Μπαταρία – Φόρτιση και φροντίδα

Για έναν περίεργο λόγο, θεωρούμε την μπαταρία ως ένα από τα στοιχεία της μοτοσικλέτας που χρειάζονται συντήρηση αραιά και που ή και καθόλου. Μάλιστα τα τελευταία χρόνια που οι περισσότερες μοτοσικλέτες έχουν μπαταρίες κλειστού τύπου, κανείς δεν ασχολείται με τη συντήρησή τους. Μάλιστα, τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα… Ελάχιστοι γνωρίζουν και ακόμη λιγότεροι εφαρμόζουν, τη σωστή διαδικασία για να τοποθετήσουν μια νέα μπαταρία στη μοτοσικλέτα τους, με αποτέλεσμα να έχουμε μειωμένη ζωή στις μπαταρίες των μοτοσικλετών που κυκλοφορούν στην Ελλάδα. Αυτό, πέραν από οικολογικές (οι μπαταρίες ως απορρίμματα είναι εντελώς τοξικά!), έχει και οικονομικές συνέπειες για την τσέπη μας.

Θα αναφέρουμε, ως παράδειγμα, αυτό που λένε οι τεχνικοί της Yuasa, ότι δηλαδή μια καλά συντηρημένη μπαταρία μοτοσικλέτας κλειστού τύπου μετά από 5 χρόνια εξακολουθεί κει λειτουργεί σωστά!!!

Σήμερα δε, που οι περισσότερες νέες μοτοσικλέτες έχουν εξελιγμένα και απαιτητικά ηλεκτρικά συστήματα, είναι απαραίτητη η γνώση της συντήρησης της μπαταρίας, η οποία είναι από εκείνα τα εξαρτήματα της μοτοσικλέτας που μπορούν να την ακινητοποιήσουν.

Το σημαντικότερο σημείο στη ζωή μιας μπαταρίας, είναι η αρχή της ζωής της. Λανθασμένη διαδικασία «εκκίνησης» σημαίνει μείωση της ζωής της μπαταρίας κατά τουλάχιστον 50%!

Και είναι τόσο απλό… Αρκεί κανείς να διαβάσει το…manual.

Τύποι ματαριών

Στις μοτοσικλέτες, συναντάμε, ουσιαστικά, δύο τύπους μπαταριών:

Ανοικτού τύπου (αυτές που χρειάζεται σε τακτικά διαστήματα να συμπληρώνουμε υλεκτρολύτη)

Κλειστού τύπου (αυτές που σφραγίζονται –αφού ακολουθήσουμε τη σωστή διαδικασία) και δεν ξανανοίγουν

Αρχική φόρτιση μπαταρίας

Α.Μπαταρίες ανοικτού τύπου

1-Αφαιρούμε τα καπάκια (τάπες) πάνω από τα στοιχεία της μπαταρίας
2-Αφαιρούμε τη μικρή τάπα που καλύπτει το σωλήνα υπερχείλισης
3-Τοποθετούμε τη μπαταρία σε επίπεδη επιφάνεια
4-Συμπληρώνουμε με ειδικό υγρό υλεκτρολύτη (σύμφωνα με τις προδιαγραφές της μπαταρίας) και όχι με κάποιο άσχετο υγρό. Προσέχουμε να συμπληρώσουμε μέχρι το σημείο που υπάρχει η ανώτερη σχετική ένδειξη
5-Αφήνω την μπαταρία να ηρεμήσει για 30min. Εάν υπάρχουν φυσαλίδες χτυπώ ελαφρά ώστε να φύγουν και εάν χρειαστεί συμπληρώνω ηλεκτρολύτη.
6-Φορτίζω τη μπαταρία με ρεύμα έντασης 1/10 σε σχέση με την ένταση του ρεύματος που η μπαταρία θα παράγει. Η φόρτιση πρέπει να διαρκέσει τουλάχιστον 5 ώρες
7-Στο τέλος της φόρτισης, ελέγχω εάν το επίπεδο του ηλεκτρολύτη έχει πέσει. Συμπληρώνω εάν χρειάζεται και φορτίζω για 1 ακόμη ώρα.

Σημείωση: αυτή είναι η τελευταία φορά που πρέπει να συμπληρώσω ηλεκτρολύτη στη μπαταρία. Στο εξής συμπληρώνω απεσταγμένο νερό.
8-Κλείνω τα καπάκια στο άνω μέρος της μπαταρίας προσεκτικά.
9-Καθαρίζω τη μπαταρία από τυχόν υπολείμματα ηλεκτρολύτη.

Β-Μπαταρία κλειστού τύπου

Εδώ υπάρχουν οι περισσότερες παρεξηγήσεις καθώς οι περισσότεροι πιστεύουν ότι επειδή οι μπαταρίες κλειστού τύπου μόλις δεχθούν τα υγρά τους έχουν άμεσα τάση στους πόλους τους, μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Καθώς δε, η μοτοσικλέτα θα πάρει μπροστά, θεωρούν ότι αυτή είναι η σωστή διαδικασία και μάλιστα νιώθουν περήφανοι που η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο…

Αυτό που δεν γνωρίζουν, είναι ότι η μπαταρία τους έχει ήδη χάσει τη μισή της ζωή!

Τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν είναι τα παρακάτω:

1-Η μπαταρία πριν τεθεί σε λειτουργία πρέπει να είναι σφραγισμένη και όλα της τα «εξαρτήματα» να μην έχουν ίχνη παραβίασης
2-Τοποθετείστε τη μπαταρία σε μια επίπεδη επιφάνεια
3-Αφαιρέστε από το δοχείο των υγρών τη μαύρη ταινία με τις τάπες που αργότερα θα σφραγίσει τη μπαταρία. Προσοχή: δεν τρυπάμε τα σφραγισμένα δοχεία με το υγρό.
4-Το δοχείο με τα υγρά περιέχει ακριβώς την ποσότητα που χρειάζεται η μπαταρία. Δεν θα χρειαστεί να προσθέσετε.
5-Τοποθετούμε το δοχείο με τα υγρά πάνω από τις αντίστοιχες υποδοχές της μπαταρίας και σπρόχνοντάς το προς τα κάτω τρυπάμε τα σφραγισμένα δοχεία, οπότε και τα υγρά μπαίνουν μέσα στη μπαταρία.

Προσοχή: Δεν κουνάμε, δεν χτυπάμε, δεν πλαγιάζουμε το δοχείο με τα υγρά. Εάν χρειαστεί χτυπάμε ελαφρά ώστε να αρχίσει η ροή των υγρών.
6-Αφήνουμε το δοχείο με τα υγρά, τουλάχιστον 20min ώστε τα υγρά να μπουν σωστά μέσα στην μπαταρία και η μπαταρία να «ηρεμήσει».
7-Αφαιρούμε το δοχείο των υγρών, αφού έχει αδειάσει τελείως.
8-Στη συνέχεια αφήνουμε τη μπαταρία για 60min ώστε ο ηλεκτρολύτης να εισχωρήσει στο εσωτερικό της μπαταρίας.
9-Η μπαταρία, όταν μπει ο ηλεκτρολύτης είναι φορτισμένη κατά 75-80%. Στη συνέχεια τοποθετούμε την ταινία με τα καπάκια της μπαταρίας που πλέον θα μείνουν για πάντα εκεί.
10- Φορτίζουμε τη μπαταρία ακολουθώντας τους κανόνες που γράφει επάνω της. Η καλύτερη περίπτωση είναι με 1,8A για 10h. Εάν αυτό γίνει η μπαταρία είναι έτοιμη ώστε να αποδώσει σωστά για την υπόλοιπη ζωή της.
11-Θα τοποθετήσουμε τη μπαταρία στη μοτοσικλέτα αφού πρώτα την αφήσουμε να κρυώσει και μετρήσουμε στους πόλους της τουλάχιστον 12,8V. Εάν η τάση είναι χαμηλότερη, τότε ξαναφορτίζουμε για 1-2h ακόμη.

Συντήρηση μπαταρίας

Α.Ανοικτού τύπου

Η μπαταρία μας χρειάζεται μηνιαία συντήρηση η οποία αποτελείται από τις εξής ενέργειες:

1-Ελεγχος του επιπέδου του ηλεκτρολύτη και τυχόν συμπλήρωμα με απεσταγμένο νερό
2-Εξωτερικός καθαρισμός
3-Ελεγχος των επαφών με τη μοτοσικλέτα για χαλάρωση, φθορά ή οξείδωση
4-Ελεγχος του σωλήνα υπερχείλισης ώστε να είναι ελεύθερος χωρίς τσακίσεις

Β.Κλειστού τύπου

Η συντήρηση μιας μπαταρίας κλειστού τύπου δεν διαφέρει σε τίποτα με αυτή του ανοικτού τύπου με μόνη διαφορά ότι δεν χρειάζεται να ελέγχουμε το επίπεδο του ηλεκτρολύτη. Αρα σε μηνιαία βάση κάνουμε:

1-Εξωτερικό καθαρισμό
2-Ελεγχο των επαφών με τη μοτοσικλέτα για χαλάρωση, φθορά ή οξείδωση

Συντήρηση ακινησίας

Στην περίπτωση που θέλετε να αφήσετε ακίνητη τη μοτοσικλέτα σας για ένα διάστημα που ξεπερνά τον 1 μήνα, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να αφαιρέσετε τη μπαταρία από τη μοτοσικλέτα σας και να την βάλετε σε κλειστό, καλά αεριζόμενο χώρο (όχι στο δωμάτιό σας…, αγαπητέ φίλε Τάκη) με έναν ειδικό φορτιστή συντηρητή.batteries_1

Ο συντηρητής μπαταρίας είναι ειδικά σχεδιασμένος ώστε να φορτίσει τη μπαταρία της μοτοσικλέτας σας για όσο διάστημα δεν χρησιμοποιείται. Μάλιστα, μετά από μερικές ημέρες θα την φέρει σε κατάσταση «κούτας», εάν βέβαια δεν έχει κάποια άλλη ζημιά.

Οι συντηρητές μπαταρίας βρίσκονται είτε στα καλά καταστήματα είτε στο διαδίκτυο σε αρκετά λογικές τιμές, υποπολλαπλάσιες της αξίας μιας νέας μπαταρίας…

Copyright ©MrBike – 2012