καθαρός και να συμφωνεί με τον αριθμό στην άδεια κυκλοφορίας.

Προσοχή στα τρακαρισμένα

Είναι η μεγαλύτερη παγίδα. Αν μια μοτοσικλέτα έχει πέσει απλά, δεν πειράζει και πολύ. Όλοι πέφτουμε κάποια στιγμή, το θέμα είναι να επισκευάσουμε μετά τη μοτοσικλέτα σωστά. Τα προβλήματα ξεκινούν αν η μοτοσικλέτα τρακάρει και δεν επισκευαστεί σωστά, είτε γιατί δεν επισκευάζεται πια, είτε επειδή απαιτούνται πολλά λεφτά. Πολλοί ασυνείδητοι ιδιοκτήτες λοιπόν αποφασίζουν να τις μπαλώσουν και να τους βάλουν ένα πωλητήριο. Από τα παρακάτω θα βεβαιωθείτε ότι δεν είστε το επόμενο κορόιδο!

·          Το τιμόνι πρέπει να είναι ίσιο,

·          Τα αντίβαρα να μην είναι λιμαρισμένα στα άκρα τους

·          Οι μανέτες να μην είναι στραβές

·          Τα μαρσπιέ να είναι ίσια, να έχουν το χρώμα τους και η βίδα από κάτω τους να μην λείπει

·          Οι λεβιέδες φρένου και ταχυτήτων να είναι ίσιοι

·          Να υπάρχουν καθρέφτες που δεν θα έχουν σημάδια στην πίσω τους πλευρά.

·          Η εξάτμιση να είναι καθαρή χωρίς επιμήκη σημάδια

·          Μια πτώση μπορεί να προδοθεί κι από ένα χτυπημένο top case, τη σχάρα και τα φλας

·          Τα πλαστικά μπορεί να έχουν σημάδια. Αν τα σημάδια είναι ρηχά και ακανόνιστα τότε η μοτοσικλέτα έπεσε από το σταντ – μικρό το κακό. Τα βαθύτερα σημάδια που τρέχουν παράλληλα σχεδόν με τη μοτοσικλέτα είναι πτώση με σύρσιμο.

·          Ξαναβαμμένα πλαστικά σε funny χρώματα μαρτυρούν εκτός από κακογουστιά και επισκευή από πτώση

·          Ρουλεμάν τιμονιού. Πατήστε τη μανέτα του φρένου και πιέστε το τιμόνι με δύναμη προς τα κάτω. Αν ο λαιμός έχει φθαρμένα ρουλεμάν θα χτυπήσουν μεταξύ τους και θα το καταλάβετε. Αν η μοτοσικλέτα έχει κεντρικό σταντ, βάλτε το φίλο σας να πιέζει το πίσω μέρος για να πατάει ο τροχός κάτω. Εσείς πιάστε και με τα δύο χέρια το κάτω μέρος των καλαμιών και κουνήστε τα εμπρός πίσω. Αν ο λαιμός έχει τζόγο θα το καταλάβετε.

Όλα αυτά θα σας δώσουν μια εικόνα για τη «ζωή» της μοτοσικλέτας και τη χρήση της. Οι παρακάτω έλεγχοι όμως είναι αποφασιστικοί για την επιλογή σας.

 ·          Στοπ τιμονιού στο πλαίσιο και στην πλάκα. Δείτε σε τι κατάσταση. Πρέπει να σκύψετε να τα βρείτε στο κάτω μέρος του λαιμού του τιμονιού. Μια σύγκρουση αφήνει σημάδια κρούσης στα στοπ του τιμονιού πάνω στο πλαίσιο. Μερικές φορές είναι στραβά και στη χειρότερη περίπτωση είναι σπασμένα! Μια ατρακάριστη μοτοσικλέτα έχει τα στοπ της κανονικά και συχνά δεν έχει χαθεί και η βαφή από πάνω τους.

stop-timoniou-1

Το stop του τιμονιού είναι η καλύτερη ένδειξη για το αν η μοτοσικλέτα έχει τρακάρει. Είναι ένα δοντάκι στο πλαίσιο (κύκλος) πάνω στο οποίο τερματίζουν δύο παρόμοια δοντάκια που έχει η κάτω πλάκα, όταν στρίβετε το τιμόνι τέρμα δεξιά ή τέρμα αριστερά. Ενα σημάδι μπορεί να έχει αναπτυχθεί στην επιφάνειά του (εκεί ακουμπά το μπροστινό όταν κλειδώνετε το τιμόνι) αλλά δεν πρέπει να είναι στραβό, παραμορφωμένο ή σπασμένο.

antivaro

Ενδειξη πτώσης: Το αντίβαρο μπορεί να έχει γρατζουνιές που να δείχνουν ότι έχει ακουμπήσει στην άσφαλτο. Αν είναι και λιμαρισμένη η άκρη του, τότε σερνόταν κιόλας.

