Οδηγικές Συμβουλές
Κατηγορία: Οδηγικές Συμβουλές
Εμφανίσεις: 14189
 

Ας ξεκινήσουμε από το ποδήλατο, το «βασικό» δίκυκλο, αυτό που έβαλε τους περισσότερους από εμάς, στον συναρπαστικό δίκυκλο κόσμο. Το ποδήλατο, δεν έχει ανάρτηση, οπότε καθώς περνάει πάνω από κάποιο εξόγκωμα ή τρύπα του δρόμου μεταδίδει κραδασμούς στον αναβάτη που πολλές φορές γίνονται αντιληπτοί ως πόνος στα χέρια και τη μέση…

Πριν αρκετά χρόνια, κάποιος έκοψε τα καλάμια του μπροστινού συστήματος του ποδηλάτου, έβαλε το ένα μέσα στο άλλο, τοποθέτησε και ένα ελατήριο ανάμεσά τους δημιουργώντας την πρώτη ανάρτηση. Στο πίσω μέρος τα πράγματα ήταν λίγο πιο περίπλοκα, καθώς έπρεπε να προστεθεί μια άρθρωση μεταξύ των κάτω βραχιόνων και του πλαισίου και ελατήρια στους άνω βραχίονες που συγκρατούν τον τροχό. Είναι προφανές ότι μετά από αυτές τις μετατροπές, όταν το ποδήλατο περνούσε πάνω από ανωμαλίες, ο αναβάτης ένιωθε πολύ μικρότερη αναστάτωση, χωρίς να αισθάνεται πόνο.

Αυτό ακριβώς είναι το σκεπτικό της λειτουργίας της ανάρτησης.

Τι επιτυγχάνει η ανάρτηση?

-Εξασφαλίζει ότι οι τροχοί θα κινούνται πάνω-κάτω πάνω ακολουθώντας τις ανωμαλίες του οδοστρώματος χωρίς το ίδιο να συμβαίνει με τον αναβάτη.

-Ελέγχει τη συμπεριφορά της μοτοσικλέτας μέσα, κατά τη διάρκεια και στην έξοδο μιας στροφής –συμβάλλοντας σε αυτό που αποκαλούμε «αίσθηση» της μοτοσικλέτας.

Τι πετυχαίνω με την ρύθμιση της ανάρτησης της μοτοσικλέτας μου?

-Κάνω πιο άνετη τη συμπεριφορά της

-Βελτιώνω την «αίσθηση» που δίνει η μοτοσικλέτα

Οι αλλαγές που προκύπτουν από τη ρύθμιση της ανάρτησης είναι εύκολα αντιληπτές?

Στις περισσότερες περιπτώσεις είναι! Συχνά μικρές αλλαγές μπορούν να φέρουν μεγάλες διαφοροποιήσεις στη συμπεριφορά της μοτοσικλέτας.

Γιατί να μην αρκεστώ στις εργοστασιακές ρυθμίσεις?

Οι εργοστασιακές ρυθμίσεις είναι ικανοποιητικές για την πλειοψηφία των αναβατών, όμως αποτελούν έναν συμβιβασμό καθώς η απαίτηση είναι να παρουσιάζουν γενικώς ασφαλή συμπεριφορά κάτω από όλες τις συνθήκες, ενώ θα πρέπει επίσης να συμπεριφέρονται ικανοποιητικά είτε στη σέλα κάθεται ένας... μικροσκοπικός, ελαφρύς αναβάτης, είτε ένας μεγαλόσωμος, παχύσαρκος με την «αναλόγων προσόντων» σύζυγό του. Οι αναβάτες που ασχολούνται με τη συμπεριφορά της μοτοσικλέτας τους μπορούν να ρυθμίσουν με ακρίβεια τις αναρτήσεις, για το δικό τους βάρος και το δικό τους οδηγικό στυλ.

Τι είναι η απόσβεση?

Εάν οι αναρτήσεις είχαν μόνον ένα ελατήριο τότε η μοτοσικλέτα θα ταλαντευόταν στο δρόμο σαν ένα κάθετο εκκρεμές. Η απόσβεση είναι το φρένο για τις αναρτήσεις, με στόχο να τις εμποδίσει να συμπιέζονται ή να εκτείνονται όπως επιβάλει η ελεύθερη κίνηση των ελατηρίων.

Τι είναι η συμπίεση?

Είναι η κίνηση που προκαλείται μόλις ο τροχός συναντήσει ένα εξόγκωμα ή όταν το εμπρός σύστημα βυθίζεται κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος ή όταν το πίσω μέρος βυθίζεται κατά τη διάρκεια της έντονης επιτάχυνσης.

Τι είναι επαναφορά;

Είναι η εκτόνωση, που ακολουθεί την έντονη συμπίεση της ανάρτησης. Είναι η κίνηση που κάνει το ελατήριο της ανάρτησης όταν δεν δέχεται φορτίο ακριβώς μετά την κορυφή ενός εξογκώματος του οδοστρώματος ή όταν το βάρος μετακινείται προς το πίσω μέρος της μοτοσικλέτας κατά τη διάρκεια της έντονης επιτάχυνσης. Τότε το εμπρός μέρος εκτείνεται. Αντίστοιχα, αυτό συμβαίνει κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος, στο πίσω μέρος.

Τι είναι η προφόρτιση;

Είναι το μέγεθος που ορίζει το πόσο είναι φορτισμένο το ελατήριο πριν αρχίσει να συμπιέζεται. Είναι ρυθμιζόμενο, ώστε να εξασφαλίζει στα δύο άκρα της μοτοσικλέτας το επιθυμητό ύψος από το έδαφος ώστε να ανταπεξέρχεται με το μεταβαλλόμενο βάρος του αναβάτη, του φορτίου ή του συνεπιβάτη. Επίσης επιτρέπει τη ρύθμιση της γεωμετρίας της μοτοσικλέτας αυξομειώνοντας σε διαφορετική αναλογία το ύψος του εμπρός, από του πίσω, μέρους. Με τον τρόπο αυτό η συμπεριφορά της μοτοσικλέτας, αλλάζει (σε περιορισμένο βέβαια εύρος) από γρήγορη σε πιο αργή, ενώ μεταβάλλεται και η σταθερότητα.

Copyright© MrBike - 2012

 

MrBike on Facebook
MrBike on Twitter

Views-of-Greece

rcdevil_mrbike-2

rcdevil_mrbike-2

Off-Road-Team

jet_ski_world