marspie

Κι άλλη ένδειξη πτώσης: Τα μαρσπιέ στις μοτοσικλέτες δρόμου έχουν στο κάτω μέρος τους μία βίδα με κωνικό κεφάλι. Αν το κεφάλι της βίδας είναι λιμαρισμένο, ο προγούμενος ιδιοκτήτης ήταν γρήγορος και το έχει ξύσει στην άσφαλτο. Αν είναι σπασμένο, ο προηγούμενος ιδιοκτήτης το παράκανε κι έπεσε…

·          Τα καλάμια του πιρουνιού πρέπει να είναι εντελώς λεία και καθαρά. Αν δεν είναι καθαρά είναι ένδειξη ότι μπορεί να θέλουν τσιμούχες. Αν δεν είναι λεία, είναι στραβά και κακοεπισκευασμένα!

Test ride

Να οδηγήσετε οπωσδήποτε τη μοτοσικλέτα πριν πάρετε την οποιαδήποτε απόφαση! Μην αφήσετε προκαταβολή, ας πούμε, αν δεν είστε σίγουροι ότι παίρνει μπροστά!!

·          Οδηγείστε τη μοτοσικλέτα και δείτε αν κόβει το τιμόνι αριστερά ή δεξιά. Σε ένα ελεύθερο κομμάτι δρόμου, αφήστε το τιμόνι και δείτε αν σας «παίρνει» αριστερά ή δεξιά. Πριν το κάνετε να είστε σίγουροι ότι τα λάστιχα έχουν αέρα. Ετσι θα καταλάβετε αν υπάρχει πρόβλημα στο στήσιμο (στραβό πλαίσιο, στραβοί άξονες, φθαρμένα ρουλεμάν τροχών ή λαιμού).

·          Δοκιμάστε τα φώτα, φλας, φώτα στοπ, φωτεινό σινιάλο και την κόρνα

·          Δοκιμάστε τα φρένα, αν λειτουργούν ομοιόμορφα, σωστά και αποτελεσματικά

·          Αξιολογήστε την κατάσταση των αναρτήσεων. Αυτό είναι δύσκολη άσκηση και θέλει εμπειρία! Εξαρτάται επίσης από το μοντέλο. Τουλάχιστον όμως δεν πρέπει να τρέχουν λάδια από τα καλάμια και το ή τα αμορτισέρ και να έχουν μια ομαλή λειτουργία συμπίεσης και επαναφοράς.

diskow

Ενα οδόμετρο μπορεί να λέει ψέμματα, τα περιφερειακά όμως όχι! Ενας δίσκος που φρενάρει τη μοτοσικλέτα του επί 50.000km πιθανόν να έχει αναπτύξει αυλακώσεις χρήσης. Αν το κοντέρ γράφει 19.000km τότε κάτι δεν πάει καλά: είτε το κοντέρ είναι γυρισμένο ή άλλαγμένο, είτε ο δίσκος είναι μεταχειρισμένο ανταλλακτικό, οπότε πρέπει να υποψιαστείτε γιατί αλλάχτηκε… Ντεντεκτιβίστικη δουλειά!

Μετά από όλα αυτά, εφόσον τα πράγματα έχουν πάει καλά, θα μπορέσετε να κάνετε τα τελευταία παζάρια και να προχωρήσετε στην αγορά και τη μεταβίβαση.

Μετά την αγορά θα πρέπει να σας έχουν μείνει χρήματα για:

·          Ασφάλεια

·          Αναλώσιμα που μπορεί να χρειάζονται όπως μπαταρία, αλυσίδα γρανάζια, λάστιχα, φρένα, λάδια

·          Βενζίνη για να πάτε σπίτι

Αν η μοτοσικλέτα είναι υπόχρεη για ΚΤΕΟ θα πρέπει να περάσει και ΚΤΕΟ. Πληροφορίες έχουν οι κατά τόπους Περιφέρειες (πρώην Νομαρχίες).

Καλά χιλιόμετρα και καλή διασκέδαση με τη νέα σας μοτοσικλέτα.

alysida

Μια αφρόντιση αλυσίδα θα χρειαστεί άμεση αλλαγή. Είναι υπολογίσιμη δαπάνη.

lastixo

Τα λάστιχα της μοτοσικλέτας είναι αναλώσιμα. Εχετε στην άκρη χρήματα για να τα αλλάξετε ενδεχομένως άμεσα.

spasmeno_plastiko

Σπάνια θα δείτε προς πώληση μια μοτοσικλέτα με εμφανώς σπασμένα πλαστικά όπως της εικόνας. Γι’ αυτό σκύψτε από μέσα από τα πλαστικά για να δείτε αν είναι επισκευασμένα. Είναι άλλη μια ένδειξη πτώσης που πρέπει να έχετε υπόψη πριν αγοράσετε μια μοτοσικλέτα.